beantwoord

Meereizen met iemand met abonnement

• 4 augustus 2018
  • 7 reacties
  • 300 Bekeken

We Gaan maandag met 7 mensen naar Duinrell, ik heb een jaarabonnement waarop dit geld: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Dus dan reizen we met 4 mensen al met 40% korting. We dachten voor de andere 3 mensen (zie foto hieronder) dat die dan meekunnen met een meereisticket, dit betekent als je de kosten verdeelt je per persoon maar 30-35% van een normaal ticket hoeft te betalen. Zou dit kloppen?

icon

Beste antwoord door Thom 4 augustus 2018, 21:57

Het is denk ik handig als u uw beginstation en waar u uitstapt om naar Duinrell te gaan even aangeeft.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

De situatie die je beschrijft is geldig. Iemand die op saldo reist met een ov-chipkaart (al dan niet met 40% Samenreiskorting omdat ze met jou meereizen) mag iemand met een meereiskaartje mee laten reizen.

Er zou zelfs dus nog een 8e persoon mee kunnen met een meereiskaartje. Voor kids van 4-12 jaar kan je ook een RailRunner dagkaartje kopen voor € 2,50.

Let op dat je met Samenreiskorting niet kunt inchecken tussen 6:30-9:00 en 16:00-18:30 (kan wel maar je krijgt dan geen 40% korting).

Eenmaal ingecheckt mag je wél doorreizen in de spits. Voor de meereiskaartjes geldt eigenlijk hetzelfde, maar dan wordt in de spits een incheck geweigerd ("Niet mogelijk").

Let ook op bij overstappen naar een andere vervoerder (bijv. Arriva). Dat mag/kan ook niet tijdens de spits.
Zoals Robert aangeeft is dit zeker toegestaan Ewout van de Sande, maar misschien kan je ook kijken naar het Groepsticket. Ik weet niet precies welke reis je gaat maken, maar misschien komt dit qua prijs ook goed in de buurt.
Reputatie 7
Badge +4
Het is denk ik handig als u uw beginstation en waar u uitstapt om naar Duinrell te gaan even aangeeft.
Begin station: Haarlem station
Eindhalte: Bushalte Duinrell
Reputatie 7
Badge +4
U reist met de trein naar Leiden en dat kost, uitgaande van vol tarief tweede klas, € 5,90. Met korting €3,50. Groepstickets zijn dan niet aantrekkelijk. Meereiskaartjes zijn gratis, meereizen met samenreiskorting kost € 3,50 maar dan moet degene die samenreist wel over een ov-chipkaart beschikken. Iedereen die met een geldige chipkaart reist, mag echter iemand gratis met een meereiskaartje meenemen. U reist dan met uw jaarabonnement met drie samenreizigers die alle drie dan weer iemand mee mogen nemen met een meereiskaartje uit de actie.

De samenreizigers zijn 3 x € 3,50 kwijt en de meereiskaartjes kosten niets. Wat uw kosten zijn hangt van het jaarabonnement af. Bedenk wel dat u ook geld kwijt bent voor de bus van Leiden naar Duinrell. Die bedragen €2,34 per persoon als iedereen een chipkaart heeft. Kinderen onder de twaalf met een persoonlijke ov-chipkaart hebben een derde korting.

Het is wel veel gedoe. De bus kan een alternatief zijn.
Badge +3
Ik weet niet precies welke reis je gaat maken
Het spiijt me Chiel NS... maar lezen is een vak misschien? Het stond dus al in de openingspost/vraag... Okee, dat ze vanuit Haarlem gaan wist ik ook niet maar maakt bijzonder weinig uit.

We Gaan maandag met 7 mensen naar Duinrell, ik heb een jaarabonnement
Nou Robert, ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik heb echt twee stations nodig om een reis te kunnen plannen 😉.

Ik heb de berekening niet gemaakt, maar als Ewout vanuit Maastricht was gekomen waren groepstickets waarschijnlijk goedkoper geweest.

Reageer