beantwoord

Meereiskaart met meerdere personen met geldige kaart reizen

Voor de meereiskaart die we onlangs gratis in de bus kregen en waar je twee keer een dag mee mag reizen moet je dan echt met iemand reizen die precies dezelfde reis met een geldig betaalde kaart maakt, of mag je ook met verschillende mensen met een betaalde kaart meereizen. Kortom is het voldoende als er de hele reis een betalende reiziger met je meereist, ook als dat niet voortdurend dezelfde persoon is?
icon

Beste antwoord door Susan NS 14 juli 2014, 16:42

Beste Natasja, Welkom op het NS Service Forum. Goed om te zien dat jij je weg naar het forum ook gevonden hebt. Het volstaat niet om pas bij controle op zoek te gaan naar een medereiziger. In principe is je medereiziger dus iemand met wie je vanaf begin tot eindstation meereist. Als dat in praktijk anders is, en je organiseert dat een beetje handig, dan is dat bij controle niet vast te stellen. Dat zullen we dus ook niet expliciet verbieden. Je moet echter wel de gehele reis meereizen met iemand ouder dan 12 en in het bezit van een geldig vervoerbewijs.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Acties en Uitjes' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Een situatie waarbij je gepland met meerdere personen reist, komt me niet als alledaags voor. Ik vraag me af wat de achtergrond van uw vraag is. Op dit forum is een geval bekend waarbij een boete is gegeven in die situatie. Verwacht u dat die mensen ook van te voren weten dat u meereist?
Ik heb wel eens een hele dag met zo'n meereiskaartje met willekeurige mensen meegereisd. Dan vroeg ik gewoon een willekeurig iemand of ik mee mocht reizen. Ik was bezig met een fotoproject met als thema "toevallige ontmoetingen" en dat legde ik de mensen ook uit. Het ging mij dus niet om de gratis reis, maar om de ontmoeting met tot dan toe onbekenden. En ik benadrukte 1000x dat het helemaal niet erg was als ze het niet wilden. Vooraf wist ik dus niet waar ik uit zou komen. Alleen op het eind van de dag moest ik natuurlijk wel weer naar huis. Leuke manier van reizen, die allerlei onverwachte ontmoetingen en gesprekken oplevert. De mensen met wie ik meereisde vonden het zonder uitzondering erg grappig en de meesten heb ik ook mogen fotograferen en hun de foto ook opgestuurd.
Maar inderdaad niet alledaags. De voorwaarde voor gebruik van het meereiskaartje was dat je samen met iemand moest reizen die een geldig vervoerbewijs had. Dat was bij mij dus steeds het geval. Of dat met het systeem van inchecken anders is weet ik niet. Dan zou in de voorwaarden specifiek moeten staan dat je ook hetzelfde traject af moet leggen. Mij lijkt er niks mis mee als je niet het hele traject met dezelfde betalende medereiziger aflegt. (Maar ik ben geloof ik wel vaker te creatief voor NS 🆒)
Reputatie 7
Badge +4
https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/meereiskaart-voorwaarden-3104

Creatief, zei u? Of is het een variant van creatief boekhouden?
Ik moet maandag naar Nijmegen. best een dure reis (zelfs met 40% korting) dus vandaar dat ik eigenlijk gewoon lekker in de trein wil gaan zitten en de conducteur er op wijzen dat er mensen met een geldig kaartje in mijn buurt zitten dus dat ik geldig "meereis"
Reputatie 7
Badge +4
Denkt u dat er geen kosten moeten worden gemaakt voor die trein? Wie betaalt als u 'lekker in de trein zit' voor u de machinist en de conducteur naast al die andere medewerkers? U maakt toch van een dienst gebruik? Denkt u dat degenen met wie u zegt mee te reizen daar altijd van gediend zijn om u op deze wijze te faciliteren?
https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/meereiskaart-voorwaarden-3104

