beantwoord

jongeren dagkaart


Als ik een jongerendagkaart koop kan je dan ook met de bus? En als je een jongerendagkaart koopt kan je dus alleen in de daluren reizen er staat op een site dat dit tussen 09:00 en 16:00 of na 18:30 tot 06:30 klopt het dat je binnen deze tijden kan reizen met de jongeren dagkaart 

icon

Beste antwoord door Thom 3 July 2021, 23:42

Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Zoals je in de voorwaarden kunt lezen is een Jongeren Dagkaart alleen geldig in NS treinen, en dat je buiten de spits moet reizen.

Tussen 6:30-09:00 en tussen 16:00-18:30 op werkdagen (ma-vr) is het dus niet geldig. En al helemaal niet voor bus/tram/metro stad/streek/regio vervoer.

Tenzij het een NS bus is waar eigenlijk een trein zou rijden wegens werkzaamheden of zo. Dat is dan een touringcar meestal, volg de borden op het station ‘naar de NS bus’. Daar is je ticket geldig.

Reputatie 7
Badge +4

Je kunt alleen met de  vervangende bus van NS, dus als er ergens werkzaamheden of calamiteiten zijn. Niet met de gewone bussen. Je mag tijdens de spits niet in de trein zijn, dus je kunt er pas na 09.00 in en je moet er voor vier uur ‘s middags weer uit zijn tot na de spits.Tussen 18.30 en de volgende dag 06.30 mag je in de trein zijn, maar omdat je er voor 06.30 weer uit moet, is de kaart in de praktijk geldig vanaf 09.00.

Reputatie 7
Badge +1

Tussen 18.30 en de volgende dag 06.30 mag je in de trein zijn, maar omdat je er voor 06.30 weer uit moet, is de kaart in de praktijk geldig vanaf 09.00.

Ook voor dit ticket geldt dat het geldig is tot 04:00 de volgende dag. Dus je mag tussen 04:00 en 06:30 geen gebruik meer maken van het ticket van de dag ervoor tenzij je voor 04:00 bent ingestapt en de reis aan het afmaken bent. 

Reputatie 7
Badge +4

Wie incheckt voor 04.00 mag zijn reis afmaken, dat is dan veelal in de nachttrein. Na vier uur met een e-ticket mag formeel niet omdat de geldigheid is afgelopen, dat klopt. Of conducteurs naar analogie hun ogen dichtknijpen in de nachttrein zou natuurlijk wel kunnen, maar een recht is het niet.

Ik vraag me af hoe vaak dit voor zal komen. Wat ik aan wilde geven is dat het reizen voor half zeven in de ochtend in de praktijk niet zal voorkomen, geen jongere reist tot half zeven als hij daarna tot negen uur moet wachten om verder te kunnen. Ik had het wat helderder moeten formuleren. U heeft uiteraard gelijk dat de geldigheid tot 04.00 is.

Wie incheckt voor 04.00 mag zijn reis afmaken, dat is dan veelal in de nachttrein. Na vier uur met een e-ticket mag formeel niet omdat de geldigheid is afgelopen, dat klopt. Of conducteurs naar analogie hun ogen dichtknijpen in de nachttrein zou natuurlijk wel kunnen, maar een recht is het niet.

Wat is dat voor onzin, het kaartje is geldig tot 4 uur. Dus hoezo moeten we een oogje gaan dichtknijpen???

Reputatie 3

Wie incheckt voor 04.00 mag zijn reis afmaken, dat is dan veelal in de nachttrein. Na vier uur met een e-ticket mag formeel niet omdat de geldigheid is afgelopen, dat klopt. 

Bij een e-ticket zoals een jongerendagkaart is het inderdaad makkelijk. Die zijn na 4.00 uur niet meer geldig, ook al ben je je reis eerder begonnen.

Bij eenmalige chipkaarten is mijn ervaring dat deze na 4.00 uur de volgende dag niet meer geaccepteerd worden. Ook al ben je eerder ingecheckt.

Volgens de dame op Utrecht Centraal aan het loket moest het kunnen, maar het controlerend personeel wilde er niet aan. Ik wilde deze vraag destijds nog bij NS neerleggen, maar sindsdien is dit voor mij niet relevant meer geweest en het leek me eigenlijk ook wel kloppen. 

