beantwoord

Kruidvat Kaartjes geldigheid tot 31/12 2020

• 23 oktober 2020
  • 12 reacties
  • 855 Bekeken

Begin dit jaar hebben wij 4 Kruidvatkaartjes gekocht. De geldigheidsdatum was verlengd tot 31/12 2020.

Wij hadden de kaartjes later in het jaar willen benutten, echter met de gedeeltelijke Lockdown zit er dat nu niet meer in.

Is het mogelijk dat de kaartjes volgend jaar ook geldig blijven ?

Kan hier iemand iets over meedelen ?

Groeten

Frits.

icon

Beste antwoord door iMark 23 oktober 2020, 16:58

Het gaat niet om “een dagje uit”. Het gaat om het al dan niet maken van niet-noodzakelijke reizen.

De overheid raadde en raadt ons af om niet-noodzakelijke reizen te maken. Maar wanneer mensen zich conformeren aan dat advies krijgen ze te maken met het aflopen van geldigheid van reeds gekochte treinkaartjes. 

Het maakt helemaal niet uit waar Kruidvatkaartjes voor gebruikt worden. 

Overigens vind ik het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat NS nog steeds allerlei aanbiedingen verkoopt via de Spoordeelwinkel. Dat zijn allemaal niet-noodzakelijke reizen.

Bij het Herfstretour staat dit tekstje: Wij vragen je rekening te houden met de aangescherpte maatregelen van het kabinet. Een van de adviezen is om het aantal reizen zoveel mogelijk te beperken om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De maatregelen hebben alleen effect als we ons er allemaal aan houden. Als je toch een reis met de trein gaat maken, dan doet NS er alles aan om je reis zo vertrouwd mogelijk te maken.

Wanneer houden we in Nederland eens op met deze vage praktijken? “De maatregelen hebben alleen effect als we ons er allemaal aan houden.” Hou dan eens op met het verkopen van die goedkope kaartjes voor niet-noodzakelijke reizen.

Bekijk origineel

12 reacties

Goedemiddag firenzoo en welkom bij de NS Community.

Op dit moment is er nog niet bekend of deze verlegde geldigheidsdatum opnieuw aangepast gaat worden. Ook al wordt het afgeraden voor niet-noodzakelijke doeleinden, treinreizen is nog steeds mogelijk momenteel.

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste is voor reizigers veel te onduidelijk. Het wordt tijd dat de vervoerders en de overheid consequent gaan worden in de communicatie.

Het is nauwelijks relevant dat treinreizen mogelijk is wanneer reizen voor niet-noodzakelijke doeleinden wordt afgeraden.

Dat laatste is voor reizigers veel te onduidelijk. Het wordt tijd dat de vervoerders en de overheid consequent gaan worden in de communicatie.

Het is nauwelijks relevant dat treinreizen mogelijk is wanneer reizen voor niet-noodzakelijke doeleinden wordt afgeraden.

Dat gevoel heb ik dus ook. Reizen wordt afgeraden. Eigenlijk zijn uitstapjes uit den boze.
Kruidvatkaartjes zijn in principe bedoeld voor een leuk dagje uit.

Lijkt me toch niet zo moeilijk om de uiterste datum weer met een half of heel jaar te verlengen.

Reputatie 7
Badge +3

Technisch zal het geen probleem zijn. Maar het heeft natuurlijk wel financiële consequenties voor NS. Daar zal de overheid dan in moeten bijspringen wanneer die ons dringend aanraadt om geen niet-noodzakelijke reizen te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat gevoel heb ik dus ook. Reizen wordt afgeraden. Eigenlijk zijn uitstapjes uit den boze.
Kruidvatkaartjes zijn in principe bedoeld voor een leuk dagje uit.

Lijkt me toch niet zo moeilijk om de uiterste datum weer met een half of heel jaar te verlengen.

Dat er mensen zijn die de Kruidvatkaartjes gebruiken voor een dagje uit betekent niet dat ze daar in principe voor bedoeld zijn. 

Met kruidvatkaartjes kun je goedkoop reizen en vaak nog goedkoper dan met een kortingsabonnement. Ik gebruikte ze voor mijn 2-wekelijkse familiebezoek, omdat ze goedkoper waren dan een enkele reis met korting.

Over principe gesproken: een reis plannen aan het eind van het jaar met kaartjes die in principe in het voorjaar geldig waren is ook niet handig.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet om “een dagje uit”. Het gaat om het al dan niet maken van niet-noodzakelijke reizen.

De overheid raadde en raadt ons af om niet-noodzakelijke reizen te maken. Maar wanneer mensen zich conformeren aan dat advies krijgen ze te maken met het aflopen van geldigheid van reeds gekochte treinkaartjes. 

Het maakt helemaal niet uit waar Kruidvatkaartjes voor gebruikt worden. 

Overigens vind ik het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat NS nog steeds allerlei aanbiedingen verkoopt via de Spoordeelwinkel. Dat zijn allemaal niet-noodzakelijke reizen.

Bij het Herfstretour staat dit tekstje: Wij vragen je rekening te houden met de aangescherpte maatregelen van het kabinet. Een van de adviezen is om het aantal reizen zoveel mogelijk te beperken om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De maatregelen hebben alleen effect als we ons er allemaal aan houden. Als je toch een reis met de trein gaat maken, dan doet NS er alles aan om je reis zo vertrouwd mogelijk te maken.

