hoe kom ik van de spam van @ezine.ns.nl af?


De NS steld dat deze emails te vertrouwen zijn. maar het is gewoon spam, drie of soms 4 per dag.
Onder het kopje te vertrouwen;
  • @ezine.ns.nl: nieuwsbrieven, communicatie abonnementen, Spoordeelwinkel
AH@ezine.ns.nl, c&A@ezine.ns.nl Hop@ezine.ns.nl, scratch mania@ezine.ns.nl.

41 reacties

Reputatie 5
Het misbruiken van andermans mailadres, zonder dat deze er van weet en zonder dat de (schijnbare) mailserver daadwerkelijk wordt gebruikt, heet spoofing en komt veel voor. Er bestaan technieken om dit tegen te gaan (SPF, DKIM en DMARC), maar daarvoor moet NS een aanpassing doen aan de registratie van haar domeinnamen, zoals ezine.ns.nl er een is. Kennelijk heeft die aanpassing een tijd gewerkt, maar is er nu iets mis mee.
Beste NS,

Helaas heb ik ook veel last van hetzelfde probleem als 78787878 beschrijft. Ik krijg elke dag minimaal 5 mails van @ezine.ns.nl. De afzender is dan bijvoorbeeld "mail (mail@ezine.ns.nl) namens Energie Bespaartips via Energie offers (redactie@treinreiziger.nl) ".

Ik voeg de afzender telkens aan mijn ongewenste e-mailadressen toe, echter wordt elk spam-mailtje vanuit een ander "namens" e-mailadres verzonden. Daardoor krijg ik elk spam-mailtje in mijn gewone inbox. Extreem hardnekkig, en tot nu toe heb ik er geen oplossing voor kunnen vinden.

Ik heb dit probleem in de afgelopen weken al twee keer aangekaart bij de klantenservice van NS. Zij zouden de mails uit zetten, maar helaas nog zonder succes.

Naast 78787878 en ik, zijn er gegarandeerd nog velen anderen met dit probleem, veroorzaakt door NS. Ik zie het dan ook als jullie verantwoordelijkheid om dit op te lossen.

Graag zie ik dit probleem dan ook z.s.m. opgelost. Bij voorbaat dank.

Bedankt en groet,
Max
Ik heb de instellingen van 78787878 aangepast zodat hij geen mailtjes meer van ons krijgt. Indien hij deze nog wel ontvangt wil ik hem vragen om Jouke een privébericht te sturen. Vanwege mijn vakantie zal ik de komende 3 weken niet meer erg actief te vinden zijn binnen onze community.
Ik zal even vragen aan @Erryt NS of hij hiernaar wilt kijken, lijkt me erg vervelend dit!
inderdaad afmelden heeft geen zin. Het aantal emails is weer enorm. Graag oplossen ns
Hey hallo,

Hier ook gruwelijk veel last van die spam mails. Zelfde adres mail@ezine.ns.nl.
Krijg er wel 20 per dag en afmelden heeft geen zin. Ook de afzender niet vertrouwen in de outlook mailbox werkt niet.
Gas erop NS, ALS jullie er iets aan kunnen doen!!
Het is ondertussen al een paar maanden aan de gang, ben er heel erg klaar mee.....
Ook ik heb geen account bij NS..
Heb precies hetzelfde probleem. Wel 10 mails per dag afkomstig van @ezine.ns.nl
Het lijkt mij inmiddels wel duidelijk dat deze mails niet van NS afkomstig zijn en de afzender dus gespoofd is.
Tegenwoordig doen ontvangende mailservers vaak een check om te kijken of de verzender wel echt is (wat Rudi ook al zei) en in ieder geval de basisverificatie met SPF zou gewoon moeten werken voor zover ik kan zien.

