Groepsretour wordt Groepsticket | NS Community

Groepsretour wordt Groepsticket


Reputatie 7
Groepsretour wordt Groepsticket!

Vanaf 8 januari verandert het Groepsretour in het Groepsticket, waarbij het (oude) Groepsretour nog te bestellen is t/m 14 januari. Dit is ook de reden dat in de webshop het Groepsretour niet meer te bestellen is voor een datum ná 14 januari. Het nieuwe Groepsticket zal te gebruiken zijn vanaf 15 januari. Het Groepsretour was populair, maar door de milde controle bij het bestellen en het reizen, werd dit ticket doorverkocht door derden, wat direct in strijd was met de voorwaarden van het product. In April 2017 is er een aanscherping geweest, die helaas tot weinig resultaat heeft geleid. Om fraude te voorkomen maar toch een aantrekkelijk product neer te zetten voor reizende groepen, is het Groepsticket gecreëerd.

De grootste veranderingen op een rijtje:
  • Voor groepen van 4 tot maximaal 7 personen.
  • Samenreizen als een complete groep is verplicht. (1 hoofdboeker, x medereizigers; medereizigers mogen op een later station instappen)
  • Een Groepsticket is een enkele reis. (terugreis boeken is mogelijk, wordt aangeboden bij de bestelling van de heenreis)
  • Alleen geldig in de daluren. (reizigers die door storingen/vertragingen in de spits belanden, mogen hun reis afmaken, Dat betreft op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur. In het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 6.30 uur de hele dag)
  • Het ticket is zowel als mobiel ticket als E-ticket (uit te printen) verkrijgbaar.

Waarom nog maar tot 7 personen?
- Dit zijn de nieuwe actievoorwaarden voor dit nieuwe product. Grotere groepen kunnen meerdere Groepstickets bestellen.

Waarom nu als enkele reis?
- Dit geeft reizigers flexibiliteit in het plannen van hun reis: de prijs is hier ook op aangepast. Reizigers kunnen nu hun terugreis op een andere dag plannen.

Waarom moeten de reizigers samen reizen?
- Dit is om misbruik van het ticket te voorkomen. Daarnaast willen we met dit product het reizen in groepen stimuleren. Denk hierbij aan uitjes, (business)trips en familiebezoekjes. We hanteren 1 hoofdboeker, die de complete reis dient te maken die op het ticket staat, waarbij de medereizigers op een tussengelegen station mogen aanhaken. Reizigers dienen dus dezelfde reis te maken (zelfde tijdstip) om dit product zo goed mogelijk te organiseren.

Waarom mag er niet in de (middag)spits gereisd worden?
- De ochtendspits en avondspits zijn de drukste moment op de dag voor NS. Daarom is het beleid om voor forenzen zoveel mogelijk ruimte te bieden en klanten te stimuleren om buiten deze drukke periodes te reizen. Daarnaast heeft NS al jaren een middagspits uitsluiting op onze abonnementen en dagkaart acties. Reizigers kunnen met deze producten alleen met korting of onbeperkt reizen in de rustige uren van de dag. Naast abonnementen op de OV-Chipkaart en Retail tickets op CT tickets (denk hierbij aan Kruidvat, Blokker, Primera etc.), verkoopt NS ook ruim een miljoen tickets op e-ticket (o.a. Hema, Spoordeelwinkel, etc.). Tot nu toe was het technisch niet mogelijk om de middagspits hierop uit te sluiten. Daarom waren deze proposities, na 9 uur, de hele dag geldig. Voor de spreiding van actiekaart reizigers en meer comfort voor forenzen tijdens de spits willen we ook de middagspits beperken. Hiervoor hebben we een wijziging doorgevoerd op de poortjes. Deze beperking vertaalt zich in de lagere prijs.

Wijziging op de poortjes?
Zoals bij de Dagkaart Dag Daluren, is het E-ticket van het Groepsticket niet te gebruiken om in de spits de poortjes te openen. Dit voorkomt dat reizigers in de spits gebruik kunnen maken van dit ticket. Reizigers kunnen dus alleen in de daluren inchecken. Wanneer een reiziger nét voor de spits incheckt waarbij de reiziger dus in de spits reist, kan een boete uitgeschreven worden.
Uitzondering: Wanneer een reiziger met een Groepsticket in de spits belandt door vertragingen of verstoringen, kunnen reizigers dit aangeven bij de HC die ingelicht is om dit met coulance goed te keuren.

270 reacties

Reputatie 7
Hierbij de prijzen van de verschillende variaties, met bijgevoegd een voorbeeldscreenshot van een Groepsticket. Ik weet hoe ik jullie kan verwennen, of niet?



