beantwoord

Mag ik omreizen met een groepsticket?

• 11 april 2019
  • 18 reacties
  • 394 Bekeken

Mag mijn groep met een groepsticket Arnhem Centraal - Heerhugowaard op de terugweg via Hilversum reizen?
icon

Beste antwoord door s1mon9 11 april 2019, 09:21

Ja hoor, dit mag.

Als je de optie "aleen sprinter" aanvinkt krijg je in de Reisplanner een advies via Hilversum, en dus is het volledig toegestaan via Hilversum te reizen (ook met niet-sprinters). De voorwaarden zijn tegenwoordig een stuk vrijer hierin dan vroeger, ik denk dat Tamzin van een oude situatie uitgaat.

Dus het is 100% prima om met dit ticket een tussenstapje in Hilversum te maken. Als de conducteur hiernaar vraagt, dan kun je hem gewoon het Sprinter-advies laten zien waarin Hilversum een tussenstop is.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee, dat mag niet. U mag alleen gebruik maken van de route (of routes) die de reisplanner aangeeft.. In dit geval is dat de rechtstreekse route Heerhugowaard-Amsterdam-Utrecht-Arnhem. Als u toch via Hilversum wilt reizen zult U twee groepstickets moeten kopen: Heerhugowaard-Hilversum en Hilversum-Arnhem.
Reputatie 5
Ja hoor, dit mag.

Als je de optie "aleen sprinter" aanvinkt krijg je in de Reisplanner een advies via Hilversum, en dus is het volledig toegestaan via Hilversum te reizen (ook met niet-sprinters). De voorwaarden zijn tegenwoordig een stuk vrijer hierin dan vroeger, ik denk dat Tamzin van een oude situatie uitgaat.

Dus het is 100% prima om met dit ticket een tussenstapje in Hilversum te maken. Als de conducteur hiernaar vraagt, dan kun je hem gewoon het Sprinter-advies laten zien waarin Hilversum een tussenstop is.
Ik krijg de route er alleen uit door een extra optie toe te voegen. Zo zou je ook de Via optie kunnen verdedigen, dus ik sluit mij aan bij Tamzin. De reisplanner geeft geen route aan via Hilversum zonder extra keuze.
Reputatie 5
Ik krijg de route er alleen uit door een extra optie toe te voegen. Zo zou je ook de Via optie kunnen verdedigen, dus ik sluit mij aan bij Tamzin. De reisplanner geeft geen route aan via Hilversum zonder extra keuze.

Blijkbaar ben je niet bekend met de AVR van NS, waarin het zo staat omschreven:

Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.

Je mag de Reisplanner dus naar alle wens aanpassen om routes te genereren die jou het beste uitkomt, met uitzondering van de via-optie. Het zou goed zijn als alle conducteurs van NS dit ook weten.
@s1mon9

Fijn dat je me zo fijntjes wijst dat ik de AVR van NS niet ken, ik kan je verzekeren dat niemand die volledig kent. Daar ga ik nu de discussie even niet over in. Ook ik ben een mens en ik leer altijd bij.
Zelf zou ik zien dat de reisplanner voor ons alle opties aangeeft, dan heb je hier geen problemen en discussies mee. Wij hebben geen extra info hierover gekregen en ik kom dit bijna nooit tegen, dus zo erg groot is dit blijkbaar niet, anders was ik dit al zoveel vaker tegengekomen.
Reputatie 5
@s1mon9

Fijn dat je me zo fijntjes wijst dat ik de AVR van NS niet ken, ik kan je verzekeren dat niemand die volledig kent. Daar ga ik nu de discussie even niet over in. Ook ik ben een mens en ik leer altijd bij.
Zelf zou ik zien dat de reisplanner voor ons alle opties aangeeft, dan heb je hier geen problemen en discussies mee. Wij hebben geen extra info hierover gekregen en ik kom dit bijna nooit tegen, dus zo erg groot is dit blijkbaar niet, anders was ik dit al zoveel vaker tegengekomen.

De discussie gaat er vaak op deze Community pagina's over, met name over het terugsteken. Vooral met NS Flex is dit best relevant (het systeem bepaalt dan ipv de conducteur). Sorry dat ik ietwat bot reageerde 🙂
@s1mon9

Ik reageerde ook wat scherp. Ik ben altijd blij als ik zelf iets mis, daar op gewezen wordt. Ik ben dit echter nog niet eerder als probleem tegengekomen. Als ik te scherp was, ook mijn excuses daarvoor.

Beetje offtopic door mijn reactie, aantal dagen achter elkaar discussie over de AVR gehad ten aanzien van honden, die op een stoel lagen. Ik kreeg reacties als, waar staat dat dan? Als u me dat niet kunt aanwijzen, mag het dus etc. Was er een beetje klaar mee. Sorry daarvoor dus.
Blijkbaar ben je niet bekend met de AVR van NS, waarin het zo staat omschreven:

Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd.

@s1mon9,
Ik heb in de bovenstaande tekst een (in mijn ogen niet onbelangrijk) gedeelte aangeduid.

De reisplanner stuurt je in dit geval via de Valleilijn van Connexxion. Dat zijn geen door NS geëxploiteerde trajecten en treinen.

