beantwoord

Is NS inmiddels modern genoeg om datum eticket te wijzigen?

Ik heb 3 etickets besteld om morgen naar het geboortefeest van mijn kleinzoon te reizen.
Echter, een half uur geleden is besloten om dat feest ivm de slechte weersomstandigheden morgen, naar zondag te verplaatsen.
Hoe wijzig ik de datum?

Ik neem toch aan dat NS inmiddels in staat is een QR code ongeldig te maken en een nieuwe te verstrekken?
Zelfs ik kan dat, in een veel minder groot bedrijf.

Het zou al een verbetering zijn als een ticket zonder datum kan worden geimporteerd in de NS app. Programmeer technisch moet het toch mogelijk zijn om, als een QR code gescand wordt direct die datum aan die code te verbinden door de scan.

Ik hoor graag hoe dit opgelost kan worden, want wil wel graag naar het geboortefeest van mijn kleinzoon.
icon

Beste antwoord door Thom 8 juni 2019, 00:36

Leuk of niet, maar als de tickets eenmaal zijn gedownload, zijn de kaartjes normaal niet meer te wijzigen en u bent het geld kwijt. U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice. U bent bij het bestellen wel akkoord gegaan met deze voorwaarden.

Succes is niet gegarandeerd, wie weet is men coulant.

Wat technisch mogelijk zou moeten zijn, zal toch eerst moeten worden geïmplementeerd, en dat is niet het geval. Het is mooi dat u QR-code kunt wijzigen, ik kan het ook, echter NS gebruikt geen QR- maar Azteccode, en die verandert u waarschijnlijk niet zo makkelijk. Aztec zou wel de sleutel tot verbetering kunnen zijn, maar dat terzijde.

Het is denk ik niet echt verstandig dit in te brengen. Ik zou gewoon even bellen, ze zijn er dag en nacht, nu ook. 030 7515155.

Dutchess is wel een leuke woordspeling. 😉
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Leuk of niet, maar als de tickets eenmaal zijn gedownload, zijn de kaartjes normaal niet meer te wijzigen en u bent het geld kwijt. U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice. U bent bij het bestellen wel akkoord gegaan met deze voorwaarden.

Succes is niet gegarandeerd, wie weet is men coulant.

Wat technisch mogelijk zou moeten zijn, zal toch eerst moeten worden geïmplementeerd, en dat is niet het geval. Het is mooi dat u QR-code kunt wijzigen, ik kan het ook, echter NS gebruikt geen QR- maar Azteccode, en die verandert u waarschijnlijk niet zo makkelijk. Aztec zou wel de sleutel tot verbetering kunnen zijn, maar dat terzijde.

Het is denk ik niet echt verstandig dit in te brengen. Ik zou gewoon even bellen, ze zijn er dag en nacht, nu ook. 030 7515155.

Dutchess is wel een leuke woordspeling. 😉
Reputatie 6
Badge +1
Of NS modern genoeg is om e-tickets te kunnen wijzigen doet niet ter zake.
Volgens de voorwaarden kunnen e-tickets niet gewijzigd worden en wordt er geen geld teruggegeven.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat er niet alleen om of het technisch kan. De meeste etickets worden tegen zwaar gereduceerde prijs verkocht en daarbij gelden commerciële voorwaarden zoals vooraf kopen en niet meer kunnen wijzigen.
Reputatie 6
Koop gewoon meteen voorafgaand aan de reis een kaartje uit de automaat. Of gebruik gewoon een OV- chipkaart. Of als je dan toch een E-ticket wilt, open en print het op het állerlaatste moment. Inderdaad, modern systeem of niet, de voorwaarden voor E-tickets zijn duidelijk. Helaas worden ze meestal niet (voldoende) gelezen - net zoals met veel voorwaarden bij andere zaken gebeurt. Online zet je al snel maar een vinkje voor akkoord i.p.v hele verhalen door te lezen, dat is gewoon wat vrijwel iedereen doet. En dan kun je dus de pineut zijn en moet je maar hopen op coulance. Op dit forum staan er vele tientallen zoniet honderden topics over de vraag de datum op E-tickets te kunnen wijzigen omdat een typfoutje is gemaakt e.d.
Als je klanten niet duidelijk genoeg kunt of wilt waarschuwen, maak E-tickets dan desnoods slechts op de dag zelf activeerbaar.

PS Mag je er tegenwoordig niet meer op vertrouwen dat je in de kleine lettertjes niet zult worden verrast ? Lijkt mij niet erg modern en niet passend bij een onderneming met een publieke taak.
Reputatie 2
Volgens de voorwaarden kunnen e-tickets niet gewijzigd worden en wordt er geen geld teruggegeven.

