beantwoord

Huishoudbeurs houdt huis in de trein

  • 20 February 2019
  • 58 reacties
  • 1364 Bekeken

NS, het is jullie gelukt mij op zo'n mooie dag als vandaag het bloed onder de nagels vandaan te halen. Ik dacht lekker sportief met de vouwfiets op pad te gaan naar kantoor en in de trein alvast te werken. Dat liep echter anders. Kom ik op station Den Bosch, waar alles mooi volgens dienstregeling rijdt, komt er een trein van slechts 4 wagons aanzetten richting Schiphol! Ik had met opzet de trein van 10.08 uur gekozen, omdat ik dacht dat ik dan wel een zitplaats zou hebben... Hoe kon ik nou weten dat deze week ook de Huishoudbeurs plaatsvindt, als die niet op jullie website wordt aangekondigd (behalve in de Spoordeelwinkel)?! Ik heb het van de conductrice moeten vernemen. De mensen stonden als sardientjes klem tegen de deuren en ik kon er met mijn vouwfiets onmogelijk bij. Ik ben dus vol ergernis onverrichter zaken naar huis gefietst. Nu heb ik én een dik uur niet gewerkt én ik ben geen meter vooruit gekomen. Ik heb nog overwogen om de auto te pakken, maar ook dat gaat niks meer worden. Bedankt NS! Ook de intercity van Breda naar Den Bosch van afgelopen maandag was ook al geen succes. En de sprinter in dezelfde richting vaak evenmin.

Zoals ik deze week al in een enquête aan jullie antwoordde, staan de TE KORTE, TE VOLLE treinen met stip op nummer 1 in mijn lijst van ergernissen. Als ik niet kan zitten, kan ik ook niet werken. Op zo'n moment heb ik altijd weer spijt van de trein en had ik weer beter mijn comfortabele en zuinige auto kunnen pakken!
icon

Beste antwoord door Jouke NS 20 February 2019, 13:46

Bekijk origineel

58 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het bericht van Rover is wat verwarrend. De cijfers betreffen de hele maand en daar scoorde het Noorden het slechtste, daarnaast wordt de huishoudbeurs genoemd maar die was maar één week.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag kreeg ik via de e-mail een melding dat er een rapport is verschenen over de (te) volle treinen tijdens de Huishoudbeurs. Meer informatie op https://www.rover.nl/actueel/1610-klachten-over-huishoudbeurs-in-meldpunt-volle-treinen

Opvallend dat vooral trajecten in het noorden van het land worden genoemd waar de treinen te vol waren tijdens de Huishoudbeurs. Er wordt niets gezegd over de treinen vanuit de richting Eindhoven die we in dit topic hebben besproken. Blijkbaar zijn die treinen niet gemeld als te vol.
Dat zou weleens veel kunnen verklaren.

Merk hierbij op dat NS als pluspunt van de overstap van papieren actietickets naar E-tickets heeft aangegeven dat E-tickets itt papieren tickets nooit op kunnen geraken.

Ben benieuwd, waar dat toe gaat leiden.

Merkwaardig bedrijf.

Wil men eigenlijk wel winst maken ?
Reputatie 7
Badge +3
Hoe belangrijk is het aantal reizigerskilometers voor NS ?
Los van de extra inkomsten is het ook politiek van belang. NS krijgt al langer het verwijt dat het ondanks grote investeringen in nieuwe infra en vooral stations nauwelijks reizigersgroei weet te realiseren (over de periode 2008-2017 was het gemiddeld maar 1% per jaar) terwijl Arriva c.s. in dezelfde periode veel hogere groeicijfers wisten te halen. Politici vragen zich (terecht) af waarom er dan zoveel geld nodig zou zijn voor uitbreidingen.

Of je die groei uit actietarieven of uit een hogere verkoop van je reguliere assortiment moet halen is natuurlijk weer een andere vraag.
Het toont aan hoe merkwaardig de marketing bij NS werkt. Wie gaat er nu goedkope treinkaartjes verkopen op dagen dat je treinen toch al vol zitten? Het verstand staat er bij stil. Je zou op drukke dagen toeslagen verwachten i.p.v. kortingen. Zo zou de markt behoren te werken.

