beantwoord

Huishoudbeurs houdt huis in de trein

  • 20 February 2019
  • 58 reacties
  • 1364 Bekeken


Toon eerste bericht

58 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Misschien moet eens overwogen worden om niet op Amsterdam RAI te stoppen met IC's tijdens de Huishoudbeurs. Iedereen krijgt dan reisadviezen met overstappen op Sprinters. En die zijn misschien wel eenvoudiger te versterken dan IC's.
Dat is zeker het overwegen waard. Het moedigt de bezoekers aan om met de auto te gaan en daarnaast zijn sprinters veel makkelijker te versterken omdat ze op relatief korte, lokale stukken rijden. Bij Thialf doen NS/Arriva dit weekend in feite hetzelfde: door niet te stoppen bij het IJsstadion en door geen pendelbussen te laten rijden forceren ze mensen vanzelf om met de auto te gaan.

Misschien moet NS anders gaan denken over evenementen. Evenementen creëren grote, gerichte vervoersstromen die vrijwel altijd extra inzet van personeel/materieel vragen (als dat er al is) en zijn daardoor commercieel voor NS niet aantrekkelijk. Het is daarom verstandig om het gebruik van de trein bij evenementen te ontmoedigen.
Tamzin schreef:
Misschien moet NS anders gaan denken over evenementen. Evenementen creëren grote, gerichte vervoersstromen die vrijwel altijd extra inzet van personeel/materieel vragen (als dat er al is) en zijn daardoor commercieel voor NS niet aantrekkelijk. Het is daarom verstandig om het gebruik van de trein bij evenementen te ontmoedigen.


Hoezo commercieel niet aantrekkelijk ? Is het dan ook niet commercieel aantrekkelijk te maken ?

Het hanteren van kortingstarieven bij een volledige benutting van de beschikbare capaciteit lijkt mij overigens commercieel gezien sowieso niet erg verstandig.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Evenementenvervoer efficiënt organiseren vereist vooral flexibiliteit en als spoorwegen ergens niet goed in zijn is het flexibiliteit. Als er bij de spoorwegen iets moet gebeuren dat afwijkt van de standaard planning kan dat (1) alleen ver van te voren, (2) met heel veel extra inspanning en (3) tegen hele hoge kosten. Particuliere bedrijven (zoals busboeren) met veel minder interne/externe regels en flexibeler personeel kunnen dat veel sneller en efficiënter. Spoorwegen kunnen zich daarom beter richten op het voorspelbare dagelijkse vervoer, daar ligt hun kracht. Beurzen, demonstraties, markten, concerten, festivals of grote sportevenementen kun ze beter overlaten aan touringcarbedrijven.
Met de auto naar de huishoudbeurs wordt overigens ook wel een hele dure grap met de parkeertarieven in Amsterdam. (treinkaartjes zijn ook niet goedkoop overigens)
Reputatie 7
Badge +3
Met de auto naar de huishoudbeurs wordt overigens ook wel een hele dure grap met de parkeertarieven in Amsterdam.
Dat is het probleem van de RAI en de organisatie van de Huishoudbeurs, niet van NS. Overigens is de RAI op particulier terrein gevestigd dus die bepalen zelf hun eigen parkeertarieven.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien zit er wel een heel duistere strategie achter bij NS. Zoveel mogelijk kaartjes verkopen naar Amsterdam RAI maar op geen enkele manier extra kosten maken door meer materieel en personeel in te zetten. Wel de extra opbrengsten zonder daar iets tegenover te stellen.
Alleen deze strategie kan een redelijke verklaring zijn waarom het jaarlijks misgaat bij het vervoer naar de Huishoudbeurs. Want zo'n opmerkelijke stapeling van incompetentie kan het onmogelijk zijn.
Een andere mogelijkheid is dat men (wederom) is gezwicht voor de druk om allerlei kortingen aan te bieden en/of in stand te houden.
Badge +3
Er zijn rondom Amsterdam diverse spotgoedkope P&R terreinen, waarvan RAI er eentje is maar die is helaas tijdens evenementen gesloten voor P&R gebruik...

https://www.parkeren-amsterdam.com/pr-transferium

Daar parkeer je (na 10:00) vanaf €1 per dag, en kan je voor een prikkie (als je met een groepje gaat) ook met GVB verder (retour naar Centrum met bus/tram/metro, en vanaf Bijlmer ArenA ook met NS trein).

