beantwoord

Kan je tussendoor uitstappen en daarna verdereizen?

• 21 april 2017
  • 10 reacties
  • 10355 Bekeken

Hoi,

Ik vroeg me af. Stel ik heb een enkele reis (een dagkaart) van punt a naar punt B. Kan ik dan bij een bepaald station uitstappen en een uur of langer wegblijven en dan vervolgens met diezelfde dagkaart verder reizen naar punt b? Een soort tussenstop dus.
icon

Beste antwoord door Thom 21 april 2017, 19:45

Als u een enkele reis heeft in de vorm van een chipkaart kan dat niet. Onderbreken mag met een maximum van 35 minuten, dan moet u weer inchecken. Met een dagkaart mag het wel. Een enkele reis is echter nooit een dagkaart. Met een dagkaart kunt u een dag lang onbeperkt reizen.

Het onderbreken kan weer wel als uw enkele reis een e-ticket is. Dan mag u probleemloos een paar uur wegblijven onderweg.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als u een enkele reis heeft in de vorm van een chipkaart kan dat niet. Onderbreken mag met een maximum van 35 minuten, dan moet u weer inchecken. Met een dagkaart mag het wel. Een enkele reis is echter nooit een dagkaart. Met een dagkaart kunt u een dag lang onbeperkt reizen.

Het onderbreken kan weer wel als uw enkele reis een e-ticket is. Dan mag u probleemloos een paar uur wegblijven onderweg.
Reputatie 7
Badge +3

Beetje jammer dat je geen korting meer op een e-ticket kunt krijgen en dus als er meer dan 35 minuten tussen in- en uitcheck zit je extra moet betalen. Reis je zonder korting is een e-ticket aan te raden omdat het je niets extra kost als je de reis wilt onderbreken.
Reputatie 7
Badge +4
NS wil het gebruik van de ov-chipkaart stimuleren en zal geen tickets met korting op een enkele reis afgeven.

Toch ligt het wat genuanceerder, want actiekaartjes zijn vaak in de vorm van e-tickets en dan is de optie om de reis te onderbreken er dus nog wel in een aantal gevallen.
Reputatie 7
Badge +3
Het niet verkopen van e-tickets met korting heeft niets te maken met het stimuleren van de OV-chipkaart maar dient om te voorkomen dat mensen met zo'n ticket dan net als vroeger toch voor 9.00 uur in de trein gaan zitten. Daarnaast kun je met zo'n e-ticket in de middagspits niet controleren of de reiziger wel/niet voor 16.00 uur is vertrokken.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zou toch wat voorzichtig zijn met die uitspraak. Het is niet alleen logisch maar ook altijd zo door NS gecommuniceerd op dit forum. Het gaat ook om de enkele reizen en retours. Dat mensen voor negen uur met e-tickets instapten is evident. Dat ermee tegengaan is een bijkomend voordeel. Verder worden er middels de actietickets echt een massa e-tickets verkocht. Het hele circus van Facebook werkt er mee, als het tegengaan van voor negen uur reizen beleid zou zijn, is de uitvoering wel erg merkwaardig.
Reputatie 7
Met de e-tickets en actiekaartjes wordt alsnog vaak te vroeg ingestapt, dus daar is het probleem nog steeds aanwezig.

Vooral rond de 9u's grens vliegen bij mij de UvB's en de mensen de trein uit;)
Reputatie 7
Badge +4
Waarvoor hulde. Schiet het al op met de mogelijkheid overtredingen binnen een minuut af te handelen?
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me efficiënter om met e-tickets te stoppen i.p.v. steeds efficiënter UvB's uit te schrijven.
Reputatie 7
Badge +4
Het laatste heeft alleen maar voordelen - conducteurs zijn verlost van rompslomp waardoor de motivatie om te handhaven toeneemt - en het eerste ligt niet voor de hand, nu NS heel veel energie heeft gestopt in de mobiele ticket, wat niet anders is dan een e-ticket in een andere vorm. Nu nog de NSXtra-app ombouwen naar het Duitse voorbeeld, de mogelijkheden van Azteccode verder uitbuiten en je bent een stuk verder.
Reputatie 7
Kwa handhaven ligt het er een beetje aan hoe of wat. Wat kun je echt constateren en wat niet. Vaak als het net kwart voor 9 is krijgen ze de keuze uitstappen en halfuur wachten of de bekeuring.

Is het ver voor 9'en of wordt er gelijk tegenin gegaan, UvB.
UvB schrijven is onveranderd en duurt soms kort soms lang, afhankelijk van de situatie.

Onder een minuut zal t niet lukken haha

Reageer