Het Groepsretour verandert

Wat gaat er veranderen aan het NS Groepsretour?
Bij het huidige Groepsretour ticket is het mogelijk dat reizigers die reizen met één Groepsretour ticket verschillende vertrekstations hebben. Dit gaat aangepast worden. In de nieuwe situatie moeten alle personen uit dezelfde groep hetzelfde vertrek- en aankomststation hebben.

Wat is de aanleiding van deze aanpassing?
Op dit moment wordt er misbruik van het ticket gemaakt, waardoor het ticket niet gebruikt wordt waar het voor bedoeld is: namelijk voor mensen die er samen een dagje op uit gaan. We zien dat Groepsretour tickets vaker dan normale tickets worden doorverkocht en dat is in strijd met de voorwaarden. Op 2 januari 2017 hebben we daarom een eerste maatregel doorgevoerd (het vooraf invullen van gegevens van de reizigers). Hierover is ook een topic gemaakt. We zien echter dat deze maatregel onvoldoende helpt om misbruik te verminderen. Daarom heeft NS besloten om nog een aanpassing te doen, namelijk dat alle reizigers die reizen met één Groepsretour hetzelfde vertrek- en aankomststation moeten hebben.

Zijn de reizigers uit dezelfde groep dan ook verplicht om samen te reizen?
Nee, de reizigers uit dezelfde groep zijn niet verplicht om samen te reizen op hetzelfde tijdstip. Wel moeten het vertrek- en aankomststation van reizigers uit dezelfde groep gelijk zijn.

Wanneer gaat deze aanpassing live?
De aanpassing gaat vandaag, donderdag 13 april live.

Waar kan ik meer informatie vinden over deze aanpassing?
Meer informatie over deze wijziging is te vinden op onze website.

Wat gebeurt er als de maatregel niet voldoende effectief blijkt te zijn tegen misbruik?
Als misbruik van het ticket nog steeds op grote schaal blijft bestaan, gaat NS kijken welke andere maatregelen we nog kunnen nemen of dat het Groepsretour in de huidige vorm wel kan blijven bestaan.

Blijft het zo dat het groepsretour ticket uitgeprint moet worden?
Het Groepsretour is vanaf woensdag 12 april ook als mobile ticket beschikbaar. Daarnaast blijft het ook mogelijk om het ticket uit te printen.

Wat gebeurt er met Groepsretour tickets die vóór de wijzigingsdatum zijn aangeschaft door reizigers?
Groepsretour tickets die voor de wijzigingen zijn gekocht, zijn nog gewoon op de oude manier te gebruiken.

52 reacties

Den Helder - Maastricht.....

Is het nou echt de bedoeling om fraude gemakkelijker te maken. :@

Krijg toch echt zin om mijn ideeën te realiseren.

Daarnaast werkt je link (al 5 dagen) niet!

https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/ns-groepsretour
Reputatie 7
Badge +3
Eindelijk begint begint NS het misbruik aan te pakken, maar ik betwijfel of dit voldoende is.
Eindelijk biedt de NS de mogelijkheid om op grote schaal en een gemakkelijke manier gebruik te maken van het groepsretour.
Reputatie 7
Badge +4
Niet te zuur, mannen. Het is wel degelijk een belangrijke stap. Ik heb op deze maatregel gehamerd en het bemoeilijkt de facebookconstructie wel degelijk. Zeker, er zijn nog wel dingen mogelijk die niet in de geest van het groepsretour zijn, maar wil je dat oplossen dan kan dat alleen als je richting afschaffing gaat. Dat is ook ongewenst. Daar zijn de veroorzakers van deze ellende op Facebook dan verantwoordelijk voor ten koste van de reizigers die het gebruiken zoals bedoeld.

Facebook wordt nu een stuk onaantrekkelijker en van de constructie kan alleen nog misbruik gemaakt worden als wildvreemden op dezelfde dag ook dezelfde reis, of een deel daarvan, maken. Het is dus niet waterdicht maar door de maatregelen van januari en van nu, maakt NS het oneigenlijk gebruik, misbruik dus, wel lastig. Het aantal facebookkaartjes neemt af en het agressiegehalte in de trein dus ook, waardoor het voor conducteurs en reizigers aangenamer vertoeven is in de trein. Wijs ook dat de wijziging onaangekondig per direct is ingegaan. Dat scheelt een vermogen.

Het uitrollen van de mogelijkheid om met een mobiel ticket te reizen is verder uitgebreid met een belangrijk actiekaartje als het groepsretour en dan is de rest ook mogelijk.

Nu nog hopen dat NS de Azteccode slim heeft ingezet. NS zou bij het bestellen moeten vragen naar het ID-nummer en dat in de Azteccode moeten verwerken. De mogelijkheid van het openen van poortjes zou beperkt moeten zijn tot de stations op de reisweg. Het consequent verbeteren van de gegevens in de Azteccode maakt veel oneigenlijk gebruik zoals van jongerentoeren en seizoentickets ook mogelijk.

