beantwoord

Hoe kunnen NS en diens partners zulke goedkope actietickets aanbieden?

• 19 november 2016
  • 8 reacties
  • 312 Bekeken

Reputatie 5
Badge
Hallo,

De reden voor mijn vraag is dat de acties in vergelijking met de normale prijzen dermate goedkoop zijn dat ik me erg afvraag hoe dit zo kan blijven. Ik ben zelf erg gebaat bij de kaartjes, gezien ik geen abonnement heb en niet zo vaak reis. Ik weet dat deze kaartjes een enorme aantrekkingskracht hebben en ook echt zorgen voor meer reizigers, maar ik vraag me direct ook af. Of de NS nog menige winst kan boeken met deze tickets.
Ik ga hier uit van alle actietickets.
GroeneRuiter

Simpel voorbeeld: Groningen-Maastricht
Retour normaal tarief: €52.60
Retour goedkoopste actieticket voor 1 dag: €11 (Tienertour)
icon

Beste antwoord door Slidestops 20 november 2016, 00:04

De actie kaartjes zijn niet gemaakt om te concurreren met de normale prijs. Ze zijn gemaakt om de trein vol te krijgen in periodes waar ze normaal erg rustig zijn. Dit wordt geregeld via de actievoorwaarden (vaak na 9u, de hele goedkope vaak na 11u). De voltarief kaarten zijn altijd op elk tijdstip geldig, waardoor de prijs hoger ligt. In de spits is er ook geen behoefte aan extra reizigers, de treinen zijn al druk genoeg; )
Bekijk origineel

8 reacties

Sorry. ;-)

Van reis naar prijs...
Reputatie 6
Een verklaring zou kunnen zijn dat de tarieven die normaal worden berekend, (veel) te hoog zijn. Door die te hoge tarieven, kunnen de "actiekaartjes" tegen dumpprijzen worden aangeboden: abonnement houders en zij die tegen de "normale" tarieven reizen, betalen door de te hoge tarieven indirect aan de actietickets mee.
Reputatie 7
De actie kaartjes zijn niet gemaakt om te concurreren met de normale prijs. Ze zijn gemaakt om de trein vol te krijgen in periodes waar ze normaal erg rustig zijn. Dit wordt geregeld via de actievoorwaarden (vaak na 9u, de hele goedkope vaak na 11u). De voltarief kaarten zijn altijd op elk tijdstip geldig, waardoor de prijs hoger ligt. In de spits is er ook geen behoefte aan extra reizigers, de treinen zijn al druk genoeg; )
Het antwoord van Slidestops is correct. Deze actiekaartjes zijn niet bedoeld voor dagelijks gebruik: forenzen, studenten en scholieren reizen voornamelijk tijdens de spits en dan zijn deze tickets niet geldig. Naast het stimuleren van reizen in de Daluren, hopen we met dit soort actietickets ook mensen te bereiken die normaal gesproken niet reizen met de trein.
Reputatie 5
Badge
Dank voor alle antwoorden! 😉
Naast het stimuleren van reizen in de Daluren, hopen we met dit soort actietickets ook mensen te bereiken die normaal gesproken niet reizen met de trein.
Beste Laura,

Ik heb niets tegen acties, maar met de Weekend Vrij actie van de AH is de drempel toch heel laag.

Tijdens de zomer kon je een maand Weekend Vrij kopen voor 39 euro. Je moest hiervoor in het bezit zijn van een persoonlijke OV-kaart. Niet iedereen wil zo'n bedrag betalen of het anonieme reizen van een anonieme kaart verliezen.

Met deze actie kan iedereen met een eenmalige chipkaart een weekend lang onbeperkt rondreizen. De kaart kan dus zonder probleem aan vrienden, familie, ... doorgegeven worden. Maak er dan op z'n minst een e-ticket op naam met specifieke data van. Dan kan er tenminste gecontroleerd worden of de kaart niet gedeeld wordt.

Ik heb zelf een doorlopend Weekend Vrij abonnement dat eind december voor de eerste keer verlengd wordt. Waarom zou ik verlengen? Met dit soort acties kan ik goedkoop Nederland verkennen zonder alle rompslomp om vanuit het buitenland een abonnement en een persoonlijke OV-kaart te pakken te krijgen.

Zaterdag en zondag zijn voor de NS misschien "daluren", dit wil niet zeggen dat de treinen volledig leeg zijn. Op zaterdag kunnen de treinen enorm vol zitten bv. vanaf 9u tot 11u voor de treinen naar de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Maastricht, ... en Schiphol).

Ik ben gisteren zelfs in Utrecht uitgestapt uit de trein van Den Helder naar Maastricht via Amsterdam omdat er zoveel reizigers in de stiltezone aan het praten omdat er in de 4-delige dubbeldekker (VIRM?) niet genoeg gewone zitplaatsen waren. Het hielp ook niet dat de aanduidingen volledig afgesleten en door het donker onzichtbaar waren.

Ik heb ook al meerdere keren de trein van Utrecht naar Heerlen op zaterdagavond laten voorbij gaan omdat er geen plaats was. En daarmee bedoel ik: ook de balkons stonden stampvol.

Als je de vaste klanten door dit soort acties niet te hard wil belazeren, beperk dan de uren van vrij reizen van 11 u tot 17u (reizen, niet enkel inchecken) en laat ze dan vanaf pakweg 21u weer reizen met de actie.
Ik heb zelf een doorlopend Weekend Vrij abonnement dat eind december voor de eerste keer verlengd wordt. Waarom zou ik verlengen? Met dit soort acties kan ik goedkoop Nederland verkennen zonder alle rompslomp om vanuit het buitenland een abonnement en een persoonlijke OV-kaart te pakken te krijgen.

Ik denk dat het wel belangrijk is om te onthouden dat dit soort acties alleen geldig zijn tijdens een bepaalde periode. Ik kan me niet herinneren dat deze actie eerder dit jaar is geweest. Mensen die (bijna) elk weekend reizen hebben dus nog steeds meer aan een Weekend Vrij-abonnement.

Zaterdag en zondag zijn voor de NS misschien "daluren", dit wil niet zeggen dat de treinen volledig leeg zijn. Op zaterdag kunnen de treinen enorm vol zitten bv. vanaf 9u tot 11u voor de treinen naar de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Maastricht, ... en Schiphol). (...) Als je de vaste klanten door dit soort acties niet te hard wil belazeren, beperk dan de uren van vrij reizen van 11 u tot 17u (reizen, niet enkel inchecken) en laat ze dan vanaf pakweg 21u weer reizen met de actie.

Klopt, de treinen zijn niet leeg. Er zijn daarnaast ook reizigers die uitsluitend in de weekenden reizen. Toch reizen er in het weekend een stuk minder mensen dan doordeweeks het geval is. Op bepaalde tijden en trajecten merk je daar als reiziger alleen weinig tot niets van. Ik ga in ieder geval je suggestie en kritiekpunten doorgeven.
Reputatie 5
Badge
@Herrie U betaald met uw Weekend Vrij maximaal 39 euro/maand op jaarbasis. Dit is nota bene voor de eerste klasse icm. 40% korting in de daluren. Als u een maand op die actiekaartjes wilt reizen bent u 60 euro kwijt voor 2de klasse. Een abonnement is in deze hoe dan ook voordeliger dan de actiekaartjes.

Reageer