beantwoord

ik heb voor zondag een reis gepland maar heb per ongeluk de reisbestemming en beginbestemming omgewisselt, hoe fix ik dit?

  • 21 november 2019
  • 45 reacties
  • 854 Bekeken

Het zijn daluur kaartjes van de Albert Heijn en ik had al op versturen geklikt voordat ik doorhad dat ik het verkeerd om had ingevoerd

icon

Beste antwoord door Loes 22 november 2019, 18:52

Wij scannen de code en kijken naar het traject. Laten we duidelijk zijn, als er geen controle is, kom je met veel weg. 

Een ticket van A naar B en terug van B naar A is alleen geldig ala heenreis van A naar B en de terugreis van B naar A. Als een reiziger beslist, alleen van de heen- of alleen de terugreis gebruik wil maken, is dat geen probleem, zoals al is aangegeven. Het retour mag als enkeltje van B naar A worden gebruikt. Als je van B naar A reist, is de reis A naar B inderdaad als gebruikt, je kan niet omgekeerde richting reizen.

Tijdens controle scan ik de code en zet daar een digitale tijdscontrole in. Als ik iemand tref die om bv 09.45 uur in de ochtend is gecontroleerd en ik kom die tegen tussen A naar B, dan heb ik daar wel mijn bedenkingen bij als ik die om 15 uur tegenkom. 

Het liefst zou ik ook de retours als enkeltjes zien. Dan heb je dit soort problemen niet. Ook worden dit soort vergissingen niet afgestraft. Ms iets voor de toekomst?

 

Bekijk origineel

45 reacties

Wij scannen de code en kijken naar het traject. Laten we duidelijk zijn, als er geen controle is, kom je met veel weg. 

Een ticket van A naar B en terug van B naar A is alleen geldig ala heenreis van A naar B en de terugreis van B naar A. Als een reiziger beslist, alleen van de heen- of alleen de terugreis gebruik wil maken, is dat geen probleem, zoals al is aangegeven. Het retour mag als enkeltje van B naar A worden gebruikt. Als je van B naar A reist, is de reis A naar B inderdaad als gebruikt, je kan niet omgekeerde richting reizen.

Tijdens controle scan ik de code en zet daar een digitale tijdscontrole in. Als ik iemand tref die om bv 09.45 uur in de ochtend is gecontroleerd en ik kom die tegen tussen A naar B, dan heb ik daar wel mijn bedenkingen bij als ik die om 15 uur tegenkom. 

Het liefst zou ik ook de retours als enkeltjes zien. Dan heb je dit soort problemen niet. Ook worden dit soort vergissingen niet afgestraft. Ms iets voor de toekomst?

 

En daarom heb ik mijn kniptang uit zijn pensioen gehaald, vanwege de eenmalige chipkaarten 🧐

Reputatie 7
Badge +3

De beste oplossing voor het probleem komt van @Loes: de dagretours in het vervolg uitvoeren als twee enkele reizen. 

 

Badge +3

Dit zijn e-ticket dagretours. Je mag de reis van A naar B en omgekeerd gewoon maken.

Reputatie 7
Badge +3

Dit zijn e-ticket dagretours. Je mag de reis van A naar B en omgekeerd gewoon maken.


Dat is volgens mij niet helemaal waar. Je mag niet omgekeerd reizen. Je kunt niet eerst terugreizen en daarna heenreizen. Bij 2e reis riskeert je een boete.

Laten we vooropstellen dat het niet is toegestaan om een retourticket van A naar B te gebruiken als retourticket van B naar A. Je mag natuurlijk wel met dat kaartje van B naar A reizen maar dan niet meer van A naar B. 

Maar wanneer je van B naar A niet gecontroleerd bent dan zal geen er geen haan naar kraaien wanneer je in de trein zit van A naar B. Je zou het ticket op één dag dan ook twee keer kunnen gebruiken. Dat mag ook niet maar zonder controle zal niemand dat opmerken. 

Ik neem aan dat in de controleapparaten van de Hc’s te zien is dat een retourticket van A naar B al een keer gebruikt is. Of dat geregistreerd wordt dat je tussen B en A in de trein zit en dat bij controle tussen A en B er een alarm afgaat dat het ticket voor de tweede keer gebruikt wordt.

Als er helemaal niets wordt geregistreerd of dat een Hc helemaal niet kan zien waar en wanneer het ticket gecontroleerd is dan is het systeem zo lek als een mandje.

 

Ik gok er zomaar op dat het zo lek als een mandje is. 

Badge +3

Oké, helder.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de klantenservice omgaat met zo’n situatie. Als het om dezelfde datum en zelfde persoon gaat (en een nieuw ticket krijgt, met alles goed ingevuld dus géén couponcode voor een nieuwe datum) dan heeft diegene dus in feite twee ‘dezelfde’ retourtjes voor die dag.

Hoe groot is de kans dat iemand dan aan het frauderen is?

Gecombineerd kan je met die twee tickets effectief maar één keer retour plus een enkele reis. Dan kan je met je goede ticket retour en dan met de ‘terugreis’ van het verkeerde nog een keer heen.