Een HC tussen Amersfoort en Amsterdam zou over deze keuzemogelijkheid kunnen vallen.

Edit: ik weet niet hoe @Hans van de Ven van plan is om te reizen, maar bij controle tussen Hilversum en Utrecht mag hij zich (samen met de groepsgenoten) aan een UVB + een nieuw ticket verwachten. Hij gaat dus wel via Amersfoort en met de Valleilijn moeten reizen als hij via Hilversum wil.
Badge +3
@herrie
Het feit dat de treinen van de Valleilijn door Connexxion worden geëxploiteerd maakt voor de geldigheid van het groepsbiljet niet uit. Het antwoord van @s1mon9 is dan ook terecht als beste antwoord beoordeeld. Als je puur kijkt naar tariefeenheden is de route via Amersfoort zelfs 1 tariefeenheid korter dan die via Utrecht.
Reputatie 5
Die bepaling over andere vervoerders is volgens mij vooral om in te dekken mochten andere vervoerders wel een boete geven - oftewel, NS neemt alleen verantwoordelijkheid voor treinen die uitgevoerd zijn door NS (vandaar ook "niet altijd" ipv "niet").
De voorwaarden van Connexxion verbieden het echter niet, dus het is gewoon toegestaan.
Badge +3
Je hebt ook geen recht op Geld Terug Bij Vertraging via NS wanneer je bijvoorbeeld 30 minuten vertraging oploopt doordat een trein van Connexxion is uitgevallen.
Connexxion heeft een eigen regeling die vergelijkbaar is met die van NS: https://connexxion.nl/restitutieformulier/1264?titel=rituitval-trein
Reputatie 7
Badge +3

Je mag de Reisplanner dus naar alle wens aanpassen om routes te genereren die jou het beste uitkomt, met uitzondering van de via-optie. Het zou goed zijn als alle conducteurs van NS dit ook weten.

Waar lees ik hierboven dat je allerlei opties mag aanpassen om omwegen te kunnen genereren? Het enige wat hierboven staat is een korte uitleg hoe het algoritme van de reisplanner de toegestane routes berekent en dat het met via-routes (uiteraaard) andere resultaten kan geven. Niet meer en niet minder.
Badge +3
Die optie 'alleen sprinters' is volgens mij van belang voor gelijkvloerse instappen (kinderwagens e.d.)?

Als dat een route 'via' Hilversum oplevert (zonder dat je dat zelf als via-station ingevoerd hebt) lijkt mij dit wel verdedigbaar, ook als je die toegankelijkheid strikt genomen niet nodig hebt.

Overigens is een groepsticket een enkele reis, dus er is geen 'op de terugweg' toch?
Reputatie 3
Overigens is een groepsticket een enkele reis, dus er is geen 'op de terugweg' toch?

Kun je dan niet gewoon twee groepstickets kopen? Eentje voor de heenreis en een andere voor de terugreis.

Maakt verder voor de omreisdiscussie eigenlijk ook niet zoveel uit. Ik lees de AVR eigenlijk net als Tamzin, ik zie nergens staan dat je opties aan mag passen om, in dit geval, via Hilversum om te kunnen reizen. Ik moet wel zeggen dat ik met de alleen sprinter optie niet bekend was tot nu, ben wel benieuwd of dat inderdaad toegestaan is ook als je die toegankelijkheid niet nodig hebt.
Badge +3
Kun je dan niet gewoon twee groepstickets kopen? Eentje voor de heenreis en een andere voor de terugreis.
Uiteraard kan dat, en voor Heerhugowaard - Arnhem (de 'terugweg') geeft de planner ook de 'alleen sprinters' optie via Hilversum.

Het is wel een lange reis (bijna 3½ uur i.p.v. nog geen 2 uur) als je dan ook echt verplicht bent om alleen sprinters te nemen.
Reputatie 3
Als het een e-ticket is dan kun je natuurlijk ook alleen sprinters gebruiken op het traject waar het je het beste uitkomt om zo via Hilversum te reizen. Zo kun je van Heerhugowaard naar Amsterdam gewoon met de intercity reizen en daarna met de sprinter naar Hilversum. De conducteur weet toch ook niet in welke trein je hebt gezeten, op welke je gaat overstappen en hoe lang je met de reis bezig bent
Badge +3
Dat kunnen ze op zich wel gokken maar het is niet nodig, want want optie 4) traject met de minste tariefeenheden is voldoende om via Amersfoort te mogen reizen, met welke trein dan ook.
Reputatie 3
Ik ga wat betreft het lezen van de voorwaarden toch echt met Tamzin (en Loes) mee. Ik lees ook niets meer dan dat de routeplanner routes kan berekenen op basis van het minste tariefeenheden. Niets over aanpassingen die je zelf mag doen om tot een route met een lager aantal tariefeenheden te komen.

https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/vertrek-ander-station-groepsticket-14762

Hier was trouwens het antwoord dat afwijken van de reisplanner met een route met een lager aantal tariefeenheden, volgens de oude AVR wel mocht, maar volgens de nieuwe AVR niet meer.

Reageer