In het nieuwsartikel op de NS site
http://nieuws.ns.nl/treinreizen-blijft-voordelig-voor-groepen/
vind ik de melding “Het NS Groepsticket is geldig op werkdagen tijdens de daluren” nogal sumier. Hierin kun je net zo makkelijk lezen dat je evenals met de Daluren actiekaartjes met een chip in de daluren kan “inchecken” en in de spits je reis afmaken.
Mee eens, ook een Dalurenabonnement heeft dat, daar mag je ook mee reizen tijdens de daluren.
Maar daar mag je wel mee doorreizen in de spits.
Je zult het voor op het kaartje moeten zien dat je je in de spits niet in de trein mag bevinden. Doe je dat niet dan faciliteer je de leugenreiziger. Het ligt niet echt voor de hand dat het zo is. Discussies moet je voorkomen, dat is goed voor de sfeer in de trein.
Je zult het voor op het kaartje moeten zien dat je je in de spits niet in de trein mag bevinden. Doe je dat niet dan faciliteer je de leugenreiziger. Het ligt niet echt voor de hand dat het zo is. Discussies moet je voorkomen, dat is goed voor de sfeer in de trein.
doe er dan een kartonnen leesbrilletje bij! Korting verblindt!
De spits beperking zal om te beginnen heel duidelijk vermeld moeten zijn op de bestelpagina zodat mensen weten wat ze bestellen. Zeker omdat er wat dit betreft een groot verschil is met de chipkaartjes. Dus niet alleen de vermelding "alleen geldig in de daluren".
Kijk voor de gein eens bij de vragen/reacties op treinreiziger.nl bij de actiekaartjes, sommige dingen die al duidelijk vermeld zijn in het artikel worden nog 10, 20 keer gevraagd. Afgaand op die vragen krijg ik soms wel eens het idee dat hoe lager de prijs van een kaartje is, hoe lager het IQ van de reiziger is (althans bij een deel).
Misschien dat een moderator van de NS nog een keer in dit topic wil reageren. Of iemand van de groep die dit product hebben bedacht. Er is veel onduidelijkheid en als vele Facebookreizigers ervan gebruik gaan maken, zullen er waarschijnlijk een hoop discussies met de conducteur volgen.
. Afgaan dop die vragen krijg ik soms wel eens het idee dat hoe lager de prijs van een kaartje is, hoe lager het IQ van de reiziger is (althans bij een deel).
al zou dat zo zijn - waarover ik niet wil oordelen - dan zal nog steeds de communicatie afgestemd moeten zijn op de klant. Het "zo zijn de regels" en "ieder wordt geacht de regels te kennen" geldt meer voor ondernemingen.
Dus ben ik het eens dat je op het niveau van "roken is schadelijk" zal moeten communiceren.
En dat je bij doelgroep buitenlandse studenten in het Engels communiceert.
De bestelpagina voor deze nieuwe Groepstickets is nog niet online, dus misschien oordeel ik wel te snel. De berichtgeving vandaag in de media en NS nieuws pagina vond ik echter niet uitblinken in duidelijkheid hierover. De focus lag vooral op het als een groep reizen en de nieuwe prijzen.
De berichtgeving vandaag in de media en NS nieuws pagina vond ik echter niet uitblinken in duidelijkheid hierover. De focus lag vooral op het als een groep reizen en de nieuwe prijzen.
marketeers verkopen liever dan dat ze afremmen. Of verkoopresultaten staat een bonus. Op klanttevredenheid een straf.
Misschien dat een moderator van de NS nog een keer in dit topic wil reageren. Of iemand van de groep die dit product hebben bedacht. Er is veel onduidelijkheid en als vele Facebookreizigers ervan gebruik gaan maken, zullen er waarschijnlijk een hoop discussies met de conducteur volgen.
Wishful thinking en in andere topics is alles al gezegd.
De conducteurs weten dat ook en konden te allen tijde moeite doen om die UVB te schrijven, toen (bij verdenking want... dat bepalen ze zelf en de U in UVB uitstel geeft het al aan!).
"Je gaat helemaal niet van Vlissingen naar Buitenpost met een groep (noem de naam van een willekeurige deelnemer van die groep waar je korting voor denkt te krijgen dan eens!) Oh ja, en terug want retour!
