NS Groepsretour in 2017

• 1 december 2016
  • 34 reacties
  • 6131 Bekeken

Wat gaat er veranderen aan het NS Groepsretour?
NS Groepsretour gaat in aangepaste vorm verlengd worden, dus ook in 2017 zal het ticket nog te koop zijn. De aanpassing is dat je nu direct bij aankoop jouw naam, geboortedatum en vertrekstation in moet vullen. In de huidige situatie is het nog mogelijk dit na de aankoop te doen. Deze aanpassing zal vanaf 2 januari 2017 in gaan.

Wat is aanleiding van deze aanpassing?
Helaas werd er misbruik van het ticket gemaakt. NS ziet dat NS Groepsretour vaker dan normale tickets wordt doorverkocht en dat is in strijd met de voorwaarden. De aanpassing moet helpen om de fraude te verminderen.

Wat gebeurt er als de maatregel niet voldoende effectief blijkt te zijn tegen fraude?
Als misbruik van het ticket nog steeds op grote schaal blijft bestaan, gaan we kijken welke andere aanpassingen we aan het NS Groepsretour nog meer gaan doen en ook of het nog in deze vorm moet blijven bestaan.

Blijft het zo dat het NS Groepsretour uitgeprint moet worden?
Ja, dit blijft zo. Het is dus niet mogelijk om met een NS Groepsretour dat op je mobiel staat te reizen.

Wat gebeurt er met NS Groepsretours die voor de wijzigingsdatum zijn aangeschaft door reizigers?
NS Groepsretours die voor de wijzigingen zijn gekocht, zijn nog gewoon op de oude manier te gebruiken.

Blijft het Groepsretour 30 dagen geldig?
Ja, hier verandert niets aan.

Moet je bewijzen tijdens je reis wie je bent? Hoe controleert NS dat?
Ja, je moet (net als bij alle andere e-tickets van NS) je ID-kaart kunnen laten zien. Je naam en geboortedatum op het e-ticket moeten overeenkomen met de gegevens op de ID-kaart.

Wat is de boete die je anders krijgt?
Als je geen geldig vervoersbewijs hebt (je kunt niet bewijzen dat jouw naam en geboortedatum overeenkomen met de ID-kaart of je reist niet op het juiste traject of in de juiste klasse) kun je een uitstel van betaling ontvangen, bestaande uit een boete van €50 met een verhoging van de ritprijs.

Kun je eventueel een ticket annuleren? Bijvoorbeeld als een van de leden ziek is?
Nee, een NS Groepsretour kan niet geannuleerd worden. Dat kan nu ook niet.

34 reacties

Badge +3
Voor de duidelijkheid: de groep hoeft dus ook volgend jaar nog niet als geheel te reizen?
Hoi Tochjo. Het klopt inderdaad dat de groep volgend jaar nog niet als geheel hoeft te reizen. Wel verwijs ik graag naar de voorwaarden van de Groepsretour, die net als vorig jaar gehandhaafd blijven: NS Groepsretour bedoeld is voor mensen die er samen een dagje op uit gaan. Dit blijft onveranderd.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, dit helpt dus niets.
Reputatie 7
Helaas, weer niet geluisterd naar het treinpersoneel.
Reputatie 4
Men blijft in de ivoren toren in Utrecht zijn ogen sluiten voor de realiteit.
Reputatie 7
Badge +4
Don't shoot the messenger maar:

Even voor mijn helderheid: Iemand die er tien koopt als 'Facebookbeheerder' kan dus gewoon de adressen in (laten) vullen door of voor degenen die zich bij Facebook hebben aangemeld? De vraag is: Wordt het bemoeilijkt of is het onmogelijk voor deze categorie?

En zo niet, is een verscherping dan niet alsnog op zijn plaats? Niet na een langdurige evaluatieperiode, maar nu.

