beantwoord

Mijn trein vertrekt om 8:56 uur.Wanneer kan ik reizen met mijn dagkaart van AH?

• 14 april 2019
  • 84 reacties
  • 3014 Bekeken

Toon eerste bericht

84 reacties

Reputatie 4
@Erryt NS De vraag van TS is nu beantwoord met een antwoord welke in strijd is met jouw reacties namens NS. Hoe zit dit nu?
Reputatie 7
Badge +3
Dat is een goede vraag. Want het antwoord van @Thom staat nog steeds gemarkeerd als antwoord en deze passage in dat antwoord is niet correct:
"Het al of niet stoppen van de trein doet niet ter zake. Het gaat er om dat het traject gedekt is. Op deze wijze is dat het geval en reist u legaal."

Het doet er wel degelijk toe of de trein stopt of niet. Je moet een aanvullend kaartje vol tarief hebben naar het eerste station waar de trein na 09.00 uur stopt. Met daarbij de kanttekening dat in dit zeer uitzonderlijke geval (vertrek om 08.56 uit Ede-Wageningen richting Utrecht) met een kaartje naar Maarn kan worden volstaan en je geen kaartje naar Driebergen-Zeist hoeft te kopen.
Voor zover ik het in het topic kan nagaan is een en ander door @Erryt NS bevestigd maar heeft dit nog niet geleid tot het herzien van de beoordeling "beste antwoord".
Ik heb een ander antwoord gemarkeerd. Ik heb het uitgezocht en ondanks dat het niet exact in de voorwaarden staat dien je een kaartje aan te schaffen tot het station waar de trein na 9 uur stopt. Een kaartje kopen tot het station wat je na 9 uur passeert is niet voldoende omdat hier moeilijk op gecontroleerd kan worden. Deze wijze van reizen is al een work-around en vanwege dit feit staan de voorwaarden niet letterlijk vast.
Badge +3
Webcare denkt er nog steeds hetzelfde over. Bron

Sorry, weinig schrijfruimte. Zal meerdere tweets gebruiken.
Ik wil van Leeuwarden naar Eindhoven (via Utrecht) en verrek om 7:16. Ik heb een actiekaartje (dagretour €19) dat na 9:00 geldig is. De intercity naar Utrecht (die ik vanaf Zwolle neem) komt rond 9:00 langs ...
... Den Dolder, maar stopt er niet. Als ik een enkele reis Leeuwarden - Den Dolder heb kom ik dus tot Den Dolder. Als ik in Den Dolder ben is t 9 uur geweest, en dus kan ik vanaf Den Dolder met mijn actiekaartje verder reizen. Mag dat? Dacht van wel maar wil graag bevestiging.

Hoi Bjorn, als jouw trein na 9:00 Den Dolder passeert dan mag dit gewoon.
Heb maar even verwezen naar dit topic, @Erryt NS. Tik jij ^RW even op zijn vingers?😂

Dit is al een oude tot in den treure herhaalde discussie. Maar het roept vragen bij mij op vanwege het antwoord dat ik op andere vragen heb gekregen. Ik begreep dat je vijf minuten speling krijgt voor het inchecken. Dus 8:55 voor toch dalkorting te krijgen. Idem straks als de voorwaarden voor mijn ov-kaart eenzijdig door ns worden gewijzigd en ik ook op moet passen om na 16:00 te reizen. Dan zou ik tot 16:05 in mogen checken. Hier lijkt iedereen het over eens te zijn, hoop ik.

Maar in het antwoord van een ns medewerker werd gezegd dat als ik het zou kunnen halen ik ook netjes in een trein mag stappen die om 8:58 vertrekt en ik heb ingechect na 8:54 om van de 40% korting te mogen genieten.

Nog onduidelijker is het met de middagspits. Ik vroeg of als ik straks net vor 16:00 de trein uit Leeuwarden neem en na 18:30 in Eindhoven kom ik reglementair toch mijn 40 % korting krijg. Dit werd bevestigend beantwoord. Alleen als ik in de spertijd van vervoerder wissel ben ik mijn korting kwijt, begreep ik.

Mogelijk is het met die AH-kaartjes anders of zijn tussentijds de (vage) voorwaarden weer eens gewijzigd. Tenslotte mocht je een hele tijd je resis onderbreken, vier uur dacht ik, om hetzelfde totaalbedrag te houden terwijl dat nu 35 minuten is. Tegen volgend jaar als ik de klos ben met mijn uitgeklede ov-kaart zal het mogelijk weer anders zijn.

