beantwoord

Groepsretour zonder groep

Goedendag! Ik organiseer een kamp voor 21 kinderen + 4 begeleiders (allemaal 12+) en daarvoor moeten deze 23 personen op maandag 11 mei van Amsterdam Zuid - Groningen en op woensdag 13 mei weer terug. We kopen op zowel maandag een groepsretour en woensdag een groepsretour (dit is goedkoper dan enkele losse tickets). Op de terugweg woensdag is het zo dat er 2 van de 4 begeleiders ook weer terug naar huis (Groningen) moeten. Het is een retour dus dit zou geen probleem moeten zijn, alleen de 21 andere kinderen + begeleiders hoeven alleen maar naar Amsterdam Zuid en op de terugweg hebben deze 2 begeleiders dus geen ‘groep’ meer. Is dit een probleem? Of moeten wij naast de twee groepsretours voor 23 personen nog 2 enkele reizen naar Groningen kopen?

Ik hoor graag van u,
Met vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Thom 6 mei 2015, 11:45

Dat is geen probleem en mag gewoon. De verklaring:

U hoeft niet met een groep of als groep te reizen met het groepsretour, de enige eis is dat u op de heenreis dezelfde eindbestemming heeft. De reis mag ook met verschillende treinen en op verschillende tijden plaatsvinden. De twee begeleiders kunnen met hun groepsretour van Groningen naar Amsterdam-Zuid gewoon terug naar Groningen. Het is een retour, geen enkele reis, al gebruikt u ze wel zo voor de kids. U hoeft geen twee enkeltjes te kopen in dit geval. De begeleiders mogen zonder groep naar Groningen terug en hoeven niet eens samen te reizen.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dat is geen probleem en mag gewoon. De verklaring:

U hoeft niet met een groep of als groep te reizen met het groepsretour, de enige eis is dat u op de heenreis dezelfde eindbestemming heeft. De reis mag ook met verschillende treinen en op verschillende tijden plaatsvinden. De twee begeleiders kunnen met hun groepsretour van Groningen naar Amsterdam-Zuid gewoon terug naar Groningen. Het is een retour, geen enkele reis, al gebruikt u ze wel zo voor de kids. U hoeft geen twee enkeltjes te kopen in dit geval. De begeleiders mogen zonder groep naar Groningen terug en hoeven niet eens samen te reizen.
U hoeft niet met een groep of als groep te reizen met het groepsretour, de enige eis is dat u op de heenreis dezelfde eindbestemming heeft. De reis mag ook met verschillende treinen en op verschillende tijden plaatsvinden.

Super, dankuwel!!
Reputatie 6
Badge +2
Het is goed dat dit een NS-traject is, bij Veolia heeft dit problemen gegeven, zie https://forum.ns.nl/overige-producten-6/mag-treinmaatschappij-zomaar-recht-eigen-handen-nemen-10965. Het is nooit duidelijk geworden of dit een incidenteel probleem was van een controleur die zich vergiste (en zo ja, of die het inmiddels wel goed weet), of dat Veolia structureel andere voorwaarden hanteert.
Vandaag heeft een conducteur mijn vriendin erop geattendeerd dat zij met de groepsretour e-ticket niet zonder de rest van de groep mocht reizen. Dat dit illegaal is en dat als ze dit de volgende keer weer doet dat de politie erbij geroepen word. Ik weet persoonlijk dat dit niet zo is en al helemaal niet mag, maar staan er ergens op de site van NS zwart op wit de regels dat je wel zonder groep mag reizen?
Reputatie 7
Badge +4
Wat de conducteur zegt in deze, is onzin. Ik kan me haast niet voorstellen dat hij dit aangaf, de regels zijn bekend. Het mag gewoon. Je mag zelfs met alle deelnemers apart reizen vanuit verschillende plaatsen en op verschillende tijden. De bestemming en de dag waarop je reist, staat wel vast.
Helaas is dit wel gebeurd. Mijn vriendin moet morgen terugreizen van Amsterdam naar Groningen, maar is nu bang dat ze wordt aangehouden. Is er toevallig nog een link naar de site waar de regels duidelijk aangeven dat dit mag!
Reputatie 7
Badge +4
https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/ns-groepsretour

punt 3

U kunt ook verwijzen naar dit topic, NS heeft dit antwoord als goed gemarkeerd.

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/groepsretour-zonder-groep-12479/index1.html#post87946

Ze hoeft geen angst de hebben, conducteurs zijn hier meestal wel goed mee op de hoogte. Ze krijgt geen boete en in het idiote geval dat het wel zo zou zijn, wordt die subiet kwijtgescholden.
Nog even bevestiging van mijn kant; het is niet nodig om met een groepsretour met de hele groep in dezelfde trein te reizen. Iedereen kan afzonderlijk naar het gezamenlijke eindstation reizen (en weer terug naar verschillende beginstations).
Vandaag heeft een conducteur mijn vriendin erop geattendeerd dat zij met de groepsretour e-ticket niet zonder de rest van de groep mocht reizen. Dat dit illegaal is en dat als ze dit de volgende keer weer doet dat de politie erbij geroepen word. Ik weet persoonlijk dat dit niet zo is en al helemaal niet mag, maar staan er ergens op de site van NS zwart op wit de regels dat je wel zonder groep mag reizen?

U(w vriendin) zou een klacht kunnen indienen bij de NS over deze conducteur. Hopelijk kan hem/haar dan alsnog/nogmaals worden uitgelegd hoe het echt zit, zodat andere reizigers niet in dezelfde situatie komen als uw vriendin.
Hi mensen,
De mail is opgeheven met alle groepsretour kaarten...
Kan ik dit ergens terugvinden of iets?
Want ik heb het kaartje aankomende zondag al nodig :(
Groetjes!
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat u de aanvraag het beste opnieuw kunt doen als hij niet meer terug te vinden is.

Reageer