beantwoord

Huishoudbeurs houdt huis in de trein

  • 20 February 2019
  • 58 reacties
  • 1364 Bekeken

NS, het is jullie gelukt mij op zo'n mooie dag als vandaag het bloed onder de nagels vandaan te halen. Ik dacht lekker sportief met de vouwfiets op pad te gaan naar kantoor en in de trein alvast te werken. Dat liep echter anders. Kom ik op station Den Bosch, waar alles mooi volgens dienstregeling rijdt, komt er een trein van slechts 4 wagons aanzetten richting Schiphol! Ik had met opzet de trein van 10.08 uur gekozen, omdat ik dacht dat ik dan wel een zitplaats zou hebben... Hoe kon ik nou weten dat deze week ook de Huishoudbeurs plaatsvindt, als die niet op jullie website wordt aangekondigd (behalve in de Spoordeelwinkel)?! Ik heb het van de conductrice moeten vernemen. De mensen stonden als sardientjes klem tegen de deuren en ik kon er met mijn vouwfiets onmogelijk bij. Ik ben dus vol ergernis onverrichter zaken naar huis gefietst. Nu heb ik én een dik uur niet gewerkt én ik ben geen meter vooruit gekomen. Ik heb nog overwogen om de auto te pakken, maar ook dat gaat niks meer worden. Bedankt NS! Ook de intercity van Breda naar Den Bosch van afgelopen maandag was ook al geen succes. En de sprinter in dezelfde richting vaak evenmin.

Zoals ik deze week al in een enquête aan jullie antwoordde, staan de TE KORTE, TE VOLLE treinen met stip op nummer 1 in mijn lijst van ergernissen. Als ik niet kan zitten, kan ik ook niet werken. Op zo'n moment heb ik altijd weer spijt van de trein en had ik weer beter mijn comfortabele en zuinige auto kunnen pakken!
icon

Beste antwoord door Jouke NS 20 February 2019, 13:46

Bekijk origineel

58 reacties

Reputatie 7
Badge +3
We hebben de huidige inzet gedaan op basis van een prognose, een gemiddelde aantal reizigers plus een flink percentage.
Dit kan voor de treinen uit de richting Eindhoven niet waar zijn. De treinen die daar tussen 9 en 11 uur met een los vierwagenstel worden gereden zitten normaal al tot de nok toe vol en met een flink percentage extra kom je dan toch minimaal op een zeswagenstel uit.

Ik vermoed dat de werkelijke reden is dat er na de ochtendspits op de zuidelijke vertrekpunten Heerlen, Venlo en Maastricht geen extra materieel beschikbaar is omdat de treinen richting Limburg in de ochtendspits met heel weinig materieel worden gereden. Om 8.30 is het materieel op de zuidelijke beginpunten dan gewoon "op". In de zomervakantie speelt dit probleem ook maar dan wordt het opgelost door de treinen in de ochtendspits wat in te korten zodat er wat meer materieel overblijft voor de treinen later op de ochtend.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb hiervoor even contact opgenomen met het Operationeel Management, de collega's die verantwoordelijk zijn voor deze buitendienststelling. Uit onze voorlopige analyse blijkt dat het vooral gaat om treinen die een langer traject afleggen en dan met name de eerste trein binnen de daluren. Dat komt vermoedelijk mede door, zoals iMark al suggereert, de goedkopere tickets waar reizigers mee gaan reizen. Helaas kunnen we voor de komende dagen geen extra materieel inregelen om de drukte beter te managen. We hebben de huidige inzet gedaan op basis van een prognose, een gemiddelde aantal reizigers plus een flink percentage. Mijn collega gaat het wel meenemen in de reflectie op deze speciale maatregel en kijken hoe dit beter kan. We proberen als NS zijnde hier al een aantal jaren een goede oplossing voor te vinden maar hebben helaas nog geen passende oplossing gevonden.

Een paar puntjes.

In de eerste plaats gaat het niet om een buitendienststelling maar om een vanwege een groot evenement gewijzigde dienstregeling. Alle IC's maken extra stops op Amsterdam RAI en de aankomst- en vertrektijden van veel treinen zijn met enige minuten verschoven. Dat duidt erop dat de dienstregelingmakers een verstrekkende opdracht hebben gekregen om de chaotische toestand van vorig jaar (toen Duivendrecht door ICs werd overgeslagen om ruimte te creëeren voor een stop op RAI) te voorkomen. Hulde voor dit initiatief!