En daar moet NS zich ook gewoon aan houden, immers zo zijn de voorwaarden.
Anders wordt het al gauw willekeur en dat is kwalijk tegenover de wat minder mondige medemens, welke zich wel houd aan de voorwaarden.

En daar moet NS zich ook gewoon aan houden, immers zo zijn de voorwaarden.
Anders wordt het al gauw willekeur en dat is kwalijk tegenover de wat minder mondige medemens, welke zich wel houd aan de voorwaarden.

Ben ik het op zich mee eens. Hetgeen echter in het verlengde hiervan niet over het hoofd gezien mag worden is dat wij het hier hebben over een bedrijf van de Staat met een publieke taak.
Aangezien de doelgroep niet alleen bijzonder omvangrijk is maar ook zeer breed en in toenemende mate divers, mogen aan de wijze waarop voorwaarden kenbaar worden gemaakt hoge eisen worden gesteld.
Reputatie 7
Badge +3
Hetgeen echter in het verlengde hiervan niet over het hoofd gezien mag worden is dat wij het hier hebben over een bedrijf van de Staat met een publieke taak.
De overheid is alleen aandeelhouder en de Nederlandse wet schrijft voor dat aandeelhouders zich niet mogen bemoeien met het dagelijkse beleid in de onderneming. In de meeste andere landen is dat anders, in Nederland hebben aandeelhouders echter nauwelijks enige zeggenschap.

Verder is NS een gewoon bedrijf met winstdoelstelling en geen non-profit organisatie met een publieke taak.

Hetgeen echter in het verlengde hiervan niet over het hoofd gezien mag worden is dat wij het hier hebben over een bedrijf van de Staat met een publieke taak.De overheid is alleen aandeelhouder en de Nederlandse wet schrijft voor dat aandeelhouders zich niet mogen bemoeien met het dagelijkse beleid in de onderneming. In de meeste andere landen is dat anders, in Nederland hebben aandeelhouders echter nauwelijks enige zeggenschap.

Verder is NS een gewoon bedrijf met winstdoelstelling en geen non-profit organisatie met een publieke taak.

NS is geen gewoon bedrijf met winstdoelstelling, maakt nauwelijks profit en heeft een publieke taak. Verder bemoeit de overheid zich wel degelijk met het beleid. Dit terzijde.

Het gaat er mij meer om aan te geven dat (potentiele) klanten niet enkel bestaan uit bijvoorbeeld 1e klas reizende ambtenaren die met een geoefend oog, bij het bestellen, snel de 100 van toepassing zijnde voorwaarden tot zich kunnen nemen.
Reputatie 2
Iedereen heeft in zijn leven te maken met wetten, regels en voorwaarden. Als die voorwaarden niet kan begrijpen moet je ze laten uitleggen of nog beter er niet akkoord mee gaan.
Dat hele volkstammen deze voorwaarden niet lezen, kan een bedrijf nooit verantwoordelijk voor gehouden worden.
Ga je met de voorwaarden akkoord, dan zal je je er ook aan moeten houden.
Het gaat hierbij om de online aankoop van een treinkaartje en niet om bijvoorbeeld de verstrekking van een hypotheek.
Badge +3
Probleem met e-tickets is dat de reisdatum in de Aztec-code versleuteld is, en in principe dus gewoon geldig.

Poortjes zijn dom en gaan gewoon open zonder verdere controle of er ergens in een systeem iets ongeldig gemaakt is (ordernummer), want daar hebben ze de mogelijkheid (nog) niet voor.

Het is een inmiddels 15 jaar oud en grotendeels offline systeem (vergelijk het met de vroegere ChipKnip functie op een bankpas).

Poortjes hebben wel een (zeer beperkte) blacklist die ze af en toe toegestuurd krijgen en hanteren, maar om daar alle gewenste wijzigingen van e-tickets in op te kunnen slaan is niet genoeg ruimte. Alleen bij hoge uitzondering kan men een e-ticket dus ongeldig verklaren, net als het blokkeren van ov-chipkaarten bij bijv. een betalingsachterstand.

Binnen een kleiner bedrijf is zoiets natuurlijk veel simpeler (alles staat met elkaar in korte verbinding en kan real-time checks doen), maar wat je in feite vraagt is alsof je zegt dat je een bankbiljet verscheurd hebt en vervolgens vraagt om dat nummer niet meer te accepteren (in alle winkels in Nederland)...

