Nieuwe actie van Blokker met een goedkope dagkaart. (Verlopen)

• 22 augustus 2014
  • 34 reacties
  • 2401 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 19131 reacties
De actievoorwaarden kunnen wel weer eens voor problemen zorgen. Bij de overige treinvervoerders is het zo dat je met het Blokkerkaartje tijdens de spits helemaal niet in de trein mag reizen. Uit onderstaande tekst zou je kunnen afleiden dat je tijdens de spitsuren mag reizen want er staat: uitchecken mag altijd. Dat zou inhouden dat je net als bij de vorige actie je reis mag afmaken in de spits, als je maar tijdens de daluren incheckt en binnen een half uur gaat reizen. Het verschil in voorwaarden duidelijk maken lijkt me een goede zaak en zeker voor de incidentele reiziger, voor wie dit toch een ingewikkelde regeling is.

Het staat er wel maar toch denk ik dat het wijs zou zijn de voorwaarden explicieter te vermelden

• Deze Dagkaart is één dag geldig voor één persoon, geldig in de treinen van NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia.
• Deze Dagkaart is een chip- en stempelkaart ineen. Hiermee checkt u verplicht in en uit bij een NS-kaartlezer op een poortje of paal. Reist men met een trein van Arriva, Breng, Connexxion, Syntus of Veolia dan stempelt u de Dagkaart éénmalig af bij een stempelautomaat.
• Bij NS alleen geldig na inchecken. Dit kan: ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur) en za. en zo. de hele dag geldig. Uitchecken kan altijd. • Afstempelen bij Arriva, Breng, Connexxion, Syntus of Veolia kan de hele dag. Reizen kunt u alleen in de daluren (ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur en op za. en zo. de hele dag).
• Voor ICE en de Intercity direct tussen Schiphol en Rotterdam is een toeslag verplicht. Niet geldig in Thalys treinen Amsterdam – Parijs v.v.
• Omruilen of geld terug is niet mogelijk.
• Te gebruiken van 25 augustus t/m 5 oktober 2014.

34 reacties

Opnieuw vermelden de voorwaarden niet hoe het zit met de geldigheid van deze actiedagkaart in de IC Den Haag HS - Brussel en de IC Amsterdam - Berlijn.

Als dit geen "treinen van NS" zijn, zijn deze dagkaarten volgens deze voorwaarden niet geldig in die treinen.
Als dit wel "treinen van NS" zijn, zijn deze dagkaarten volgens deze voorwaarden wel geldig in die treinen.

Hoe je het ook opvat: uit deze voorwaarden valt niet op te maken dat ze alleen op het binnenlandse deel van deze treinen geldig zijn en al helemaal niet of dat dan tot het laatste station is of tot de grens.
Reputatie 7
Badge +4
De kaarten zijn natuurlijk gewoon geldig in deze treinen en ook tot de grens maar het zou wijs geweest zijn dat extra te vermelden, zeker als het gaat om de IC Berlijn.

Het kan nog erger als je het dagretour van Deen neemt, daar worden de termen dagkaart en dagretour door elkaar gehaald.
Dat is niet 'natuurlijk gewoon'. Er is niets in de voorwaarden dat duidt op geldigheid in niet-NS(/Arriva/Breng/Connexxion/Syntus/Veolia)-treinen binnen Nederland of op ongeldigheid in wel-NS-treinen buiten Nederland.
Goed punt Thom 🙂
Beste Thom, Bedankt voor het delen van deze actie en voorwaarden. Ik snap de onduidelijkheid die hierover zou kunnen ontstaan. Ik heb je signaal hierover doorgezet.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Acties en Uitjes' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Kan ik nu om 16.05 nog inchecken hiermee in de dalure, want eerst werd gezegd dat dat wel kon (door NS moderator) en gisteren kon het opeens maar tot 15.59 (volgens andere NS moderator).
Ramon NS schreef:
Welkom op ons forum ammie81. Ik denk dat de overige forumgebruikers je al goed op weg hebben geholpen. Waar het op neer komt is dat je inderdaad tot 15:59 mag inchecken en mag reizen. Je moet binnen 30 minuten na inchecken reizen.

Dat is toch tot 16.05 ? Met een DalVoordeelkaart mag je toch ook tot 16.05 nog inchecken met korting ?

