beantwoord

jongeren dagkaart

• 7 juni 2021
  • 7 reacties
  • 179 Bekeken

ik ga met de trien maar ben mijn identiteitskaart verloren.de vraag is nu want ik heb een jongeren dagkaart besteld of ik dan wel kan reizen aangezien ik geen identiteitskaart heb.?

icon

Beste antwoord door Thom 7 juni 2021, 12:06

Uw jongerenkaartje is alleen geldig samen met een geldig identiteitsbewijs. Het kaartje hoort alleen bij u. Het ID is de enige manier om te controleren of het kaartje daadwerkelijk van u is. U moet dus echt beide hebben. Zonder ID heeft u geen geldig vervoersbewijs, het jongerenkaartje alleen zegt niks. Dat kan wel honderd keer afgedrukt worden en het is natuurlijk onzin dat dit dan honderd geldige vervoersbewijzen zijn, terwijl er maar  een keer € 7,50 is betaald. Uit uw vraag blijkt dat u dat kennelijk niet heeft begrepen.

U heeft nu niets aan uw kaartje helaas. U riskeert een boete van 50 euro plus de reiskosten als u er toch mee reist, dat is best veel geld. Zo lang u geen ID heeft, kunt u dus ook geen een voor reizen legaal jongerenkaartje meer kopen. Iedereen met een jongerenkaartje moet sowieso verplicht altijd een ID bij zich hebben. 

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4

Nee dat kan niet je moet je kunnen legitimeren. Ik heb helaas wel de indruk dat je wat gemakkelijk over het verlies van je identiteitskaart denkt. Onderstaand de link van de overheid wat je moet doen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-paspoort-of-identiteitskaart-kwijt-ben

Reputatie 7
Badge +4

Uw jongerenkaartje is alleen geldig samen met een geldig identiteitsbewijs. Het kaartje hoort alleen bij u. Het ID is de enige manier om te controleren of het kaartje daadwerkelijk van u is. U moet dus echt beide hebben. Zonder ID heeft u geen geldig vervoersbewijs, het jongerenkaartje alleen zegt niks. Dat kan wel honderd keer afgedrukt worden en het is natuurlijk onzin dat dit dan honderd geldige vervoersbewijzen zijn, terwijl er maar  een keer € 7,50 is betaald. Uit uw vraag blijkt dat u dat kennelijk niet heeft begrepen.

U heeft nu niets aan uw kaartje helaas. U riskeert een boete van 50 euro plus de reiskosten als u er toch mee reist, dat is best veel geld. Zo lang u geen ID heeft, kunt u dus ook geen een voor reizen legaal jongerenkaartje meer kopen. Iedereen met een jongerenkaartje moet sowieso verplicht altijd een ID bij zich hebben. 

oke dankjewel. 

ik heb een nieuwe aangevraagt maar het duurt nog even voor ik hem op kan halen.

Badge +3

Van de aanvraag voor een nieuwe id zal je toch wel een e-mail met een factuur op naam gekregen hebben? Dan zou je dat kunnen tonen.

Neem aan dat een andere foto-id ook wel geaccepteerd wordt, zoals een kaart van je school of een bromfietscertificaat.

Reputatie 7
Badge +3

Van de aanvraag voor een nieuwe id zal je toch wel een e-mail met een factuur op naam gekregen hebben? Dan zou je dat kunnen tonen.

Neem aan dat een andere foto-id ook wel geaccepteerd wordt, zoals een kaart van je school of een bromfietscertificaat.

Bromfiets certificaten bestaan al zo'n 10 jaar niet meer. Deze is vervangen door rijbewijs AM.

Iedereen vanaf 12 jaar moet zich kunnen identificeren met ID of paspoort al wordt een rijbewijs vaak ook geaccepteerd.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben wel benieuwd of @Slidestops dit met je eens is. ;-)

Reputatie 7

Identificeren in Nederland kan met een identiteitsbewijs, paspoort, rijbewijs of een verblijfstitel/w-document. 

Vanaf 12 jaar in het OV dien je jezelf te kunnen identificeren.

Er zijn alternatieve manieren om iemand identiteit vast te stellen, maar dan houd je iemand staande.

Reageer