Mijn persoonlijke opvatting is dat NS de Facebookoptie volledig de nek om moet draaien, vanwege het oneigenlijk gebruik, de overlast in de praktijk van veel van deze reizigers met hun domme fraudediscussies en het gevoel van onrechtvaardigheid, omdat dit kaartje het het mogelijk maakt in de middagspits voor €3,50 of 7,00 te reizen.

Het was zo eenvoudig geweest. Maak er een meermanskaart van met het zelfde begin- en eindpunt. Dan is het een echt groepsretour.

NS had moeten kiezen voor het belang van de conducteurs die deze domme agressie maar weer moeten op zien te vangen en ook voor de reizigers die in een veilige omgeving zonder deze 'discussie'-ellende willen reizen.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat het belang van reizigers en conducteurs minder zwaar weegt dan de omzet die door Facebook wordt gecreëerd. Al deze winst geeft elders verlies.
...
Het was zo eenvoudig geweest. Maak er een meermanskaart van met het zelfde begin- en eindpunt. Dan is het een echt groepsretour.
....

Het zelfde begin- en eindpunt? Het zelfde beginpunt hoeft van mij niet. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Zonder het zelfde beginpunt blijft de massale fraude.
Nee, mag best met wat jeugdvrienden afspreken in Utrecht. Maakt het uit waar ze nu wonen?
Reputatie 7
Badge +3
Met verschillende vertrekpunten blijft het misbruik via Facebook.
Reputatie 7
Ik zie nog steeds een toename in het aantal groepsretours die niet kloppen. Niet geprint, geen id bij, buiten de aangegeven route, verkeerde naam, twee dezelfde ...
Vandaag bijvoorbeeld al 2x een uitstel geschreven, ben net halverwege mn dienst...
Reputatie 7
Badge +4

Ik bedoel uiteraard: Don't shoot Sivan. Zij heeft dit niet verzonnen maar brengt het nieuws. Op mijn boodschap schieten, is geen punt ;-)

Juist het punt dat Slidestops noemt is zwaar onderbelicht. Marketing kan mooie cijfertjes laten zien over de verkoop van het groepsretour en de boodschap van de conducteurs, de echte ogen en oren van NS, blijft onderbelicht.

Een groepsretour is een actiekaartje, de actie liep tot 31 december. Men had Facebook de nek om kunnen draaien.

NS heeft straks, net als veel mensen, spijt van wat ze niet hebben gedaan in plaats van de dingen die ze wel hebben gedaan.
Reputatie 6
Badge +1
Goed bezig Slidestops. Direct aanpakken de mensen die zwart proberen te reizen.
En natuurlijk is het mooi dat NS coulant is als iemand een keer in het jaar zijn abonnement vergeet.
Reputatie 6
Badge +1
Off topic: hoe controleer je of iemand is wie hij zegt te zijn als hij geen ID bij zich heeft?
Reputatie 7
Via andere op naam gestelde documenten met foto, of eventueel meerdere documenten op naam zonder foto. Dit in combinatie met eigen opgaaf, waar we direct met onze veiligheidscentrale controleren of alles klopt. Maar dit is niet standaard, meestal worden ze overgeleverd aan V&S.
Ik snap jullie reacties heel goed. De reden dat je nog steeds niet als groep hoeft te reizen, is dat hier heel lastig op te controleren en handhaven is. We blijven het misbruik scherp in de gaten houden. Als misbruik van het ticket nog steeds op grote schaal blijft bestaan, gaan we kijken welke andere aanpassingen we aan het Groepsretour ticket nog meer gaan doen en ook of het nog in deze vorm moet blijven bestaan. Blijf vooral meldingen doen (met name mijn collega's op de trein). Ik zal zorgen dat dit bij de juiste personen terecht komt.
Ik snap jullie reacties heel goed. De reden dat je nog steeds niet als groep hoeft te reizen, is dat hier heel lastig op te controleren en handhaven is. We blijven het misbruik scherp in de gaten houden. Als misbruik van het ticket nog steeds op grote schaal blijft bestaan, gaan we kijken welke andere aanpassingen we aan het Groepsretour ticket nog meer gaan doen en ook of het nog in deze vorm moet blijven bestaan. Blijf vooral meldingen doen (met name mijn collega's op de trein). Ik zal zorgen dat dit bij de juiste personen terecht komt.