Bij de vorige actie werd dat wel gezegd https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/dagkaart-blokker-489

De Blokkerdagkaart moet ingecheckt worden. Zodra er is ingecheckt en dat kan 5 minuten voor negen en in de middagspits geldt hetzelfde, of om 16.05 uiterlijk of om 18.25 uur inchecken zal de kaart het accepteren.
Zodra de kaart een geldige check-in heeft, mag je er zelfs mee in de spits reizen, zolang je maar in de daluren incheckt.
En de voorwaarde binnen 30 minuten beginnen met reizen kan ik ook nergens vinden, dus mensen zullen concluderen dat je rustig om 2 uur kan inchecken om 3 uur daarna te beginnen met reizen.
Ramon NS schreef:
Dat is toch tot 16.05 ? Met een DalVoordeelkaart mag je toch ook tot 16.05 nog inchecken met korting ?

Dat klopt hoor. Het is tot 16.05 uur en vanaf 18.25 uur.
Ok maar kijk daar komt nu de verwarring vandaan. Bij het andere topic van gisteren staat het antwoord dus gewoon verkeerd.
Reputatie 2
De actievoorwaarden zijn inderdaad niet duidelijk omschreven. Ik krijg meerdere reacties van lezers van Treinreiziger.nl die niet geloven dat ze tijdens de spits mogen reizen, mits ze buiten de spits inchecken (en binnen 30 minuten zijn gaan reizen). Zelfs NS personeel reageert op facebook dat dit 35 euro boete zou kunnen opleveren. Daarom zou ik graag een expliciete bevestiging willen dat onderstaande tekst klopt. Ik heb de 5 minuten marge (16.05/18.25) er maar even buiten beschouwing gelaten, om het niet nog verwarrender te maken. En ook omdat je hier naar mijn weten verder geen rechten aan kunt ontlenen.

Tussen welke tijden kan ik met de Blokker dagkaart reizen?
Bij NS mag je van maandag t/m vrijdag NIET inchecken tussen 6.30 - 9.00 uur en tussen 16.00 - 18.30 uur. Op overige tijden mag je altijd inchecken. Als je bijvooreeld om 6.25 uur incheckt, mag je wel de NS-trein nemen van bijvoorbeeld 6.40 uur nemen. Je kan die trein echter niet nemen als je bijvoorbeeld om 6:36 uur probeert in te checken. Verder moet je weten dat je binnen 30 minuten na incheck daadwerkelijk moet beginnen te reizen.Op zaterdag en zondag zijn er geen tijdsbeperkingen.
Bij de andere vervoerders mag je van maandag t/m vrijdag NIET reizen tussen 6.30 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur. De truc die bij NS werkt door even voor 6.30 uur of 16.00 uur in te checken en dan toch in de spits te reizen, werkt dus niet bij Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia en Breng. Bij deze vervoerders mag je net als bij NS op zaterdag en zondag gewoon heel de dag reizen.
Waarom zou ik geen rechten kunnen ontlenen op een geldige incheck ? Ook met de 5 min marge, in feite bepalen de poortjes nu of je geldig reist, conducteurs moeten alleen maar controleren of er is ingecheckt.

Overigens staat de voorwaarde dat je binnen 30 minuten moet gaan reizen niet op de kaart als voorwaarde en daar kan de NS dus geen rechten aan ontlenen, dan moet NS zijn huiswerk maar beter doen en de voorwaarde expliciet op de kaart drukken.

