beantwoord

Meereisretour voor 9.00 met aanvullend ticket

• 12 juli 2019
  • 8 reacties
  • 414 Bekeken

Reputatie 3
Jullie zullen wel denken: weer iemand die van alles wil met een meereiskaartje, maar vooruit. Ik heb een abonnement en ik wil iemand meenemen.

Kan hij met het meereisretour om 08:36 beginnen met reizen vanaf 't Harde als de trein om 09:00 stopt in Putten en hij een los e-ticket koopt 't Harde-Putten? We reizen de hele reis samen.

Geldt het meereisretour als 100% korting in Nederland voor de IC-Brussel?
icon

Beste antwoord door MoDe 12 juli 2019, 09:46

Je kunt inderdaad met een meereisretour voor 9 uur de trein in, als je voor het gedeelte tot 9 uur een aanvullend vervoersbewijs hebt.
Voor internationale treinen geldt 100 procent korting in Nederland. Kijk wel of je voor het gedeelte in Nederland toeslag moet betalen.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je kunt inderdaad met een meereisretour voor 9 uur de trein in, als je voor het gedeelte tot 9 uur een aanvullend vervoersbewijs hebt.
Voor internationale treinen geldt 100 procent korting in Nederland. Kijk wel of je voor het gedeelte in Nederland toeslag moet betalen.
Reputatie 7
Badge +4
Om precies te zijn moet u een kaartje hebben tot het eerste station dat u na negen uur aandoet. Daarna is uw kaartje uiteraard wel geldig. Het meereisretour geldt niet voor 100 procent korting in heel Nederland, maar wel tot de laatste plaats voor de grens, in uw geval Breda. U heeft er dus geen korting mee tussen Breda en uw Belgische bestemming. In de meeste gevallen betekent dit dus een internationaal kaartje vanaf Breda als u dit traject incidenteel reist.

Met een dagkaartheeft u een kaart tot de grens, met een meereisretour of een ander dagretour, tot het laatste station voor de grens. Houd dit onderscheid wel in de gaten. In de ICBrussel is de controle nauwgezetter dan doorgaans in Nederland. Hoe dan ook, u bespaart er flink mee.
Reputatie 5
Badge
TIP: vanaf die plaatsen is het wrs veel voordeliger-als U tenminste 1 week tevoren al de dag weet, om de voordelige retours vanaf woonplaats naar BRU (of eventueel vanaf Breda-check zelf prijsjes) te kopen en dan heeft U al die problems ook niet-hoewel, dan mag U beiden pas na 9.00 vertrekken.
Reputatie 1

Met een dagkaartheeft u een kaart tot de grens, met een meereisretour of een ander dagretour, tot het laatste station voor de grens. Houd dit onderscheid wel in de gaten. In de ICBrussel is de controle nauwgezetter dan doorgaans in Nederland. Hoe dan ook, u bespaart er flink mee.

Hangt ook af van het personeel. NS'ers controleren minder vaak (nauwelijks eigenlijk..) dan NMBS'ers.
Reputatie 7
Badge +4
Wie zijn zaken in orde heeft, reist rustiger. Dat lijkt me ook de norm, niet de mate van controle. Normaal zit ik er wekelijks in, en de controle is intensiever dan gemiddeld in Nederland. Dat dat ook makkelijk kan, is gemiddeld zeker zo. Het is een grenstrein, dat maakt ook uit. Ik reis met een samengesteld kaartje en daar wordt echt wel goed naar gekeken. De Belgen zijn er elk uur haast wel, ook in Nederland.
De Belgen zijn goed op de hoogte van de Nederlandse kaartjes en kunnen alles controleren. Ze zijn ook goed getraind op de omgang met wat matiger Nederlands gedrag. Over het algemeen verloopt de reis met deze trein heel plezierig en hij rijdt elk uur, de controle is zo die zou moeten zijn.
Reputatie 1
De S32 uit Roosendaal heeft ook een uurdienst, ook op zon- en feestdagen. De meerprijs voor een rit met Benelux t.o.v. die S32 is hoger in euro's dan het rijtijdverschil in minuten. Daarbij komt dat het HSL-materieel (Traxx-locs i.c.m. met ICR-rijtuigen uit de jaren '80) een stuk minder betrouwbaar is dan de NMBS "varkensneusjes" op de S32 (zie ook de dagelijkse verstoringsinformatie; let op: de ICD's en serie 1100 Den Haag - Eindhoven rijden met hetzelfde materieel). Sinds april 2018 heb ik dus geen Benelux meer van binnen gezien (ik reis toch minstens 4x per maand naar België).
Reputatie 7
Badge +4
Het is een economische keuze. Zelf peins ik er niet over, ik vind het veel te lang duren, en het om de haverklap stoppen ook niet fijn De eerste klas is wel heel erg matig, maar ik kan me verder goed voorstellen dat mensen uit de regio en Zeeland deze trein nemen.

Ik hou van de ICBrussel, voorheen de Benelux. De dienstregeling mocht wat mij betreft wel uitgebreid worden met een trein die nog een uur later gaat, maar het is niet anders. Het idee dat het een normale verbinding is tussen de belangrijkste steden van beide landen, vind ik ook zo het hoort. Zo zie je maar hoe persoonlijk het toch kan zijn.

Via Rosendaal naar België is zeker een economische keuze. Het is een Belgisch tariefpunt. Nu Breda nog. 😉
Reputatie 1
Via Rosendaal naar België is zeker een economische keuze. Het is een Belgisch tariefpunt. Nu Breda nog. ;-)
Mwoah, met het miljoenenverslonden Fyra-echec nog vers in het geheugen zie ik dat niet zo gauw gebeuren. En om het gebruik van de S32 uit Roosendaal te ontmoedigen zijn de aansluitingen daar op de binnenlandse treinen tenenkrommend, vooral in het weekend: 20 minuten op serie 3600 naar Zwolle, 29 minuten op de serie 2200 naar Vlissingen, 34 minuten op de serie 2200 richting Dordrecht/Amsterdam en last but not least 56 (!!) minuten op de serie 5900 naar Dordrecht (wie naar Oudenbosch moet, kan beter zorgen dat hij of zij een fiets in Roosendaal heeft staan).

Reageer