beantwoord

Kruidvat dagkaart geldig op Koningsdag?

• 24 april 2016
  • 20 reacties
  • 1419 Bekeken

Ik heb een Kruidvat dagkaart die geldig is op zaterdag en zondag. Zou die ook geldig zijn op een feestdag, zoals Koningsdag?
icon

Beste antwoord door Loes 24 april 2016, 15:39

Koningsdag is apart en in mijn railpocket staat vermeldt dat deze niet op Koningsdag geldig is (wel op alle andere feestdagen). Daar staan alle andere acties ook bij.

Koningsdag zal apart geformuleerd moeten gaan worden vrees ik.

Foto bijgevoegd.

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Zie; https://forum.ns.nl/de-trein-11/treindagkaart-kruidvat-geldig-op-koningsdag-23677

Het antwoord is dus Nee
Zie ook:
We hebben sinds 1 januari één regeling voor feestdagen. Deze regeling geldt voor losse vervoersbewijzen, acties en abonnementen. Ook is er één pagina waar de juiste informatie staat, namelijk www.ns.nl/feestdagen. Ik zou deze pagina als leidend hanteren, omdat oudere Q&A's (ook op dit forum) verouderde informatie (kunnen) bevatten. De kleine verschillen hebben we gelijkgetrokken; zo zijn actiekaarten nu ook geldig op feestdagen (staat ook op de eenmalige ticket en het vierluik). Ook het gelijktrekken van de Samenreiskorting met Dal Voordeel is hier een voorbeeld van.

We hebben nu dus een mooi beleid, maar er zijn nog twee punten van verbetering:
- Er is een verschil tussen Voordeeluren en Daluren. We willen dit graag aanpassen, maar dat is technisch gezien niet eenvoudig. Hopelijk kunnen we per 1 jan 2017 hier weer een stap in zetten, eerder is helaas niet haalbaar.
- De Seizoensretour krijgen we technisch niet geldig op de feestdagen.

Volgens de gelinkte pagina is Koningsdag bij NS een feestdag, dus op basis van de beschreven uniforme regeling zouden actiekaartjes voor het weekend wel geldig moeten zijn op Koningsdag, net als Weekend Vrij.
Ik heb een Kruidvat dagkaart die geldig is op zaterdag en zondag. Zou die ook geldig zijn op een feestdag, zoals Koningsdag?
Ik denk eigenlijk niet dat ze geldig zijn. Lees ten eerste even goed de voorwaarden door. Op mij dagkaart van de AH staat er namelijk wel bij dat hij niet geldig is op Koningsdag. Verder is het geldig op zaterdag en zondag. Dus niet op woensdag. Kom je er nu nog steeds niet uit, stuur dan een mail naar de Kruidvat!
Reputatie 7
Badge +3
Bij de AH-tickets is Koningsdag uitdrukkelijk uitgesloten. Het Kruidvatkaartje dat geldig is op zaterdag of zondag is volgens de laatste berichten van NS in dit forum gewoon geldig omdat Koningsdag een feestdag is. En als het niet zo is, dan heeft NS een probleem omdat ze in dit forum uitdrukkelijk hebben aangegeven wat de feestdagen zijn en dat het bewuste Kruidvatkaartje ook geldig geweest zou zijn op Tweede Paasdag. En dat was zoals altijd een maandag. 🙂
Hallo Gaby, welkom op het forum! Je kan deze actiekaartjes uitsluitend gebruiken op een zaterdag of zondag. Koningsdag valt niet in het weekend dus kan je dit kaartje, ondanks het feit dat dit als feestdag telt, niet gebruiken.
De kleine verschillen hebben we gelijkgetrokken; zo zijn actiekaarten nu ook geldig op feestdagen (staat ook op de eenmalige ticket en het vierluik).
Koningsdag valt niet in het weekend dus kan je dit kaartje, ondanks het feit dat dit als feestdag telt, niet gebruiken.

Wellicht is het handig als jullie het bij NS onderling eens worden over wat die eenduidige feestdagenregeling nu precies inhoudt en daar dan ook eenduidig over communiceren.

Voor de duidelijkheid: Het citaat van Sivan NS was een reactie op de specifieke vraag of actiekaarten geldig zijn op doordeweekse feestdagen. Uit het uitgebreidere citaat in reactie 2 is af te leiden dat de regeling gelijk is voor abonnementen en actiekaarten. Voor Weekend Vrij geldt sinds 1 januari dat doordeweekse feestdagen als een weekenddag tellen, dus dat zou dan voor actiekaarten hetzelfde moeten zijn.
Koningsdag is apart en in mijn railpocket staat vermeldt dat deze niet op Koningsdag geldig is (wel op alle andere feestdagen). Daar staan alle andere acties ook bij.

Koningsdag zal apart geformuleerd moeten gaan worden vrees ik.

Foto bijgevoegd.

ik las net een bericht over dat de kruidvat kaarten niet geldig zijn op feestdagen.. In dat geval zal hij dus niet geldig zijn.
@Loes
Bedoel je dat Weekend Vrij ook niet geldig is op Koningsdag ???
Dan zou Koningsdag überhaupt niet bij de Feestdagen moeten staan.