Het moet dan wel beleid van NS zijn om in te zetten op de preventie van fraude en oneigenlijk gebruik. Persoonlijk ben ik van mening dat je constructies en structuren zo moet construeren dat het onmogelijk is er misbruik van te maken. Een misbruikmogelijkheid wordt door fraudeurs al snel als een recht gezien. Dat zien we hier op het forum.

Het reizen met een mobiel kaartje moet ook kunnen in deze tijd. Het lijkt me wel een goed beleid dan ook altijd naar het ID te vragen. Ik maakte het gisteren in Duitsland nog een paar keer mee en zo hoort het ook.

Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Waarom is afschaffing van het groepsretour ongewenst.
Reputatie 7
@Thom
Waarom is afschaffing van het groepsretour ongewenst.

Om te concurreren met de auto is het bij grote groepen wel handig dat je lagere tarieven hanteert.
Een groep van 10 man die voor €70,- op pad kan, zal eerder geneigd zijn een trein te nemen, dan als ze allemaal vol tarief een reis maken, dan is de auto goedkoper.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het voor de mensen die er op de juiste manier gebruik van maken, wel heel netjes als mogelijkheid. Het bevordert het samen reizen in de trein en ontlast de wegen. Het is denk ik ook een sympathieke manier om mensen met de trein kennis te laten maken. Je bereikt bijvoorbeeld de gezinnen, jeugd die naar een bijeenkomst gaat e.d. Na alcoholgebruik is het ook veiliger, ze zijn jong. Ik erger me dood aan facebook, moreel maar ook vanwege de vele overlast die deze reizigers geven, echter je moet wel genuanceerd naar het geheel kijken.

Het is echter denkbaar dat de facebookmisbruikers door hun graaiwerk het ook voor deze groepen onmogelijk maken.

Het is zeker zo dat bij een totale afschaffing van het groepsretour je van alle facebookellende af bent, dat valt nooit te ontkennen.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat ook met de nieuwe regeling mensen nog steeds niet hoeven samen te reizen.
Reputatie 7
Ik denk dat dit natuurlijk met stapjes wordt gedaan om te zien wat er gebeurt. Feit is natuurlijk dat mensen getriggerd worden om te gaan reizen als het goedkoop kan. Feit is ook dat er nu misbruik van gemaakt wordt en dat mensen dit gebruiken ipv een normaal kaartje oid.

Ik denk dat de marketing een doel voor ogen heeft, wat ze willen zien gebeuren (normale kaartjes vaker verkocht en minder misbruik) door telkens kleine wijzigingen te maken houd je er grip op en kan je de ontwikkelingen volgen.
Reputatie 7
Badge +4
Het probleem is dat ook met de nieuwe regeling mensen nog steeds niet hoeven samen te reizen.

Dat was mijn voorstel ook, ik had dat zeker liever gezien. Als je toch uit dezelfde plaats moet vertrekken, reis je doorgaans toch wel samen. Dan is facebook nagenoeg uitgeschakeld, want vier personen van dezelfde plaats op dezelfde tijd naar dezelfde stad, daar kunnen onze misbruikbroeders niks meer mee.
Nu komen ze al een beetje tot het besef dat het ophoudt en dan los je het op zonder de bekende scheld- en agressiereacties op de reaguurdersfora. Er zijn nu eenmaal mensen die dat nog serieus nemen ook.

Daadwerkelijk samenreizen, zoals met de meermanskaart in het verleden, was een goed wapen geweest. NS heeft, denk ik met Slidestops, voor een stapmatige aanpak gekozen.

Wat mij betreft snel op naar de volgende stap, dat wel. Verplicht samenreizen vind ik bij een groepsretour passen. sommige vragenstellers snappen vaak niet dat je niet als groep samen hoeft te reizen, dan is dat probleem ook de wereld uit.
Wat ik mij afvraag bij deze regelwijziging is hoe streng de definitie is van hetzelfde begin- en eindstation. Wanneer een groepsretour wordt gekocht tussen Utrecht en Den Haag, mag een deel van de groep dan instappen in Gouda (tussenstation) of wordt dit met deze regelwijziging onmogelijk gemaakt?
Reputatie 7
Badge +4
Nee, dat kan nog steeds. Alleen moet je dan wel het groepsretour vanaf Den Haag of Utrecht kopen. Het kan in dit voorbeeld pas uit als je met veel mensen reist, overigens.
Reputatie 7
Badge +3
Daadwerkelijk samenreizen, zoals met de meermanskaart in het verleden, was een goed wapen geweest. NS heeft, denk ik met Slidestops, voor een stapmatige aanpak gekozen.

Wat mij betreft snel op naar de volgende stap, dat wel.