Creatief, zei u? Of is het een variant van creatief boekhouden?
"Creatief" was een verwijzing naar mijn vraag in een ander topic of ik met mezelf mocht samenreizen. :8 Ik zou niet op het idee komen om structureel met onbekenden mee te gaan reizen. Voor die situatie is de samenreiskorting of meereiskaart niet bedoeld en kan je gewoon zelf een kortingkaart aanschaffen (hetgeen ik ook al jaren geleden gedaan heb). Voor een eenmalig experiment mocht ik het wel een keer van mezelf.
Prima en ik betaal normaal gesproken ook voor die dienst. Maar nu geeft de NS korting en vraag ik me af hoe ik die kan gebruiken. Ik zeg niet dat het kaartje te duur is alleen wel prijzig voor mijn portemonnee (kun je je daar iets bij voorstellen dat een enkeltje nijmegen gelijk is aan een halve week boodschappen?) Vandaar dat korting welkom is van het meereiskaartje en vandaar mijn vraag. Als het niet kan kan het niet maar het lijkt dus gewoon te kunnen als ik maar bij iemand zit met een geldig kaartje. Jammer dat je zo snel conclusies trekt Thom.
Reputatie 7
Badge +4
Uw idee was zeker creatief en dat heeft u aan mijn reactie ook kunnen merken 😉 Maar deze manier van reizen noem ik zeker niet creatief. Mogelijk leest de mevrouw in kwestie mijn link nog even na, dan is het wat helderder, Een kaartje kopen zou beter zijn. Ik ben niet zo makkelijk te pakken dus mag ik op deze manier onbetaald, dus feitelijk zwart reizen vind ik niet creatief en overlastgevend.
Uw idee was zeker creatief en dat heeft u aan mijn reactie ook kunnen merken 😉 Maar deze manier van reizen noem ik zeker niet creatief. Mogelijk leest de mevrouw in kwestie mijn link nog even na, dan is het wat helderder, Een kaartje kopen zou beter zijn. Ik ben niet zo makkelijk te pakken dus mag ik op deze manier onbetaald, dus feitelijk zwart reizen vind ik niet creatief en overlastgevend.Als ik je ervaring waar je naar linkte gelezen had was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen. Ik zou niet hebben kunnen bedenken dat er op zo'n grove manier misbruik van gemaakt wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Prima en ik betaal normaal gesproken ook voor die dienst. Maar nu geeft de NS korting en vraag ik me af hoe ik die kan gebruiken. Ik zeg niet dat het kaartje te duur is alleen wel prijzig voor mijn portemonnee (kun je je daar iets bij voorstellen dat een enkeltje nijmegen gelijk is aan een halve week boodschappen?) Vandaar dat korting welkom is van het meereiskaartje en vandaar mijn vraag. Als het niet kan kan het niet maar het lijkt dus gewoon te kunnen als ik maar bij iemand zit met een geldig kaartje. Jammer dat je zo snel conclusies trekt Thom.

Dat het verleidelijk is, zeker als je het met weinig geld moet doen, begrijp ik ook. Ik ben zelf in armoede opgegroeid en het welvaartsniveau was indertijd nog veel lager dan nu. Maar ik heb geen enkele onjuist gebleken conclusie getrokken en ook niet snel. Ik verwacht echt niet dat je zo onbehoorlijk zal zijn als de mevrouw in mijn link. Je mag zelf weten wat je doet. Maar ik geef het in overweging. Als je niet incheckt en bij je hoofdreiziger blijft, loop je inderdaad niet veel risico. Of dat dan echt mag, bepaal je zelf.
Reputatie 7
Badge +4
Uw idee was zeker creatief en dat heeft u aan mijn reactie ook kunnen merken 😉 Maar deze manier van reizen noem ik zeker niet creatief. Mogelijk leest de mevrouw in kwestie mijn link nog even na, dan is het wat helderder, Een kaartje kopen zou beter zijn. Ik ben niet zo makkelijk te pakken dus mag ik op deze manier onbetaald, dus feitelijk zwart reizen vind ik niet creatief en overlastgevend.Als ik je ervaring waar je naar linkte gelezen had was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen. Ik zou niet hebben kunnen bedenken dat er op zo'n grove manier misbruik van gemaakt wordt.

