Enige tijd terug kwam ik nog een vrouw tegen die de trein uitgezet werd toen ze onderweg was naar haar inburgeringsexamen. 50 euro op de kaart, maar nog niet de tweede klas geactiveerd. Tja, je komt van alles tegen. Ik hoop dat de problemen die het Facebookgroepsretour veroorzaakten bij de conducteurs met de nieuwe variant voorbij zullen zijn.
Enige tijd terug kwam ik nog een vrouw tegen die de trein uitgezet werd toen ze onderweg was naar haar inburgeringsexamen. 50 euro op de kaart, maar nog niet de tweede klas geactiveerd.
Dat is zuur, want dan was ze dus langs een paaltje gegaan en de melding (en piepen en rood lampje) niet gezien met de bijbehorende melding op het schermpje (die maar bijzonder kort blijft staan overigens!)..
En om nu "Reizen op Saldo NS activeren" onderdeel te maken van een inburgeringscursus.... 😛
Ze probeerde meerdere malen in te checken en ook andere Nederlanders konden niet direct helpen. Tja, dan moet je de keuze maken om op tijd te zijn om examen te doen of zwart te reizen en een boete riskeren. Op een tussenstation even opgelost, nadat ze door de conductrice de trein was uitgezet. Niet dat de conductrice zei wat er aan de hand was, welnee. "Je moet een nieuw kaartje kopen. Ik kan je echt niet zo mee later reizen...". Reizen met het ov als onderdeel van de cursus. ?? Geen idee of ze daar tijd aan besteden, al meen ik mij een reactie te herinneren waarbij een 'persoon' zijn vervoersbewijs doorverkocht. ;)
Terug on-topic. 😉
Dat is zuur, want dan was ze dus langs een paaltje gegaan en de melding (en piepen en rood lampje) niet gezien met de bijbehorende melding op het schermpje (die maar bijzonder kort blijft staan overigens!)..
En om nu "Reizen op Saldo NS activeren" onderdeel te maken van een inburgeringscursus.... :P
Zelfs voor een autochtoon kan het onduidelijk zijn of je nou ingecheckt bent of niet. Toen het in/uitchecken werd ingevoerd en ik voor het eerst met de trein ging, ging er een rood lampje branden bij inchecken. Wist ik veel dat er ook nog een groen lampje bestond 😉 Als je trouwens uit de automaat een kaartje haalt (alleen vandaag geldig) dan zou dat kaartje automatisch ingecheckt moeten zijn.
Is het (oude) Groepsretour niet meer te bestellen vanaf 8 Januari of vanaf 15 Hanuari? Er staat dat het te bestellen is tot en met 14 Januari, maar wordt daarmee bedoelt ‘Het is te bestellen tot en met 8 Januari voor de datums tot en met 14 Januari’ of ‘Het is te bestellen tot en met 14 Januari voor de datums tot en met 14 Januari’?
Vanaf 15 januari is het Groepsretour niet meer te bestellen Rong. Dit betekent dat je 14 januari nog een Groepsretour kunt bestellen voor die dag. Vanaf 15 januari neemt het Groepsticket dit hele product over.
Is mijn vraag ook al doorgezet ? Ik heb deze vraag overigens al een maand geleden gesteld en toen ook geen reactie meer ontvangen.
Aanvullende vraag, moet de groep zich verplicht melden bij de conducteur indien er door vertraging in de spits moet worden gereisd.
Al antwoord gekregen van de afdeling ?
En is het groepsticket vanaf vandaag ook ergens te bestellen?
Mijn verwachting is dat dit in de loop van vandaag op de website verwerkt zal worden.
@MvanGelder Het lijkt mij niet haalbaar om dit telkens te melden (vooraf) bij de conducteur, dus als procesbeschrijving zal dit niet zo benoemd worden. Het lijkt mij wel goed om bij vertraging en doorreizen in de spits dit zo te vermelden: maakt het duidelijk voor de dienstdoende conducteur en schept ook een stukje rust bij de reizigers. Mijn insteek zou zijn om bij kaartcontrole de vertraging door te geven (woordje paraat te hebben) zodat de conducteur dit op gepaste wijze kan behandelen.
