beantwoord

Meereisretour met overstap

• 4 augustus 2019
  • 42 reacties
  • 1096 Bekeken

Reputatie 3
  • Reisadviseur**
  • 252 reacties
Vraag: ik wil graag op een meereisretour meereizen met iemand met een vrije keuze 60 plus. Deze persoon heeft dan al een halfuur in mijn richting gereisd. Als deze persoon uitstapt waar ik opstap en een half uur wacht, mag ik dan mee op de meereis (omdat we dus niet alles samen reizen?
icon

Beste antwoord door Danny NS 8 augustus 2019, 11:40

@Sim70 ik heb research voor je gedaan. Reis je met iemand mee met een Keuzedag? Dan mag je ook halverwege de rit je te voegen tot de reiziger met de Keuzedag.

Voorbeeld: De reiziger met Keuzedag check-in op station Maastricht en gaat richting Eindhoven. Je mag als reiziger met een meereisticket instappen op bijvoorbeeld Roermond om vanaf daar samen de rit te vervolgen naar Eindhoven.

De reiziger met de Keuzedag hoeft dus niet tussentijds in en uit te checken.
Bekijk origineel

42 reacties

Badge +3
Er staat op de website het volgende:
"Met het Meereisretour reis je 1 dag met iemand mee die in het bezit is van een geldig vervoerbewijs, in dezelfde klasse en op hetzelfde traject."
Meereizen met iemand die met een keuzedag 60+ reist is een interessant geval om die persoon een dag onbeperkt reizen heeft en dus niet gebonden is aan het retour.
In theorie zou de hoofdreiziger moeten uitchecken op het station waar je instapt met het meereisretour en gelijktijdig moeten inchecken op jouw vertrekstation. Bij controle op het perron heb je immers geen geldig vervoerbewijs omdat het alleen geldig is wanneer je met iemand meereist.

Mij lijkt het een typisch geval dat in de praktijk pas een probleem oplevert wanneer je niet samen met je medereiziger in de trein zit. Dat die al een half uur heeft gereisd voordat jullie elkaar ontmoeten is niet belangrijk.

Maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie en ik geef mijn mening graag voor een betere.
Reputatie 3
dank je Mark, ja dat had ik ook bedacht. In principe mag de ‘vrije reis’ het hele land door. Om netjes volgens de regels te doen kan ik niet haar vertrekstation opgeven want dan zou ik voor 9.00 in de trein hebben gezeten. Maar als zij onderbreekt op dronten (waar ik opstap, na 9.00 uur )dan doen we het volgens mij zoals het mag. Dat halfuurtje extra nemen we dan maar voor lief. En terug stap ik eerder uit maar dat geeft niet, zij reist dan alleen op haar vrije reis verder. Maar wat mark ook zegt...iemand een betere/andere mening? Ik hoor het graag!
Reputatie 3
Mss wil/ kan een moderator hier iets over zeggen?
Reputatie 4
Mij lijkt het een typisch geval dat in de praktijk pas een probleem oplevert wanneer je niet samen met je medereiziger in de trein zit. Dat die al een half uur heeft gereisd voordat jullie elkaar ontmoeten is niet belangrijk.

Mee eens.

Er staat ook dat de persoon met wie je meereist op het traject en in de klasse van de meereizer een geldig vervoerbewijs moet hebben. Ik lees hierin niet dat de persoon met wie je meereist geen langer traject mag afleggen, maar alleen dat hij op het traject van de meereizer in het bezit dient te zijn van een geldig vervoerbewijs. Maar goed, dat is hoe ik het lees.

Volgens mij wordt hier in de praktijk ook zo mee omgegaan.
Mss wil/ kan een moderator hier iets over zeggen?