En als je die bestemming niet eens met deze trein kan halen dan hup nu mijn trein uit! En zie maar hoe je naar Buitenpost komt (met de rest van je zogenaamde 'groep')! Ga dan maar lekker terug naar/richting Vlissingen (want dat staat toch op je ticket?)
Zo ging het (of had het moeten gaan) en dat moest natuurlijk stoppen want dat was niet de bedoeling en boze/agressieve reizigers die het beter denken te weten wil je niet natuurlijk.
Nu is het duidelijker geworden. En iets van 2% duurder of zo.
-Maak gewoon 6/7/8/9 iDeal betaalknopjes voor de medereizigers. Zij betalen elk met een aparte transactieID!
betaalknopjes????? Jij bent modern.
Nee hoor, een groepsticket is voor een groep. Een groep is een verzameling mensen, en stapt als groep in en uit. Papa koopt het kaartje, en iedereen blijft bij papa.
Hallo Jan Aap en welkom op het NS Serviceforum.
Goed dat je meedenkt over het nieuwe Groepsticket. Ik begrijp vanuit jouw verhaal dat je het niet eens bent met de huidige staat van het ticket. Ik wil graag ingaan op de punten die jij hier beschrijft:
- Als wij het Groepsticket alleen zouden aanbieden voor reizigers met een MijnNS account en een gekoppelde OV-chipkaart, stellen wij eisen aan het ticket die eigenlijk niet nodig zijn. Reizigers zonder OV-chipkaart horen dit ticket ook te kunnen gebruiken, want het is (en blijft wellicht) nog steeds een actieproduct. Daarnaast staat de hoofdboeker dan geregistreerd, maar de medereizigers niet: dit zou de fraude dus niet tegengaan, omdat de hoofdboeker dan telkens iemand anders zou zijn, waarbij het niet goed na te gaan is of deze persoon nu op de 'zwarte lijst' moet komen te staan, of niet.
- Wat betreft het MijnNS-gedeelte, heb ik hierboven al het een reden gegeven waarom dit niet wenselijk is. De betaal linkjes zijn handig, maar het doel van een Groepsticket is dat men samen reist voor een bijvoorbeeld een uitstapje. Wanneer medereizigers hun eigen betaling moeten doen, maakt dit het frauderen alleen maar makkelijker, gezien de medereizigers zelf een mail krijgen met het betalingsverzoek hierin opgenomen. Daarnaast is het ontzettend veel (digitaal) werk, waarbij elke reiziger een apart ordernummer zou moeten krijgen en een eigen bestelling. Zo is de inrichting van he Groepsretour geweest en deze bestelwijze en registratie is technisch gezien de handigste manier om het uit te voeren, ook voor het Groepsticket.
Het feit dat het nu een enkele reis is, kan twee kanten op: ja, het wordt enigszins duurder als je werkelijk een retour wilt gebruiken, maar voor met name de studenten die het retour vaker als enkele reis benutten, is dit een betere optie. Aan de andere kant begrijp ik dat de prijs nu wel verschilt en dat dit voor veel reizigers nadelig kan uitpakken. Uiteindelijk is de reden geweest om dit ticket te veranderen, de fraude geweest. Hierdoor is een compleet nieuw product gemaakt, waar overeenkomsten in zitten met het oude Groepsretour, maar in feite als een nieuw product gezien moet worden.
Wat betreft het missen van een aansluiting en daardoor niet in staat zijn om bij de hoofdboeker in de trein te zitten: dit is lastig. In principe ligt de verantwoordelijkheid bij de reiziger om bij de hoofdboeker in de trein te komen zitten. Wanneer dit door een vertraging of verstoring niet lukt, is het aan ons personeel om hier de coulance-afweging te maken. De tijd zal leren of dit soepel genoeg verloopt. Wanneer er teveel weerstand ontstaat door dit fenomeen, kunnen we altijd kijken naar een betere inrichting of duidelijkere afspraken.
....waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit. Ook in een andere coupé? Ik in de stilte en de rest in een praatcoupé?
En graag ook hier antwoord op.
-Maak gewoon 6/7/8/9 iDeal betaalknopjes voor de medereizigers. Zij betalen elk met een aparte transactieID!
betaalknopjes????? Jij bent modern.
Nee hoor, een groepsticket is voor een groep. Een groep is een verzameling mensen, en stapt als groep in en uit. Papa koopt het kaartje, en iedereen blijft bij papa.