Hoe ook kan toont NS aan door voor komende zaterdag "uitwaaidagkaartjes" te verkopen naar Zandvoort. Dat lijkt me een veel beter idee. Die treinen hebben vast wel capaciteit over.


Hoe belangrijk is het aantal reizigerskilometers voor NS ?
Reputatie 7
Badge
Te korte treinen vind ik zelf ook wel vervelend inderdaad. 😌
Reputatie 7
Badge +3
En ook al was er dan in het weekend genoeg materieel om te versterken, toch werd het blijkbaar niet (genoeg) gedaan).

Maar het ging er eigenlijk meer om dat er wel allerlei actiekaartjes worden verkocht, zoals nu via de Spoordeelwinkel een combi-kaartje met entree (ook via de site van de Huishoudbeurs zelf te koop), maar dat de treinen niet altijd berekend zijn op de aantallen reizigers die dan op pad gaan.
Die boekenmarkt is in het weekend en dan is er materieel genoeg om te versterken. Dat is dus toch net iets anders.

Ja, maar de discussie vertoont veel gelijkenis.
Reputatie 7
Badge +3
Die boekenmarkt is in het weekend en dan is er materieel genoeg om te versterken. Dat is dus toch net iets anders.
Waarom moet ik opeens denken aan de boekenmarkt in Deventer en goedkope kaartjes?

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/overvolle-treinen-van-naar-deventer-bij-de-boekenmarkt-op-6-augustus-38282




L’histoire se repétè…..se repétè

Geeft je in meerdere opzichten te denken
Reputatie 7
Badge +3
Waarom moet ik opeens denken aan de boekenmarkt in Deventer en goedkope kaartjes?

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/overvolle-treinen-van-naar-deventer-bij-de-boekenmarkt-op-6-augustus-38282
Reputatie 7
Badge +3
Het toont aan hoe merkwaardig de marketing bij NS werkt. Wie gaat er nu goedkope treinkaartjes verkopen op dagen dat je treinen toch al vol zitten? Het verstand staat er bij stil. Je zou op drukke dagen toeslagen verwachten i.p.v. kortingen. Zo zou de markt behoren te werken.

Hoe ook kan toont NS aan door voor komende zaterdag "uitwaaidagkaartjes" te verkopen naar Zandvoort. Dat lijkt me een veel beter idee. Die treinen hebben vast wel capaciteit over.
De winst zou hierbij ook een omvang kunnen verkrijgen die past bij een gezonde onderneming en daar is de reiziger uiteindelijk ook bij gebaat.
Reputatie 7
Badge +3
Maar ook al zouden er geen speciale actiekaartjes voor treinreis + toegang huishoudbeurs of welk ander evenement ook, als er net enkele weken ervoor Kruitvat of AH kaartjes waren dan heb de drukte net zo goed.

Het is nu eenmaal zo dat evenementen als dit maar ook grote concerten of bepaalde voetbalwedstrijden zorgen voor drukte in de trein. Dan kun je als NS er maar beter op in spelen.

Dat eerste is een probleem dat @Jouke NS ook al terecht noemde. Mijn inziens kan NS dan ook beter met dit soort dagkaartjes stoppen en zich in plaats daarvan met commerciële acties richten op een hogere verkoop van het reguliere assortiment. Of je kunt bijv. iedereen die in de daluren incheckt automatisch dalurenkorting geven in plaats van al die dagkaarten en kortingabonnementen.