Ik ben benieuwd welke spindokter van ns mij nu weet te vertellen hoe het zit.

Hopelijk nu niet teveel blaadjes meer op de rails. Hoe zit het met de beschermde naaktslakken op de rails of tussen de wissels? Daar nog niet aan gedacht? Best een leuk excuus.

Reputatie 7
Badge +4

Met een chipkaart kunt u niet om 8.54 inchecken om met korting te reizen vanaf 08.58. Dat kan wel als u met een ov-chipkaart incheckt om 08.55. Met een e-ticket mag u zich voor negen uur niet in de trein bevinden en in de meeste gevallen nu na 16.00 precies ook niet. U mag met een actieticket de trein van 08.58 in geen geval nemen.

De voorwaarden voor een ov-chipkaart en. een e-ticket zijn totaal verschillend en u kunt het gebruik van de e-ticket op basis van deze redenering ook niet aanpassen in uw voordeel. Beide kaarten hebben qua voorwaarden niets met elkaar te maken.

Met uw oude Voordeelabonnement heeft u nu nog korting bij inchecken in de middagspits maar na 2021 niet meer. Als u met uw ov-chipkaart incheckt voor 16.05 en niet op 16.05 of later, dan mag u met korting uw reis bi dezelfde vervoerder afmaken. stapt u over naar een andere dan checkt u in tijdens de spits en betaalt u vol tarief, al is dit dus  niet zo met een oud VDU tot 2021.

U bent zelf verantwoordelijk voor de juiste handelwijze in deze. Dat is een stuk goedkoper dan een actieticket met boete of frustratie over vol tarief achteraf. ;-)

@Thom Goed lezen is ook een vak. Ik schreef juist over inchecken NA 8:44.

Maar ik denk te begrijpen dat de voorwaarden voor mijn OV-kaart en e-tickets of voordeelkaarten totaal anders zijn. In ieder geval handig voor als ik weer eens zo'n kaart aan wil schaffen.

Tot nu toe heb ik die in de weekends gebruikt en daar dus geen last van gehad. Maar wat niet is kan nog komen, nietwaar?

Ik heb al eerder geschreven over die rare gratis mogelijkheden rond de kerst 1e klas te reizen met een 2e klas kaartje. Dat kon alleen op feestdagen en in het weekend. Toch stond er op het e-ticket dat het niet geldig was in de daluren. Foutje, was de reactie van ns. Ben benieuwd wat er verder nog uit de hoge hoed komt.

Reputatie 7
Badge +4

Bij inchecken na 08.44 dan geldt hetzelfde. 8.44 of 8.54 maakt totaal niet uit ;-) Ik lees dat u wilt inchecken in de spits. Dat kan, maar is duurder. U kunt beter mijn advies goed lezen en opvolgen, dat scheelt nogal.

U kunt geen voordeelurenabonnement meer aanschaffen waar u in de middagspits nog met korting kunt reizen. Het Voordeelurenabonnement is heel wat anders dan het Dalvoordeelabonnement. Ik lees prima maar ik denk dat u de verschillende abonnementen niet goed benoemd. Het is een standaardfout hier, dus ik zit er niet zo mee. Bij een Dalvoordeelabonnement heeft u geen korting in de middagspits, bij een oud en niet meer te krijgen Voordeelurenabonnement wel. Goed lezen he. ;-)

U heeft een VDU als u die in 2011 voor de wijziging al had, steeds heeft verlengd en meer dan zestig euro voor het abonnement betaalt.

Reputatie 7
Badge +3

Om het nog ingewikkelder te maken, er zijn 3 soorten e-tickets. Het e-ticket tegen vol tarief die rechtstreeks op de website of via de app gekocht wordt. Deze is de hele dag, dus ook in de spits geldig. Het actie-ticket die elders gekocht is en waarbij een code ingevoerd moet worden op de NS website. Met dat e-ticket mag je alleen in de daluren reizen en niet in ochtend en middagspits (doordeweeks) in de trein zijn. En het actie-ticket waarbij je een code moet invoeren op de NS website, waarbij je niet in de ochtendspits maar wel in de middagspits mag reizen  (op dit moment voornamelijk Spoordeelwinkel tickets).

Reageer