Onze interne kennisbank zegt hier het volgende over:

• Alleen te gebruiken als degene met wie je meereist een geldig NS-vervoerbewijs of geldige check-in kan tonen naar de bestemming van de Meereiskaart (exact hetzelfde traject) en 12 jaar of ouder is.
  • Op precies hetzelfde traject en in dezelfde klasse als het vervoerbewijs van de persoon met wie meegereisd wordt.
Officieel zal dus de check-in van de Keuzedag hetzelfde moeten zijn als jouw beginstation. Halverwege in- en uitchecken zal dit oplossen. 30 minuten wachten lijkt mij niet noodzakelijk.
Reputatie 3
Dank je wel Danny, echter ik kan als klant jullie interne kennisbank niet raadplegen. Ik lees wat er op de site staat en daar staat wat eerder gezegd is: “ met iemand mee in de zelfde klasse en met hetzelfde traject”. In- en uitchecken levert sowieso een half uur vertraging op want zo lang blijft de trein niet wachten.....maar goed, ik wil het wel netjes doen dus dat gaan we doen. Volgens mij staat er dan “overstap” in de railpocket wat het technisch ook niet is, maar een onderbreking......
Reputatie 3
Graag nog een reactie op mijn vorige opmerking.....het is maar net hoe je het leest toch, ik reis mee met iemand op hetzelfde traject en indezelfde klasse....
Reputatie 4

Mss wil/ kan een moderator hier iets over zeggen?Onze interne kennisbank zegt hier het volgende over:

• Alleen te gebruiken als degene met wie je meereist een geldig NS-vervoerbewijs of geldige check-in kan tonen naar de bestemming van de Meereiskaart (exact hetzelfde traject) en 12 jaar of ouder is.

Hier staat het toch echt anders omschreven dan op de website van NS. De website zegt dat de persoon met wie je meereist op hetzelfde traject in het bezit dient te zijn van een geldig vervoerbewijs voor dezelfde klasse. De NS-kennisbank heeft het over het tonen van een NS-vervoersbewijs of check-in voor exact hetzelfde traject.

In het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs op een bepaald traject is iets anders dan het tonen van een vervoerbewijs voor exact hetzelfde traject.

Vanwaar het verschil tussen de kennisbank en de communicatie naar buiten? Deze tekst is toch ook geschikt voor de website?

(Ik begrijp trouwens niet zo goed hoe je een check-in kunt tonen NAAR de bestemming van de meereiskaart, want dat geef je bij een check-in niet aan en je kunt uitchecken waar je wilt natuurlijk. Maar dit helemaal terzijde.)
Reputatie 3

Mss wil/ kan een moderator hier iets over zeggen?Onze interne kennisbank zegt hier het volgende over:

Hier staat het toch echt anders omschreven dan op de website van NS. De website zegt dat de persoon met wie je meereist op hetzelfde traject in het bezit dient te zijn van een geldig vervoerbewijs voor dezelfde klasse. De NS-kennisbank heeft het over het tonen van een NS-vervoersbewijs of check-in voor exact hetzelfde traject.

In het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs op een bepaald traject is iets anders dan het tonen van een vervoerbewijs voor exact hetzelfde traject.

Vanwaar het verschil tussen de kennisbank en de communicatie naar buiten? Deze tekst is toch ook geschikt voor de website?

(Ik begrijp trouwens niet zo goed hoe je een check-in kunt tonen NAAR de bestemming van de meereiskaart, want dat geef je bij een check-in niet aan en je kunt uitchecken waar je wilt natuurlijk. Maar dit helemaal terzijde.)

Dit is dus precies mijn vraag: ten eerste beschik ik als klant niet over jullie interne kennisbank. Ik moet dus afgaan op de info van de website. Ik snap volledig dat ik -als meereizen- niet eerst al een stuk kan reizen, maar ik mag toch ‘aanhaken’ op het traject van de persoon met wie ik meereis (in dit geval iemand met een vrije keuzedag). En het is toch zonde om een halfuur vertraging op te kopen omdat deze persoon in en uit moet checken zodat we hetzelfde incheck station hebben wat gewoon op de route ligt? de trein wacht niet dus dan kunnen we vervolgens 29 minuten wachten.....
Reputatie 3
ik kan natuurlijk gewoon het incheckstation van de vrije reisdag-persoon invullen. maar fysiek stap ik echt later in dus als dat geconstateerd wordt kan er alsnog een punt van gemaakt worden. Terug speelt het helemaal niet want dan stap je eerder uit...dan zou het heen toch ook geen punt moeten zijn?
Reputatie 3
Helaas geen reactie meer gekregen...heb nu maar zelfde vertrekstation ingevuld als degene met de vrije reis. Op het geprinte ticket staat “ u dient exact hetzelfde traject te reizen” deze zin was ik nog nergens eerder tegengekomen....enfin ik zie het wel morgen en zal laten weten wat de conducteur zei, mochten we die treffen.......
Reputatie 4
De tekst op het ticket lijkt inderdaad meer overeen te komen met de 'interne kennisbank' dan met de tekst op de website.

