Groepsretour wordt Groepsticket | NS Community

Groepsretour wordt Groepsticket



Toon eerste bericht

270 reacties

Geef mij idd maar een eenmalige chipkaart erbij en er is idd weinig ruimte tot discussie.

Dan weet je idd wanneer men is gaan reizen. Dat zou helemaal top zijn.
Hetzelfde met vertragingen. De reiziger kan dit vaak niet bewijzen, maar de conducteur mag beslissen.

Waarom niet gewoon de duidelijke regel handhaven zolang je ingecheckt bent mag je je reis afmaken.
Dan krijg je helemaal geen discussies meer.
Dat vraag ik mij af MvanGelder. Er staat dat de groep samen moet reizen. Dezelfde trein is een groot begrip. Je kan het probleem oplossen door de hoofdboeker mee te laten lopen naar de rest van de groep. De grote vraag is, wie is waar verantwoordelijk voor. Is de reiziger verantwoordelijk om aan te tonen dat hij of zij een geldig vervoersbewijs heeft in een groep of is een HC dat. Het is vergelijkbaar met de samenreiskorting. Zit je met samenreiskorting niet in de buurt van de abonnementhouder, ben je niet aan het samenreizen. Ik als HC constateer het. Als men verspreidt zit in dezelfde coupe is het nog te overzien. Niet als er 2 bovenin zitten, 2 in het andere treinstel en nog wat verspreidt.

Lijkt mij een leuk proefproces.
Ik wil met nadruk adviseren om bij elkaar in de buurt te gaan zitten, want ik ga tijdens controle niet op zoek naar de hoofdboeker en andere groepsleden. Kost mij teveel tijd en gaat ten koste van andere reizigers. Simpel gezegd, niet in de buurt van de groep, geen geldig vervoersbewijs. Even afgezien van de hoofdboeker. Lijkt mij toch logisch om bij elkaar in de buurt te zitten of zijn.

En daarom gaat er discussie komen. Volgens de voorwaarden moet je enkel samen de reis maken.
Je hoeft niet te zoeken want daar dient het scannen van het kaartje voor.
Aan de hand daarvan moet je kunnen zien wie bij elkaar horen.

Wat de een logisch vind dat hoeft voor de ander niet zo te zijn.
Vooral als iedereen van een ander station komt.
Het kan niet zo zijn dat iedereen de regels op zijn eigen manier gaat interpreteren.
Daarom hoop ik dat de voorwaarden hier geen ruimte voor geeft.
Waarom wordt er dan in de voorwaarden bij vermeld zoveel mogelijk bij elkaar dan wel in dezelfde coupe te moeten zitten.

Het lijkt me ook logisch om bij elkaar te zitten maar bij drukte is dat niet haalbaar en dan geven conducteurs onterecht een boete.

Zet het gewoon in de voorwaarden, ook dat je je vooraf moet melden bij vertraging.

Je kan inderdaad ook door eigen schuld een trein missen en dus vertraging oplopen omdat je met een groep nu eenmaal minder mobiel bent.
Ik wil met nadruk adviseren om bij elkaar in de buurt te gaan zitten, want ik ga tijdens controle niet op zoek naar de hoofdboeker en andere groepsleden. Kost mij teveel tijd en gaat ten koste van andere reizigers. Simpel gezegd, niet in de buurt van de groep, geen geldig vervoersbewijs. Even afgezien van de hoofdboeker. Lijkt mij toch logisch om bij elkaar in de buurt te zitten of zijn.
Waarom zou je als groep bij elkaar moeten zitten?
Dit staat niet in de voorwaarden. Enkel dat ze gebruik moeten maken van de zelfde trein.
Waar ze zitten dat mogen ze zelf weten en daarom ben ik er niet van overtuigd dat dit enig verschil gaat maken.
Zijn de voorwaarden ondertussen veranderd misschien?
Vooraf melden geeft altijd een voorsprong. De vraag is of men ons dan door de gehele trein moet zoeken of alert blijft als ze ons zien. Ik doel dan op controlerondes of servicerondes. Een woordje klaar hebben zorgt zeker voor discussie. Ik zie liever dat de betreffende groep al bv op zijn smartphone de vertraagde reis paraat heeft staan. Het woordje klaar hebben, ken ik in teveel varianten namelijk.
Denk ook dat er ervaring het verder moet leren. Hoe vaak gaan we hiermee te maken krijgen? De hoofdboeker zou ons in principe kunnen zoeken / aanspreken. Dan hoeft niet de gehele groep te komen. Ik zal er nog eens wat verder over nadenken wat praktisch is.
Even terugkomend op een woordje klaar hebben. Ik heb ooit een reiziger gehad, die problemen had met zijn Keuzedag. Had heel zijn verhaal kwijt, maar ik heb er mijn handen vol aan gehad. Zijn insteek was, het is uw probleem dat ik niet kon reizen. Het zorgt teveel voor een welles nietes discussie, die alleen maar verliezers kent. Bij direct bewijs (reisplanner) maakt het het allemaal makkelijker.