Meestal worden die AH kaartjes gebruikt voor langere trajecten namelijk, dus wie zou dat in de praktijk willen?

Hooguit als je er bijv. onderweg of in Maastricht achter komt dat je je fototoestel vergeten bent, terug reist naar bijv. Amsterdam om die op te halen en met je andere ticket weer naar Maastricht gaat. Maar ja, dan kom je die dag sowieso niet meer terug!

Reputatie 6

Wijzig de naam in Dagtraject Daluren en alle problemen zijn opgelost !

 

 

 

Badge +3

En daarom heb ik mijn kniptang uit zijn pensioen gehaald, vanwege de eenmalige chipkaarten 🧐

Helemaal goed, meten met één maat :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie het nut niet van een Dal traject kaart voor 1 dag. Hoeveel mensen zullen echt op 1 dag op een traject meermalen heen en weer reizen? De keuze in actiekaartjes tussen een Dagretour en een Dagkaart dal is genoeg. 

Hopelijk wordt het wil snel mogelijk om e-tickets te wijzigen of cancellen zodat je dit soort foutje kunt corrigeren. Tot die tijd gewoon goed opletten met invullen van de gegevens.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie vooral het nut niet. Wil je op meer keer op een traject tussen A en B en terug reizen kun je een Dal Dagkaart kopen. Die is vaak wel duurder dan een Dag retour.  Een Dal Dagtraject zou ook duurder moeten zijn dan een Dagretour en dan zit je al snel aan de prijs van die Dagkaart. Waarom zou iemand dan een Dagtraject kaart kopen als je voor (ongeveer) hetzelfde bedrag een Dagkaart hebt voor onbeperkt reizen (afgezien van de spitstijden dan).

En als je dan ook het goedkopere Dagretour hebt wordt het voor mensen die nu soms toch al niet de verschillende voorwaarden snappen nog onoverzichtelijker.  Met het ene kaartje mag iets en met een ander kaartje niet. 

Badge +3

Ik kan van alles zeggen nu (over forum-ervaring en olifantenhuid en geheugen en zo) maar dat doen we maar niet, want bedtijd :sleeping: voor mij.

Alles wat ik nog zou willen zeggen zou off-topic zijn.

Reputatie 7
Badge +2

Dan zou ik graag willen weten wat conducteurs zien bij controle als ze je treffen.

Een conducteur ziet alleen wanneer het ticket voor het laatst gecontroleerd is. Het is ook niet zichtbaar waar er gecontroleerd is.

Bij een dagretour, dat je zo vaak mag onderbreken als je wilt en je ook al bij vertrek/voor instappen kunt worden gecontroleerd, zegt dat dus helemaal niets.

Of NS op de achtergrond dit in de gaten houdt weet ik niet. Ik vermoed van niet, want als je de tickets wel meerdere keren gebruikt (nee dat mag niet) dan gebeurt er niets. 

Reputatie 6

Een dagretour is een heenreis van A naar B en een terugreis van B naar A en moet in die volgorde gemaakt worden.

 

Lees toch echt iets anders.🤯

Badge +3

Uiteraard (je mag reizen tussen A en B en andersom/terug), maar met e-tickets kan niet ingecheckt worden dus mijn vraag is en blijft “wat wordt er bij controle dan geregistreerd”?

En waar staat in hemelsnaam, dat er ‘in die volgorde’ gereisd moet worden, en waar gaat dat bij controle van een e-ticket dagretour ooit mis dan?

Maakt een reis/controle van B naar A (de terugreis, die is sowieso geldig!) meteen je heenreis van A naar B ongeldig, ook al heb je die (nog) niet eens gemaakt?

Het gaat om e-tickets hè, dus er is geen in/uitcheck en zo.

In mijn denkwereld heb je dan bij een AH dagretour het recht om op dat traject (onder de voorwaarden spits/dal) gewoon te reizen.

Meer zeg of suggereer ik echt niet. @Loes of @Slidestops mogen dit allemaal  volledig bevestigen of ontkennen.

Ik ben de buitenstaander die van niets weet verder. Dank voor de sneer weer, en voor wie de schoen past weet wel wie ik bedoel … :zzz:

Reputatie 4

Volgensmij mag het ook, ik gebruik zo n kaartje weleens als ze goedkoop zijn voor alleen het enkeltje bijvoorbeeld. 

En ik heb weleens per ongeluk d geboortedatum van mijn partner bij mijn naam gezet. Gewoon legitimatie van mezelf laten zien en een kopie van die van hem. Wel altijd eerlijk zijn en netjes en beleefd uitleggen.

Reputatie 7
Badge +3

Laten we vooropstellen dat het niet is toegestaan om een retourticket van A naar B te gebruiken als retourticket van B naar A. Je mag natuurlijk wel met dat kaartje van B naar A reizen maar dan niet meer van A naar B. 

Maar wanneer je van B naar A niet gecontroleerd bent dan zal geen er geen haan naar kraaien wanneer je in de trein zit van A naar B. Je zou het ticket op één dag dan ook twee keer kunnen gebruiken. Dat mag ook niet maar zonder controle zal niemand dat opmerken. 

