beantwoord

groepsuitje

Je woont in Sittard. Je gaat komende week met je moeder uit Elst (Gld) en je zus uit 's Hertogenbosch naar de Keukenhof. Je hebt bij de NS de bekende Keukenhofkaartjes gekocht. Je moeder is 83 en reist in de avonduren niet graag alleen omdat ze vanaf het station nog twintig minuten naar huis moet lopen.
's morgens start ieder uit zijn eigen stad. Maar je wilt 's avonds met je moeder mee naar Elst reizen om haar thuis te brengen en dan ga je vanuit Elst weer naar Sittard.

Je moet nu de kaartjes printen. Het beginstation is duidelijk voor alle drie de kaartjes. Maar wat zet je bij het eindstation.
Met andere woorden: mag je op het NS kaartje van de Keukenhof een omweg maken om een ouder iemand op te halen en/of thuis te brengen?
icon

Beste antwoord door Thom 30 april 2018, 11:14

Helaas, het antwoord is nee, en er is geen uitzondering voor uw bejaarde moeder. Ook geen optie om met een omweg te reizen. De Keukenhofkaartjes zijn goedkoop, maar hebben beperkende voorwaarden. U kunt niet met een goedkoop actiekaartje reizen en zich niet aan de voorwaarden houden, zo werkt het helaas niet. De Keukenhofkaartjes zijn inderdaad erg aantrekkelijk.

U zou het beste uit zijn met een dagkaart van een actie - zie de opmerking van Momo hieronder -, niet zoals nu met een dagretour. U kunt natuurlijk altijd ook normaal op saldo reizen met een chipkaart, maar dat pakt duurder uit. Elst-Keukenhof gaat via Utrecht en niet via Den Bosch. Het kan van belang zijn op welke dag u reist. Moeder met een taxi thuis laten brengen is mogelijk een optie en ook goedkoper. Elst is niet zo groot. Ik kan echter de gezondheid van uw moeder niet inschatten.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Helaas, het antwoord is nee, en er is geen uitzondering voor uw bejaarde moeder. Ook geen optie om met een omweg te reizen. De Keukenhofkaartjes zijn goedkoop, maar hebben beperkende voorwaarden. U kunt niet met een goedkoop actiekaartje reizen en zich niet aan de voorwaarden houden, zo werkt het helaas niet. De Keukenhofkaartjes zijn inderdaad erg aantrekkelijk.

U zou het beste uit zijn met een dagkaart van een actie - zie de opmerking van Momo hieronder -, niet zoals nu met een dagretour. U kunt natuurlijk altijd ook normaal op saldo reizen met een chipkaart, maar dat pakt duurder uit. Elst-Keukenhof gaat via Utrecht en niet via Den Bosch. Het kan van belang zijn op welke dag u reist. Moeder met een taxi thuis laten brengen is mogelijk een optie en ook goedkoper. Elst is niet zo groot. Ik kan echter de gezondheid van uw moeder niet inschatten.
Dag travellingJohn. Welkom op het Serviceforum.

Ik zie dat Thom je al van uitleg heeft voorzien. Met een Retour ticket kan je van A naar B en terug naar A. Het is helaas niet toegestaan om van het opgegeven traject af te wijken en om te reizen.
Reputatie 7
Badge +2
Vanaf vandaag verkoopt AH dagkaarten voor reizen in de daluren. Deze kosten €16. Dat is al iets minder dan een retour Den Bosch - Elst vol tarief.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat die dagkaart er het beste bijgekocht kan worden want moeder moet via Utrecht reizen en dan moet John daarna via Den Bosch of Venlo terug naar Sittard. Het combinatiekaartje is al gekocht en ook te gunstig om niet te gebruiken.
Dat snap ik. Het is een dagretour. Waarom moet je bij het uitprinten begin- en eindstation vermelden. Dat suggereert dat je in Sittard kunt beginnen en in Elst kunt eindigen, toch.
Dus ik kan niet een gezellige dag met iemand plannen: ieder vanuit onze eigen woonplaats startend en dan samen bij een van ons beiden eindigend.
Badge +3
Dat is niet het principe van een retour. Je reist heen en terug van A naar B via de route die de NS Reisplanner aangeeft. Je reist niet terug naar C als dat buiten het traject tussen A en B ligt.

Het plannen van de gezellige dag kan wel maar niet op de manier die u wenst. U zult wat extra kosten moeten maken om samen naar C terug te keren.
Reputatie 7
Badge +4
U verwart een dagkaart met een dagretour. Met een dagkaart maakt het niet uit welke route u neemt Bij een dagretour moet u een begin- en een eindstation opgeven en zich aan de route houden. U heeft een dagretour en moet daarom een begin- en eindstation opgeven. Daarom zijn deze kaartjes ook vaak goedkoper. Wat Momo noemt is een dagkaart en die zou ik aanvullend gebruiken.

U kunt wel een gezellige dag plannen, maar dat moet zo gedaan worden dat het binnen de voorwaarden past. Drie dagretours vanaf verschillende plaatsen maakt niet uit, maar er mee omreizen mag niet. Dan kunt u niet met een dagretour volstaan en moet u een dagkaart hebben, dan wel tegen het normale tarief reizen. Per saldo is het voor drie man nog goedkoop als u voor de dagkaart 16 euro betaalt en daarmee de de omreis dekt via Elst. De derde persoon moet dan Utrecht- Den Bosch nemen als u vanaf Utrecht met uw dagkaart, niet uw Keukenhofkaartje(!), doorsteekt naar Elst.
Badge +3
Ik heb nog een AH Dagkaart (Dag Dal Vrij) van de vorige AH actie over (geldig t/m 13 mei). Die mag je voor € 14,- wel hebben (incl. verzenden). Scheelt mij weer op Marktplaats zetten. Je kunt me een privébericht sturen door op mijn naam te klikken en dan de knop Stuur bericht. Hou wel rekening met 2 dagen verzenden, op welke dag wil je reizen?
Ik dank Robert B voor zijn vriendelijke reactie om zijn kaartje over te nemen.
Ik heb de drie tickets naar de Keukenhof al in mijn bezit. Dan zou het wel makkelijker maar duurder worden.
Ik moet trouwens wel zeggen dat de NS met deze Keukenhof-kaarten een hele mooie aanbieding heeft, want als je de entree en de reis met de Arriva bus ervan aftrekt, is het een mooi aanbod.
Het ging me ook niet zozeer om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar meer om een leuk uitstapje van mijn schoonmoeder te plannen en haar met een beetje zorg te behandelen. .

Reageer