Even een vergelijking voor de NS:

Jullie zuidelijke collega's, de NMBS heeft voor Jongeren een vergelijkbaar aanbod: de GoPass-10, deze kaart geeft recht op 10 reizen binnen België (dus niet van/naar grenspunten) voor €51. Deze kaart bestaat niet uit 10 aparte kaarten maar uit één kaart waarop er reis het beginstation, eindstation en de datum ingevuld moeten worden met onuitwisbare inkt, voor meerdere personen: per persoon één regel. Met systeem wordt dus de mogelijkheid om te frauderen met meerdere niet-samenreizende personen die wel een op een kaart reizen, In het Belgische geval is de ene kaart het vervoersbewijs voor de hele groep.

Het is natuurlijk niet geheel waterdicht, fraude is namelijk ook mogelijk door de kaart pas in te vullen als de conducteur (in België : treinbegeleider) in zicht is, en dus niets invullen als de conducteur tijdens de reis niet gekomen is. Ook is het mogelijk om de inkt weer uit te wissen als een slechte pen gebruikt is.

Het concept hoeft natuurlijk niet direct overgenomen te worden, maar denk er eens over NS
Reputatie 7
@jordibont dat gaat hem niet worden, want dan kan er maar 1 iemand de poortjes door :)
Ook tref ik die go-passes wel eens in Nederland aan...

Beste blijft een groepsretour met nummering. 1 van de 10, 2 van de 10 etc. Iedereen op zijn eigen naam, je moet verplicht met zijn allen reizen anders is het niet geldig.
@jordibont dat gaat hem niet worden, want dan kan er maar 1 iemand de poortjes door :)
Ook tref ik die go-passes wel eens in Nederland aan...

Beste blijft een groepsretour met nummering. 1 van de 10, 2 van de 10 etc. Iedereen op zijn eigen naam, je moet verplicht met zijn allen reizen anders is het niet geldig.

Aan de poortjes had ik inderdaad niet gedacht, maar een vervoersbewijs dat alleen geldig is als iedereen samen is is wel de beste oplossing.

Dan blijft de vraag hoe het aangepakt moet worden als een groep bijvoorbeeld van Utrecht naar Maastricht wil gaan en sommige mensen wonen niet in Utrecht maar bijvoorbeeld in Houten.
Reputatie 7
Badge +4

Even een vergelijking voor de NS:

Jullie zuidelijke collega's, de NMBS heeft voor Jongeren een vergelijkbaar aanbod: de GoPass-10, deze kaart geeft recht op 10 reizen binnen België (dus niet van/naar grenspunten) voor €51. Deze kaart bestaat niet uit 10 aparte kaarten maar uit één kaart waarop er reis het beginstation, eindstation en de datum ingevuld moeten worden met onuitwisbare inkt, voor meerdere personen: per persoon één regel. Met systeem wordt dus de mogelijkheid om te frauderen met meerdere niet-samenreizende personen die wel een op een kaart reizen, In het Belgische geval is de ene kaart het vervoersbewijs voor de hele groep.

Het is natuurlijk niet geheel waterdicht, fraude is namelijk ook mogelijk door de kaart pas in te vullen als de conducteur (in België : treinbegeleider) in zicht is, en dus niets invullen als de conducteur tijdens de reis niet gekomen is. Ook is het mogelijk om de inkt weer uit te wissen als een slechte pen gebruikt is.