Badge +3

Met een e-ticket kan je niet inchecken, dus na 04:00 heb je een ongeldig vervoerbewijs net als in de spits.

Met een chipkaart heb je wél een incheck en mag je de spits in reizen. In hoeverre dit ook geldt voor ‘de volgende dag in reizen’ (dus na 4:00 nog in de trein zitten) vermoed ik dat het wel mag (waarom ook niet?), zolang je na 4:00 maar niet overstapt op een trein die later vertrekt.

In dat geval even uit- en opnieuw inchecken of een nieuw kaartje halen bij de automaat.

En voor de volledigheid, bij reizen op een ov-chipkaart vervalt de geldigheid 6 uur na de eerste incheck (je bent dan niet meer ingecheckt bij controle).

Bij een reis die langer duurt zal je dus onderweg ergens een keer moeten uit- en inchecken. Dit wordt dan niet gezien als een overstap maar een nieuwe reis.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het ook maar van de website in het Engels over de nachttreinen. Op de Nederlandse website stond dezelfde er tekst tot halverwege januari 2020.

When is your ticket valid

Your ticket is valid from 0.00 on the date of travel until the 4.00 on the following morning. If you are traveling on the night train and you departed before 4.00, then you can continue your journey using the same ticket. See the NS Travel Planner for the exact departure and arrival times.

Hoe ik dit lees is dat een vervoersbewijs, dus ook E-tickets, dat geldig is tot 04:00 de volgende dag, ik deze ook nog mag gebruiken na 04:00 zo lang ik maar voor 04:00 ben ingestapt in de trein. Er staat immers dat ik de reis mag afmaken met hetzelfde vervoersbewijs. Hoe ik ga bewijzen dat ik voor 04:00 ben ingestapt is mij wel een beetje een raadsel.

Kan ik mijn jongeren dagkaart annuleren? 

Reputatie 7
Badge +3

Kan ik mijn jongeren dagkaart annuleren? 

Neen.

Reputatie 7
Badge +4

Als u hem heeft gedownload of geopend niet meer. Het heeft ook geen zin om het dan te proberen.

Ik heb een vraager het jongeren dagkaart. 1 Kan ik het gebruiken als Belg als ik in nederland de trein op stap en buiten nederland gaat. 2 is de kaart geldig als je, je reis begint in een dal uur maar moet overstappen op een piekuur.

Reputatie 7
Badge +4

U mag als Belg gewoon van deze kaart gebruik maken, maar hij is alleen binnen Nederland geldig. U mag zich tijdens de spits nooit in de trein bevinden en u moet dus voor de spits uit de trein zijn. U moet dus op het laatste station dat u in de daluren bereikt uitstappen. Als uw reis in een daluur begint, en dat is het enige dat is toegestaan, is hij dus niet geldig in de spits. Voor reizen in België is de kaart niet geldig dus u kunt hem niet voor een traject buiten Nederland gebruiken om gratis te reizen in uw land. Met een extra  te kopen internationale kaart en een wat omslachtige constructie kan het voor het grenstraject binnen Nederland, maar dat is altijd gekoppeld aan een betaald traject in uw land.

Bedankt voor het antwoord ik vind het wel raar dat nmbs kaartjes vrij veel goedkoper zijn dan die van ns

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor het antwoord ik vind het wel raar dat nmbs kaartjes vrij veel goedkoper zijn dan die van ns

NS krijgt geen subsidie of andere staatssteun.

 

Bedankt voor het antwoord ik vind het wel raar dat nmbs kaartjes vrij veel goedkoper zijn dan die van ns

De NMBS krijgt bakken subsidie van de Belgische staat, NS moet zijn broek zelf ophouden. Dus hoezo is dat raar?

Reputatie 7
Badge +3

En €7,50 om een hele dag in de daluren door het hele land te kunnen reizen is al spotgoedkoop. 

Ja je hebt gelijk ik dacht dat nmbs ticketen een vaste prijs hadden maar dat is niet, alleen het jeugd ticket kost vaste kost €6.60 dus €13,20 voor heen en terug. dit is wel op elk uur.

  

Reageer