Goede reis in ieder geval. 🙂
Badge +3
Het kan geen kwaad om het vertrekstation gelijk te laten lopen met het incheckstation van degene met wie je meereist. Er is nog steeds geen verplichting dat je de hele reis die op je ticket staat daadwerkelijk moet afleggen en niet op een station later op de route mag opstappen. Eventuele poortjes gaat altijd open met een e-ticket.
Badge +3
Logisch nadenkend is het natuurlijk voldoende als degene met wie je meereist op elk moment van jouw reis een geldig vervoerbewijs heeft (zelfde traject/reisrichting), dus ook als diegene later instapt of eerder uitstapt (met bijbehorende stations/traject op je ticket vermeld).

Het woordje EXACT mag dus sowieso weg, want bij een incheck op een ov-chipkaart is inderdaad nog helemaal geen bestemming bekend, en met wie je meereist doet er ook niet toe, zolang er bij controle maar iemand aangewezen kan worden.

Dus voor de heenreis met persoon A meereizen en de terugweg met persoon B is ook geen enkel probleem. Die hoeven helemaal geen exact hetzelfde dagretour te hebben dus (of van plan zijn om precies dezelfde reis als jijzelf te maken, meestal op een ov-chipkaart natuurlijk).

Maak de voorwaarden dus gerust gelijk aan die voor Samenreiskorting op een e-ticket (voor één traject retour op dezelfde dag) en je bent klaar.
Reputatie 3
Dank voor jullie bijval forumleden! Ik vind het jammer dat geen van de moderators uitsluitsel kon geven.
De reiziger met vrije keuzedag en ik gaan wel netjes met een trein die na 9.00 vertrekt , dat is voor mijn deel tenminste een voorwaarde en anders haal ik dit topic er wel bij op Mn telefoon. Als een van de moderators nog wil reageren graag.....er zullen vast meer reizigers zijn met deze vraag. Ook wil ik graag antwoord op de vraag waar die tekst met ‘exact’ ineens vandaan komt..........ik heb het product al aangeschaft als ik dit te lezen krijg en dat kan denk ik niet kloppen........het is voor morgen geen probleem maar verwarrend is het allemaal wel. Als je wilt voorkomen dat een medereiziger eerder gaat reizen dan de hoofdpersoon, zet dat er dan op.....
Reputatie 3
Vandaag gereisd zoals gezegd...instapstation van hoofdreiziger ingevuld maar heen en terug geen conducteur gezien. Kan dus niet zeggen wat er gebeurd (zou) zijn. @moderators...graag alsnog een reactie van jullie kant....
Badge +3
Als je hoofdreiziger ook na 9:00 vertrokken is dan is het geen probleem, maar anders had je toch beter je eigen vertrekstation (na 9:00) kunnen invullen.

Anders zou men bij controle natuurlijk de conclusie kunnen trekken dat jij ook vóór 9:00 bent gaan reizen.
Reputatie 3
Zeker! Hoofdreiziger is ook na 9.00 vertrekken, was een betere optie dan in en uitchecken waar ik opstapte en dan 28 minuten wachten.....nogmaals ik wil het netjes doen maar de regels zijn gewoon niet duidelijk in mijn ogen.
Badge +3
Volgens mij is het hoop drukte om niks van de kant van NS. Ze hebben gewoon geen rekening gehouden met de situatie dat iemand meereist met een reiziger die van een keuzedag gebruik maakt.
Badge +3
Volgens mij is het hoop drukte om niks van de kant van NS. Ze hebben gewoon geen rekening gehouden met de situatie dat iemand meereist met een reiziger die van een keuzedag gebruik maakt.
Exact/precies @iMark en dat maakt toch niet uit? Voorbeeld:

