beantwoord

Mijn trein vertrekt om 8:56 uur.Wanneer kan ik reizen met mijn dagkaart van AH?

• 14 april 2019
  • 79 reacties
  • 2648 Bekeken

Ik wil graag om 8:56 uur de trein nemen vanaf Ede-Wageningen naar Sittard. Kan ik dan een treinkaartje kopen van Ede-Wageningen naar Veenendaal-De Klomp en vanaf Veenendaal-De Klomp reizen met mijn dagkaart van AH? Let wel: de trein stopt niet in Veenendaal-De Klomp.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 24 april 2019, 21:15

Ik heb een ander antwoord gemarkeerd. Ik heb het uitgezocht en ondanks dat het niet exact in de voorwaarden staat dien je een kaartje aan te schaffen tot het station waar de trein na 9 uur stopt. Een kaartje kopen tot het station wat je na 9 uur passeert is niet voldoende omdat hier moeilijk op gecontroleerd kan worden. Deze wijze van reizen is al een work-around en vanwege dit feit staan de voorwaarden niet letterlijk vast.
Bekijk origineel

79 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag inderdaad niet eerder in de trein reizen dan vanaf 09.00. De marge van vijf minuten geldt niet voor u.
De oplossing die u geeft, kan en mag. U bevindt zich na negen uur in de trein als u in Veenendaal de Klomp bent. Uw AH kaart is dan geldig. Het al of niet stoppen van de trein doet niet ter zake. Het gaat er om dat het traject gedekt is. Op deze wijze is dat het geval en reist u legaal.

Het is wat sneu als de trein vier minuten te laat is, maar goed.

U kunt gewoon in de trein blijven zitten, inchecken met de AH kaart hoeft niet en kan zelfs niet.

De tip van @mweiss hieronder is een hele mooie als u het Arrivatreintje geen probleem vindt.
Reputatie 3
Waarom neemt u niet gewoon de trein van 9:03 naar Nijmegen en dan via Roermond naar Sittard? U komt dan om dezelfde tijd aan (11:15). Dat is gewoon toegestaan met uw AH-dagkaart en zo hoeft u geen extra treinkaartje kopen.

Badge +3
... (oeps, las Arrivakaartje) 🤣
Reputatie 7
Badge +4
Treieieieientje

Ik zie dat je je bericht al verbeterd hebt. Je bent aan een leesbril toe. 😉 Ik herken dat wel.
Bedankt voor de reacties. De AH Dagkaart is een e-ticket. Moet je daarmee niet verplicht inchecken? Reizen via Nijmegen is niet handig want bij de overstap in Roermond wachten de treinen niet op elkaar en het is me al diverse keren gebeurd dat ik de overstap daar gemist heb.
Reputatie 7
Badge +4
Met een e-ticket kunt u niet inchecken, hooguit een poortje met Scan Ticket openen. In de trein is het een zichtbewijs, er zit geen chip in waaruit iets af te lezen is. Als u het ticket heeft en het is op het moment van geldigheid, dan mag u er mee reizen. Reist u buiten die tijd dan kunt u van de conducteur een soort boete krijgen van vijftig euro plus de reiskosten.

Inchecken kan alleen met kaartjes waar een chip met informatie in zit.

Als u het op bovenstaande manier doet, hoeft u daar niet bang voor te zijn.
Reputatie 3
Via Nijmegen en Roermond is het net wat krapper wat overstappen betreft. De route is wel wat sneller en u heeft eventueel nog treinen van 11:04 en 11:10 van Roermond naar Sittard, mocht u te laat in Roermond aankomen. Met de trein van 11:04 zou u alsnog 11:22 (met 7 minuten vertraging) in Sittard kunnen zijn, maar als u dat risico niet wilt lopen dan is reizen via Utrecht misschien handiger in uw geval.

U heeft dan inderdaad alleen een kaartje nodig tot Veenendaal De Klomp zoals Thom aangeeft.

Inchecken kan niet met een e-ticket. U kunt er wel in Sittard de poortjes mee openen.
Reputatie 7
Badge +4
Het AH-kaartje is ook geldig in de Arriva-treinen dus uw tip kan wel. Het is goedkoper en zelfs iets sneller. Zelf houd ik niet zo van de Arrivatrammetjes en zeker niet op die afstand, maar dat is persoonlijk.
Duidelijk! Hartelijk dank.
Reputatie 2
U mag inderdaad niet eerder in de trein reizen dan vanaf 09.00. De marge van vijf minuten geldt niet voor u.
De oplossing die u geeft, kan en mag. U bevindt zich na negen uur in de trein als u in Veenendaal de Klomp bent. Uw AH kaart is dan geldig. Het al of niet stoppen van de trein doet niet ter zake. Het gaat er om dat het traject gedekt is. Op deze wijze is dat het geval en reist u legaal.

