beantwoord

Ns dagkaart AH/Kruidvat

• 7 april 2019
  • 11 reacties
  • 415 Bekeken

Ik moet binnenkort een reis maken van Den Haag naar Enschede.
Daarom wil ik graag gebruik maken van de Dagkaart van €16,50 maar deze is pas gebruiken vanaf 9uur. En nu gaat mijn trein om 8:55 is het mogelijk om dan deze trein te nemen?
icon

Beste antwoord door Danny NS 7 april 2019, 11:52

Hoi Blondjjclau en welkom bij de NS Community!

In feite is het niet toegestaan, maar je kan de conducteur natuurlijk vragen of hij of zij het goed vindt dat je iets eerder mee gaat.
Bekijk origineel

11 reacties

Hoi Blondjjclau en welkom bij de NS Community!

In feite is het niet toegestaan, maar je kan de conducteur natuurlijk vragen of hij of zij het goed vindt dat je iets eerder mee gaat.
Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Officieel mag dat niet, maar ik vermoed dat een conducteur in een trein vanaf Den Haag wel een oogje dicht zal knijpen, als het echt die van 8:55 is... 😉

Wat zouden @Loes of @Slidestops zeggen is dan mijn vraag 🤔
Reputatie 7
Badge +3
wat denk je zelf? De dagkaart is officieel vanaf 9.00 uur geldig. Met een e-ticket kan men niet zien hoe laat er ingestapt is, je mag daarom voor 9 uur niet met het kruidvatkaartje in de trein zijn. Tot het eerst volgende station loop je de kans op een boete, gezien ze vertrektijd. In feite zou er een extra kaartje gekocht moeten worden tot het eerstvolgende station, dat is Gouda als je een intercity neemt.

Bij gesloten poortjes kun je met een e-ticket zelfs voor 8.55 uur het perron niet op. Nu staan ze in Den Haag nog open....
Badge +3
Wat een vreemd advies van @Danny NS. Een reiziger moet niet aan een conducteur gaan vragen om een loopje met de regels te nemen. Die regels zijn er niet voor niets. Juist door die regels kunnen er goedkope tickets worden aangeboden. En het treinpersoneel moet niet in verlegenheid gebracht worden door rare suggesties van moderators.

Overigens kun je het probleem netjes oplossen door een enkele reis van Den Haag Centraal naar Gouda (het eerste station waar de trein na 09.00 uur stopt) te kopen. Dat kost €6 (als e-ticket).
@iMark laten we voorop stellen dat ik nergens aangeef dat de TS een loopje met de regels moet gaan nemen. Ik geef immers aan dat het feitelijk niet is toegestaan.
Het is de trein van de conducteur en vragen staat vrij.
Badge +3
@Danny NS
Je hebt mijn reactie niet goed gelezen en/of begrepen.

Door tegen de TS te zeggen aan de conducteur te vragen of er toch voor 09.00 uur gereisd mag worden stel je in feite de Hc voor het dilemma om een wel of niet een loopje met de regels te nemen. Je moet het treinpersoneel niet voor dergelijke dilemma's plaatsen. Hun werk is al moeilijk genoeg.

Ik beweer nergens dat de TS een loopje met de regels moet nemen. En natuurlijk is de Hc de chef van de trein maar de Hc moet zich ook aan de afspraken houden die NS-breed gelden.
Laten we er geen discussie van maken iMark.

Reizen voor 9 uur is niet toegestaan, dat is een feit. Als een conducteur hier coulant mee om wilt gaan, is dat natuurlijk toegestaan.
Een kaartje tot Gouda lijkt mij wat ver, Zoetermeer zou ook wel voldoende zijn om de 5 minuten te overbruggen. Dat de trein daar niet stopt hoeft natuurlijk niet uit te maken, dat is met bv internationale reizen ook niet het geval en ook met "terugsteken" wordt er niet gekeken of een trein wel of niet stopt op het station dat 2x aangedaan wordt.
Badge +3
Laten we er geen discussie van maken iMark.

Reizen voor 9 uur is niet toegestaan, dat is een feit. Als een conducteur hier coulant mee om wilt gaan, is dat natuurlijk toegestaan.

Waarom zouden we hier niet over kunnen discussiëren? Het lijkt me nogal fundamenteel dat je suggereert om een reiziger te laten vragen aan de Hc of die van de regels wil afwijken.
Het lijkt me een verkeerd signaal. Reizen met NS moet niet een loterij worden waarbij afhankelijk van de Hc van een nogal belangrijke regel wordt afgeweken.

@tridek_ok
Het gaat erom dat je een kaartje koopt naar het eerste station waar de trein na 09.00 uur stopt. Trein 1731 van Den Haag naar Enschede heeft als eerste stop Gouda, niet Zoetermeer.
Reputatie 6
Door coulant te zijn creëer je onduidelijkheid, bepaalde verwachtingen en rekken grenzen op. "Waarom mocht het vorige keer van je collega dan wel?" "Nu heb ik een trein die om 8.54 gaat, dan mag dat toch ook wel, dat ene minuutje verschil". "Oh ik heb wel een los kaartje erbij gekocht, en jij mocht gewoon al mee voor 9 uur?" Eén structureel gehandhaafde lijn is nodig.

Het E-ticket is ook niet geldig in en door de spits. Dat gaat nog heel wat discussies opleveren onderweg. En waarschijnlijk ook veel coulance verwacht ik, om gedoe te voorkomen.
Bedankt voor alle antwoorden..

Ik weet dat het natuurlijk apart is maar wie niet vraagt ..? 😊
Ik ga nog even denken wat ik ga doen.. of later weg..of optijd weg en toch de volle prijs..

Nogmaals bedankt voor de antwoorden

Reageer