Tarief Openbaar vervoer

De P+R GVB kaarten kunt u kopen bij de blauwe automaten (1 per persoon, maximaal 5 stuks per auto). U kunt ook met uw eigen OV-chipkaart verder reizen (voordeliger als u alleen reist). De OV-vervoerskosten voor max 2 personen zijn € 5,00. Voor elk persoon meer tot max. 5 personen per auto betaalt u € 0,90 per persoon extra.
Vanaf 6 personen geldt het normale OV-tarief voor een 1-uurskaartje. Dit is € 5,60 voor de heen en terugreis (2 enkeltjes à €2,80), of het OV-chipkaarttarief wanneer u daarmee reist.
Reist u met 2 tot 5 personen? Koop dan P+R GVB-kaarten, dat bijna altijd goedkoper dan reizen met uw eigen OV-chipkaart.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het lijkt me geen strategie van boze opzet maar gewoon kortsluiting tussen commerciele en operationele afdelingen. Waarschijnlijk hebben die conflicterende bonusdoelstellingen: de commercie moet zoveel mogelijk kaartjes verkopen en de operationele diensten moeten hun werk doen met zo min mogelijk materieel/personeel en kunnen dus niet flexibel leveren.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
De suggestie van het spotgoedkope parkeren bij P+R-terreinen in Amsterdam heeft wel een enorme adder on het gras. Je krijgt de korting op het parkeren alleen wanneer je terugreist vanaf een vertrekpunt in het centrum van Amsterdam. De RAI/Europaplein wordt niet als centrumvertrekpunt beschouwt. Je zult dus minimaal via Amsterdam Amstel (met geldige incheck) naar Amsterdam Bijlmer ArenA moeten om de korting te krijgen.
De volledige lijst met haltes in het centrum die gelden om in aanmerking te komen voor de korting op het parkeren is hier te vinden.

Wanneer je bijvoorbeeld zou parkeren bij metrostation Noord en je zou terugreizen met metro 52 vanaf station Europaplein naar station Noord dan moet je onderweg een keer uit- en inchecken op één van de tussengelegen stations De Pijp, Vijzelgracht, Rokin of Centraal Station.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark

Het lijkt me geen strategie van boze opzet maar gewoon kortsluiting tussen commerciele en operationele afdelingen. Waarschijnlijk hebben die conflicterende bonusdoelstellingen: de commercie moet zoveel mogelijk kaartjes verkopen en de operationele diensten moeten hun werk doen met zo min mogelijk materieel/personeel en kunnen dus niet flexibel leveren

Dus toch een vorm van strategie, zelfs meerdere conflicterende strategieën.

Wanneer zou er eens iemand bij NS gaan ingrijpen en deze mallotige situatie volgend jaar een halt toeroepen? Dus gewoon eens een jaar geen goedkope tickets verkopen naar de RAI en daar de IC's niet laten stoppen? En dan eens evalueren hoe een en ander is verlopen in vergelijking met de chaos in 2017, 2018 en 2019.

