beantwoord

NS dal vrij dagkaart 2014 - Blokker (verlopen)

• 22 augustus 2014
  • 14 reacties
  • 3525 Bekeken

In de voorwaarden van de NS dal vrij dagkaart van Blokker staat dat je alleen in de daluren mag reizen. Mijn treinreis duurt 2 uur heen en 2 uur terug. Ik vertrek heen na 9.00 dus dat is geen probleem. Ik check na 9 uur in en dat is dus binnen de daluren. Maar is het voor terug alleen nodig dat ik voor 16.00 incheck? Of moet ik om 16.00 de trein uit zijn? Dus kan ik bijvoorbeeld 15.50 inchecken waarna mijn reis dus nog twee uur duurt? Of moet ik al om 14.00 weg zodat ik om 16.00 de trein uit ben? Het gaat om een doordeweekse dag.
icon

Beste antwoord door Thom 22 augustus 2014, 15:53

Bij NS mag u tijdens de daluren inchecken en de reis in de spits afmaken maar let op: dat mag bij de overige treinvervoerders beslist niet. U moet bij Arriva, Veolia etc. tijdens de spits de trein uit zijn of een kaartje kopen. Dat u heeft gestempeld, wat u moet doen voordat u een van de treinen van de overige vervoerders ingaat, maakt daarbij niet uit. U moet dus in uw geval bij de andere treinvervoerders inderdaad om 16.00 aangekomen zijn. Als u met NS reist, kunt u voor 16.00 inchecken en net zo lang reizen tot u op uw bestemming bent. Let er wel op dat u binnen een half uur na het inchecken gaat reizen.
Als u tijdens de spits bij NS in zou willen checken dan is uw kaartje niet geldig en reist u zwart. Dat kost aanmerkelijk meer dan een dagkaart van Blokker want het is de gewone ritprijs vol tarief plus 35 euro. Dat bent u ook kwijt als u bij de overige vervoerders tijdens de spits in de trein zit met alleen een Blokkerkaartje.

Maar met een beetje slim reizen kunt u goedkoop op stap. Lees de voorwaarden goed.

• Deze Dagkaart is één dag geldig voor één persoon, geldig in de treinen van NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia.
• Deze Dagkaart is een chip- en stempelkaart ineen. Hiermee checkt u verplicht in en uit bij een NS-kaartlezer op een poortje of paal. Reist men met een trein van Arriva, Breng, Connexxion, Syntus of Veolia dan stempelt u de Dagkaart éénmalig af bij een stempelautomaat.
• Bij NS alleen geldig na inchecken. Dit kan: ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur) en za. en zo. de hele dag geldig. Uitchecken kan altijd. • Afstempelen bij Arriva, Breng, Connexxion, Syntus of Veolia kan de hele dag. Reizen kunt u alleen in de daluren (ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur en op za. en zo. de hele dag).
• Voor ICE en de Intercity direct tussen Schiphol en Rotterdam is een toeslag verplicht. Niet geldig in Thalys treinen Amsterdam – Parijs v.v.
• Omruilen of geld terug is niet mogelijk.
• Te gebruiken van 25 augustus t/m 5 oktober 2014.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Bij NS mag u tijdens de daluren inchecken en de reis in de spits afmaken maar let op: dat mag bij de overige treinvervoerders beslist niet. U moet bij Arriva, Veolia etc. tijdens de spits de trein uit zijn of een kaartje kopen. Dat u heeft gestempeld, wat u moet doen voordat u een van de treinen van de overige vervoerders ingaat, maakt daarbij niet uit. U moet dus in uw geval bij de andere treinvervoerders inderdaad om 16.00 aangekomen zijn. Als u met NS reist, kunt u voor 16.00 inchecken en net zo lang reizen tot u op uw bestemming bent. Let er wel op dat u binnen een half uur na het inchecken gaat reizen.
Als u tijdens de spits bij NS in zou willen checken dan is uw kaartje niet geldig en reist u zwart. Dat kost aanmerkelijk meer dan een dagkaart van Blokker want het is de gewone ritprijs vol tarief plus 35 euro. Dat bent u ook kwijt als u bij de overige vervoerders tijdens de spits in de trein zit met alleen een Blokkerkaartje.

