beantwoord

Meereiskaart: Is een buitenlands vervoersbewijs ook goed of moet het echt een NSvervoersbewijs zijn?

Bijvoorbeeld als volwassene A uit Eupen aldaar een treinkaartje koopt voor een reis van station Eupen naar station Den Helder, en volwassene B uit Eupen aldaar een treinkaartje koopt voor een reis van station Eupen naar station Maastricht, en volwassene B maakt vanaf station Maastricht gebruik van een Meereiskaart voor zijn vervolgreis van station Maastricht naar station Den Helder (dus inchecken in station Maastricht en uitchecken in station Den Helder).
icon

Beste antwoord door Thijs2 4 mei 2015, 16:22

Een meereiskaart kun je in Nederland gebruiken om mee te reizen met iemand die een internationaal vervoerbewijs heeft.
Bekijk origineel

13 reacties

In de FAQ "Veelgestelde vragen Spoordeelweken Mei 2015"
is geen antwoord opgenomen of de gratis Meereiskaart geldig is
in combinatie met een buitenlands vervoerbewijs.

Zijn de treinaanbiedingen ook geldig in combinatie met vervoerbewijzen van andere acties zoals Spoordeelwinkel, Albert Heijn, Blokker, HEMA, Kruidvat e.d.?
Nee, de treinaanbiedingen zijn niet geldig in combinatie met vervoerbewijzen aangeschaft bij de Spoordeelwinkel, Albert Heijn, Blokker, HEMA, Kruidvat e.d.

Zijn de treinaanbiedingen te gebruiken in combinatie met NS-groepsretour?
Nee, zowel de Meereiskaart als de Overgang 2-1 dagkaart mogen niet gebruikt worden in combinatie met NS-groepsretour.
Een meereiskaart kun je in Nederland gebruiken om mee te reizen met iemand die een internationaal vervoerbewijs heeft.

Via de klantenservice (030-7515155) hoor ik zonet dat men in Maastricht een NS vervoersbewijs moet kopen om gebruik te kunnen/mogen maken van de Meereiskaart.

Dus wat is nu het juiste antwoord op mijn vraag?
Ik heb het nergens gelezen en ben het ook nog niet tegengekomen. Zekerheid kan ik niet geven, zelf zou ik het goedkeuren, er zit nl in het internationale ticket ook het traject van Nederland erbij inbegrepen, dus dan is het voor mij ok. Behalve als het traject in Nederland is gebaseerd op een actie, dan is het weer wel een ander verhaal ivm actie.
Ik heb het nergens gelezen en ben het ook nog niet tegengekomen. Zekerheid kan ik niet geven, zelf zou ik het goedkeuren, er zit nl in het internationale ticket ook het traject van Nederland erbij inbegrepen, dus dan is het voor mij ok.

Het zou dus handig zijn als er iemand zou reageren die een conducteur is (of die een conducteur is geweest).
Ik heb het nergens gelezen en ben het ook nog niet tegengekomen. Zekerheid kan ik niet geven, zelf zou ik het goedkeuren, er zit nl in het internationale ticket ook het traject van Nederland erbij inbegrepen, dus dan is het voor mij ok.

Het zou dus handig zijn als er iemand zou reageren die een conducteur is (of die een conducteur is geweest).

Elon,

Loes is Hoofdconducteur bij NS 😉

Elon,

Loes is Hoofdconducteur bij NS ;)

Aha, dat wist ik dus niet. Maar dan weten we het antwoord, lijkt mij.

Ik zou zeggen dat Thijs en Loes dus het juiste antwoord hebben gegeven. Maar dat men daar bij de klantenservice hier dus niet helemaal van op de hoogte is.

Wellicht is het dan dus handig dat er op de website van de NS hier een melding over gemaakt kan worden. Aangezien dat nu dus nog niet het geval is (volgens o.a. Loes).
Aha, dat wist ik dus niet. Maar dan weten we het antwoord, lijkt mij.
Het staat gewoon in haar onderschrift.

Als Loes erover twijfelt betekent dat doorgaans dat NS de conducteurs niet expliciet heeft geïnstrueerd over een bepaalde situatie en dat het dus van conducteur tot conducteur kan verschillen hoe ermee wordt omgegaan. Hou daar rekening mee onderweg en beroep u op het antwoord van Thijs NS om achteraf een eventuele boete te laten kwijtschelden. Een screenshot maken van deze pagina met het antwoord kan nuttig zijn, want moderators willen nog weleens stiekem later hun antwoorden aanpassen als achteraf blijkt dat ze het bij het verkeerde eind hadden, op zo'n manier dat het oorspronkelijke antwoord niet meer zichtbaar is.
Reputatie 7
Badge +4
De geldigheid van het meereiskaartje is volledig afhankelijk van degene met wie u meereist. Reist u mee met iemand die naar Brussel gaat, en zijn kaartje is tot Brussel geldig dan is uw kaartje dat alleen tot de grens. .Dus: vanaf de Belgische grens moet u een geldig kaartje voor België hebben. (Niet vanaf Essen of Visé!)

Dat betekent inderdaad een kaartje kopen van uw woonplaats naar uw Belgische bestemming bij NSInternational. U vult dan 100 procent korting in voor Nederland en krijgt dan een bedrag te betalen voor het Belgische deel.