Inderdaad zeg. Waarom moet het allemaal zo moeilijk. 1 vervoersbewijs voor meerdere personen, eenvoudiger kan niet. En volkomen fraude-ongevoelig. Bij de palen eenmalig in/uitchecken en de poortjes geven gewoon x keer toegang (x=groepsgrootte).
....waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit. Ook in een andere coupé? Ik in de stilte en de rest in een praatcoupé?
En graag ook hier antwoord op.
Hier zal de conducteur een instructie voor krijgen. Zolang jij volgens de voorwaarden van je ticket reist, zal je geen boete krijgen. We kunnen niet voor elke situatie precies omschrijven wat daar de oplossing voor is.
En die instructie is? Want hier kan ik niet veel mee. Lijkt mij handiger als de reiziger van tevoren weet of men in dezelfde coupé dient plaats te nemen.
Daar is nog niet over nagedacht 😃. Als reizigers zich in verschillende treinstellen bevinden is het niet na te gaan of iemand volgens de voorwaarden van zijn ticket reist.
@MvanGelder
Als je in een ander treinstel zit reis je overduidelijk niet samen en zal je ook bij de rechter bakzeil halen. Je kunt wel proberen slimmigheidjes te bedenken maar zo werkt het niet.
@MvanGelder
Als je in een ander treinstel zit reis je overduidelijk niet samen en zal je ook bij de rechter bakzeil halen. Je kunt wel proberen slimmigheidjes te bedenken maar zo werkt het niet.
Ja inderdaad.
Kun je met een NS Groepsticket in de spits eigenlijk uitchecken?
Of wordt je verplicht op het station te verblijven tot 09:00 of 18:30 uur?
Ik begrijp dat je meer wilt weten Nooduitgang. Ik hoop dat je begrijpt dat het niet wenselijk is om voor elke situatie aan te geven hoe conducteurs ermee omgaan, ook omdat het dan makkelijker wordt de 'gaten in de wet' te vinden. Als jij je aan de regels van het Groepsticket houdt zoals ze op de website staan, kan je ervan uitgaan dat je geen boete uitgeschreven zal krijgen. Hoe conducteurs hiermee omgaan hoeft niet altijd openbaar te staan, intern zullen hier zeker afspraken over gemaakt worden.
@MvanGelder
Als je in een ander treinstel zit reis je overduidelijk niet samen en zal je ook bij de rechter bakzeil halen. Je kunt wel proberen slimmigheidjes te bedenken maar zo werkt het niet.
Ik probeer geen slimmigheidjes te bedenken maar de medereiziger moet wel weten of hij in dezelfde coupe moet zitten of niet. Hij kan later instappen namelijk als de hoofdreiziger.
Zo raar is de situatie niet, dat jullie gelijk negatief denken is niet nodig.
@Chiel, de website is volgens mij nog niet in de lucht. Wees gerust dat ik hier niet de mogelijkheden ga uitleggen die ik zie. Als het zo geheim is om vooraf aan te geven of de reizigers in verschillende coupés mogen zitten, dan maak ik me toch een beetje zorgen. Welke pet heeft de hc vandaag op? Wat is de situatie van vandaag? Het is gewoon een JA/NEE vraag.
Dat een reiziger in het verkeerde treinstel stapt kan ik me ook nog voorstellen. Zeker als je sporadisch reist.
@Chiel, de website is volgens mij nog niet in de lucht. Wees gerust dat ik hier niet de mogelijkheden ga uitleggen die ik zie. Als het zo geheim is om vooraf aan te geven of de reizigers in verschillende coupés mogen zitten, dan maak ik me toch een beetje zorgen. Welke pet heeft de hc vandaag op? Wat is de situatie van vandaag? Het is gewoon een JA/NEE vraag.
Dat een reiziger in het verkeerde treinstel stapt kan ik me ook nog voorstellen. Zeker als je sporadisch reist.
Geloof je dit in alle ernst zelf als je met een groep reist?
Enige tijd terug kwam ik nog een vrouw tegen die de trein uitgezet werd toen ze onderweg was naar haar inburgeringsexamen. 50 euro op de kaart, maar nog niet de tweede klas geactiveerd. Tja, je komt van alles tegen. Ik hoop dat de problemen die het Facebookgroepsretour veroorzaakten bij de conducteurs met de nieuwe variant voorbij zullen zijn.