Maar met een beetje slim reizen kunt u goedkoop op stap. Lees de voorwaarden goed.

• Deze Dagkaart is één dag geldig voor één persoon, geldig in de treinen van NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia.
• Deze Dagkaart is een chip- en stempelkaart ineen. Hiermee checkt u verplicht in en uit bij een NS-kaartlezer op een poortje of paal. Reist men met een trein van Arriva, Breng, Connexxion, Syntus of Veolia dan stempelt u de Dagkaart éénmalig af bij een stempelautomaat.
• Bij NS alleen geldig na inchecken. Dit kan: ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur) en za. en zo. de hele dag geldig. Uitchecken kan altijd. • Afstempelen bij Arriva, Breng, Connexxion, Syntus of Veolia kan de hele dag. Reizen kunt u alleen in de daluren (ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur en op za. en zo. de hele dag).
• Voor ICE en de Intercity direct tussen Schiphol en Rotterdam is een toeslag verplicht. Niet geldig in Thalys treinen Amsterdam – Parijs v.v.
• Omruilen of geld terug is niet mogelijk.
• Te gebruiken van 25 augustus t/m 5 oktober 2014.
Dank voor je reactie! Ik was niet van plan om in te checken en vervolgens langer dan een half uur te wachten met mijn reis. Maar het komt me een stuk beter uit om om 15.50 te vertrekken in plaats van 14.00. Ik reis inderdaad alleen met de NS.
@Thom
In de voorwaarden staat nadrukkelijk:
"Reizen kunt u alleen in de daluren (ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur en op za. en zo. de hele dag)."
Daarbij worden geen uitzonderingen gemaakt voor NS of andere vervoerders.
Dat impliceert volgens mij dat je bij NS ook om 16:00 uit de trein moet zijn of een ander vervoerbewijs voor de spits moet hebben.

Je adviseert zelf om de voorwaarden goed te lezen, maar ik krijg het gevoel dat je zelf nou net over dat ene zinnetje heen hebt gelezen.
Reputatie 6
Badge +2
Bij NS alleen geldig na inchecken. Dit kan: ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur) en za. en zo. de hele dag geldig. Uitchecken kan altijd. • Afstempelen bij Arriva, Breng, Connexxion, Syntus of Veolia kan de hele dag. Reizen kunt u alleen in de daluren (ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur en op za. en zo. de hele dag).
(http://www.blokker.nl/nl/blknl/ns-dal-vrij-dagkaart-2014)

Ik vind het niet zo duidelijk geformuleerd, maar ik denk dat de laatste zin alleen betrekking heeft op Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia, te meer omdat er eerder staat "Uitchecken kan altijd".
Reputatie 7
Badge +4
Uitchecken mag altijd, dus ook in de spits. Ik geef in een ander topic aan dat ik de voorwaarden niet goed geformuleerd vind, maar zo kun je het lezen. Bovendien werkte het met de vorige Blokkerkaart ook zo. Ik ben er nog niet zo zeker van dat ik fout lees en ik lees zeker niet over het zinnetje 'Uitchecken kan altijd' heen maar ik vind wel dat het onduidelijk is geformuleerd. Je moet beredeneren dat het wel zou kunnen omdat uitchecken altijd mag. Zo hoort dat niet te gaan want dit is niet honderd procent helder. Het staat er namelijk niet expliciet dat het mag en dat hoort wel. Zeker voor mensen die treinreizen niet gewend zijn.

Blokkerkaartjes worden ook vaak gebruikt door incidentele treinreizigers en dan moet je zeker helder communiceren, wat in deze voorwaarden niet is gebeurd. Er kwam dus ook binnen een uur al een vraag over. Arme conducteurs.

Het Blokkerkaartje is een goed voorbeeld van hoe het niet moet.