Ik ben het daar mee eens. Helaas wordt het werkelijke probleem van de dure treinkaartjes voor incidentele reizigers niet opgelost. Daar bestaan dan weer actiekaartjes voor. Maar als NS echt wil concurreren met de auto dan zullen de reguliere tarieven in de daluren omlaag moeten.
Ik kan me overigens de tijden herinneren dat op sommige dagen de hal voor de loketten op Amsterdam Centraal vol stond met voetbalsupporters die in groten getale Meermanskaarten voor 6 personen kochten. De Meermanskaart was toen een aantrekkelijke aanbieding voor incidentele reizigers en zou dat nog steeds kunnen zijn.

En dan heb ik het in dit verband nog niet eens over het feit dat sommige actiekaartjes en andere aanbiedingen als het Groepsretour concurreren met de eigen voordeelabonnementen. NS is al jaren bezig de eigen tariefstructuur te ondermijnen en daar moet echt iets aan gedaan worden. Dan zijn al die malle acties ook niet nodig om de treinen in de daluren te vullen.
Voor alle duidelijkheid. Het nieuwe groepsretour is fraudegevoeliger!!!

@ns
Hoe denkt de NS met deze ontwikkelingen fraude te voorkomen?
Nooduitgang, waarom zou het nu fraudegevoeliger zijn?
Reputatie 7
@Nooduitgang dat is niet waar. Voorheen was het zo dat de eindbestemming Amsterdam zou zijn. Als ik dan in Roosendaal woon, vul ik Roosendaal in. Jij komt uit Groningen, dan vul jij Groningen in. We hadden dan allebei in dezelfde groep een retourtje.

Nu is het zo dat het vertrekstation en eindbestemming hetzelfde moeten zijn. Ik zal dus niet meer samen met jou in een groep kunnen. Het wordt dus vele male moeilijker.
Al sinds dat de mogelijkheid tot het reizen met een groepsretour bestaat reizen wij met een groep eens per twee weken naar Rotterdam. Echter, onze treinreizen beginnen niet allemaal vanaf hetzelfde station. Een deel van de groep komt vanuit Groningen, een ander deel vanuit Overijssel en anderen vanuit Drenthe. Dit houdt in dat wij via verschillende trajecten naar Zwolle reizen en vanaf daar samen onze treinreis vervolgen naar Rotterdam.

Deze nieuwe maatregel om de professionele handel in groepsretouren lam te leggen door het verplicht reizen vanaf hetzelfde beginstation naar hetzelfde eindstation is voor ons dus funest. Dit omdat een retourtje naar Zwolle alleen al vaak het dubbele kost van wat de hele reis naar Rotterdam normaal voor ons kostte. En dan zouden we daarbovenop alsnog allemaal een groepsretour moeten van Zwolle naar Rotterdam.

Daarom lijkt mij deze maatregel (net als de vorige om alle gegevens door één iemand te laten invullen) juist contraproductief en dus de illegale handel in de hand te werken in plaats van tegen. Want voor onze groep is deze nieuwe maatregel juist een stimulans om via schimmige besloten Facebook groepen met relatief onbekenden in contact te komen die over exact dezelfde trajecten naar Rotterdam reizen, zodat wij allen alsnog met het groepsretour kunnen reizen. En daar wordt ik persoonlijk in ieder geval helemaal niet gelukkig van, omdat voor ons de groepsretour zoals deze was de perfecte uitkomst was.
Wil je nu echt dat ik op een openbaar forum uitleg waarom?
Reputatie 7
Wil je nu echt dat ik op een openbaar forum uitleg waarom?
Ben wel benieuwd
Doe maar via een privébericht, Nooduitgang.
Verstuurd. Beetje beknopt want ik was eigenlijk met wat anders bezig.
zodat wij allen alsnog met het groepsretour kunnen reizen. En daar wordt ik persoonlijk in ieder geval helemaal niet gelukkig van, omdat voor ons de groepsretour zoals deze was de perfecte uitkomst was.

Ik ben het helemaal met u eens. Mensen centraal in Nederland ontmoeten is er nu niet meer bij (hoewel reizend vanaf Groningen het nog goedkoper is om twee nep-personalia toe te voegen om met twee personen een groepsretour te kunnen kopen). Deze bijeenkomsten worden nu vele malen duurder. En mensen zullen juist met de auto gaan reizen. Helemaal met de kans op werkzaamheden aan het spoor die pas korte tijd tevoren bekend worden.
Reputatie 7
Een groepsretour is/was eigenlijk om als groep samen op reis te gaan en van a naar b te reizen. Dat het eerst anders kon wil niet zeggen dat dat ook de bedoeling was.

Werkzaamheden zijn maanden van te voren bekend. Je kunt ze zelf ook al inzien.
Volgens mij was dat wel de bedoeling. Je kon met een vriendenclub ergens in het land afspreken. Nu moeten al je vrienden op hetzelfde traject reizen.
Reputatie 4
Badge
(hoewel reizend vanaf Groningen het nog goedkoper is om twee nep-personalia toe te voegen om met twee personen een groepsretour te kunnen kopen).
.

Dat zou ik niet doen. In de spoordeelwinkel zijn vrijwel altijd retourtjes te koop voor minder dan 40 euro voor 2 personen.

Reageer