Neem contact op met de klantenservice, leg de situatie uit en vraag wat ze voor je kunnen betekenen. Geld terug zal je nooit krijgen, maar een nieuwe code om op de juiste datum te kunnen bestellen is heel soms mogelijk (bijv. bij vlucht geannuleerd e.d.). Men zal in ieder geval bewijsmateriaal willen zien.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat hierbij om de online aankoop van een treinkaartje en niet om bijvoorbeeld de verstrekking van een hypotheek.
En dan hoef je de voorwaarden niet te lezen???

Het gaat hierbij om de online aankoop van een treinkaartje en niet om bijvoorbeeld de verstrekking van een hypotheek.En dan hoef je de voorwaarden niet te lezen???

Voor zover deze op een duidelijke wijze worden gepresenteerd, zeker wel. 🙂
Je kunt echter van een klant die online een treinkaartje koopt niet verwachten dat hij op het moment van betalen 100 voorwaarden gaat doornemen of dacht je van wel ?

Merkwaardig genoeg worden de essentiële voorwaarden door de wederverkopers van de goedkope actiekaartjes wel veel beter in beeld gebracht.
Indien NS niet in staat of bereid is om, op een moderne wijze, duidelijk, eerlijk en transparant te communiceren, zou het een optie kunnen zijn om de verkoop van alle e-tickets uit te besteden.
Reputatie 7
Badge +4
De kleine lettertjes lezen zou wel moeten, maar niemand doet dat. Een soort human readable verhaal waarin in ieder geval duidelijk wordt aangegeven dat veranderen niet meer mogelijk is na het openen van een e-ticket, lijkt me belangrijk genoeg om altijd te vermelden. Zodanig dat het ook gelezen wordt en niet bij voorkeur opgesteld door de vervagende afdeling Communicatie. Ze kunnen het prima, maar doen het niet. Gewoon helder en ondubbelzinnig aangeven. Desnoods kort voor de bestelling iets van 'Weet u zeker dat u', etc. Zoiets als je een app uit de Appstore koopt.

Een verwijzing naar het waarom van een strak beleid - en dus waar de oorzaak in deze ligt -, lijkt me ook gewenst, maar dat komt er niet door, vrees ik😇
Badge +3
@Perron23 heeft een punt en eigenlijk volkomen gelijk w.b.t. de andere aanbieders (gewoon NS partners meestal)!

Alle voorwaarden en uitzonderingen (de kleine lettertjes) heel duidelijk vermelden is lastig, maar bijvoorbeeld @treinreiziger lukt dat heel aardig op www.treinreiziger.nl

En ook bij Actievandedag/Vakantieveilingen stond er gewoon meteen niet op 28 mei (de grote stakingsdag) zodra die info bekend werd, en die staking nog helemaal niet zeker was!

En voordat je gaat betalen een melding "u bestelt NU een ticket voor vandaag/morgen of woensdag 12 juni" is ook welkom dus (is een ander topic over), want als die bedoeld was voor vrijdag 12 juli dan valt dat op. Zo voorkom je al gauw een boel vergissingen.
Reputatie 7
Badge +2
Desnoods kort voor de bestelling iets van 'Weet u zeker dat u', etc. Zoiets als je een app uit de Appstore koopt.

Een verwijzing naar het waarom van een strak beleid - en dus waar de oorzaak in deze ligt -, lijkt me ook gewenst, maar dat komt er niet door, vrees ik😇

Een verwijzing naar het waarom vind ik minder noodzakelijk, al zal het misschien wel zorgen voor meer begrip. Maar gewoon op de informatie pagina of in de laatste stap voor het invullen van je betaalgegevens een tekst in de zin als "Let op: een eticket kan niet worden gewijzigd, geannuleerd of terug betaald".

En als NS er niet zelf mee komt dan maar wettelijk verplichten. Vergelijk het met de reclame voor leningen waarbij moet staan"Let op: Geld lenen kost geld". Of dat er bij beleggingsproducten zoals beleggingsfondsen vermeld moet worden in welk risicoklasse ze vallen.
Badge +3
En een melding dat je een e-ticket het beste pas kort voor de reis zelf (liefst op de reisdag zelf dus) moet gaan verzilveren.

Bij meer dan een week van tevoren, een hele duidelijke melding of vraag of je echt wel heel zeker weet dat de je dan pas gaat reizen.
Badge +3
NS kan een heel simpele waarschuwing hanteren bij het kopen van e-tickets: "Let op. Niet goed is geld weg."