Aantal Personen - Prijs Enkele Reis - Prijs Per Persoon
4 - € 30,- /€7,50
5 - € 31,50 /€6,30
6 - € 33,- /€5,50
7 - €34,50 /€4,93

Zoals hierboven te zien is, staan de daluren beschreven op het ticket (al is een deel van de tekst hier weggevallen).
Reputatie 7
Badge
Hahaha.

Toch nog een suggestie: Met de OVC is het moment van INCHECKEN bepalend. Met dit (een) E-ticket het moment van REIZEN. Dat laatste zou (vind ik) nog duidelijker moeten.

De prijzen zijn wat hoger dan voorheen, maar zijn daardoor meer in verhouding met wat een reiziger ervoor krijgt (geen prijs-dumping meer, dus positief zo).
Reputatie 7
Badge +4
Twee keer een enkele reis voor vier personen kost nu €60 in plaats van 55. Voor zeven mensen €69 in plaats van €62,50. Het is te overzien en zeker niet te duur.

Verwennen weet ik niet maar ik ben wel blij met het voorbeeld. Ik zou de Gebruiksvoorwaarden wat helderder formuleren.

Wat het nut is van de geldigheid voor 06.30 terwijl je je in de spits niet in de trein mag bevinden, ontgaat me. Het heet natuurlijk groepsticket daluren maar zo consequent hoeft nu ook weer niet. 😉
Reputatie 7
Badge
Het goedkoopste retour is daarmee 9,86 geworden (2x4,93) waar dit eerst 7,00 was (op basis van 10 personen).

In dat licht is het een flinke verhoging, maar wel een gezonde verhoging. Elk individu kan kan pakweg 15 euro een actiedagretour kopen met praktisch dezelfde voorwaarden. Het groepsticket is vergeleken met een 'solitair' dagretour dus iets gunstiger door de groepskorting.

Een handelaar moet bij de nieuwe constructie meer werk doen (drie keer het proces door bij 20 personen, waar dit eerst in 1x kon) en doordat de nieuwe tariefstelling duurder is, kan een individu beter een eigen actie-dagkaart kopen. Daarbij is er nu de samenreisverplichting. Goede verbeteringen zo, het mag gezegd worden! 🙂
Badge +3
Amen voor de info en eens met Raymond123 plus dat de handelaar ook nog de vertrektijden en heen-terug moet gaan matchen. Ik denk niet dat iemand daar nog moeite voor gaat doen op Facebook.

Dan wordt het dus ander kaartje kopen of via www.blablacar.nl of zo een lift regelen.
Reputatie 7
Badge +4
De verplichting tot samenreizen maakt het zinloos voor deze mensen en zo hoort het ook.
Reputatie 7
Badge
Een handelaar moet bij de nieuwe constructie meer werk doen (drie keer het proces door bij 20 personen, waar dit eerst in 1x kon) en doordat de nieuwe tariefstelling duurder is, kan een individu beter een eigen actie-dagkaart kopen)
de meeste huidige handelaren hebben dit werk geautomatiseerd. Dat is snel aangepast. En die bedenken voor de populaire routes wel wat handigs.
De hinder van samenreizen (je moet nu iemand die "groepsleider" heet gaan opzoeken, dus bellen/appen, en de hogere prijs, zal een deel van de oude groep laten overstappen naar abonnementen en andere kortings kaartjes. Ook daarin wordt dan weer gehandeld)
De hoofdboeker is ziek. En dan?
Een medereiziger is ziek en wil eerder terug.
"Sorry conducteur, maar ik zit in de stiltecoupé omdat het beneden nogal luidruchtig is. De rest zit beneden."
Op drukke trajecten is er technisch veel mogelijk. Zie de ...... ... al. 🙂 Doe je mee H**k? 😉
Reputatie 7
Als de hoofdboeker ziek is, is het ticket niet geldig. Helaas is het technisch nog niet mogelijk om een nieuwe hoofdboeker aan te wijzen. Als een medereiziger eerder terug wil, zal dat dus met de gehele groep moeten. Als het Groepsticket voor de terugweg al besteld is, wordt dat lastig. Ik zou er in dat geval voor kiezen om een nieuw vervoerbewijs aan te schaffen. Klinkt heftig, maar het zal niet veel reizigers overkomen. De codes op de E-tickets bij 'GroupID' komen overeen, waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit.
Ik reis van Den Helder naar Maastricht, Mijn medereiziger stapt op Amsterdam Centraal in. Hij komt van een ander station en stapt bij ons in Centraal in de trein. Zijn eerste trein heeft vertraging waardoor hij niet net de groep mee kan? GTBV?
Reputatie 7
Badge
. De codes op de E-tickets bij 'GroupID' komen overeen, waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit.
ziet de HC op de handheld hoeveel van de betreffende groep al gescand zijn?
....waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit. Ook in een andere coupé? Ik in de stilte en de rest in een praatcoupé?
Reputatie 7
Badge
Ik reis van Den Helder naar Maastricht, Mijn medereiziger stapt op Amsterdam Centraal in. Hij komt van een ander station en stapt bij ons in Centraal in de trein. Zijn eerste trein heeft vertraging waardoor hij niet net de groep mee kan? GTBV?
geen GTBV want het is geen totaalreis voor die medereiziger.
Restgroep stapt in Ams CS uit en wacht tot daltijdgrens of restgroep reist door.
Samen uit samen thuis klant-Jac 🙂
Ik reis van Hoogkarspel naar Amsterdam Centraal, Mijn medereiziger stapt op Purmerend in. Moet ik in Hoorn overstappen op de Sprinter naar Hoofddorp en dan in Sloterdijk weer overstappen richting Centraal?
Reputatie 7
Badge
Ik reis van Hoogkarspel naar Amsterdam Centraal, Mijn medereiziger stapt op Purmerend in. Moet ik in Hoorn overstappen op de Sprinter naar Hoofddorp en dan in Sloterdijk weer overstappen richting Centraal?
jij en je medereizigers moeten reisplan zo maken en actueel aanpassen, dat je in dezelfde trein komt te zitten/Staan, je houden aan de daluren, en je tevens houden aan het NS reisplannerreisadvies van Hoogkaspel naar Amsterdam cs
letterlijk mensen die hier over meedenken aan het zijn over aanpassingen. wat een vervelend en bizar leven moet je hebben om zover te kunnen gaan.