Daarom is het op zijn minst nogal vreemd dat NS overvallen lijkt te zijn door het grote(re) aantal reizigers. De Huishoudbeurs wordt al sinds 1955 georganiseerd in de RAI. Vanaf 1993 rijden er treinen uit de richting Weesp naar Amsterdam RAI en sinds maart 2006 via de Utrechtboog. Je zou denken dat NS inmiddels wel wat gegevens zou hebben verzameld over het reisgedrag van bezoekers van de Huishoudbeurs. Bovendien staan er op Amsterdam RAI al jaren poortjes dus NS zou precies moeten weten hoeveel in- en uitstappers er zijn en op welke tijdstippen. Het systeem met poortjes is ons indertijd mede verkocht met het argument dat NS op deze manier een veel beter zicht zou krijgen op het reisgedrag en de dienstregeling en de materieelinzet daarop zou kunnen afstemmen. Worden deze gegevens niet gebruikt bij het plannen van de materieelinzet bij een groot evenement als de Huishoudbeurs?

De hele gang van zaken roept vraagtekens op. Het lijkt erop dat het oplossen van het ene probleem, geen ruimte in de dienstregeling voor extra stops op Amsterdam RAI, niet gepaard is gegaan met nadenken over passende materieelinzet. Dat laatste is dan ook nog een keer niet in samenhang met de verkoop van voordelige trein + toegangsbiljetten via de Spoordeelwinkel.

Er valt weer een hoop te leren voor volgend jaar........
Reputatie 7
Badge +3
Opmerkelijk. NS heeft wegens de te verwachten extra reizigers naar de Huishoudbeurs wel de dienstregeling aangepast door IC's extra te laten stoppen op Amsterdam RAI. Waarom de treinlengtes daar niet op zijn afgestemd is raadselachtig.

Hier een steekproefje met IC's van Utrecht Centraal naar Amsterdam RAI. Alle treinen worden met VIRM gereden.
3526 (09.11): 10 bakken
3126 (09.25): 6 bakken
3528 (09.41): 8 bakken
3128 (09.55): 6 bakken
3530 (10.11): 4 bakken
3130 (10.25): 4 bakken
3532 (10.41): 4 bakken, de trein waarmee @Haeske gereisd heeft.
3132 (10.55): 4 bakken
3534 (11.11): 10 bakken
3134 (11.25): 4 bakken

De Huishoudbeurs gaat om 11.00 uur open. Dan is het te verwachten dat treinen die rond dat tijdstip op Amsterdam RAI aankomen extra druk zullen zijn. De 3532 komt gepland om 11.01 uur aan.......
Reputatie 7
Badge +3
Vanmorgen om 10.38 konden er in Den Bosch weer honderden mensen niet mee omdat het VIRM4 stel bij aankomst al overvol was. Triest geregeld.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
De suggestie van het spotgoedkope parkeren bij P+R-terreinen in Amsterdam heeft wel een enorme adder on het gras. Je krijgt de korting op het parkeren alleen wanneer je terugreist vanaf een vertrekpunt in het centrum van Amsterdam. De RAI/Europaplein wordt niet als centrumvertrekpunt beschouwt. Je zult dus minimaal via Amsterdam Amstel (met geldige incheck) naar Amsterdam Bijlmer ArenA moeten om de korting te krijgen.
De volledige lijst met haltes in het centrum die gelden om in aanmerking te komen voor de korting op het parkeren is hier te vinden.

Wanneer je bijvoorbeeld zou parkeren bij metrostation Noord en je zou terugreizen met metro 52 vanaf station Europaplein naar station Noord dan moet je onderweg een keer uit- en inchecken op één van de tussengelegen stations De Pijp, Vijzelgracht, Rokin of Centraal Station.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt een beetje op het openen van een nieuwe autosnelweg om filedruk op andere wegen weg te nemen. De eerste tijd is het lekker rustig op de nieuwe weg. Maar een nieuwe weg trekt ook nieuw verkeer aan en in korte tijd zullen er op de nieuwe weg ook files zijn.