Dank je ik hou het in de gaten 😃
@MvanGelder Het lijkt mij niet haalbaar om dit telkens te melden (vooraf) bij de conducteur, dus als procesbeschrijving zal dit niet zo benoemd worden. Het lijkt mij wel goed om bij vertraging en doorreizen in de spits dit zo te vermelden: maakt het duidelijk voor de dienstdoende conducteur en schept ook een stukje rust bij de reizigers. Mijn insteek zou zijn om bij kaartcontrole de vertraging door te geven (woordje paraat te hebben) zodat de conducteur dit op gepaste wijze kan behandelen.
als een reiziger met een discutabel kaartje (fout in naam, traject, datum) of fiets in de trein wil stappen, adviseren jullie (incl Slidestops) om voor het instappen contact te zoeken met de conducteur om problemen en boete te voorkomen, maar als een groep met een feitelijk ongeldig kaartje in de trein zit, hoeft dat niet?
Ook als je geen kaartje kan kopen bij een automaat door een storing.
@klant_Jac Ik adviseer juist om dit wel te doen, maar het niet praktisch is om dit als standaard te hanteren en in de productvoorwaarden op te nemen. Het is natuurlijk handig om dit vooraf bij de conducteur te melden, maar als er 1 trein vertraagd is en er 20 reizigers met een Groepsticket naar de conducteur stappen, zorgt dit voor alleen maar meer vertraging van die rit. Het lijkt mij in die zin handiger om een praatje paraat te hebben bij controle. De afweging ligt bij de conducteur, de verduidelijking ligt bij de reiziger. Ik moedig het in zekere zin dus alleen maar aan om dit vooraf te melden, maar ben realistisch genoeg om te zien dat dit niet altijd haalbaar is.
Ik ben benieuwd: wat zou het personeel het liefste willen? Misschien dat Loes en andere conducteurs/conductrices hier een mening over hebben.
Waarom zou je als groep bij elkaar moeten zitten?
Dit staat niet in de voorwaarden. Enkel dat ze gebruik moeten maken van de zelfde trein.
Waar ze zitten dat mogen ze zelf weten en daarom ben ik er niet van overtuigd dat dit enig verschil gaat maken.
Zijn de voorwaarden ondertussen veranderd misschien?
Ik wil met nadruk adviseren om bij elkaar in de buurt te gaan zitten, want ik ga tijdens controle niet op zoek naar de hoofdboeker en andere groepsleden. Kost mij teveel tijd en gaat ten koste van andere reizigers. Simpel gezegd, niet in de buurt van de groep, geen geldig vervoersbewijs. Even afgezien van de hoofdboeker. Lijkt mij toch logisch om bij elkaar in de buurt te zitten of zijn.
Geef mij idd maar een eenmalige chipkaart erbij en er is idd weinig ruimte tot discussie.
Dan weet je idd wanneer men is gaan reizen. Dat zou helemaal top zijn.
Dat vraag ik mij af MvanGelder. Er staat dat de groep samen moet reizen. Dezelfde trein is een groot begrip. Je kan het probleem oplossen door de hoofdboeker mee te laten lopen naar de rest van de groep. De grote vraag is, wie is waar verantwoordelijk voor. Is de reiziger verantwoordelijk om aan te tonen dat hij of zij een geldig vervoersbewijs heeft in een groep of is een HC dat. Het is vergelijkbaar met de samenreiskorting. Zit je met samenreiskorting niet in de buurt van de abonnementhouder, ben je niet aan het samenreizen. Ik als HC constateer het. Als men verspreidt zit in dezelfde coupe is het nog te overzien. Niet als er 2 bovenin zitten, 2 in het andere treinstel en nog wat verspreidt.
Lijkt mij een leuk proefproces.
Er staat enkel dat je als groep de reis moet maken.
Strikt genomen van punt a naar punt b waar iedereen op een tussenliggende station mag opstappen.
Nogmaals nergens staat dat je bij elkaar moet zitten en als de voorwaarden ruimte laat dan krijg je juist meer discussies.
Blijf ik erbij dat ik ook niet geloof dat er meerdere controles gaat plaatsvinden op de trein.
Als je als facebook gebruiker het slim wil aanpakken dan stap je bij elke station uit om dan weer in een ander coupe plaats te nemen.
Veel succes bij het controleren waar iemand is opgestapt. Want ik heb nergens gelezen dat je van het scannen kan aflezen waar iemand opstapt.
De Facebook gebruiker kan niets als er geen hoofdboeker aanwezig is en als deze elkaar niet kennen of weten wie ze moeten hebben. Waar een ander op de rit instapt, boeit me weinig, zolang ie maar op het juiste traject zit en de juiste tijden.