Zit je alleen nog ff met de te vroeg vertrokken treinen en gemiste aansluitingen door ms eigen schuld.
Reputatie 7
@klant_Jac Ik adviseer juist om dit wel te doen, maar het niet praktisch is om dit als standaard te hanteren en in de productvoorwaarden op te nemen. Het is natuurlijk handig om dit vooraf bij de conducteur te melden, maar als er 1 trein vertraagd is en er 20 reizigers met een Groepsticket naar de conducteur stappen, zorgt dit voor alleen maar meer vertraging van die rit. Het lijkt mij in die zin handiger om een praatje paraat te hebben bij controle. De afweging ligt bij de conducteur, de verduidelijking ligt bij de reiziger. Ik moedig het in zekere zin dus alleen maar aan om dit vooraf te melden, maar ben realistisch genoeg om te zien dat dit niet altijd haalbaar is.

Ik ben benieuwd: wat zou het personeel het liefste willen? Misschien dat Loes en andere conducteurs/conductrices hier een mening over hebben.
Ook als je geen kaartje kan kopen bij een automaat door een storing.
Reputatie 7
Badge
@MvanGelder Het lijkt mij niet haalbaar om dit telkens te melden (vooraf) bij de conducteur, dus als procesbeschrijving zal dit niet zo benoemd worden. Het lijkt mij wel goed om bij vertraging en doorreizen in de spits dit zo te vermelden: maakt het duidelijk voor de dienstdoende conducteur en schept ook een stukje rust bij de reizigers. Mijn insteek zou zijn om bij kaartcontrole de vertraging door te geven (woordje paraat te hebben) zodat de conducteur dit op gepaste wijze kan behandelen.
als een reiziger met een discutabel kaartje (fout in naam, traject, datum) of fiets in de trein wil stappen, adviseren jullie (incl Slidestops) om voor het instappen contact te zoeken met de conducteur om problemen en boete te voorkomen, maar als een groep met een feitelijk ongeldig kaartje in de trein zit, hoeft dat niet?
Dank je ik hou het in de gaten 😃
Reputatie 7
Mijn verwachting is dat dit in de loop van vandaag op de website verwerkt zal worden.
@MvanGelder Het lijkt mij niet haalbaar om dit telkens te melden (vooraf) bij de conducteur, dus als procesbeschrijving zal dit niet zo benoemd worden. Het lijkt mij wel goed om bij vertraging en doorreizen in de spits dit zo te vermelden: maakt het duidelijk voor de dienstdoende conducteur en schept ook een stukje rust bij de reizigers. Mijn insteek zou zijn om bij kaartcontrole de vertraging door te geven (woordje paraat te hebben) zodat de conducteur dit op gepaste wijze kan behandelen.
En is het groepsticket vanaf vandaag ook ergens te bestellen?
Is mijn vraag ook al doorgezet ? Ik heb deze vraag overigens al een maand geleden gesteld en toen ook geen reactie meer ontvangen.

Aanvullende vraag, moet de groep zich verplicht melden bij de conducteur indien er door vertraging in de spits moet worden gereisd.


Al antwoord gekregen van de afdeling ?
Reputatie 7
Vanaf 15 januari is het Groepsretour niet meer te bestellen Rong. Dit betekent dat je 14 januari nog een Groepsretour kunt bestellen voor die dag. Vanaf 15 januari neemt het Groepsticket dit hele product over.
Is het (oude) Groepsretour niet meer te bestellen vanaf 8 Januari of vanaf 15 Hanuari? Er staat dat het te bestellen is tot en met 14 Januari, maar wordt daarmee bedoelt ‘Het is te bestellen tot en met 8 Januari voor de datums tot en met 14 Januari’ of ‘Het is te bestellen tot en met 14 Januari voor de datums tot en met 14 Januari’?
Dat is zuur, want dan was ze dus langs een paaltje gegaan en de melding (en piepen en rood lampje) niet gezien met de bijbehorende melding op het schermpje (die maar bijzonder kort blijft staan overigens!)..

