beantwoord

internationale treinen in nederland en reizen zonder bestemming

• 29 oktober 2019
  • 6 reacties
  • 203 Bekeken

Beste ns community leden,

Aanstaande december ga ik samen met mijn neefje een dagje treinen. We hebben geen bestemming, maar we gaan gewoon naar Utrecht en kiezen een willekeurig spoor uit, waarna we in de eerste trein stappen die vanaf dat spoor vertrekt. En dat de hele dag door eigenlijk. Echter vroeg ik me een ding af, we hebben een ticket via een externe website (vakantieveilingen ofzo) waarmee we de hele dag 1e klas mogen reizen. Nu begreep ik al dat je met toeslag gebruik mocht maken van de intercity direct en de ICE binnenlands. Mag je als je de toeslag betaalt dan daarin ook 1e klas zitten? En mag je verder ook met de intercity berlijn tussen Hengelo en Amsterdam mee, eventueel met toeslag? Hoop dat jullie mij hier een antwoord op kunnen geven. Hebben jullie verder ideeen om onszelf te vermaken in de trein, of dingen op het station om ons te vermaken als we lang moeten wachten op een aansluiting? 

icon

Beste antwoord door Thom 29 oktober 2019, 09:12

Als het een eersteklaskaartje is, mag je zonder toeslag wel mee met de ICBerlijn, ook in de eerste klas, maar let wel op. Je mag niet zonder toeslag in de ICE naar Arnhem richting Duitsland. Je mag in deze trein wel of ook in de eerste klas. Ook bij de ICDirect, moet je toeslag betalen tussen Schiphol en Rotterdam. Volg je met de ICBrussel dit snelle traject, dan ben je ook toeslag verschuldigd.

Het je vermaken tijdens het wachten, zal wel lukken. Bedenk wel dat in de eerste klas veel lees- en werkpubliek zit, en men houdt daar meestal niet zo van luiddruchtig vermaak. Met een geldig kaartje mag je er natuurlijk wel plaats nemen, dat is geen enkel probleem. Je reist legaal met een eersteklas kaartje. 

Het is leuk om in de snelle en luxe ICE voor in de eerste klas coupé te zitten en met de machinist mee te kijken als het schermpje omhoog staat. Kijk wel of het een stiltecoupé is.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge

Leuk plan @Stijngeene !

De intercity Berlijn is binnen Nederland een gewone toeslag vrije IC trein, daar mag je dus met een gewoon kaartje altijd mee.

Reputatie 7
Badge +4

Als het een eersteklaskaartje is, mag je zonder toeslag wel mee met de ICBerlijn, ook in de eerste klas, maar let wel op. Je mag niet zonder toeslag in de ICE naar Arnhem richting Duitsland. Je mag in deze trein wel of ook in de eerste klas. Ook bij de ICDirect, moet je toeslag betalen tussen Schiphol en Rotterdam. Volg je met de ICBrussel dit snelle traject, dan ben je ook toeslag verschuldigd.

Het je vermaken tijdens het wachten, zal wel lukken. Bedenk wel dat in de eerste klas veel lees- en werkpubliek zit, en men houdt daar meestal niet zo van luiddruchtig vermaak. Met een geldig kaartje mag je er natuurlijk wel plaats nemen, dat is geen enkel probleem. Je reist legaal met een eersteklas kaartje. 

Het is leuk om in de snelle en luxe ICE voor in de eerste klas coupé te zitten en met de machinist mee te kijken als het schermpje omhoog staat. Kijk wel of het een stiltecoupé is.

Reputatie 4

Leuk idee inderdaad. Voor de ICE en intercity direct dien je inderdaad een toeslag van ik meen € 2,40 per trein te betalen. Ik wil je adviseren om niet de IC direct te nemen. Deze trein kent nogal veel problemen en je zou zomaar tegen de wet van Murphy kunnen aanlopen met een vertraging van meerdere uren tot gevolg.

Indien je 1e klas hebt geboekt mag je ook in de ICE en de overige snelle treinen in de 1e klasse plaatsnemen. Vooraan in de ICE willen ze nog wel eens de afscheiding (soort vitrage) tussen machinist en coupe openen (1e klasse zit direct achter de machinist), waardoor je live kan meekijken met de machinist. Sommige machinisten houden dit echter ook gesloten. Leuke bestemmingen m.i. Groningen of bijvoorbeeld Maastricht. Ik denk dat de hele dag alleen maar in de trein toch gaat vervelen. Nederland is wat dat betreft helaas geen Zwitserland waar door de mooie vergezichten het treinreizen op zich al heel aangenaam is.

Super bedankt voor alle antwoorden. Wij zijn er ons volledig van bewust dat er in de 1e klas over het algemeen een wat rustiger publiek bevindt, vandaar dat wij ook mede voor deze klassen kiezen. Wij zijn zeker geen luidruchtige tieners en houden er van om rustig met elkaar een gesprek te voeren, of een rustig spel te spelen, zonder veel gelach ofzo, en dat vervolgens het landschap aan ons voorbij glijd. We verheugen ons al op de desbetreffende dag en deze zal mede door alle goede antwoorden nog een stukje leuker worden! Ik vroeg me echter een ding af door de antwoorden op de eerder genoemde vragen. Zodra je de toeslag betaald ben je volgens mij in het bezit van een ticket voor een internationale trein toch? Mag je hiermee plaatsnemen in de lounges op amsterdam, schiphol en rotterdam? Ik kan me voorstellen dat dit niet de bedoeling is en dat er via dit misbruik van gemaakt kan worden, of zie ik dit helemaal verkeerd? 

Reputatie 7
Badge +4

Nee, het betalen van de toeslag betekent juist dat u geen internationaal kaartje heeft, want bij een internationaal kaartje naar een bestemming in het buitenland, heeft u dus de toeslag niet nodig. Die geldt alleen voor een een binnenlandse reis met ICE of, tussen Schiphol en Rotterdam vv, met de ICDirect. 

U heeft geen toegang tot de lounges zonder een kaartje met een bestemming in het buitenland.

Ik ben er heel blij mee dat u de rust en werksfeer in de eerste klas respecteert.

Ah oke, Ik vond het anders al heel raar en kon me voorstellen dat er dan veel misbruik van gemaakt zou worden. Super bedankt voor al de goede reacties in dit topic. Ik ben weer geholpen, bedankt alle. 

Reageer