Het is wat sneu als de trein vier minuten te laat is, maar goed.

U kunt gewoon in de trein blijven zitten, inchecken met de AH kaart hoeft niet en kan zelfs niet.

De tip van @mweiss hieronder is een hele mooie als u het Arrivatreintje geen probleem vindt.

Weet je dit zeker? Dus als ik de trein van Utrecht naar Den Haag wil pakken om 08:58, dan koop ik een trein kaartje Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn en op het moment dat de trein het station voorbij stuift is mijn dagkaart geldig?
Reputatie 7
Badge +4
In ieder geval als u een kaartje heeft waarmee u het eerste station na negen uur heeft bereikt. Dat is in het geval van mevrouw Veenendaal de Klomp. In uw geval zou dat Gouda zijn. Als u een kaartje heeft tot Leidse Rijn, bevindt u zich tot Leidse Rijn met dat kaartje in de trein en vanaf Leidse Rijn na negen uur met het actiekaartje, en als ik naar de voorwaarden op publiek niveau kijk, zie ik niet dat je pas na negen uur in mag stappen. De vraag is dan is het geldig vanaf het station dat je na negenen passeert of vanaf het punt waar hij daadwerkelijk stopt. Er staat toch echt vanaf negen uur en buiten de spits. U heeft een kaartje voor het spitsgedeelte.

Normaal mogen twee e-tickets op elkaar aansluiten. Ik heb niet kunnen vinden dat je pas na negen uur mag instappen, wel dat het kaartje dan pas geldig is. Het lijkt me dat het kaartje om negen uur geldig wordt, niet alleen vanaf het eerste station waar je na negenen vertrekt.

Ik denk dat een NS-medewerker maar even dieper in de stof moet duiken. Naar Antwerpen was het altijd zo dat je een kaartje tot Essen mocht kopen en als je vervolgens een kaartje van Essen naar Antwerpen had, mocht je de Intercity nemen die niet in Essen stopte omdat de kaartjes aansloten. Dat zou hier toch ook zo moeten zijn, al is het redeneren naar analogie.

Met dit ticket mag je alleen in de daluren reizen. Dat is op maandag t/m vrijdag voor 06:30 uur, tussen 9:00-16:00 uur en na 18:30 uur.

Je reist er pas vanaf negen uur mee....

Ik wil dan wel graag van NS de gronden weten op basis waarvan het wel of niet zou mogen. Mooi klusje voor @Dennis om de voorwaarden na te pluizen.

Eerst maar een glas wijn.
Reputatie 5
Misschien kan iemand van de NS daar wat licht over schijnen? Want ik vraag me ook af of het toegestaan is.

Normaal mogen twee e-tickets op elkaar aansluiten. Ik heb niet kunnen vinden dat je pas na negen uur mag instappen, wel dat het kaartje dan pas geldig is. Het ijkt me dat het kaartje om negen uur geldig wordt, niet alleen vanaf het eerste station waar je na negenen vertrekt.

Exact, dat was ook mijn redenatie in een ander topic. Daarnaast, als je bv naar België rijdt terwijl je in Nederland vrij reist koop je ook een kaartje vanaf de grens, daar stopt de trein toch ook niet?

Ik denk dat een NS-medewerker maar even dieper in de stof moet duiken. Naar Antwerpen was het altijd zo dat je een kaartje tot Essen mocht kopen en als je vervolgens een kaartje van Essen naar Antwerpen had, mocht je de Intercity nemen die niet in Essen stopte omdat de kaartjes aansloten. Dat zou hier toch ook zo moeten zijn, al is het redeneren naar analogie.

Met dit ticket mag je alleen in de daluren reizen. Dat is op maandag t/m vrijdag voor 06:30 uur, tussen 9:00-16:00 uur en na 18:30 uur.

Je reist er pas vanaf negen uur mee....

Ik wil dan wel graag van NS de gronden weten op basis waarvan het wel of niet zou mogen. Mooi klusje voor @Dennis om de voorwaarden na te pluizen.

Maar dan wel graag met onderbouwing uit de voorwaarden, ik heb hier al genoeg discussies gezien waarbij een antwoord komt als "Het mag niet volgens de regels" maar waarbij de regels dan uitblijven.
Reputatie 2
Volgens de klantenservice mag het ;)

https://twitter.com/Koen_N/status/1118454037823799296
Badge +3
Dan denk ik dat Klantenservice het mis heeft. De regel was (en volgens mij is) dat je een kaartje tegen vol tarief moet kopen tot het eerste station waar de trein na 09.00 uur stopt.