Zo zie ik het extra stoppen van de IC's op Amsterdam RAI. Het heeft een grote aanzuigende werking omdat de Reisplanner de snelste reismogelijkheid toont. Ik ben wel eens met zo'n trein naar Amsterdam RAI gereisd omdat dat sneller was dan de Sprinter.
Bedankt voor de aanvulling, Haeske. Ik ga dit ook doorgeven!
Ik geef in deze situatie alleen door wat mij vertelt is, iMark en Tamzin. Ik kan het zelf niet verder nagaan.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer er in regio Noord voorjaarsvakantie is, zou je verwachten dat NS wel extra materieel in de regio Zuid kan stationeren om in de daluren de treinen richting Amsterdam RAI te versterken.
Stond gisteren zelf in een propvolle 734 vanaf Zwolle met een DDZ4. Heb met moeite in Lelystad mezelf weer naar buiten kunnen werken en daar de sneltrein naar Dordrecht genomen om op Zuid te komen (die vanaf Almere opgeheven werd 😁).
Reputatie 7
Badge +3
Er worden elk jaar maatregelen genomen om de extra drukte op te vangen, egeerling. Het blijkt echter jaar op jaar dat de genomen maatregelen niet voldoende zijn. De grote groep extra reizigers die een evenement als de Huishoudbeurs aantrekt zijn lastig te managen, zoals ook dit jaar blijkt. Dat gezegd hebbende zal ik de eerste zijn om te erkennen dat het beter kan en moet. Helaas kunnen we nu niet meer ingrijpen. Mij is toegezegd dat het volgend jaar beter gaat. Daar moet ik ook op vertrouwen.
Ik begrijp dat het lastig is om op werkdagen extra capaciteit te regelen omdat die er (zeker vanuit de noordelijke, oostelijke en zuidelijke periferie) domweg niet is tenzij je eerdere treinen in de ochtendspits gaat inkorten.

Wat natuurlijk wel een terecht punt van kritiek is is het kennelijke gebrek aan coordinatie tussen de commercie die enthousiast extra kaartjes voor de Huishoudbeurs verkoopt en het operationele management dat weet dat de bijbehorende treincapaciteit niet geleverd kan worden. Zeker als je kaartjes voor een specifiek evenement verkoopt weet je dat je moet versterken of anders in de problemen komt. Ongelukkigerwijs is er deze week dan ook nog een eindeloze diarree aan stremmingen en (technische) storingen.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Evenementenvervoer efficiënt organiseren vereist vooral flexibiliteit en als spoorwegen ergens niet goed in zijn is het flexibiliteit. Als er bij de spoorwegen iets moet gebeuren dat afwijkt van de standaard planning kan dat (1) alleen ver van te voren, (2) met heel veel extra inspanning en (3) tegen hele hoge kosten. Particuliere bedrijven (zoals busboeren) met veel minder interne/externe regels en flexibeler personeel kunnen dat veel sneller en efficiënter. Spoorwegen kunnen zich daarom beter richten op het voorspelbare dagelijkse vervoer, daar ligt hun kracht. Beurzen, demonstraties, markten, concerten, festivals of grote sportevenementen kun ze beter overlaten aan touringcarbedrijven.
In zijn algemeenheid: geen kortingen verlenen of actietickets aanbieden indien de vervoerscapaciteit ontbreekt of in onvoldoende mate aanwezig is ! Klinkt als een open deur, maar toch.
Reputatie 7
Badge +3
Maar ook al zouden er geen speciale actiekaartjes voor treinreis + toegang huishoudbeurs of welk ander evenement ook, als er net enkele weken ervoor Kruitvat of AH kaartjes waren dan heb de drukte net zo goed.

Het is nu eenmaal zo dat evenementen als dit maar ook grote concerten of bepaalde voetbalwedstrijden zorgen voor drukte in de trein. Dan kun je als NS er maar beter op in spelen.
Reputatie 7
Badge +3
Maar ook al zouden er geen speciale actiekaartjes voor treinreis + toegang huishoudbeurs of welk ander evenement ook, als er net enkele weken ervoor Kruitvat of AH kaartjes waren dan heb de drukte net zo goed.

Het is nu eenmaal zo dat evenementen als dit maar ook grote concerten of bepaalde voetbalwedstrijden zorgen voor drukte in de trein. Dan kun je als NS er maar beter op in spelen.

Dat eerste is een probleem dat @Jouke NS ook al terecht noemde. Mijn inziens kan NS dan ook beter met dit soort dagkaartjes stoppen en zich in plaats daarvan met commerciële acties richten op een hogere verkoop van het reguliere assortiment. Of je kunt bijv. iedereen die in de daluren incheckt automatisch dalurenkorting geven in plaats van al die dagkaarten en kortingabonnementen.