Eerlijk gezegd ik ook niet. Juist die mensen die normaal haast niet met de trein kunnen reizen omdat het te duur is, biedt het de mogelijkheid om ook een ergens naar toe te gaan of een keer lekker eerste klas te reizen. En die gun ik het heel graag. Maar dit soort types bederven het wel heel erg. Een vrouw van je afduwen of er ook maar in enige vorm geweld tegen gebruiken doe je uiteraard niet, dat is altijd ontoelaatbaar in mijn opvatting. Een vrouw sla je niet, klaar. Maar haar verbale geweld was echt bij de beesten af.

Jammer want er zijn heel veel niet al te vermogende mensen die ik de spoordeelkaartjes graag gun. Dit was abnormaal en ik heb in de verste verte nog nooit zoiets meegemaakt in de 42 jaar die ik inmiddels met plezier reis. Maar het oneigenlijk gebruik en soms regelrecht misbruik zorg wel voor veel onrust.
Ik heb een kortingskaart en als het niet mag, dan mag het niet. Heb het andere forum gelezen en daar heeft Tom het over de geest van handelen en ethisch handelen. Ik snap dat punt. Maar ik krijg als alleenstaande een meereiskaart toegestuurd en als alleenstaande vele NS aanbiedingen die ik niet kan gebruiken tenzij ik iemand meeneem. En dan is het voordeel altijd voor die andere tweede persoon die nooit met de trein reist. En met de meereiskaart is dat eigenlijk ook weer zo. Ik zou het wel eens leuk vinden als ik als vaste NS klant zelf voordeel extra krijg.
Ik heb een voordeelurenkaart dus ik betaal gelukkig na 09.00 uur door de week niet helemaal de volle mep voor een reis maar dan nog.
Als je het dan hebt over ethiek dan is het van de NS ook onethisch om vertraging van een kaartje over korte afstand niet te vergoeden om het enkele feit dat dat minder dan 2,20 euro is. Alsof je minder overlast hebt van vertraging op een korte afstand. Dat de vergoeding dan relatief duur is vanwege administratiekosten is ethisch ook niet te verkopen. Ze zijn zelf immers degene die vertraagd zijn. Dus als je het over ethiek hebt klop aan bij de NS zelf.
Ik begrijp je punt wel en ik zal zeker even op zoek gaan naar een medereiziger die wel met me wil samenreizen.
Maar me beschuldigen van zwart rijden en overlast vind ik onethisch. Ik heb nog niet eens van de mogelijkheid gebruik gemaakt om met de meereiskaart te reizen. Alles gelezen te hebben kijk ik nog even hoe ik het oplos of dat ik komende maandag een gewone kaart koop en later probeer eindelijk eens een echt voordeel van de NS te kunnen genieten. Ben in ieder geval blij dat ik niet met jou hoef samen te reizen Thom. Houd niet zo van zuurpruimen.
Als je het gewoon vraagt is er niets aan de hand. Nee heb je, ja kun je krijgen (niet van mij overigens). Maar genoeg mensen zullen het niet erg vinden.

Gebeurt met de kortingskaart ook zo veel, dat mensen een kaartje met korting kopen en dan mee willen reizen met iemand die een kortingskaart heeft.
Reputatie 4
Badge
Ik vind het bedelen best irritant dus vind het geen probleem dat NS de voorwaarde stelt dat je de betalende reiziger moet kennen. Maar dan moet dat wel duidelijk in de voorwaarden opgenomen worden anders vind ik niet dat de conducteur een 'quiz' mag doen om te controleren of je elkaar wel kent.
Reputatie 7
Badge +4
Het kan heel simpel Pe-Pe. Hoofdreiziger moet toch al inchecken. Stel het verplicht voor het meereiskaartje. Als mensen dan bij elkaar zitten dan is het aannemelijk en eventueel kan de conducteur nog wat aanvullende gegevens vragen. Niet helemaal waterdicht maar behoorlijk afgetimmerd, zeker al het goed wordt gecommuniceerd. Uitchecken doe je ook samen. Dat is voor de hoofdreiziger na te gaan maar bij het meereiskaartje mogelijk wat lastiger.