En om nu "Reizen op Saldo NS activeren" onderdeel te maken van een inburgeringscursus.... :P

Zelfs voor een autochtoon kan het onduidelijk zijn of je nou ingecheckt bent of niet. Toen het in/uitchecken werd ingevoerd en ik voor het eerst met de trein ging, ging er een rood lampje branden bij inchecken. Wist ik veel dat er ook nog een groen lampje bestond 😉 Als je trouwens uit de automaat een kaartje haalt (alleen vandaag geldig) dan zou dat kaartje automatisch ingecheckt moeten zijn.
Ze probeerde meerdere malen in te checken en ook andere Nederlanders konden niet direct helpen. Tja, dan moet je de keuze maken om op tijd te zijn om examen te doen of zwart te reizen en een boete riskeren. Op een tussenstation even opgelost, nadat ze door de conductrice de trein was uitgezet. Niet dat de conductrice zei wat er aan de hand was, welnee. "Je moet een nieuw kaartje kopen. Ik kan je echt niet zo mee later reizen...". Reizen met het ov als onderdeel van de cursus. ?? Geen idee of ze daar tijd aan besteden, al meen ik mij een reactie te herinneren waarbij een 'persoon' zijn vervoersbewijs doorverkocht. ;)

Terug on-topic. 😉
Badge +3
Enige tijd terug kwam ik nog een vrouw tegen die de trein uitgezet werd toen ze onderweg was naar haar inburgeringsexamen. 50 euro op de kaart, maar nog niet de tweede klas geactiveerd.
Dat is zuur, want dan was ze dus langs een paaltje gegaan en de melding (en piepen en rood lampje) niet gezien met de bijbehorende melding op het schermpje (die maar bijzonder kort blijft staan overigens!)..

En om nu "Reizen op Saldo NS activeren" onderdeel te maken van een inburgeringscursus.... 😛
Enige tijd terug kwam ik nog een vrouw tegen die de trein uitgezet werd toen ze onderweg was naar haar inburgeringsexamen. 50 euro op de kaart, maar nog niet de tweede klas geactiveerd. Tja, je komt van alles tegen. Ik hoop dat de problemen die het Facebookgroepsretour veroorzaakten bij de conducteurs met de nieuwe variant voorbij zullen zijn.
Geloof je dit in alle ernst zelf als je met een groep reist?
Ja natuurlijk. Je zult maar in een koploper stappen en realiseert je (te laat) dat die sinds 2005 geen doorloopkop meer heeft ;)

De NS moet gewoon een heldere definitie van "samenreizen" formuleren. Als dat net zoals de groepsretour geformuleerd is, dan hoef je natuurlijk helemaal niet fysiek in dezelfde coupe te zitten. Als je maar een "gezamenlijk reisdoel" hebt, dat wil zeggen dat je "met elkaar een activiteit gaat uitoefenen." Uitchecken bij de poortjes lijkt mij een uitstekende en passende activiteit die je "met elkaar" uitoefent ;)


2.Het NS Groepsretour is bedoeld voor mensen die er samen een dagje op uit gaan.
Deze personen hebben een vooraf gedefinieerd, gezamenlijk reisdoel, dat wil zeggen
dat ze met elkaar een activiteit gaan uitoefenen op de plek van bestemming (hierna
‘de Groep’).
Neuj, ik kom werkelijk alles tegen, inclusief dit soort gevallen. "Oh, de andere achterste?" zeggen ze dan, lol. Al kan ik het me in Utrecht bijvoorbeeld wel voorstellen, als je daar van rijrichting veranderd 🙂
Dacht dat ik de enige was die dat zag. Kom ze ook vaak tegen.
Kom vaak genoeg reizigers aan de telefoon tegen "Oh dus je zat tóch in dat andere treinstel", om ze dan de volgende stop naar het andere stel te zien gaan.

Reageer