Dat je extra drukte krijgt bij evenementen zal altijd blijven maar door geen goedkope dagkaartjes te verkopen kun je de extra drukte wel drastisch indammen. Op extra drukte inspelen is anderzijds erg lastig zo niet onmogelijk tenzij je de operationele afdelingen de beschikking geeft over veel grotere reserves aan materieel en personeel en daar zit nu eenmaal een torenhoog prijskaartje aan vast.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het bericht van Rover is wat verwarrend. De cijfers betreffen de hele maand en daar scoorde het Noorden het slechtste, daarnaast wordt de huishoudbeurs genoemd maar die was maar één week.
Vanaf Den Bosch rijdt er volgens de dienstregeling ieder kwartier een IC richting Schiphol. Had je niet de volgende trein kunnen nemen? Dan verlies je maar een kwartier i.p.v. een uur. Of ging dat ook niet vanwege drukte? (vergeet dan niet GTBV aan te vragen)

Wat betreft de auto, ik mag toch hopen dat je niet zit te werken tijdens het rijden. Het comfort in een auto is doorgaans super, maar de verloren tijd ook.
Reputatie 7
Badge +3
De treinen Venlo-Schiphol rijden na 9.00 uur met losse vierwagenstellen en in Den Bosch konden gisteren veel mensen al niet meer in de trein komen. Je weet toch van te voren dat een los vierwagenstel een probleem is tijdens de Huishoudbeurs.
@Martin7182 , gezien de drukte op het station zag ik het niet meer zitten, vooral toen ik van de conductrice vernam dat de Huishoudbeurs plaatsvond. De NS had zo'n grootschalig evenement gewoon moeten aankondigen. Dit haakt in op jouw antwoord, @iMark: als je de drukte afzet tegen de openingstijd, klopt het plaatje helemaal. Nogmaals, als ik had geweten dat ik in een trein vol gekwebbel zou stappen, was ik niet eens met de trein willen gaan. Een trein van 4 wagons snap ik echter nog steeds niet.

Ik heb de laatste tijd vaker in volle en/of te korte treinen gereisd dan me lief is. Nog een paar voorbeelden: de InterCity Direct van Breda naar Schiphol en vice-versa, de InterCity en Sprinter van Breda naar Den Bosch, de InterCity tussen Den Bosch en Roermond.

Wat betreft de reistijd: met de auto doe ik er een uur over (ik reis vrijwel altijd buiten de spits, want als ZZP'er kan ik mijn eigen werkschema bepalen en ik ben allergisch voor files), met de trein en bus of fiets ruim anderhalf uur. Werken in de auto op mijn laptop is lastig en mijn smartphone heb ik achter het stuur niet bij de hand... 😄 Je hebt wel gelijk dat autorijden verloren tijd is: de trein is weliswaar een half uur trager, maar in de trein zou ik een uur hebben kunnen werken...
Hallo Haeske en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig dat jij overlast hebt ervaren van de reizigers die naar de Huishoudbeurs reizen. We proberen al een aantal jaren hierop in te spelen met adequate maatregelen. Helaas heeft elke maatregel tot nu toe tot gevolg dat er volle treinen ontstaan. Ik ben me ervan bewust dat jij dit vooral als forens erg vervelend vindt. Ik heb melding gemaakt van de overlast . Waarom er geen langere treinen worden ingezet kan ik helaas niet achterhalen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan je wel vertellen waarom er volle treinen ontstaan: NS rijdt met te korte treinen op de momenten dat je kunt verwachten dat er veel reizigers op Amsterdam RAI willen aankomen.