Wanneer houden we in Nederland eens op met deze vage praktijken? “De maatregelen hebben alleen effect als we ons er allemaal aan houden.” Hou dan eens op met het verkopen van die goedkope kaartjes voor niet-noodzakelijke reizen.

Badge

@iMarkdeze is natuurlijk heel logisch uit te leggen. Elk bedrijf heeft het op dit moment zwaar en wil om die reden toch zoveel mogelijk verdienen in deze moeilijke tijden. Dit geldt ook voor de NS, ondanks de beschikbaarheidsvergoeding heeft ook de NS te maken met een groot financieel verlies.

En ja, het is tegenstrijdig maar er is geen bedrijf die zonder compensatie vrijwillig de deuren dicht doet voor zichzelf. De regering heeft laten zien dat ze niet compenseert voor alle kosten terwijl ze wel verplichten dat de OV bedrijven de dienstregeling blijven uitvoeren. De kosten blijven dus volop voor de OV bedrijven maar de inkomens blijven ver achter.

Dus als je naar de NS kijkt als normaal bedrijf die probeert te overleven is het niet gek dat ze alles proberen om toch zoveel mogelijk reizigers te vervoeren om zo het tekort zo klein mogelijk te houden. Net als dat restaurants weer massaal met thuisbezorg/afhaal maaltijden werken om zo toch nog wat te verdienen.

Als de regering de OV bedrijven weer nationaliseet dan zou de overheid de beslissingen kunnen nemen, nu is er de ruimte om mensen binnen de maatregelen tet bestrijding van het coronavirus gewoon te vervoeren.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen De overheid heeft eind september al gevraagd om het reizen te beperken om verdere verspreiding van Corona tegen te gaan. Het dan niet ethisch van een bedrijf om het reizen te promoten door actiekaartjes (Spoordeelwinkel uitjes, samenreiskorting, jongerendagkaart) te verkopen. 

Ik snap dat NS geld wil verdienen, maar dat mag niet ten kosten gaan van gezondheid. 

Het beleid is ook een beetje dubbel: aan de ene kant jaagt NS de (veelal oudere) vaste klanten de trein uit, door niet te willen handhaven, waardoor men zich onveilig gaat voelen en aan de andere kant wil men nieuwe klanten aan trekken met acties. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen heeft blijkbaar niet gezien dat ik in het bericht https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/kruidvat-kaartjes-geldigheid-tot-31-12-2020-66983?postid=471533#post471533 juist geschreven heb dat de overheid financieel zal moeten bijspringen.

Ik snap heel goed dat NS en de andere vervoerders in financiële problemen zijn gekomen doordat er veel minder mensen met het openbaar vervoer reizen. Dat is een enorm maatschappelijk probleem en zal door de overheid opgelost moeten worden.

Het openbaar vervoer moet veilig gebruikt kunnen worden. Met name door de mensen in de cruciale beroepen. Dan ontkomen we er niet aan het aantal reizigers te beperken, vergelijkbaar met de situatie in maart en april. Het past dan niet om de Spoordeelwinkel open te hebben.

Badge

@JeroenDe overheid heeft eind september al gevraagd om het reizen te beperken om verdere verspreiding van Corona tegen te gaan. Het dan niet ethisch van een bedrijf om het reizen te promoten door actiekaartjes (Spoordeelwinkel uitjes, samenreiskorting, jongerendagkaart) te verkopen. 

Ik snap dat NS geld wil verdienen, maar dat mag niet ten kosten gaan van gezondheid. 

Het beleid is ook een beetje dubbel: aan de ene kant jaagt NS de (veelal oudere) vaste klanten de trein uit, door niet te willen handhaven, waardoor men zich onveilig gaat voelen en aan de andere kant wil men nieuwe klanten aan trekken met acties. 

@MoDe 
Eeeh moeten de winkels die sigaretten, shag, drank etc verkopen dan ook dicht omdat dat niet ethisch is ?

Zo werkt een economie niet, want dan zouden we vanwege de vervuiling ook de auto moeten laten staan en de vervuilende fabrieken moeten sluiten.

En qua veiligheid wordt er verschrikkelijk overdreven, ik zie nog steeds dat het gros van de mensen hun mondkapje gewoon ophebben en dat aantal is de laatste weken alleen maar omhoog gegaan. Wel zie je wat verschil tussen regio’s hoe mensen er mee omgaan.

@iMark Nee had ik niet gezien en ja de overheid laat zo en zo veel bedrijven stikken op dit moment, vooral ook bedrijven die van overheidswegen gesloten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het ontbreekt nog steeds aan regie van de kant van de Rijksoverheid. Daardoor ontstaan kromme situaties die voor de gemiddelde burger niet te begrijpen zijn. Toch moet ook een bedrijf als NS kunnen begrijpen dat het geen goed idee is om  aanbiedingen te verkopen om meer met de trein te reizen wanneer de overheid oproept om het reizen zo veel mogelijk te beperken. En dan druk ik me heel diplomatiek uit.

Badge +3

Voor wie het nog interessant vindt: de oorspronkelijk in februari en maart 2020 verkochte Kruidvatkaartjes zijn inmiddels te gebruiken tot en met juni 2021.

Reageer