Het concept hoeft natuurlijk niet direct overgenomen te worden, maar denk er eens over NS

Ik reis in België met de volwassenenvariant van deze pas maar je vergelijking gaat niet op. Je moet als je deze pas gebruikt, ook daadwerkelijk samenreizen. De Belgen zijn zo dom niet als Nederlandse moppentappers suggereren.
NS heeft de mogelijkheid om nog snel in te vullen bij eerdere kaartjes inmiddels nog niet onmogelijk gemaakt. Wie weet wel bij een volgende actie van spoordeelweken, die hopelijk alleen komt met niet te frauderen opties. Helemaal niet zou nog beter zijn.

De voorwaarden van het groepsretour moeten versmald worden. Het is zo lek als een mandje en werkt fraude in de hand, nog los van het oneigenlijk gebruik op Facebook.
De fraudereizigers verklaren NS openlijk voor gek en helaas niet ten onrechte. Zij zouden goed begrijpen waarom het wordt afgeschaft en NS moet zich niet laten gijzelen door ze hun zin te geven.

Weg met de fraudeproducten die NS tot een misbruikwalhalla maken. Dat is een uitstekend middel om agressie te verminderen.

Iedereen die zichzelf openlijk laat besodemieteren, maakt zichzelf belachelijk en tot voorwerp van spot. NS doet dat met het groepsretour en zo het nu gaat ook ten dele met de spoordeelweken. De beleidsmakers zijn veel te ver van de werkelijkheid verwijderd en nemen geen kennis van de ogen en oren van het bedrijf - en dat zijn de conducteurs. Onbegrijpelijk van een verder overwegend goed bedrijf.

Het consequent controleren van het ID bij het groepsretour zal het veiligheidsgevoel van de conducteurs niet bevorderen maar als de tamtam gaat dat er gecontroleerd en bekeurd wordt, neemt het misbruik wel af.

Ook goed voor het rechtvaardigheidsgevoel van de betalende reiziger. Er is iets mis op marketing- en beleidsniveau wat dit betreft.

Het zou al een verbetering zijn als mensen met het groepsretour ook daadwerkelijk als groep moeten reizen. Dan is het in ieder geval einde Facebook'discussies' in de trein.
....

Ook dat zal niet werken. Als één van de reizigers onverwachts naar huis moet, moet de hele groep mee terug. Daarnaast zijn er wel mogelijkheden om alle deelnemers zonder tussenkomst van Facebook vanaf 1 punt te laten vertrekken. Om te eisen dat iemand op de terugreis niet eerder uitstapt, zie ik ook niet gebeuren.
Het consequent controleren van het ID bij het groepsretour zal het veiligheidsgevoel van de conducteurs niet bevorderen maar als de tamtam gaat dat er gecontroleerd en bekeurd wordt, neemt het misbruik wel af.

Er zijn landen waar je bij ieder eticket jouw ID- of paspoortnummer moet noteren en ook standaard gecontroleerd wordt. Ik zie niet in waarom dit het veiligheidsgevoel van het personeel aantast. Ik geef zelf bij controle van een eticket standaard mijn ID.
Reputatie 7
Badge +4
Ik pleit er juist voor dat die controle altijd plaatsvindt, dat is nu zelden. 'Het wordt toch niet gecontroleerd'. En dat is maar al te vaak waar, waardoor mensen de gok nemen.
Het veiligheidsgevoel bij de controleurs neemt af, want als ze er naar vragen is er vaak geen ID met alle narigheid van dien. Het kan gemakzucht of haast zijn maar ook vermijdingsgedrag.
Jij houdt je ID gereed maar dat is nu net wat de fraudeur niet doet.
Ik pleit er dus voor dat alle producten die in de praktijk fraudegevoelig blijken te zijn, onder betere voorwaarden worden verstrekt.
Reputatie 4
Badge
Ik pleit er juist voor dat die controle altijd plaatsvindt, dat is nu zelden. 'Het wordt toch niet gecontroleerd'. En dat is maar al te vaak waar, waardoor mensen de gok nemen.

Maar het niet controlerende personeel en de door Slidestops in post 11 genoemde ellende zijn natuurlijk geen facebook/groepsretour probleem. Dat speelt bij alle e-tickets.
Terechte opmerking GJ

Reageer