Dat je extra drukte krijgt bij evenementen zal altijd blijven maar door geen goedkope dagkaartjes te verkopen kun je de extra drukte wel drastisch indammen. Op extra drukte inspelen is anderzijds erg lastig zo niet onmogelijk tenzij je de operationele afdelingen de beschikking geeft over veel grotere reserves aan materieel en personeel en daar zit nu eenmaal een torenhoog prijskaartje aan vast.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt een beetje op het openen van een nieuwe autosnelweg om filedruk op andere wegen weg te nemen. De eerste tijd is het lekker rustig op de nieuwe weg. Maar een nieuwe weg trekt ook nieuw verkeer aan en in korte tijd zullen er op de nieuwe weg ook files zijn.

Zo zie ik het extra stoppen van de IC's op Amsterdam RAI. Het heeft een grote aanzuigende werking omdat de Reisplanner de snelste reismogelijkheid toont. Ik ben wel eens met zo'n trein naar Amsterdam RAI gereisd omdat dat sneller was dan de Sprinter.
Badge +3
Het is nu eenmaal zo dat evenementen als dit maar ook grote concerten of bepaalde voetbalwedstrijden zorgen voor drukte in de trein. Dan kun je als NS er maar beter op in spelen.
We gaan het zien rond carnaval (2 en 3 mei uursdiensten en uitpuilende sprinters in het zuiden)
En de Vierdaagse in Nijmegen later dit jaar..

Dat laatste is wél redelijk goed geregeld volgens mij. Het station in 's-Hertogenbosch gaat dan een uur eerder open dan normaal, plus extra treinen.

Ik vind het wel vreemd dat een beurs die pas om 11:00 open gaat (want je hóeft daar echt niet per se om die tijd te zijn!) voor zoveel overlast zorgt🤔 Het is inderdaad geen concert of voetjebalwedstrijd tenslotte..
Reputatie 7
Badge +3
Maar ook al zouden er geen speciale actiekaartjes voor treinreis + toegang huishoudbeurs of welk ander evenement ook, als er net enkele weken ervoor Kruitvat of AH kaartjes waren dan heb de drukte net zo goed.

Het is nu eenmaal zo dat evenementen als dit maar ook grote concerten of bepaalde voetbalwedstrijden zorgen voor drukte in de trein. Dan kun je als NS er maar beter op in spelen.
Badge +3
Misschien moet eens overwogen worden om niet op Amsterdam RAI te stoppen met IC's tijdens de Huishoudbeurs. Iedereen krijgt dan reisadviezen met overstappen op Sprinters. En die zijn misschien wel eenvoudiger te versterken dan IC's.
Oei, dat is een risky uitspraak (maar ik ben het met je eens!).

Je krijgt dan (boze) vragen "waarom geen IC stop op RAI?" met als antwoord "daarom niet", met misschien een verwijzing naar dit topic en dan is het dus jouw schuld! 😛 :D

HoReCaVa en bijv. Toppers in de ArenA is ook zoiets (want dat is strikt genomen helemaal geen IC station)

OV moet dan natuurlijk aangemoedigd worden (BoB, 0% op), maar denk toch aan die arme mensen/oudjes met hun boodschappenkarretjes die allemaal mee moeten en dan ook nog moeten overstappen?

Vandaag ook nog (Twitter) de vraag waarom NS weigert te regelen dat in alle treinen van en naar Schiphol gewoon overal extra rekken voor koffers zijn, of ruimte voor andere bagage is (huishoudbeurs comes to mind)? 🤔