hopelijk zeur je niet als je boodschappen per stuk 1 euro duurder worden 😉
Op drukke trajecten is er technisch veel mogelijk. Zie de ...... ... al. 🙂 Doe je mee H**k? ;-)
Absoluut, er is vast wel een creatief PoC te bedenken 🆒 🆒
Reputatie 7
Badge
;)



tip voor Facebook"reisbureaus": groepstickets van https://www.blablacar.nl/
Reputatie 7
Badge +3
....waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit. Ook in een andere coupé? Ik in de stilte en de rest in een praatcoupé?
Wat ben jij ongezellig zeg. Ga jij in het restaurant ook aan tafeltje apart zitten? :P:$
Maar wel benieuwd of dit toegestaan is.
Reputatie 7
Badge
....waardoor een reiziger best ergens anders kan zitten, terwijl de hoofdboeker verderop in de coupé zit. Ook in een andere coupé? Ik in de stilte en de rest in een praatcoupé?Wat ben jij ongezellig zeg. Ga jij in het restaurant ook aan tafeltje apart zitten? :P:$

nooduitgang moet nog naar de inburgeringsles voor groepen 🙂
Ik ben ongezellig momo.....sorry ?

Zal de NS de banner



en https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/ns-groepsretour op tijd verwijderen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat deze wijziging een groot verschil zal maken. Ik hoop allleen dat er hiermee niet allerlei discussies mbt spitstijden gaat komen. Er is dan wel een wijziging op de poortjes waardoor je die niet meer kunt openen in de spits, maar niet alle stations hebben poortjes. Of reizigers kunnen bv om half 4 beginnen met reizen om dan 5 of 10 over 4 op de bestemming te komen en denken dat dat korte stukje in spits nog wel kan of het risico maar nemen. Met mogelijk gevolg discussie met de HC.
Zeker de gebruikers van de Daluren actiekaartjes zijn gewend dat je kan inchecken in de dal en reizen in de spits. Deze aanpassing qua spits zal wel een hele omslag zijn.
Badge +3
Er waren onlangs (Etos superdal meen ik) kaartjes waar je niet in de spits mee mocht reizen (dus ook niet dal inchecken en spits reizen tenzij je door vertraging toch in de spits beland was) en dat was op de een of andere manier super helder duidelijk blijkbaar...

Althans, ik heb daar niemand over horen klagen...net zo min als mensen die weten dat een fiets in de spits je een UVB kan kosten.
Ws omdat dat gedoogd werd.

Het is niet te controleren door conducteurs en ook niet te verkopen aan mensen, iedereen is er nu aan gewend dat als je een geldige incheck hebt met een dalkaartje dat je verder kan reizen in de spits.

Ik heb toen de vraag gesteld wie de vertraging moet bewijzen, de klant of de conducteur en tot op heden is die vraag onbeantwoord gebleven en bij herhaling genegeerd.

Reageer