De communicatiedeskundigen die dit hebben geschreven kunnen beter vervangen worden door een onderwijzer.:D
Welkom op ons forum ammie81. Ik denk dat de overige forumgebruikers je al goed op weg hebben geholpen. Waar het op neer komt is dat je inderdaad tot 15:59 mag inchecken en mag reizen. Je moet binnen 30 minuten na inchecken reizen.
Dank voor het antwoorden allemaal. @Ramon: ik vind je antwoord nog niet helemaal duidelijk. '... tot 15:59 inchecken en mag reizen' betekent dit dat het is toegestaan tot 15:59 in te checken en als ik twee uur moet reizen en meteen in de trein stap (of in ieder geval binnen een half uur) dus tot 18.00 in de trein mag zitten? Dus tijdens de spits?
Reputatie 7
Badge +4
Precies, dat betekent het. Je mag dus in de spits reizen als je maar voor 16.00 incheckt, ook al duurt je reis daarna twee uur of zelfs langer. Het moment van inchecken bepaalt wat je mag of zo je wilt tegen welk tarief je reist. Tot 18.00 mag dan gewoon en zelfs langer als dat nodig is.Overstappen op een andere vervoerder mag dus niet maar je gaf al aan dat je met NS reisde.
Reputatie 4
Badge
Je mag tot 15.59 inchecken en daarna bij NS je reis maken , mits je een trein neemt die volgens dienstregeling uiterlijk 16.28 uur vertrekt (binnen een half uur).
Je mag tot 15.59 inchecken en daarna bij NS je reis maken , mits je een trein neemt die volgens dienstregeling uiterlijk 16.28 uur vertrekt (binnen een half uur).

Dat staat echter niet in de voorwaarden achterop, dus mensen zouden kunnen concluderen dat je rustig om 14.00 in kan checken en 16.30 begint met reizen.

Je mag trouwens toch tot 16.05 inchecken ?

Op de kaart zelf staat dan weer niet dat je niet mag reizen na 16.00 bij andere vervoerders.

Slordig eigenlijk.
Welkom op ons forum ammie81. Ik denk dat de overige forumgebruikers je al goed op weg hebben geholpen. Waar het op neer komt is dat je inderdaad tot 15:59 mag inchecken en mag reizen. Je moet binnen 30 minuten na inchecken reizen.

Dat is toch tot 16.05 ? Met een DalVoordeelkaart mag je toch ook tot 16.05 nog inchecken met korting ?

Bij de vorige actie werd dat wel gezegd https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/dagkaart-blokker-489

De Blokkerdagkaart moet ingecheckt worden. Zodra er is ingecheckt en dat kan 5 minuten voor negen en in de middagspits geldt hetzelfde, of om 16.05 uiterlijk of om 18.25 uur inchecken zal de kaart het accepteren.
Zodra de kaart een geldige check-in heeft, mag je er zelfs mee in de spits reizen, zolang je maar in de daluren incheckt.
Reputatie 4
Badge

Dat is toch tot 16.05 ? Met een DalVoordeelkaart mag je toch ook tot 16.05 nog inchecken met korting ?

Bij de vorige actie werd dat wel gezegd https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/dagkaart-blokker-489

Bij deze voorwaarden staat voor NS niets over daluren:

• Bij NS alleen geldig na inchecken. Dit kan: ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur) en za. en zo. de hele dag geldig.

Bij de overige vervoerders is er sprake van Daluren:

Afstempelen bij Arriva, Breng, Connexxion, Syntus of Veolia kan de hele dag. Reizen kunt u alleen in de daluren (ma. t/m vr. vóór 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 uur en ná 18.30 uur en op za. en zo. de hele dag).

Hoe helder kun je het maken voor reizigers en controlerend personeel? Het wordt hoog tijd dat de aanbesteders van OV (allemaal overheden!) van de vervoersmaatschappijen eisen dat ze uniforme kaders hanteren en dat die maatschappijen er zelf allegaartje van maken, zoals de NS helaas soms doet. Als dan de communicatie te kort schiet, heb je al gauw de poppen aan het dansen met boze reizigers en gefrustreerde conducteurs.
Nee klopt, op de kaart staat specifiek Alleen Geldig Bij NS na Inchecken.

Nou concludeer ik als niet veel reizende klant : ik mag de hele dag reizen, als ik maar ergens tussen 9 en 16 uur incheck.

Waar haalt de reiziger die laatste voorwaarde vandaan ? Die staat noch op de envelop, noch op de kaart zelf.

Niet om te zeuren hoor, maar een klant hoeft niet op ns.nl te kijken voor de voorwaarden, die staan duidelijk (niet) op de kaart zelf.

Ik zou het haast maandag proberen, dan reis ik er namelijk, lekker 14.00 inchecken en huppakee weer terug naar de stad.