Ik neem aan dat in de controleapparaten van de Hc’s te zien is dat een retourticket van A naar B al een keer gebruikt is. Of dat geregistreerd wordt dat je tussen B en A in de trein zit en dat bij controle tussen A en B er een alarm afgaat dat het ticket voor de tweede keer gebruikt wordt.

Als er helemaal niets wordt geregistreerd of dat een Hc helemaal niet kan zien waar en wanneer het ticket gecontroleerd is dan is het systeem zo lek als een mandje.

Badge +3

Dat zal in ieder geval @Loes kunnen vertellen.

Reputatie 7
Badge +2

Hoe groot is de kans dat iemand dan aan het frauderen is?

Meestal worden die AH kaartjes gebruikt voor langere trajecten namelijk, dus wie zou dat in de praktijk willen?

Inderdaad. Het zijn ook nog eens persoonsgebonden kaartjes, dus je zult de reizen ook echt zelf moeten maken. Hoeveel mensen doen dat nou?

Bij de papieren chipkaartjes kun je ook nog steeds zo vaak reizen als je wilt. Dagretours werken tot 4.00 uur de volgende dag zo vaak als je wilt en de conducteur kan alleen de laatste twee transacties naar boven halen. In de praktijk zullen ze dat NOOIT doen omdat er gewoon een geldige check-in aanwezig is en dat einde controle betekent. Maar zelfs als ze wel verder gaan kijken, dan heb je altijd een geldig ticket. Je mag immers rustig inchecken en uitchecken voordat je weer incheckt om echt aan je reis te beginnen.

In theorie had NS kunnen investeren om dit onmogelijk te maken, maar ik denk dat dit nooit gebeurd is omdat dit te weinig gedaan wordt en veel meer kost dan het oplevert. Je zou het ook mogelijk kunnen maken om bij e-tickets de locatie van controle op te kunnen slaan, daar heb je natuurlijk veel meer aan dan een tijd. Of bijvoorbeeld de passages van poortjes op te slaan en zichtbaar te maken voor de conducteur. Alle transacties opslaan op de papieren chipkaart en een signaal naar de conducteur geven bij meerdere reizen. Etc etc. Maar ik heb niet het idee dat NS dit als een groot probleem ervaart en echt de interesse heeft om er iets aan te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Wijzig de naam in Dagtraject Daluren en alle problemen zijn opgelost !

 

 

 


Omdat iemand begin/eindstation verkeerd heeft ingevuld?

Denk dat er aan een dal dagtraject een ander prijskaartje komt te hangen.

Reputatie 6

Wijzig de naam in Dagtraject Daluren en alle problemen zijn opgelost !

 

 

 


Omdat iemand begin/eindstation verkeerd heeft ingevuld?

Denk dat er aan een dal dagtraject een ander prijskaartje komt te hangen.

 

Nee, lees de overige berichten.

Dit kaartje is recent in de plaats gekomen van de dagkaart die  ongeveer voor dezelfde prijs verkocht werd. Een dagtrajectkaart hoeft dus echt niet duurder te zijn. Het is immers al een sterk uitgekleed product.

In de praktijk kan de kaart al zo gebruikt worden en de toelichting spreekt dit niet tegen. Voorwaarden zijn voorwaarden en dienen toch zeker nageleefd te worden @MoDe .

 

Badge +3

Dat je met een chipkaart retourtje uit een automaat heel de dag onbeperkt op en neer kunt wist ik niet.

Maar dat maakt het juist voor een e-ticket met vertrekstation en bestemming omgewisseld extra bizar dat het daarmee niet kan/mag, zoals @Loes uitlegde.

Bij controle op de terugweg kan/mag je de heenreis dus niet meer maken.

Reputatie 7
Badge +3

Wijzig de naam in Dagtraject Daluren en alle problemen zijn opgelost !

 

 

 


Omdat iemand begin/eindstation verkeerd heeft ingevuld?

Denk dat er aan een dal dagtraject een ander prijskaartje komt te hangen.

 

Nee, lees de overige berichten.

Dit kaartje is recent in de plaats gekomen van de dagkaart die  ongeveer voor dezelfde prijs verkocht werd. Een dagtrajectkaart hoeft dus echt niet duurder te zijn.

In de praktijk kan de kaart al zo gebruikt worden en de toelichting spreekt dit niet tegen. Voorwaarden zijn voorwaarden en dienen toch zeker nageleefd te worden @MoDe .

 


Dal dag retour is iets anders dan een dal traject kaart.

Badge +3

Natuurlijk, maar in de praktijk is een dagretour dus ‘onbeperkt reizen tussen A en B op één dag’, althans met een chipkaartje en vooropgesteld dat je Loes met de kniptang niet tegenkomt.

Want dan is het feestje afgelopen na controle op de (eerste) terugreis, ongeacht of je de heenreis ooit gemaakt hebt of niet. :smiley:

Reputatie 6

Waar ben je bang voor @MoDe ?

Reageer