Daarmee is het dus afhankelijk van de instellingen van de ontvanger wat er met de mail gebeurd. Het kan zijn dat het ontvangende e-mailadres ingesteld is om de e-mail toch nog te accepteren, maar bijvoorbeeld met extra "spam" in de onderwerpregel om aan te geven dat het waarschijnlijk spam betreft, of de e-mail niet te accepteren.
Echter lijkt dit bij jullie, als ik het zo lees, niet het geval. Dus ontvang je deze e-mails zonder ook maar één aanduiding dat het spam is, neem dan contact op met de provider van jouw e-mailadres en vraag of ze de mailserver/het spamfilter zodanig in kunnen stellen dat er verificatie plaatsvindt van de afzender en de e-mails dan als spam te markeren of niet te accepteren als de afzender niet geverifieerd kan worden.
En klik dus niet op de links in de spammail! Daarmee bevestig je voor de spammers alleen maar dat jouw e-mailadres bestaat en krijg hun spammails gelezen worden. Je krijgt dan alleen nog maar meer spam binnen!
Reputatie 2
Hey hallo,

Hier ook gruwelijk veel last van die spam mails. Zelfde adres mail@ezine.ns.nl.
Krijg er wel 20 per dag en afmelden heeft geen zin. Ook de afzender niet vertrouwen in de outlook mailbox werkt niet.
Gas erop NS, ALS jullie er iets aan kunnen doen!!
Het is ondertussen al een paar maanden aan de gang, ben er heel erg klaar mee.....
Ook ik heb geen account bij NS..


Je kunt deze vervelende situatie vergelijken met een enveloppe die je in je brievenbus krijgt. Simpel uitgelegd zonder vaktermen zoals spoofen, SFP, DKIM, etc.

Op de voorzijde van de enveloppe staan je adresgegevens. Logisch, want anders krijg je het niet in de brievenbus. Op de achterzijde staat de afzender.

Je snapt wel dat als het een haatbrief zou, er geen afzender op staat. Als de afzender je onbekend is, stuur je het ongeopend kosteloos retour.

Maar die spammers zijn slim. Die willen geld aan je verdienen. Meer niet. Dus als je enveloppe openmaakt en je haalt een folder eruit. Dan raak je of besmet door de folder of je koopt iets uit de folder. En voila, de spammers krijgen hun centjes binnen.

Besmet? Ja, als je niet over de brug komt met je centjes, dan krijg je geen ontsmettingsmiddel. Dus betaal je maar noodgedwongen. Of je krijgt echt een ontsmettingsmiddel toegestuurd of je krijgt helemaal niks. En voila, de spammers krijgen hun centjes binnen.

Gewoon terugsturen naar de zogenaamde afzender dan maar? Ook niet doen. Want de adresgegevens van de ontvanger op de enveloppe kun je niet zomaar verzinnen. Wel met e-mail.

Ik doe een gok (spammers gebruiken hiervoor een computer die het vuile werk doet) en pak dobbelstenen. Een cijfer 1, dus dat is letter A. Opnieuw gooien en alweer een cijfer 1, dus dat is wederom letter A. Nogmaals gooien en je ziet cijfer 4. Oftewel letter D. Voila, nu heb ik de naam AAD en dan plak ik meteen @provider.nl erachter. Zo krijg je dan aad@provider.nl (hoofd- en/of kleinletters doen er niet toe).

Zo maakt een computer talloze combinaties met e-mailadressen. Waarom sturen ze dan een linkje mee om je te kunnen afmelden? Nou, aad@provider.nl wil niks meer ontvangen en klikt op het linkje. Voila, in de lange verzendlijst van de spammers komt een vinkje bij die naam. Dat was een goede gok van de computer.

Na een tijdje gaat de spammer naar een soort veilig en biedt deze te koop aan: 100 eurooooo voor 10000 geldige e-mailadressen! De koper (of zelfs meerdere) krijgt de lijst en stuurt op zijn beurt e-mails naar deze mensen.

Dan begrijp je ook waarom het op zich geen zin heeft om te klagen bij NS (of andere afzenders), zelfs als je geen account bij NS hebt. Het is ook heel vervelend voor NS, die moet weer uitleggen, tijd insteken, dat die enveloppe niet van ze afkomstig is. Je kunt niet veel tegenaan doen dan de enveloppe ongelezen weggooien.

Mensen die veel kennis hebben over hoe een e-mailadres van binnenuit ziet, kan bv. zien dat een e-mail niet van NS afkomstig zijn. Hoe zit dat?

