beantwoord

Meereiskaart geldig met OV-begeleiderskaart

• 15 oktober 2014
  • 4 reacties
  • 306 Bekeken

Mij is altijd verteld dat een ov begeleiderskaart een geldig vervoersbewijs is.
In het verleden hebben wij al vaker gereisd met een actiekaart van de NS, voor vaste klanten,

Tot mijn grote verbazing werden wij op 2 oktober uit de trein gezet omdat de combinatei van meereiskaart en begeleiderskaart niet mogelijk was. Wij zijn maar uitgestapt, want ze stonden 3 man sterk bij ons. En hebben ingecheckt en zijn een trein later vertrokken.

Maar tot onze grote verbazing werden bij andere controles die dag de combinatie meereiskaart en begeleiderskaart wel geaccepteerd en vertelde men ons dat wij ten onrechte uit trein verwijderd zijn. Hoe zit dit nu.
Ik heb hier al vaker gebruik van gemaakt en nog nooit problemen gehad.

Lijkt mij toch verstandig als hier een duidelijke uitspraak over komt, want met ons zullen nog wel meer mensen hier problemen mee kunnen hebben.

Bij mijn vraag ging het om een vaste klantenactie van de NS en niet om de meereiskaartjes van spoordeelwinkel die in vakantieperiode geldig waren. Kaart is geldig t/m 31oktober.
icon

Beste antwoord door Marjan NS 15 oktober 2014, 14:38

Hallo Doris1,

De combinatie van een OV-begeleiderskaart en een Meereiskaart is niet toegestaan. De OV-Begeleiderskaart kan worden gebruikt om een begeleider mee te laten reizen met een hulpbehoevende reiziger. De reiziger zelf moet in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs of reisrecht. Een Meereiskaart valt niet onder een geldig vervoerbewijs of een reisrecht. Dit omdat een Meereiskaart ook alleen geldig is als degene met wie wordt meegereisd een geldig regulier vervoerbewijs heeft. Een OV-begeleiderskaart is geen geldig regulier vervoerbewijs, hierom kunnen deze twee vervoerbewijzen niet met elkaar gecombineerd worden.

Groet,
Marjan
Bekijk origineel

4 reacties

Hallo Doris1,

De combinatie van een OV-begeleiderskaart en een Meereiskaart is niet toegestaan. De OV-Begeleiderskaart kan worden gebruikt om een begeleider mee te laten reizen met een hulpbehoevende reiziger. De reiziger zelf moet in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs of reisrecht. Een Meereiskaart valt niet onder een geldig vervoerbewijs of een reisrecht. Dit omdat een Meereiskaart ook alleen geldig is als degene met wie wordt meegereisd een geldig regulier vervoerbewijs heeft. Een OV-begeleiderskaart is geen geldig regulier vervoerbewijs, hierom kunnen deze twee vervoerbewijzen niet met elkaar gecombineerd worden.

Groet,
Marjan
ik heb enkele dagen voor de reis dit nagevraagd en de info gekregen dat een begeleiderskaart een geldig vervoersbewijs is. Als diegene dan foute info krijgt en personeel in de trein ook tegenstrijdige informatie geeft, denk ik dat het tijd is dat dit duidelijk bij de acties wordt aangegeven, net zoals erbij staat niet in combinatie met AH, Blokker ed.

Als je op die manier aangesproken wordt, voel je je toch echt opgelaten in de trein. Zekers als je erna gaat vragen en iemand anders zegt dan, dat wij in ons gelijk staan.

Hoezo communicatie en waarom is er een klantenservice.
Een OV-begeleiderskaart wordt een geldig vervoerbewijs door de 'koppeling' aan een betaald vervoerbewijs. Iemand die in bezit is van een OV-begeleiderskaart kan dus als hij een geldig, betaald vervoerbewijs heeft (dat voldoet aan de actievoorwaarden) zowel een begeleider als een medereiziger met Meereiskaart meenemen. Het is echter niet mogelijk om de Meereiskaart 'in te zetten' op alleen een begeleiderskaart.

Toegestaan:
- Reiziger met OV-begeleiderskaart maakt gebruik van zijn Dal Voordeel door middel van check-in en check-uit
- Begeleider reist vrij door OV-begeleiderskaart
- Derde reiziger maakt gebruik van Meereiskaart

Niet toegestaan:
- Iemand die in bezit is van een OV-begeleiderskaart reist met een Meereiskaart
- Begeleider reist met OV-begeleiderskaart
Kortom, als bezitter van een begeleiderskaart mag je met elk vervoersbewijs reizen waarmee ieder ander die alleen reist mag reizen. Daarnaast mag je de begeleiderskaart gebruiken om iemand mee te nemen die je kan helpen vanwege je functiebeperking.

Reageer