De redenering daarachter is simpel. Een reiziger kan niet bepalen hoe laat een trein een station passeert en kan alleen afgaan op de gepubliceerde dienstregeling. Van een trein die niet in Voorburg, Zoetermeer of Leidsche Rijn stopt is niet nauwkeurig vast te stellen hoe laat die daar passeert. Het eerste station waar de trein na 09.00 uur stopt is voor iedereen na te kijken.

Ik vraag me af waar Koen van NS op Twitter zijn wijsheid vandaan heeft. Ik zou graag de bron zien van die wijsheid. En als die bron er niet is graag een correctie dat het verhaal niet klopt.

Voor ritten naar het buitenland geldt dit probleem niet. Tariefmatig is het grenspunt altijd bekend.
Reputatie 2
Je haalt wat dingen door elkaar. Koen ben ik, de NS reageert simpel op mijn vraag met verwijziging naar dit topic. Op basis van die reactie ga ik er vanuit dat ik morgen rechtmatig reis.
Badge +3
Excuses. Ik heb inderdaad de draad op twitter scheef gelezen.

Ik zou die tweet maar paraat hebben in het geval er controle komt. Ik kan me niet voorstellen dat het is toegestaan om te reizen met een kaartje naar een station waar de trein niet eens stopt.
Reputatie 2
Ik kon het mij ook moeilijk voorstellen. Maar hierboven spreken ook argumenten wel voor zich... Het zou makkelijker zijn als mijn trein morgen 2 minuten later zou vertrekken... 😉
Dan denk ik dat Klantenservice het mis heeft. De regel was (en volgens mij is) dat je een kaartje tegen vol tarief moet kopen tot het eerste station waar de trein na 09.00 uur stopt.

Een regel is natuurlijk pas een regel als deze is opgenomen in de algemene of productvoorwaarden. Waar kan Ik deze regel vinden?
Het is niet toegestaan om tijdens de spits met dit ticket te reizen. Ik zal mijn collega's nogmaals op de hoogte hiervan brengen. Spijtig dat dit verkeerd is gecommuniceerd.
Reputatie 2
Maar daar proberen we nu juist omheen te werken. We snappen heel goed dat je met de dagkaart NIET tijdens de spits mag reizen. Het punt is juist dat er kaartjes omheen worden gekocht die de combinatie wél geldig zou kunnen maken. Het voorbeeld:

Ik neem de InterCity van Utrecht naar Den Haag om 08:58. Mijn dagkaart is vanaf 09:00 geldig. Met deze kaart hoef ik niet in te checken, dus op het moment dat de klok exact 09:00:00 slaat heb ik een geldig bewijs. Om tóch met deze InterCity te kunnen werd er gesugerreerd dat er een kaartje gekocht dient te worden tot 09:00. Op dat moment bevind mijn trein zich dan nog voor Utrecht Leidsche Rijn. Dus als ik een enkeltje Utrecht - Utrecht Leidsche Rijn koop zit ik tot 09:00 goed (al stopt de trein daar niet!), gevolgd door de dagkaart dat dan aansluitend geldig is.

TS had exact dezelfde vraag maar dan vanaf Ede-Wageningen, met een kaartje tot aan de Klomp ook al stopt de trein er niet. De vraag is of dit mag. Qua fysieke locaties van de trein ben je gedekt, maar of het mag is een ander verhaal.
Badge +3
Als je reist met een e-ticket en het deel in de spits afdekt met een ander geldig ticket dan mag je de hele reis gewoon maken.

Als je trein na 9:00 Leidsche Rijn (of welk station dan ook) voorbij rijdt dan lijkt me daar niets mis mee.

Zie het topic over een reis waar je met de optie 'alleen sprinters' een advies kunt krijgen via Hilversum. Dan is dat ook geldig als je (een deel van) die reis met een intercity maakt.
Badge +3
Dus kort samengevat: wanneer je eerder dan 09.00 uur wilt reizen met een actiekaartje dat vanaf 09.00 uur geldig is dan zul je een kaartje vol tarief moeten kopen naar het eerste station waar de trein stopt. En dus niet met een kaartje vol tarief naar een station waar de trein ongeveer rond 09.00 uur voorbijrijdt.

Er kan door reizigers niet gegokt worden waar de trein ongeveer om 09.00 uur rijdt. De passagetijden zijn niet breed bekend. De tijden van stationnementen zijn wel voor iedereen terug te vinden.
Dat is inderdaad wel toegestaan en ook wat wij vaak adviseren.
Dus kort samengevat: wanneer je eerder dan 09.00 uur wilt reizen met een actiekaartje dat vanaf 09.00 uur geldig is dan zul je een kaartje vol tarief moeten kopen naar het eerste station waar de trein stopt. En dus niet met een kaartje vol tarief naar een station waar de trein ongeveer rond 09.00 uur voorbijrijdt.

En nu nog graag de onderbouwing met geldende voorwaarden van de NS?

Reageer