Ook dat kun je vergelijken met een enveloppe. Je krijgt wederom een enveloppe van NS uit Utrecht, maar er zit een buitenlands postzegel op. Dat kan natuurlijk niet! Ok, dan plak ik een Nederlands zegel, denkt de spammer. Dat zal wel lukken als het gaat om e-mail. Maar de spammer heeft 1 punt waar hij totaal geen invloed op heeft, nl. de weg van de brievenbus naar de ontvanger. In een buitenlands sorteercentrum wordt de enveloppe afgestempeld, bv. Deutsche Post en in Nederland (misschien) opnieuw afgestempeld. Dat heb je niet met een enveloppe van de NS uit Utrecht, want er staat standaard een voorgedrukt tekst "Port betaald".

Dit is een visueel voorbeeld van hoe je soms aan de postzegel, stempel, afzender, etc ziet dat dit een spambericht is. Geen watermerk in een bankbiljet, dan is dit ook vals, etc.

Helaas is dit een eeuwige strijd. Want als men iets heeft bedacht om dit tegen te houden, zal de spammer merken dat er geen centjes binnenkomen. Dus zal hij er iets nieuws op moeten vinden. En begint het weer opnieuw van voren aan.
Helaas is mijn collega Erryt niet meer toegekomen aan reageren hier, maar toevallig heb ik ook e.e.a. meegekregen over dit issue, dus bij deze.

Laat het om te beginnen duidelijk zijn dat deze spam-mails niet van ons afkomstig zijn. Zoals door meerdere gebruikers uitgelegd zijn het zogenaamde spoofing mails, waarbij de werkelijke afzender handmatig een ander afzender adres toevoegt bij het versturen van de e-mail. De e-mail wordt dan niet verzonden door het @ezine.ns.nl adres, maar het lijkt daar enkel op.

Omdat de e-mails dus niet werkelijk afkomstig zijn van ons, is het ook niet een eenvoudig door ons op te lossen probleem. In hoeverre wij het ook werkelijk kunnen oplossen durf ik weinig over te zeggen, maar ik weet wel dat we hard op zoek zijn naar een oplossing.

Vooralsnog is dus het enige wat ik kan adviseren om simpelweg erg voorzichtig te zijn met dit soort e-mails. Ook het advies van Julian vind ik het benadrukken waard:
Het lijkt mij inmiddels wel duidelijk dat deze mails niet van NS afkomstig zijn en de afzender dus gespoofd is.
Tegenwoordig doen ontvangende mailservers vaak een check om te kijken of de verzender wel echt is (wat Rudi ook al zei) en in ieder geval de basisverificatie met SPF zou gewoon moeten werken voor zover ik kan zien.

Daarmee is het dus afhankelijk van de instellingen van de ontvanger wat er met de mail gebeurd. Het kan zijn dat het ontvangende e-mailadres ingesteld is om de e-mail toch nog te accepteren, maar bijvoorbeeld met extra "spam" in de onderwerpregel om aan te geven dat het waarschijnlijk spam betreft, of de e-mail niet te accepteren.
Echter lijkt dit bij jullie, als ik het zo lees, niet het geval. Dus ontvang je deze e-mails zonder ook maar één aanduiding dat het spam is, neem dan contact op met de provider van jouw e-mailadres en vraag of ze de mailserver/het spamfilter zodanig in kunnen stellen dat er verificatie plaatsvindt van de afzender en de e-mails dan als spam te markeren of niet te accepteren als de afzender niet geverifieerd kan worden.En klik dus niet op de links in de spammail! Daarmee bevestig je voor de spammers alleen maar dat jouw e-mailadres bestaat en krijg hun spammails gelezen worden. Je krijgt dan alleen nog maar meer spam binnen!
Reputatie 7
Onderaan iedere mail staat een link om af te melden
in de meeste gevallen is klikken op zo'n spam mail alleen maar een trigger voor nog meer spam.
Zijn dit officiele mails van jullie, en kan ik met een gerust hart op de afmeld link klikken?
Goedemorgen 78787878, welkom bij de NS Community.

De e-mails van @ezine.ns.nl zijn gewoon van NS, die kan je vertrouwen. Je kan je inderdaad via de mail afmelden, maar het kan ook op Mijn NS.