Het is des te opmerkelijker dat NS wel alles in het werk heeft gesteld om de dienstregeling gedurende een week aan te passen voor de extra stops van de IC's op Amsterdam RAI. Dat moet een enorme klus geweest zijn. Mede daarom is het zo diep treurig dat de logistiek van materieel en personeel dan weer niet is aangepast aan de extra benodigde capaciteit. Het is nauwelijks voor te stellen dat bij een dergelijk groot project niet eerst is gekeken of er wel voldoende capaciteit is om het project uit te voeren. NS had zich het hele circus van het herplannen van de dienstregeling met de extra stoppende IC's in Amsterdam RAI kunnen besparen wanneer de capaciteitscontrolevraag al op dag 1 van het project was gesteld.......
Badge +3
De volledige lijst met haltes in het centrum die gelden om in aanmerking te komen voor de korting op het parkeren is hier te vinden.
Check! Dank je, die was ik nog even vergeten maar het kán dus wel.. QED 😉
Reputatie 7
Badge +3
Het kan inderdaad. Maar hoe ga je deze constructie uitleggen aan automobilisten die nooit met OV reizen? Die reizen waarschijnlijk met metro lijn 50 vanaf Amsterdam RAI naar Amsterdam Bijlmer ArenA en zullen zeer boos zijn dat ze geen korting krijgen op het parkeren.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer zou er eens iemand bij NS gaan ingrijpen en deze mallotige situatie volgend jaar een halt toeroepen? Dus gewoon eens een jaar geen goedkope tickets verkopen naar de RAI en daar de IC's niet laten stoppen? En dan eens evalueren hoe een en ander is verlopen in vergelijking met de chaos in 2017, 2018 en 2019.
Dit soort belangentegenstellingen heb je in ieder bedrijf. Ik heb ooit bij een grote electronicafabrikant in het zuiden gewerkt waar de baas van de ontwikkeling onder druk werd gezet om extra software mensen in te huren om een project met het oog op schadeclaims toch op tijd af te krijgen. Tegelijkertijd werd de baas van de IT afdeling onder druk gezet om kosten te besparen door geen extra pc's of laptops te kopen zodat die ingehuurde mensen dus niet konden werken.
In zijn algemeenheid: geen kortingen verlenen of actietickets aanbieden indien de vervoerscapaciteit ontbreekt of in onvoldoende mate aanwezig is ! Klinkt als een open deur, maar toch.
Badge +3
Misschien moet eens overwogen worden om niet op Amsterdam RAI te stoppen met IC's tijdens de Huishoudbeurs. Iedereen krijgt dan reisadviezen met overstappen op Sprinters. En die zijn misschien wel eenvoudiger te versterken dan IC's.
Oei, dat is een risky uitspraak (maar ik ben het met je eens!).

Je krijgt dan (boze) vragen "waarom geen IC stop op RAI?" met als antwoord "daarom niet", met misschien een verwijzing naar dit topic en dan is het dus jouw schuld! 😛 :D

HoReCaVa en bijv. Toppers in de ArenA is ook zoiets (want dat is strikt genomen helemaal geen IC station)

OV moet dan natuurlijk aangemoedigd worden (BoB, 0% op), maar denk toch aan die arme mensen/oudjes met hun boodschappenkarretjes die allemaal mee moeten en dan ook nog moeten overstappen?

Vandaag ook nog (Twitter) de vraag waarom NS weigert te regelen dat in alle treinen van en naar Schiphol gewoon overal extra rekken voor koffers zijn, of ruimte voor andere bagage is (huishoudbeurs comes to mind)? 🤔

Op zich is die vraag er zeker, en terecht... maar ik zie nog geen bagagerijtuigen (terug)komen...
Reputatie 7
Badge +3
Maar ook al zouden er geen speciale actiekaartjes voor treinreis + toegang huishoudbeurs of welk ander evenement ook, als er net enkele weken ervoor Kruitvat of AH kaartjes waren dan heb de drukte net zo goed.

Het is nu eenmaal zo dat evenementen als dit maar ook grote concerten of bepaalde voetbalwedstrijden zorgen voor drukte in de trein. Dan kun je als NS er maar beter op in spelen.
Badge +3
Het is nu eenmaal zo dat evenementen als dit maar ook grote concerten of bepaalde voetbalwedstrijden zorgen voor drukte in de trein. Dan kun je als NS er maar beter op in spelen.
We gaan het zien rond carnaval (2 en 3 mei uursdiensten en uitpuilende sprinters in het zuiden)
En de Vierdaagse in Nijmegen later dit jaar..