Als men gewoon als groep reizigers (verzameling) op pad gaan en aan de voorwaarden voldoet. Top. Mij hoor je niet.
De Facebook gebruiker kan niets als er geen hoofdboeker aanwezig is en als deze elkaar niet kennen of weten wie ze moeten hebben. Waar een ander op de rit instapt, boeit me weinig, zolang ie maar op het juiste traject zit en de juiste tijden.
Als men gewoon als groep reizigers (verzameling) op pad gaan en aan de voorwaarden voldoet. Top. Mij hoor je niet.
Dus nu zeg je wel dat je als groep niet bij elkaar hoeft te zitten?
En dat is het punt alleen het traject en tijd moet kloppen.
Voor de rest gaat het enkel hoe het scannen wordt geregistreerd.
Want de reiziger met de meereiskaart hoeft niet bij de hoofd passagier te zitten enkel in dezelfde trein.
Ik weet niet als je bij een controle al kan zien als de hoofdboeker aanwezig is.
Volgens het werkconcept wel maar uit je woorden blijkt van niet. Anders kan ik niet plaatsen dat je niet opzoek wilt gaan wie nu bij elkaar horen.
Ik schrijf het goed op. Een samenvatting:
Een groep reizigers moeten samen tegelijk reizen op een groepsticket. De hoofdboeker reist het volledige traject en anderen mogen onderweg op dat traject instappen. Tijdens controle dienen ze bij elkaar in de buurt te zitten, dat ik geen zoektocht krijg door de trein. Ik scan de code en zie exact dezelfde gegevens als op het e-ticket. Ik registreer alleen de tijd en datum van de controle. Als ik zie dat het niet de hoofdboeker van de groep is, wil ik die erna zien. Ik vergelijk de nummers. Dit wordt voor mij dus niet geregistreerd en moet ikzelf doen.
Verder kijk ik naar de tijd. Als hier allemaal aan voldaan is, is het in orde. Als onbekende reizigers een groep willen vormen en voldoen aan de voorwaarden is het goed. Ik kan moeilijk eisen dat iedereen elkaar kent. Ik controleer enkel op geldigheid.
Geef mij idd maar een eenmalige chipkaart erbij en er is idd weinig ruimte tot discussie. Dan weet je idd wanneer men is gaan reizen. Dat zou helemaal top zijn.zo'n soort voorstel met uitcheck op eindbestemming hebben Henk_NL en ik via Thomas ingebracht, maar de productmanager heeft eigen ideeen.
Er staat enkel dat je als groep de reis moet maken.
Strikt genomen van punt a naar punt b waar iedereen op een tussenliggende station mag opstappen.
Nogmaals nergens staat dat je bij elkaar moet zitten en als de voorwaarden ruimte laat dan krijg je juist meer discussies.
hmm. Denk ik anders over.
Het gaat niet om een virtuele groep, want de voorwaarde is SAMEN te reizen. Samen reizen door de tijd kan virtueel, maar als groep samen reizen in de trein kan alleen fysiek.
Een groep is alleen een groep, als het een verzameling mensen is. Dan zal je je ook moeten verzamelen, in plaats van kinderachtig verstoppertje spelen in de trein :P
Los daarvan zou ik als groepsticketlid ook bij 'mijn' groepsticketleider willen zitten of staan, want als Loes komt controleren, is mijn ticket niks waard als Loes de leider niet kan scannen..
Zo raar is het niet als een groep van 15-20 bv zich in verschillende coupe's bevindt bij grote drukte,
Zo raar is het niet als een groep van 15-20 bv zich in verschillende coupe's bevindt bij grote drukte, groep voor groepsticket heeft max 7 personen... Dus kan op 2 m2 samenstaan.
Geef mij idd maar een eenmalige chipkaart erbij en er is idd weinig ruimte tot discussie. Dan weet je idd wanneer men is gaan reizen. Dat zou helemaal top zijn.zo'n soort voorstel met uitcheck op eindbestemming hebben Henk_NL en ik via Thomas ingebracht, maar de productmanager heeft eigen ideeen.
Ws wil hij dit product aanbieden via internet, maar een eenmalige chipkaart had discussies vermeden.
Nu kan je weliswaar de poortjes niet openen en had je de voorwaarde kunnen hebben dat je alleen mag doorreizen als je ingecheckt bent, maar dat kan weer niet omdat niet elk station poortjes heeft.