Laat je weten of het gelukt is?
Reputatie 7
Badge +3
De nieuwsbrieven die ik ontvang zijn afkomstig van mail@ezine.ns.nl
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat mail van bv AH@ezine.ns.nl is nav meedoen met een winactie bj de AH actiekaartjes. In dat geval is het heel simpel, niet meedoen met dit soort winacties, de kans dat je iets wint is toch al heel klein. Of geef dan een ander mailadres op wat je alleen wat dit ongein gebruikt.
Neem van mij aan dat ik nooit mee doe met dit soort win acties.
Vreemd dat de NS zich leent om dit soort dubieuze acties te distribueren..ner weer een van Scratchmania ..
en een mijn ns account heb ik ook niet.
Het lijken alleen maar meer emails van mail@ezine.ns.nl te worden. in het kader van de GDPR of de AVG, mag ik jullie vragen hier nou eens mee te stoppen.
@Chiel NS de Moderator van deze site.

Je vroeg mij even te laten weten of het gelukt was. NEE.
IK heb bij enkele mails de Unsubscribe link gevolgd, maar de mails ook van die 'namens' account blijven komen.
Bij andere van de mail die namens 'mail@ezine.ns.nl' doet de unsubscribe link neet eens iets.

Vertel mij wat ik moet doen om bij jullie van de lijst af te komen. (ik heb geen ' Mijn NS' account)

Met vriendelijke groet. Cees B
Heel erg vreemd, Cees B. Ik help je graag verder. Zou je mij een privébericht willen sturen met je postcode, huisnummer, voorletter(s), achternaam, geboortedatum en e-mailadres? Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken.
@Webwhale kun je mij de volgende gegevens sturen in een privébericht: postcode, huisnummer, voorletter(s), achternaam, geboortedatum en e-mailadres? Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken.
Hi Jouke, dit heb ik ongeveer een week geleden ook gedaan naar een collega van je Erryt, maar nog steeds geen verbetering.
Reputatie 5
Uit de informatie van Webwhale blijkt volgens mij dat het om een ordinaire spammer gaat en dat de e-mail helemaal niet door NS wordt verzonden. Het is heel eenvoudig om te doen alsof e-mail van een betrouwbaar adres afkomstig is; dat gebeurt om de spamfilters bij de e-mail service providers te misleiden.

NS kan deze berichten niet voorkomen en ook eigen spamfilters van de gebruiker hebben weinig effect omdat de afzendernaam telkens wisselt. Ook afmelden via de link in de e-mail heeft geen zin, in tegendeel, de spammer ziet dan dat het e-mailadres in gebruik is.

In de zogenaamde "header" van ieder e-mailbericht is uit te zoeken wie de werkelijke afzender van de spam is. Je kunt er bij je e-mail service provider op aandringen om hun spamfilter aan te passen of de bron uit de lucht te (laten) halen - maar daar heb ik geen hoge verwachtingen van.
Hi Rudi Reisleider, Heb jij een tip om een rule/rege te maken, die alle emails met 'mail@ezine.ns.nl' richting deleted items te leiden? Graag een rule/regel die altijd uitgevoerd wordt, en niet alleen als ik m uitvoer.
Reputatie 5
Daar kan ik geen algemeen antwoord op geven; dat is afhankelijk van de e-mailprogramma (reader) dat je gebruikt. Ikzelf gebruik Outlook en daarin kan je alleen een afzender of een tekstdeel in het onderwerp blokkeren en niet - zoals hier nodig - een tekstdeel binnen een (gefingeerde) afzendernaam. 'Mail@ezine.ns.nl' kan je blokkeren, maar alleen als dat de volledige naam van de afzender is.
Dank je, tot daar was ik ook gekomen, maar twee weten meer dan een..
P.S. De NS erkent nog steeds dat de emails via hen lopen.
Welke mailadressen worden door NS gebruikt en zijn dus te vertrouwen?
  • @ezine.ns.nl:
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb ook nooit gesnapt waarom ze dat zo neerzetten. Het e-mailprotocol is nou eenmaal zo ontworpen dat je elk willekeurig e-mailadres als afzender kunt gebruiken. Wie kijkt er nou in de headers? 😎

Reageer