Dat laatste is wél redelijk goed geregeld volgens mij. Het station in 's-Hertogenbosch gaat dan een uur eerder open dan normaal, plus extra treinen.

Ik vind het wel vreemd dat een beurs die pas om 11:00 open gaat (want je hóeft daar echt niet per se om die tijd te zijn!) voor zoveel overlast zorgt🤔 Het is inderdaad geen concert of voetjebalwedstrijd tenslotte..
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt een beetje op het openen van een nieuwe autosnelweg om filedruk op andere wegen weg te nemen. De eerste tijd is het lekker rustig op de nieuwe weg. Maar een nieuwe weg trekt ook nieuw verkeer aan en in korte tijd zullen er op de nieuwe weg ook files zijn.

Zo zie ik het extra stoppen van de IC's op Amsterdam RAI. Het heeft een grote aanzuigende werking omdat de Reisplanner de snelste reismogelijkheid toont. Ik ben wel eens met zo'n trein naar Amsterdam RAI gereisd omdat dat sneller was dan de Sprinter.
Reputatie 7
Badge +3
Maar ook al zouden er geen speciale actiekaartjes voor treinreis + toegang huishoudbeurs of welk ander evenement ook, als er net enkele weken ervoor Kruitvat of AH kaartjes waren dan heb de drukte net zo goed.

Het is nu eenmaal zo dat evenementen als dit maar ook grote concerten of bepaalde voetbalwedstrijden zorgen voor drukte in de trein. Dan kun je als NS er maar beter op in spelen.

Dat eerste is een probleem dat @Jouke NS ook al terecht noemde. Mijn inziens kan NS dan ook beter met dit soort dagkaartjes stoppen en zich in plaats daarvan met commerciële acties richten op een hogere verkoop van het reguliere assortiment. Of je kunt bijv. iedereen die in de daluren incheckt automatisch dalurenkorting geven in plaats van al die dagkaarten en kortingabonnementen.

Dat je extra drukte krijgt bij evenementen zal altijd blijven maar door geen goedkope dagkaartjes te verkopen kun je de extra drukte wel drastisch indammen. Op extra drukte inspelen is anderzijds erg lastig zo niet onmogelijk tenzij je de operationele afdelingen de beschikking geeft over veel grotere reserves aan materieel en personeel en daar zit nu eenmaal een torenhoog prijskaartje aan vast.
De winst zou hierbij ook een omvang kunnen verkrijgen die past bij een gezonde onderneming en daar is de reiziger uiteindelijk ook bij gebaat.
Reputatie 7
Badge +3
Het toont aan hoe merkwaardig de marketing bij NS werkt. Wie gaat er nu goedkope treinkaartjes verkopen op dagen dat je treinen toch al vol zitten? Het verstand staat er bij stil. Je zou op drukke dagen toeslagen verwachten i.p.v. kortingen. Zo zou de markt behoren te werken.

Hoe ook kan toont NS aan door voor komende zaterdag "uitwaaidagkaartjes" te verkopen naar Zandvoort. Dat lijkt me een veel beter idee. Die treinen hebben vast wel capaciteit over.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom moet ik opeens denken aan de boekenmarkt in Deventer en goedkope kaartjes?

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/overvolle-treinen-van-naar-deventer-bij-de-boekenmarkt-op-6-augustus-38282
Waarom moet ik opeens denken aan de boekenmarkt in Deventer en goedkope kaartjes?

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/overvolle-treinen-van-naar-deventer-bij-de-boekenmarkt-op-6-augustus-38282




L’histoire se repétè…..se repétè

Geeft je in meerdere opzichten te denken
Reputatie 7
Badge +3
Die boekenmarkt is in het weekend en dan is er materieel genoeg om te versterken. Dat is dus toch net iets anders.

Reageer