Maak het systeem zo dat het minder overlast- en fraudegevoelig is. Veel mensen grijpen elke kans aan, hoe doorzichtig de verhalen ook zijn. Zeker omdat het idee van de spoordeelweken juist mooi is om mensen met weinig geld ook de kans te geven om te reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb een kortingskaart en als het niet mag, dan mag het niet. Heb het andere forum gelezen en daar heeft Tom het over de geest van handelen en ethisch handelen. Ik snap dat punt. Maar ik krijg als alleenstaande een meereiskaart toegestuurd en als alleenstaande vele NS aanbiedingen die ik niet kan gebruiken tenzij ik iemand meeneem. En dan is het voordeel altijd voor die andere tweede persoon die nooit met de trein reist. En met de meereiskaart is dat eigenlijk ook weer zo. Ik zou het wel eens leuk vinden als ik als vaste NS klant zelf voordeel extra krijg.
Ik heb een voordeelurenkaart dus ik betaal gelukkig na 09.00 uur door de week niet helemaal de volle mep voor een reis maar dan nog.
Als je het dan hebt over ethiek dan is het van de NS ook onethisch om vertraging van een kaartje over korte afstand niet te vergoeden om het enkele feit dat dat minder dan 2,20 euro is. Alsof je minder overlast hebt van vertraging op een korte afstand. Dat de vergoeding dan relatief duur is vanwege administratiekosten is ethisch ook niet te verkopen. Ze zijn zelf immers degene die vertraagd zijn. Dus als je het over ethiek hebt klop aan bij de NS zelf.

Je kunt met het al dan niet vermeende fout handelen van een ander nooit als rechtvaardiging van je eigen fouten aanvoeren.

Ik begrijp je punt wel en ik zal zeker even op zoek gaan naar een medereiziger die wel met me wil samenreizen.
Maar me beschuldigen van zwart rijden en overlast vind ik onethisch.

Wijs eens aan waar ik je daar van beschuldigd heb. Dat kun je niet.

Ik heb nog niet eens van de mogelijkheid gebruik gemaakt om met de meereiskaart te reizen. Alles gelezen te hebben kijk ik nog even hoe ik het oplos of dat ik komende maandag een gewone kaart koop en later probeer eindelijk eens een echt voordeel van de NS te kunnen genieten. Ben in ieder geval blij dat ik niet met jou hoef samen te reizen Thom. Houd niet zo van zuurpruimen.

Die typering is voor jouw rekening en verantwoordelijkheid, Natasha. Lees eens wat beter tussen de regels door, zou ik zeggen. Met name de paar laatste regels van reactie 10. Maar voor het overige is je reactie al grote winst.

Reactie 8 de laatste 2 zinnen vergelijk je mij met iemand die zonder overleg beweert met jou samen te reizen en stel je dat ik wil zwart reizen en overlast veroorzaak. Dat is ook de reden dat ik schrijf dat ik gelukkig niet met jou samen hoef te reizen. Dat je een absoluut nare ervaring had met die andere mevrouw in de trein wil niet zeggen dat iedereen die creatief met een meereiskaart omgaat per definitie een zwartrijder is. En inderdaad zullen er mensen zijn die zich opdringen aan anderen als medereizigers. Dat is zeker niet goed. Maar als mensen het prima vinden dat je met ze "meereist" lijkt me dat geen enkel probleem. Dat er mensen zijn die geen nee durven zeggen op de vraag van samen reizen zegt ook veel over die mensen zelf vind ik. Als iedereen eerlijk zijn motieven zegt kan iedereen eerlijk bekijken of hij daar aan meewerkt.
Nog even ter info voor Thom, mijn reactie bij 12 was ik aan het typen en verzenden meteen na reactie 8 te hebben gelezen. Had je correctie/toelichting bij 10 toen nog niet gelezen.
Beste Natasja, Welkom op het NS Service Forum. Goed om te zien dat jij je weg naar het forum ook gevonden hebt. Het volstaat niet om pas bij controle op zoek te gaan naar een medereiziger. In principe is je medereiziger dus iemand met wie je vanaf begin tot eindstation meereist. Als dat in praktijk anders is, en je organiseert dat een beetje handig, dan is dat bij controle niet vast te stellen. Dat zullen we dus ook niet expliciet verbieden. Je moet echter wel de gehele reis meereizen met iemand ouder dan 12 en in het bezit van een geldig vervoerbewijs.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Acties en Uitjes' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Reageer