beantwoord

Meereisretour met overstap

• 4 augustus 2019
  • 42 reacties
  • 1096 Bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Badge +3
Volgens mij bedoelen ze "retour op één traject" in combinatie met "samen uit, samen thuis" waarbij de persoon met wie je meereist totaal niet uitmaakt. Gewoon elke vorm van Samenreizen (of meereizen) dus, met iemand met een abonnement, keuzedag of incheck op welke ov-chipkaart dan ook.

Of zelfs een e-ticket, maar dat mag alleen geen actiekaartje zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Nergens in de voorwaarden staat letterlijk dat er moet zijn ingecheckt op hetzelfde station. Ook als je eerder aan je reis begint, reis je nog steeds "exact hetzelfde traject" als iemand die later instapt. Dat je daarvóór ook een traject hebt gereisd, is niet relevant. Als je met iemand met een e-ticket meereist, is ook niet te controleren waar diegene is ingestapt.
Het zou toch van de gekke zijn dat het wel mag, maar alleen als diegene dan een half uur moet wachten. Zo is het product natuurlijk niet bedoeld.

tra·ject (het; o; meervoud: trajecten)1 deel van een spoorlijn, weg of afstand
Reputatie 3
Ik val in herhaling maar...nogmaals dank voor alle bijval. Ondertussen blijft het van de kant van de NS erg stil hier.....misschien wil een van de HC ‘s die actief zijn hier op iets zeggen?
@Sim70 ik heb research voor je gedaan. Reis je met iemand mee met een Keuzedag? Dan mag je ook halverwege de rit je te voegen tot de reiziger met de Keuzedag.

Voorbeeld: De reiziger met Keuzedag check-in op station Maastricht en gaat richting Eindhoven. Je mag als reiziger met een meereisticket instappen op bijvoorbeeld Roermond om vanaf daar samen de rit te vervolgen naar Eindhoven.

De reiziger met de Keuzedag hoeft dus niet tussentijds in en uit te checken.
Badge +3
@Danny NS
Je laatste antwoord betekent dat NS toegeeft dat het eerder gegeven antwoord met verwijzing naar de interne "kennisbank" niet juist was. Gaat de "kennisbank" aangepast worden zodat niet nogmaals een verkeerd antwoord wordt gegeven?
@Danny NS
Je laatste antwoord betekent dat NS toegeeft dat het eerder gegeven antwoord met verwijzing naar de interne "kennisbank" niet juist was. Gaat de "kennisbank" aangepast worden zodat niet nogmaals een verkeerd antwoord wordt gegeven?

Dat is correct. Het zal aangepast worden. Het was niet ingericht op Keuzedagen.
@Danny NS zou je kunnen aangeven waar we de voorwaarden mbt meereizen kunnen vinden?
Reputatie 7
Badge +2
Maar dat geldt toch niet specifiek alleen voor Keuzedagen? Je kunt net zo goed meereizen met iemand die bv een Altijd Vrij of ander abonnement heeft of zelfs gewoon op vol tarief reist en op een eerder station is ingestapt. Het moet voor een meereisretour helemaal niets uitmaken waar de andere reiziger mee reist, zolang het maar geen actiekaartje is.
Badge +3
Precies. Met een meereisretour zou je kunnen meereizen met een buitenlandse kennis die in Nederland met Interrail op stap is.
Reputatie 3
Hallo Danny, dank voor het uitzoeken maar de reis is dus al gemaakt en het eerste antwoord wat je gaf, klopte niet. Heli’s dat ik zelf maar even doorgehakt het a naders hadden we - voor niks- een half uur op een station gestaan om de hoofdreiziger in-en uit te laten checken. Bovendien is de tekst op het meereisretour als je die uitprint helemaal gek, daar staat ineens dat de reis exact hetzelfde moet zijn (en dat is maar net weer hoe je het interpreteert). Ik neem het jou persoonlijk uiteraard niet kwalijk maar hier mag echt nog wel even goed naar gekeken worden. En ik vind het oprecht vreemd dat niemand zich bij NS dit vantevoren bedenkt. Enfin, ik hoop dat andere mensen er gemak van hebben dat we dit nu uitgezocht hebben.
Badge +3
Het blijft vreemd dat iets dat zo voor de hand ligt tot zoveel misverstanden en bureaucratisch gestumper kan leiden.
Badge +3
Er zullen best situaties zijn die vraagtekens oproepen of niet mogen. Voorbeeld(en):
  • Ik kom uit Eindhoven en check daar in. Mijn vriendin voegt zich met een Meereisticket Utrecht - Meppel (ze gaat bijv. op familiebezoek daar) bij me en we reizen samen die kant op (welke kant is onbekend, want ik heb alleen maar een losse incheck en waar ik heen ga bepaal ik zelf wel dus, (zonder terugsteken, maar in ieder geval richting Zwolle en Meppel dus).
Mag dit, of moet ze dan Eindhoven - Meppel op haar meereisticket zetten (en alsnog in Utrecht opstappen natuurlijk, wat dus mag)? Ik kom immers (van)uit Eindhoven... Lastig ook vooral al zij kort na 9:00 in Utrecht wil opstappen op een doordeweekse dag.
  • En als dat laatste zo is (eigenlijk hetzelfde): Ik besluit om een dagje Groningen te doen en zet mijn vriendin in Meppel de trein uit. Doei, veel plezier met je familie, doe ze de groeten en ik kom je vanavond wel weer oppikken voor de terugweg!
Mag dit, of krijgt ze dan problemen omdat ik blijkbaar uit Groningen kom? Moet ze dan écht Eindhoven - Groningen invullen voor Utrecht - Meppel retour (omdat ze toevallig met mij meereist )? Want EXACT zelfde traject...

