beantwoord

inchecken voor de spitsuren met Dag Dal Vrij kaart van Blokker

Bij de voorwaarden staat dat deze kaart alleen geldig is tijdens de daluren. Er staat nergens vermeld dat je kan inchecken voordat het spitsuur begint. Op internet lees ik bij de site van Treinreizigers dat het wel mogelijk is, maar vindt de NS dat ook?
icon

Beste antwoord door Thom 21 januari 2016, 16:57

Ja, dat vindt de NS ook. Concreet: Als u incheckt voor 16.00 mag u de reis in de spits afmaken. Eigenlijk is het inchecken zelfs mogelijk tot net voor 16.05, maar geen seconde later. Uw reis eindigt als u uitcheckt. Check op tijd in. U moet wel binnen een half uur de trein nemen.

Dit geheel geldt ook als u 's ochtends voor half zeven (eigenlijk voor 06.35) incheckt. Tijdens de spits kunt u met dit kaartje niet inchecken en dus ook niet verder reizen met een andere treinvervoerder.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ja, dat vindt de NS ook. Concreet: Als u incheckt voor 16.00 mag u de reis in de spits afmaken. Eigenlijk is het inchecken zelfs mogelijk tot net voor 16.05, maar geen seconde later. Uw reis eindigt als u uitcheckt. Check op tijd in. U moet wel binnen een half uur de trein nemen.

Dit geheel geldt ook als u 's ochtends voor half zeven (eigenlijk voor 06.35) incheckt. Tijdens de spits kunt u met dit kaartje niet inchecken en dus ook niet verder reizen met een andere treinvervoerder.
Reputatie 1
Als je hebt ingecheckt voor 16;00 uur dan moet je de eerst volgende trein nemen. Niet persee binnen een half uur. Ik heb weekend vrij en door de weeks reis ik in de daluren met 40 procent korting. In Utrecht Maliebaan (waar ik het spoorwegmuseum bezocht had) checkte ik precies om 16:00 uur in. Echter de trein van 16:00 reed net voor mijn neus weg. Een uur wachten dus. Om 17:11 vertrokken met de volgende trein. De hele reis had ik toch 40 procent korting gekregen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is het punt niet. De veertig procent korting krijgt u wel. Het halve uur is ingesteld om te voorkomen dat mensen vroeg inchecken om de korting te krijgen en vervolgens pas veel later de trein nemen. Het feit dat u de korting toch krijgt is ook het geval als u de trein van 17.11 neemt. Zelfs om 18.15. Dat het wel zou mogen, is ook niet logischerwijs af te leiden uit het feit dat u de korting kreeg. De conducteur controleert echter de tijd en plaats van inchecken en ook of u met het juiste abonnement reist. Maliebaan heeft een uurverbinding bij mijn weten maar meestal rijden de treinen in Nederland frequenter. Als de vragenstelster voor vier uur incheckt en een trein neemt van 17.11 dan zal ze bij controle door de mand vallen en mogelijk een boete krijgen. Het feit dat u de korting toch kreeg, wil dus niet zeggen dat je dus na meer dan een uur mag gaan reizen. Als mevrouw uw advies op zou volgen, is ze mogelijk veel meer kwijt dan het Blokkerkaartje en daar heeft niemand wat aan. Het is wel zo in de praktijk dat conducteurs bij een uurverbinding wat meer clementie hebben, ook bij u toen mogelijk. Strikt genomen moet iedereen de eerste trein in de richting nemen. De praktijk is op de drukke lijnen dat je wel op de sneltrein mag wachten als er eerst een stoptrein is, richting je bestemming.
Hehehe lekker om 6:29 inchecken en dan om 9:00 uitchecken om over te stappen met die kaart 🙂
Waar is deze reactie goed voor?
Hoi Geen zin in ID meenemen, ook ik begrijp niet helemaal wat je met deze reactie wilt bereiken. Als je verder vragen of opmerkingen hebt dan horen we dat graag.
Is het ook mogelijk om met een schooltoer in te checken na 9:00 uur, vervolgens met de trein naar de plaats van bestemming te reizen. Hierna NIET uit te checken en om 17:00 uur wederom de trein terug naar huis te nemen?
Mag dat?
Na 09.00 uur inchecken geen probleem. Het tweede stuk is niet toegestaan. Je mag nl niet terugreizen naar je incheckstation. Als u om 16 uur incheckt en binnen 30 minuten gaat reizen, mag u gewoon doorreizen in de spits, mits u niet hoeft over te stappen op een andere vervoerder.
Loes schreef:

Na 09.00 uur inchecken geen probleem. Het tweede stuk is niet toegestaan. Je mag nl niet terugreizen naar je incheckstation. Als u om 16 uur incheckt en binnen 30 minuten gaat reizen, mag u gewoon doorreizen in de spits, mits u niet hoeft over te stappen op een andere vervoerder.

Bedankt!
Het probleem is dat we niet voor 16:30 uur terug kunnen reizen. Aangezien het een lange reis (vanuit Den Haag naar Leeuwarden) is met overstap en dergelijke, is het dan wellicht mogelijk om tijdens de terugreis op een overstapstation uit te checken en direct daarna in te checken?In dat geval geldt niet het terugreizen naar het incheckstation.
De reis van Den Haag naar Leeuwarden is alles met NS, dus das geen probleem. Blijft u reizen met NS, ook al moet u overstappen, hoeft u dus niet in- en uit te checken. Als u op een overstapstation tussentijds wil omchecken, blijft u hetzelfde probleem houden vrees ik.
Hallo Machiel, welkom op ons Serviceforum.

Ik zie dat Loes je al van de juiste informatie heeft voorzien. Zoals zij terecht aangeeft is het niet mogelijk om op de terugreis in of uit te checken en zo nog met korting verder te reizen. Als je verder nog vragen hebt dan horen we dat graag.

Reageer