Dit jaar is de maatregel genomen om alle IC's op Amsterdam RAI te laten stoppen en de dienstregeling van de treinseries daarop aan te passen. Dat is op zich een prima idee. Maar de vervolgstap om dan met voldoende materieel te rijden is dan weer niet gezet. Heel merkwaardig allemaal. Zeker wanneer een andere afdeling van NS dan ook nog eens goedkope treinkaartjes naar de Huishoudbeurs gaat verkopen. Is er niemand bij NS die deze processen coördineert en bijstuurt wanneer het plan niet blijkt te werken als voorzien?
Ik heb hiervoor even contact opgenomen met het Operationeel Management, de collega's die verantwoordelijk zijn voor deze buitendienststelling. Uit onze voorlopige analyse blijkt dat het vooral gaat om treinen die een langer traject afleggen en dan met name de eerste trein binnen de daluren. Dat komt vermoedelijk mede door, zoals iMark al suggereert, de goedkopere tickets waar reizigers mee gaan reizen. Helaas kunnen we voor de komende dagen geen extra materieel inregelen om de drukte beter te managen. We hebben de huidige inzet gedaan op basis van een prognose, een gemiddelde aantal reizigers plus een flink percentage. Mijn collega gaat het wel meenemen in de reflectie op deze speciale maatregel en kijken hoe dit beter kan. We proberen als NS zijnde hier al een aantal jaren een goede oplossing voor te vinden maar hebben helaas nog geen passende oplossing gevonden.
Dank voor het uitzoeken @Jouke NS . Ik vraag me alleen af waarom er dan, in het licht van de "prognose, een gemiddelde aantal reizigers plus een flink percentage" toch maar vier wagons aan zo'n trein hangen? (Ruim) buiten de spits, wanneer er naar verhouding 'niemand' meer in de trein zit, hebben mijn treinen geregeld veel meer wagons. En ook de Sprinter van Den Bosch naar Breda rijdt 's avonds met ik weet niet hoeveel treinstellen.

Deze week blijf ik in ieder geval weg uit de trein richting Amsterdam. Als het nodig is, pak ik wel de auto. 😉 Of ik reis eerste klas, maar ik betwijfel of daar wel plek is als de trein zo kort blijft.

Wat die "reflectie" betreft, een aankondiging op de website en/of in de app (of een sms) zou al heel veel schelen. Dan kun je je als reiziger voorbereiden op eventuele (grote) drukte. Ik zou in dat geval mijn vouwfiets hebben thuisgelaten.
Reputatie 7
Badge +3
Niet alleen triest. Het getuigt ook van incompetentie van de kant van de grootste vervoerder van Nederland. Bij monde van @Jouke NS geeft NS nota bene het volgende toe: "Helaas heeft elke maatregel tot nu toe tot gevolg dat er volle treinen ontstaan."

Volle treinen zijn niet eens het probleem. Maar treinen die zo vol zijn dat er reizigers op het perron achterblijven zijn dat wel. Zeker wanneer dat door NS zelf veroorzaakt wordt door veel te korte treinen in te zetten. Als NS dan ook nog eens doodleuk goedkope trein+toegangsbiljetten gaat verkopen worden de problemen nog groter. Zoals ik al eerder gevraagd heb: is er niemand binnen NS die de samenhang tussen het evenement, de aangepaste dienstregeling, extra goedkope treinkaartjes en de inzet van te korte treinen ziet en bij machte is in te grijpen wanneer het evident fout gaat? Gaat het draaiboek van deze chaotische toestand geëvalueerd worden zodat volgend jaar langere treinen worden ingezet?

Ik heb de steekproef van woensdag herhaald met de treinen vanuit Utrecht Centraal naar Amsterdam RAI:
3526 (09.11): 10 bakken
3126 (09.25): 6 bakken
3528 (09.41): 8 bakken
3128 (09.55): 6 bakken
3530 (10.11): 6 bakken
3130 (10.25): 4 bakken
3532 (10.41): heeft niet gereden vanaf Eindhoven door te grote vertraging!
3132 (10.55): 6 bakken
3534 (11.11): 4 bakken
3134 (11.25): 6 bakken

Ik zou nu alvast gaan plannen voor de Huishoudbeurs 2020........
Voor actuele situaties is een Klantmonitor de aangewezen persoon om dit te bekijken, iMark. Voor de planning zijn meerdere afdelingen aangesloten maar ligt de daadwerkelijke beslissing bij het Operationeel Management van de betreffende regio. Beide heb ik afgelopen week al gesproken en hun reactie hier gecommuniceerd. Nu kun je blijven aangeven dat het niet goed gaat maar er gaat voor dit jaar niks veranderen, zoals ik ook al heb aangegeven. Ik denk dat ik voor eerdergenoemde personen spreek als ik zeg dat het achterlaten van reizigers op een station iets is waar we niet blij mee zijn, zacht uitgedrukt. Het omgooien van de dienstregeling om de treinen alsnog te verlengen is helaas een gepasseerd station, niet grappig bedoelt. Dat is te complex om het alsnog te regelen. Nog een paar dagen doorbijten en de Huishoudbeurs voor dit jaar is weer voorbij. Elke ervaring van dit jaar wordt meegenomen naar volgend jaar.

Reageer