Het zou al heel veel helpen wanneer je alleen op de reisdag zelf een ticket kunt verzilveren. Waarom zou je dat een maand van tevoren moeten kunnen doen? Wat is daar het nut van?
Reputatie 7
Badge +2
Het nut ervan kan ik me wel iets bij voorstellen in sommige gevallen. Ik heb bv geen smartfoon en geen werkende printer thuis (is al een tijdje kaduuk). Zou ik bv in een vakantie van 3 weken een dergelijk e-ticket willen gebruiken dan zou ik die van te voren op werk kunnen uitprinten.
Dat doe ik ook met mijn NSJ kaartje.
Voor treinkaartjes doe ik dat niet omdat ik niet al weken van te voren een reisdatum wil vastleggen en die dan niet meer wijzigen wanneer het bv opeens die dag noodweer wordt. Daarom vind ik heel jammer dan actiekaartjes niet meer als eenmalige chipkaart zijn of dat ze niet op je eigen OV-chipkaart geladen kunnen worden.
Badge +3
Maar als je een regelmatige reiziger bent heb je waarschijnlijk een OV-chipkaart waarmee je op saldo kunt reizen. Dan zul je bijna nooit een e-ticket kopen.
Ik heb het idee dat de e-tickets vooral gekocht worden door incidentele reizigers. Die krijgen op deze manier wel een erg slechte eerste ervaring met NS. Vanuit marketingperspectief is het e-ticket een onding gezien alle slechte ervaringen die hier op het forum gemeld worden.
Reputatie 5
[...] Vanuit marketingperspectief is het e-ticket een onding gezien alle slechte ervaringen die hier op het forum gemeld worden.

Ik denk dat de marketingafdeling zich dat ook wel realiseert en van dit communicatieve onding af wil. Ook begrijp ik dat een oplossing niet écht eenvoudig is, gezien de beperkte "blacklist"-mogelijkheid van (vooral) de poortjes. Niettemin was ons op dit forum voor april een oplossing voorgespiegeld. Ik ben bang dat "De Vakanties" betekenen dat we voorlopig zullen moeten doormodderen.

Wat ik intussen niet begrijp dat de webtekst op de bestelpagina's nog steeds niet is aangepast/verduidelijkt. Wat is er eenvoudiger dan dat?
Reputatie 4
@Perron23 heeft een punt en eigenlijk volkomen gelijk w.b.t. de andere aanbieders (gewoon NS partners meestal)!

Alle voorwaarden en uitzonderingen (de kleine lettertjes) heel duidelijk vermelden is lastig, maar bijvoorbeeld @treinreiziger lukt dat heel aardig op www.treinreiziger.nl

En ook bij Actievandedag/Vakantieveilingen stond er gewoon meteen niet op 28 mei (de grote stakingsdag) zodra die info bekend werd, en die staking nog helemaal niet zeker was!

En voordat je gaat betalen een melding "u bestelt NU een ticket voor vandaag/morgen of woensdag 12 juni" is ook welkom dus (is een ander topic over), want als die bedoeld was voor vrijdag 12 juli dan valt dat op. Zo voorkom je al gauw een boel vergissingen.

Dat is dus dit topic.

https://community.ns.nl/overige-producten-6/oplossing-voor-verkeerde-datum-etickets-54787

Ondertussen wordt het probleem dus niet opgepakt. Ook de simpele wijzigingen worden niet doorgevoerd.

Dit is gewoon een verdienmodel voor NS. Een treurige zaak.

Wel in veel gevallen een eenmalig verdienmodel, want ik denk dat mensen die dit is overkomen zich wel een keer bedenken alvorens nogmaals van de trein te gebruiken.

[...] Vanuit marketingperspectief is het e-ticket een onding gezien alle slechte ervaringen die hier op het forum gemeld worden.Ik denk dat de marketingafdeling zich dat ook wel realiseert en van dit communicatieve onding af wil. Ook begrijp ik dat een oplossing niet écht eenvoudig is, gezien de beperkte "blacklist"-mogelijkheid van (vooral) de poortjes. Niettemin was ons op dit forum voor april een oplossing voorgespiegeld. Ik ben bang dat "De Vakanties" betekenen dat we voorlopig zullen moeten doormodderen.

Wat ik intussen niet begrijp dat de webtekst op de bestelpagina's nog steeds niet is aangepast/verduidelijkt. Wat is er eenvoudiger dan dat?

En wat te denken van de kosten die gemoeid zijn met de klachtenafhandeling ?
Reputatie 6
Badge +1
@Dutchess datum kunnen wijzigen na contact met klantenservice?

Reageer