beantwoord

In en uitchecken met dagkaart bij verschillende vervoerders

Mijn vraag is eigenlijk of in en uitchecken met een NS dagkaart bij de ene vervoerder van invloed is op het in of uitgecheckt staan bij de andere.
Met een dagkaart NS checkte ik uit in Enschede om vervolgens mijn reis voort te zetten door in te checken bij Keolis (100 % zeker). Omdat ik een tijdje op de trein moest wachten en ik niet helemaal zeker meer wist of ik bij de NS had uitgecheckt herhaalde ik deze handeling(en) op de overstapzuil van NS (inchecken en na een halve minuut weer uitgecheckt).
In de trein van Keolis zag de conducteur vervolgens niet op haar scherm dat ik bij Keolis was ingecheckt en beweerde dat de tussentijdse in en uitcheck op een NS zuil daarop van invloed zou zijn geweest. Ook zij ze dat ik nog stond ingecheckt bij NS terwijl ik daar net had uitgecheckt.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 4 september 2018, 17:47

Ik kan niet achterhalen wat de exacte hoeveelheid is dat kan worden geregistreerd. Dat het geheugen van een eenmalige kaart aanzienlijk beperkter is dan een normale kaart is een feit, maar hoe beperkt durf ik niet exact aangegeven. Ik vermoed dat het aantal 4 dat Henk_NL best eens zou kunnen kloppen.

In het geval van rinorino is er natuurlijk voor de zekerheid nog een gecheckt bij NS, het zou heel goed kunnen dat dit de eerder check bij Keolis heeft doen 'vervallen'. Mocht dit voor problemen zorgen tijdens de reis dan kun je het beste contact opnemen met de betreffende vervoerder.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De conducteur kan de volgorde van in- en uitchecken uitlezen, u kunt dat zelf ook als u met een kaartje met een chip leest op het automaat. U hoort bij elke vervoerder in- en uit te checken. Bij een dagkaart is de reis al betaald en heeft het geen gevolgen als u incheckt bij NS, terwijl u eerst had moeten uitchecken bij Keolis - of andersom. Als u op saldo reist, kost niet correct in- en uitchecken wel geld.

Het maakt dus uit of u reis al is betaald of niet. Reist u op saldo, en bent u niet ingecheckt, dan levert dit al snel een boete op, met een betaalde dagkaart zit u dan wel fout, maar u wordt in de praktijk niet snel beboet.
Badge +3
Als het een wegwerp-chipkaartje is (dus geen volwaardige ov-chipkaart) dan zal de geheugenruimte om in/uitchecks te registreren beperkt zijn, en misschien alleen de laatste handeling zichtbaar zijn.

Misschien dat @Henk_NL meer info heeft?
Bij een eenmalige chipkaart zou dat inderdaad kunnen spelen, de geheugenruimte van het type chip dat gebruikt wordt is veel beperkter. Daarnaast raken een aantal zaken 'van slag' wanneer, na de checkin bij Keolis, er een in- en uitcheck bij NS wordt gedaan.
Reputatie 7
Badge +4
Hoeveel is precies nog uit te lezen? Hoeveel meer beperkt is dat concreet? Wat gebeurt er precies bij meerdere vervoerders?
De conducteur beweerde dat ik helemaal niet was ingecheckt bij Keolis volgens haar scherm terwijl ik dat wel kort daarvoor had gedaan. Ze sugereerde zoiets als dat mijn in en uitchecken bij NS het inchecken bij
Keolis overruled zou hebben en daarom niet zichtbaar voor haar zou zijn. Geen volgorde van in- en uitchecken dus.
Dat had ik met opzet uit m'n reactie gelaten, ik weet het namelijk niet helemaal zeker. Uit mijn hoofd zijn het 4 acties. Het technische verschil is in ieder geval dat een reguliere OV-chipkaart 4096 bytes ruimte heeft, en een eenmalige 64 bytes.

Er staat een verwijzing naar het geheugenslot waarin de laatste transactie staat, welke wordt overschreven met de in- en uitcheck bij NS welke is gedaan na het inchecken bij Keolis. Als ik het goed heb en het gaat om vier acties, dan zou in de kaarthistorie de checkin bij Keolis nog zichtbaar moeten zijn. Maar daarvoor moet doorgeklikt worden naar een ander scherm in het apparaat.
De conducteur liet me in de snelligheid wel even op haar apparaat meekijken maar te kort om goed
te kunnen zien wat er stond. In ieder geval wel een heel stuk van mijn reisgeschiedenis.
Reputatie 7
Badge +4
Ik wil het eigenlijk wel precies weten, dat zal HenkNL niet verbazen 😉

Kan een moderator hier achter komen of weten onze huisconducteurs of Slidestop dit?
Vind het wel interessant allemaal.
Ik zal eens kijken of ik het antwoord van Henk_NL kan bevestigen. Wordt vervolgd!
Update: Ik zie dat ik helemaal vergeten ben dit topic van een update te voorzien. Ik ben er helaas nog niet achter, maar zoek nog even verder 🙂
Update: Mijn onderzoek gaat door

@Slidestops of @Loes kunnen jullie hier misschien nog iets over vertellen?
Om het makkelijk te houden zit er bij in ieder geval de reguliere OVCP verschil tussen de via reguliere weg zichtbare data en de daadwerkelijk aanwezige data.
Ik kan niet achterhalen wat de exacte hoeveelheid is dat kan worden geregistreerd. Dat het geheugen van een eenmalige kaart aanzienlijk beperkter is dan een normale kaart is een feit, maar hoe beperkt durf ik niet exact aangegeven. Ik vermoed dat het aantal 4 dat Henk_NL best eens zou kunnen kloppen.

In het geval van rinorino is er natuurlijk voor de zekerheid nog een gecheckt bij NS, het zou heel goed kunnen dat dit de eerder check bij Keolis heeft doen 'vervallen'. Mocht dit voor problemen zorgen tijdens de reis dan kun je het beste contact opnemen met de betreffende vervoerder.
2 of 4, ik hoor ook 2 namelijk. Zal het een keer nazoeken, 64K geheugen is niet veel.

Jammer dat niemand het kan bevestigen, het klinkt al snel alsof ik onzin verkondig daardoor 🙂
Volgens mij heb ik wel eens meer dan 2 gezien, dus dan zou 4 weer logisch zijn. Mocht ik nog wel een reactie ontvangen dan laat ik het natuurlijk weten!
Heb nog wel eenmalige kaarten liggen, zal binnenkort eens kijken. Heb momenteel geen kaartlezer bij me, dus wordt volgende week ofzo.

Reageer