Ik woon in Eindhoven en mijn vriendin woont in Woerden. We zijn van plan om een dagje Groningen te toen. Zij heeft dus een Meereisretour Utrecht - Groningen verzilverd, en ikzelf heb bijv. Weekend Vrij. Dan reist zij gewoon even (op haar ov-chipkaart) naar Utrecht, en we ontmoeten elkaar daar op het station bij Starbucks of zo. Ik ga daarvoor echt niet uitchecken en weer inchecken in Utrecht natuurlijk. Binnen 35 minuten is dat toch geen incheck maar een 'overstap'.

Zij stapt samen met/bij mij in (ik heb een incheck Eindhoven) en de terugweg Groningen - Eindhoven doen we ook gewoon samen, en zij stapt in Utrecht weer uit. En als ze een Meereisretour Eindhoven - Groningen had gekocht (waarom ook niet, kost net zo weinig) dan kan ze ook nog met me mee terug naar Eindhoven, want staat op haar ticket.

Ik zie het probleem niet, we reizen op elk moment geldig samen (zelfde traject) en zij 'reist gewoon met mij mee' (of met wie dan ook, dat mag ze zelf kiezen en hoef je niet van tevoren aan te geven).

Niets aan de hand dus, zoals @iMark zegt.
Badge +3
Volgens de "kennisbank" die door @Danny NS is geraadpleegd maakt het wel uit. Daaruit komt de merkwaardige definitie:
  • Op precies hetzelfde traject en in dezelfde klasse als het vervoerbewijs van de persoon met wie meegereisd wordt.
Daaruit blijkt volgens mij dat degene die deze wartaal heeft geschreven nooit rekening heeft gehouden met de Keuzedag.
Badge +3
Woeha!

...een geldige check-in kan tonen naar de bestemming van de Meereiskaart (exact hetzelfde traject)
Zo dan... Dat is totaal onmogelijk! Wel "in de richting van een (onbekende) bestemming..." Met een check-in is de bestemming volkomen onbekend dus!

Als ik aan de voorbeeldreis Eindhoven - Groningen begin (incheck) en zij met een Meereisretour Utrecht - Groningen reist, maar ikzelf spontaan in Meppel besluit naar Leeuwarden te gaan maakt niemand ons wat tussen Utrecht en Meppel hoor!

Zij zal dan alleen iemand anders moeten zoeken (iemand die uit of via Utrecht gekomen is natuurlijk!) om verder mee naar Groningen te mogen/kunnen reizen.

Of verplicht terug naar Utrecht (met iemand die uit Groningen komt), als ze echt zo streng zijn.
Badge +3
Vandaar ook dat iedereen in dit topic aan totale verwarring ten prooi is gevallen.
Reputatie 3

Officieel zal dus de check-in van de Keuzedag hetzelfde moeten zijn als jouw beginstation. Halverwege in- en uitchecken zal dit oplossen. 30 minuten wachten lijkt mij niet noodzakelijk.

Tja...hier kwam mijn verwarring...officieel moet je hetzelfde incheck station hebben. Als je de meereis print staat er ineens het wordt exact op...

het is sowieso een rare tekst want bv een vrije keuzedag heeft theoretisch geen traject, de kan maar raak ‘crossen’, al wil je de hele dag van Amsterdam naar Zandvoort op en neer bij wijze van spreken. En de inchecker, met wie je als meereizen meereist kan natuurlijk geen bestemming tonen van de meereiskaart.

In het voorbeeld Woerden Utrecht dat de meereizen eerst naar Utrecht reist op eigen OV om daar de hoofdreiziger te ontmoeten...dat speelde bij ons niet. De hoofdreiziger zat al in de trein waar ik op wilde stappen. Ze kwam letterlijk langs zeg maar. Voor een incheck o-hetzelfde staion zou ik meer kosten moeten maken dan de hele meereis .

ik houd het er idd maar op dat er niet aan een vrije keuze reisdag gedacht is. Maar nogmaals , ik zou graag nog eens een moderator hierover willen horen.

In welke voorwaarden kan ik het meereisretour vinden?

Reageer