(De kolomkop is ook wat slordig: 0:00 - 0:00 is geen hele dag volgens de NS-definitie.)

Los daarvan heeft JanH NS het over doordeweekse feestdagen in het algemeen: Zijn redenering gaat op voor alle doordeweekse feestdagen. Dus zelfs als dit de uitkomst is voor Koningsdag, is er nog een discrepantie voor alle andere doordeweekse feestdagen.
Volgens mij is er ook een abonnement voor reizen in het weekend. Misschien is de regel van de feestdagen daar van toepassing op. De kruidvatkaart is aparte actie..
@annavds
Die 'feestdagenregeling' werd juist naar voren gebracht door NS in reactie op de steeds terugkerende onduidelijkheid over de geldigheid van actiekaartjes op feestdagen. Zie onder meer https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/ah-dagkaart-2e-pinksterdag-23473/

Daar komt dus nu bij dat Weekend Vrij kennelijk ook niet geldig is op Koningsdag volgens de railpocket, maar dat wordt nergens vermeld voor reizigers die zo'n abonnement hebben of er een willen kopen.
In dit topic is expliciet aangegeven dat Weekend Vrij wel geldig is op Koningsdag:

Laatst bewerkt op 16-03-20016

Vanaf 1 januari 2016 is het tarief van het Weekend Vrij 2e klas gestegen van € 29. naar € 32. Deze prijsverhoging gaat in op het moment dat het abonnement wordt verlengd. Daar staat wat tegenover. Vanaf nu mag je ook op alle feestdagen vrij reizen met het Weekend Vrij abonnement.

Welke feestdagen kent NS in 2016?
Goede Vrijdag - 25 maart 2016
Pasen: 1e Paasdag 27 maart 2016 & 2e Paasdag 28 maart 2016
Koningsdag - 27 april 2016
Hemelvaartsdag - 5 mei 2016
Pinksteren: 1e Pinksterdag - 15 mei 2016 & 2e Pinksterdag - 16 mei 2016
Kerst: 1e Kerstdag 25 december 2016 & 2e Kerstdag 26 december 2016
Die foto gaat over acties. Ik kijk het zo ff verder na.
Abonnement Weekend Vrij is dus wel geldig op Koningsdag.

Foto van de abonnementen:

Reputatie 7
Badge +3
Maar NS heeft zelf aangegeven dat het Kruidvatkaartje ook geldig was op Tweede Paasdag. Zoals bekend viel dat ook dit jaar weer op een maandag.

Is er iemand bij NS die wel weet hoe het zit? Of is die bezig met het uitdenken van slechte poortjessystemen?
@Loes
Dat is in elk geval één geruststelling. Verwarrend dat er naast het abonnement Weekend Vrij kennelijk een ook actiekaartje bestaat dat Weekend vrij heet.

Wat overblijft is samengevat 3 versies:
  • Volgens de omschrijving van Sivan NS gelden alle doordeweekse feestdagen als weekenddagen voor alle reisproducten behalve het Seizoensretour.
  • Volgens de railpocket klopt het bovenstaande met uitzondering van Koningsdag voor actiekaartjes.
  • Volgens JanH NS gelden doordeweekse feestdagen voor actiekaartjes als doordeweekse dagen.
Weekend Vrij is de Kruidvatactie, Dag Voordeeluren (geen keuzedag) is de AH actie en de Dal Vrij is de Blokkeractie. Zeer onhandig gekozen idd.
https://klantenservice.kruidvat.nl/system/templates/selfservice/kruidvat/#!portal/200100000001000/article/200100000005785/Kan-ik-tijdens-feestdagen-met-mijn-Trein-Dagkaart-reizen?fromQuery=treinkaart
@Moderators

Aangezien het over 29 uur al zover is, zou spoedige duidelijkheid geen overbodige luxe zijn.

Wat overblijft is samengevat 3 versies:
  • Volgens de omschrijving van Sivan NS gelden alle doordeweekse feestdagen als weekenddagen voor alle reisproducten behalve het Seizoensretour.
  • Volgens de railpocket klopt het bovenstaande met uitzondering van Koningsdag voor actiekaartjes.
  • Volgens JanH NS gelden doordeweekse feestdagen voor actiekaartjes als doordeweekse dagen.
Voor de duidelijkheid: Op Koningsdag is je Weekend Vrij abonnement de gehele dag geldig.
Wat betreft de Kruidvat Actie (NS Dagkaart 13,99): Alleen op een zaterdag of een zondag in de periode van 13 februari t/m 01 mei 2016. Niet geldig op Koningsdag.
Tot zover de eenduidige regeling dus. Het staat jullie nog steeds vrij om rechtenvrij gebruik te maken van het advies van de forum-community om gewoon bij alle actiekaartjes te vermelden of en zo ja op welke tijden ze geldig zijn op feestdagen. :8

Reageer