Terug geldt hetzelfde: U moet dan een kaartje bezitten vanuit uw Belgische vertrekplaats naar uw Nederlandse bestemming en kunt weer 100 procent korting voor Nederland invullen, mits uw hoofdreiziger dat ook heeft.

De geldigheid van het kaartje van de hoofdreiziger geldt ook voor uw meereiskaartje met als uitzondering dat u pas na negen uur mag gaan reizen. Voor NS-abonnementhouders die vanuit België komen geldt de middagspits niet dus ook niet voor u. Het is zelfs zo dat met een meereiskaartje de middagspits helemaal niet geldt. In dit geval hoeft u overigens ook niet in Roosendaal in te checken, mits u op dezelfde dag heen en terugreist en op de heenreis in uw woonplaats bent ingecheckt. Er is wel een toevoeging gegeven hier op het forum dat het inchecken voor u dan wel moet op het eerste overstapstation. Dat zou bij de vragensteller zijn in Maastricht. Echter u kunt niet meereizen met iemand die bijvoorbeeld in Eupen een kaartje naar Den Helder heeft gekocht. De truc kan ook zijn twee keer een kaartje Eupen-Maasticht te kopen, en in Maastricht één kaartje naar den Helder en het meereiskaartje gebruiken. Je moet er toch overstappen als je uit Luik komt. De trap komt uit voor de stationshal.

Een meereiskaartje in combinatie met een buitenlands ticket is niet geldig. U zit voor het Nederlandse deel met iemand met een Nederlands kaartje. Voor het hele zekere zou ik de kaartjes voor het Belgische deel ook maar bij NS International kopen.
Een meereiskaartje in combinatie met een buitenlands ticket is niet geldig. U zit voor het Nederlandse deel met iemand met een Nederlands kaartje. Voor het hele zekere zou ik de kaartjes voor het Belgische deel ook maar bij NS International kopen.

Reputatie 7
Badge +4
De vraag is of het internationaal vervoersbewijs ook in het buitenland mag zijn gekocht. Er wordt alleen over een geldig vervoersbewijs gesproken. Maar geldige actiekaartjes zijn dat voor de meereiskaart weer niet. Bedoelt Thijs een internationaal kaartje dat normaal ook hier in Nederland wordt gekocht. En een internationaal kaartje dat in Eupen is gekocht is niet van NS maar kennelijk voor dit doel wel rechtsgeldig. Het wordt echter niet expliciet verboden dus dan nemen we maar aan dat het antwoord van Thijs klopt. Dan zou de medereiziger in Maastricht kunnen inchecken. Hij kan zich op het antwoord van Thijs beroepen en zit dus goed. En dan maar hopen dat de conducteur het ook weet 😉
De vraag is of het internationaal vervoersbewijs ook in het buitenland mag zijn gekocht. Er wordt alleen over een geldig vervoersbewijs gesproken. Maar geldige actiekaartjes zijn dat voor de meereiskaart weer niet. Bedoelt Thijs een internationaal kaartje dat normaal ook hier in Nederland wordt gekocht. En een internationaal kaartje dat in Eupen is gekocht is niet van NS maar kennelijk voor dit doel wel rechtsgeldig. Het wordt echter niet expliciet verboden dus dan nemen we maar aan dat het antwoord van Thijs klopt. Dan zou de medereiziger in Maastricht kunnen inchecken. Hij kan zich op het antwoord van Thijs beroepen en zit dus goed. En dan maar hopen dat de conducteur het ook weet ;-)

De heenreis begint nou eenmaal in Eupen, en eindigt in Den Helder. De terugreis begint in Den Helder, en eindigt weer in Eupen. Dan is het toch vanzelfsprekend dat deze mensen hun treinkaartje op het station in Eupen zullen gaan kopen?

En volwassene A betaalt voor de gehele reis (dus zowel voor het Belgische deel als het Nederlandse deel van de reis), zowel voor de heenreis als de terugreis. Daarmee heeft volwassene A een geldig vervoersbewijs, zowel in Belgie als ook in Nederland, op de heenreis en ook op de terugreis. Dat is zo duidelijk als het maar kan zijn.

Omdat volwassene A een geldig vervoersbewijs heeft voor het Nederlandse traject (Maastricht - Den Helder), kan volwassene B gewoon gebruik maken van het Meereiskaartje op het Nederlandse traject (Maastricht - Den Helder), zowel op de heenreis als ook op de terugreis.

Er moet gewoon sprake zijn van een reiziger (12 jaar of ouder) met geldig vervoersbewijs. Voor volwassene A klopt dat.

En dat geldig vervoersbewijs mag geen vervoerbewijs uit de Spoordeelwinkel zijn, en ook niet een actie-vervoerbewijs gekocht bij Albert Heijn, Blokker, HEMA of Kruidvat. En daar is geen sprake van.
Reputatie 7
Badge +4
NS stelt zich met de reactie van Thijs soepel op en daar kun je op afgaan en je op beroepen. Omdat ik bang ben dat de conducteur hier moeilijkheden mee heeft, raad ik je aan een afdruk van de reactie van Thijs mee te nemen. Je mag volgens hem dit doen en dan is het zo, hij spreekt namens NS.

Reageer