Op zich is die vraag er zeker, en terecht... maar ik zie nog geen bagagerijtuigen (terug)komen...
In zijn algemeenheid: geen kortingen verlenen of actietickets aanbieden indien de vervoerscapaciteit ontbreekt of in onvoldoende mate aanwezig is ! Klinkt als een open deur, maar toch.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer zou er eens iemand bij NS gaan ingrijpen en deze mallotige situatie volgend jaar een halt toeroepen? Dus gewoon eens een jaar geen goedkope tickets verkopen naar de RAI en daar de IC's niet laten stoppen? En dan eens evalueren hoe een en ander is verlopen in vergelijking met de chaos in 2017, 2018 en 2019.
Dit soort belangentegenstellingen heb je in ieder bedrijf. Ik heb ooit bij een grote electronicafabrikant in het zuiden gewerkt waar de baas van de ontwikkeling onder druk werd gezet om extra software mensen in te huren om een project met het oog op schadeclaims toch op tijd af te krijgen. Tegelijkertijd werd de baas van de IT afdeling onder druk gezet om kosten te besparen door geen extra pc's of laptops te kopen zodat die ingehuurde mensen dus niet konden werken.
Reputatie 7
Badge +3
Het kan inderdaad. Maar hoe ga je deze constructie uitleggen aan automobilisten die nooit met OV reizen? Die reizen waarschijnlijk met metro lijn 50 vanaf Amsterdam RAI naar Amsterdam Bijlmer ArenA en zullen zeer boos zijn dat ze geen korting krijgen op het parkeren.
Badge +3
De volledige lijst met haltes in het centrum die gelden om in aanmerking te komen voor de korting op het parkeren is hier te vinden.
Check! Dank je, die was ik nog even vergeten maar het kán dus wel.. QED 😉
Reputatie 7
Badge +3
@iMark

Het lijkt me geen strategie van boze opzet maar gewoon kortsluiting tussen commerciele en operationele afdelingen. Waarschijnlijk hebben die conflicterende bonusdoelstellingen: de commercie moet zoveel mogelijk kaartjes verkopen en de operationele diensten moeten hun werk doen met zo min mogelijk materieel/personeel en kunnen dus niet flexibel leveren

Dus toch een vorm van strategie, zelfs meerdere conflicterende strategieën.

Wanneer zou er eens iemand bij NS gaan ingrijpen en deze mallotige situatie volgend jaar een halt toeroepen? Dus gewoon eens een jaar geen goedkope tickets verkopen naar de RAI en daar de IC's niet laten stoppen? En dan eens evalueren hoe een en ander is verlopen in vergelijking met de chaos in 2017, 2018 en 2019.

Het is des te opmerkelijker dat NS wel alles in het werk heeft gesteld om de dienstregeling gedurende een week aan te passen voor de extra stops van de IC's op Amsterdam RAI. Dat moet een enorme klus geweest zijn. Mede daarom is het zo diep treurig dat de logistiek van materieel en personeel dan weer niet is aangepast aan de extra benodigde capaciteit. Het is nauwelijks voor te stellen dat bij een dergelijk groot project niet eerst is gekeken of er wel voldoende capaciteit is om het project uit te voeren. NS had zich het hele circus van het herplannen van de dienstregeling met de extra stoppende IC's in Amsterdam RAI kunnen besparen wanneer de capaciteitscontrolevraag al op dag 1 van het project was gesteld.......
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
De suggestie van het spotgoedkope parkeren bij P+R-terreinen in Amsterdam heeft wel een enorme adder on het gras. Je krijgt de korting op het parkeren alleen wanneer je terugreist vanaf een vertrekpunt in het centrum van Amsterdam. De RAI/Europaplein wordt niet als centrumvertrekpunt beschouwt. Je zult dus minimaal via Amsterdam Amstel (met geldige incheck) naar Amsterdam Bijlmer ArenA moeten om de korting te krijgen.
De volledige lijst met haltes in het centrum die gelden om in aanmerking te komen voor de korting op het parkeren is hier te vinden.

Wanneer je bijvoorbeeld zou parkeren bij metrostation Noord en je zou terugreizen met metro 52 vanaf station Europaplein naar station Noord dan moet je onderweg een keer uit- en inchecken op één van de tussengelegen stations De Pijp, Vijzelgracht, Rokin of Centraal Station.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het lijkt me geen strategie van boze opzet maar gewoon kortsluiting tussen commerciele en operationele afdelingen. Waarschijnlijk hebben die conflicterende bonusdoelstellingen: de commercie moet zoveel mogelijk kaartjes verkopen en de operationele diensten moeten hun werk doen met zo min mogelijk materieel/personeel en kunnen dus niet flexibel leveren.

Reageer