Beetje van de gekke allemaal, zeker als ik spontaan besluit om (heb toch Weekend Vrij) bijv. vanaf Meppel niet naar Groningen maar naar Leeuwarden te gaan, toch? Dat maakt haar Meereisretour (Eindhoven - Groningen) dan in één klap ongeldig, buiten haar schuld om!

Het lijkt me dus logisch dat ze gewoon Utrecht - Meppel mag invullen en met mij meereizen omdat 'we' (binnen haar gekozen traject) exact dezelfde ritten maken (samen heen samen terug).

Waar ik vandaan kom (ingecheckt ben) is totaal onbelangrijk en waar ik heen ga (uiteindelijke uitcheck) is ook onbekend bij controle. En wie ik ben vind ik er al helemaal niet toe doen, want misschien heb ik wel een anonieme ov-chipkaart of Holland Travel Ticket (vergelijkbaar met een Keuzedag) uit een automaat! Ze mag de terugweg dus ook gewoon samen met iemand anders doen.

Overigens kan ze alle bovenstaande problemen omzeilen door op haar Meereiskaartje Eindhoven - Buitenpost in te vullen... vooropgesteld dat ikzelf na 9:00 uit Eindhoven vertrek. Dan maakt het ineens niet meer uit of ik doorgereidsd ben naar Groningen of Leeuwarden!
Ik denk dat de voorwaarde zo specifiek is gemaakt omdat er dan niet meer (minder snel in ieder geval) reizigers alleen met een Meereisretour in de trein plaats kunnen nemen en aan een willekeurige reiziger kunnen vragen of het goed is dat ze 'meereizen'. Ik geloof niet dat als je duidelijk met elkaar op pad bent er een issue is. Met Samenreiskorting gaat dit toch ook niet fout? Of met het Groepsticket (tenzij de hoofdboeker ontbreekt natuurlijk).
Badge +3
Ik denk dat de voorwaarde zo specifiek is gemaakt omdat er dan niet meer (minder snel in ieder geval) reizigers alleen met een Meereisretour in de trein plaats kunnen nemen en aan een willekeurige reiziger kunnen vragen of het goed is dat ze 'meereizen'.
Dat weet ik eigenlijk wel zeker! Als iemand een Meereisretour Valkenburg - Buitenpost heeft en meereist met iemand die bijv. pas in Eindhoven of Utrecht ingecheckt is zit diegene keihard fout!

Dus gewoon de gehele heenreis samen met één persoon, en zelfde voor de terugreis (mag een andere persoon zijn, daar wordt niet naar gekeken).
Reputatie 3
Ja, dat denk ik ook. Vroeger waren de meereiskaartjes gratis en kon je idd makkelijk aan iemand vragen of je een stukje mee kon gaan. Maar nu betaal je 7,95. In alle redelijkheid leek het mij ook dat je met een vrije reisdag hoofdreiziger mee kon reizen, alleen dit staat/stond helemaal niet duidelijk aangegeven. 48 uur nadat ik de vraag gepost had, was er nog steed geen kloppend antwoord. Wij zijn nu uiteindelijk meer dan een uur later op bestemming aangekomen. Ik heb nl dezelfde vertrekbestemming gekozen als de hoofdreiziger ( er stond dat het op exact hetzelfde traject moest) en de hoofdreiziger mocht wel in augustus voor 09.00 de reis aanvangen. Dat ging nu niet op ,ik wilde het netjes volgens de regel doen en nu blijkt dat het wel had gekund. Beetje knullig allemaal.
Badge +3
Dat is inderdaad (achteraf) flink balen. Ben wel blij dat het nu helder is, en de voorwaarden hopelijk wat duidelijker gemaakt worden.

Zowel de heenreis als terugreis dien je samen te reizen (gehele traject, volgens reisplanner) met iemand die datzelfde traject ook reist.

Oh, en zijn natuurlijk zat topics waar een antwoord langer dan 48 uur op zich liet wachten... of nog altijd geen duidelijkheid is 😥
Reputatie 3
Dat is inderdaad (achteraf) flink balen. Ben wel blij dat het nu helder is, en de voorwaarden hopelijk wat duidelijker gemaakt worden.

Zowel de heenreis als terugreis dien je samen te reizen (gehele traject, volgens reisplanner) met iemand die datzelfde traject ook reist.

Oh, en zijn natuurlijk zat topics waar een antwoord langer dan 48 uur op zich liet wachten... of nog altijd geen duidelijkheid is 😥

Ach het is geen wereldproblemen natuurlijk.....en er zijn idd topics die langer duren. Wij hebben elkaar in ieder geval mooi kunnen helpen, nogmaals dank daarvoor!

Reageer