De voorwaarden zijn verder inderdaad erg verwarrend, dus misschien kan NS zijn personeel voorlichten hierover en er coulant mee omgaan.
Verder moet je weten dat je binnen 30 minuten na incheck daadwerkelijk moet beginnen te reizen.Op zaterdag en zondag zijn er geen tijdsbeperkingen.
Die formulering is ook verwarrend: De dagkaarten zijn op zaterdag en zondag de hele dag geldig, maar de tijdsbeperking "30-minutenregel" geldt dan formeel nog steeds.
Maar die voorwaarde staat helemaal niet genoemd op het kaartje of envelop. Hoe kan je dan verwachten dat mensen dat weten ?
Dat zal de Blokker een zorg zijn...
Mij ook, maar NS vermoedelijk niet. Als ze het zien, krijgen mensen misschien een boete maar hoe moeten ze ie voorwaarde kennen als er niets staat bij de voorwaarden, ook niet bij Blokker of NS zelf.
Reputatie 2
@Macca728: Als je om 16:04u wil inchecken, maar het lukt niet omdat de klok van de paaltjes bijvoorbeeld een minuut voor loopt, heb je gewoon pech. Volgens de voorwaarden moet je voor 16:00u inchecken, maar er is nog wat marge. Ik zie dat meer als service voor als iemand op het laatste moment aankomt en bijvoorbeeld de paaltjes niet kan inchecken. Die krijgt door de marge dan geen problemen. Je kan er geen rechten aan ontlenen bedoel ik: als de marge er opeens niet meer is, of minder is doordat de klok niet goed loopt, heb je pech.
Nee dat klopt, dat is inderdaad je eigen risico. Ik dacht dat dat ging of je de incheck wel geldig zou zijn.
Reputatie 2
@Pe_pe Je hebt gelijk, de 30 min incheck regel geldt altijd (en @macca728, ja die wordt onvoldoende gecommuniceerd. Is vooral om misbruik te voorkomen dat iemand incheckt en pas uren later wil gaan reizen). Ik zou het echter wel heel flauw vinden als er zaterdags of zondags een boete wordt uitgeschreven als iemand ingecheckt heeft maar niet direct is gaan reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik neem aan dat iemand met een Blokkerkaartje ook na 08.55 een Incheck ok krijgt en dan mag je normaal ook reizen. bij een e-ticket is het echt negen uur, dat is meermalen aangegeven. Hoewel in de communicatie 09.00 wordt aangehouden om de roep om verdere verschuiving te voorkomen. Die vijf minuten is al genadetijd en wie er dan nog buiten zit, die moet niet zeuren.

De regel om binnen dertig minuten te moeten gaan reizen, lijkt me geen functie te hebben op zaterdag en zondag. NS zal het echter eenduidig willen houden. Op het forum is eerder ook al aangegeven dat conducteurs zich er ook niet zo druk over maken maar strikt genomen kun je je daar niet op beroepen. Ik zou trouwens ook niet weten wat het nut is van veel eerder inchecken in het weekend en ook niet waarom mensen dit zouden doen. Een boete krijg je alleen terecht als je NS al dan niet intentioneel benadeelt maar dat lijkt me hier niet het geval. Wel bij een overstap met meer dan 25 minuten er tussen, vanuit NS gezien.
Wat wel zo is bij inchecken ver voor het begin van de spitstijd op werkdagen.

Het lijkt me overigens hoogst onwaarschijnlijk dat de klok in de poortjes/paaltjes niet de juiste tijd aan zouden geven en een minuut voor zouden kunnen lopen. Dat mag natuurlijk nooit kunnen en is ook niet zo.
Reputatie 6
Badge +2
Een boete krijg je alleen terecht als je NS al dan niet intentioneel benadeelt maar dat lijkt me hier niet het geval. Wel bij een overstap met meer dan 25 minuten er tussen, vanuit NS gezien.
Wat bedoel je? Er is volgens mij niet zo'n regel.
Reputatie 6
Badge +2
Het kan nog erger als je het dagretour van Deen neemt, daar worden de termen dagkaart en dagretour door elkaar gehaald.
Dat is inderdaad erg slordig. En ook de kromme tekst "U kunt de NS Dagretour + broodje van De Broodzaak t/m 2 november 2014 online verzilveren. Daar printen zij hun echte dagkaart uit welke direct dient als vervoersbewijs." (http://www.deen.nl/nu-bij-deen/ns)
Een boete krijg je alleen terecht als je NS al dan niet intentioneel benadeelt maar dat lijkt me hier niet het geval. Wel bij een overstap met meer dan 25 minuten er tussen, vanuit NS gezien.

Thom geeft hier alleen zijn mening: Er staat niet dat je anders geen boete krijgt, maar alleen dat Thom dat dan niet terecht vindt.
Reputatie 6
Badge +2

Thom geeft hier alleen zijn mening: Er staat niet dat je anders geen boete krijgt, maar alleen dat Thom dat dan niet terecht vindt.

Dat je NS benadeelt bij een overstap met meer dan 25 minuten er tussen, lijkt me een vreemde gedachte.
Reputatie 2
Misschien moeten we het als open vraag aan NS stellen. Welke voorwaarden gelden er met met trekking tot in- en uitchecken bij een Blokker dagkaart, en hoe kan de reiziger daar kennis van nemen?

Reageer