Dit jaar komen er minder vaak treinacties via grote winkelketens. Het spoorbedrijf wil de goedkope treinkaartjes exclusiever maken. Daarnaast worden de acties in vergelijking met voorgaande jaren duurder. Dat zegt NS tegenover Treinreiziger.nl.
https://www.treinreiziger.nl/ns-minder-vaak-dagkaart-acties/
Zelf kijk ik hier met opgetrokken wenkbrauwen naar. De actiekaartjes zijn toch wel de drijvende kracht achter het treinverkeer buiten de spitsen. Als stevig in het aanbod van actiekaartjes wordt gesneden, zullen naar alle waarschijnlijkheid ook (dal)treindiensten moeten worden geschrapt omdat die anders (te) onrendabel worden. Overlast in de trein zal denk ik wel enigszins afnemen (want het is een feit dat de grootste hufters in het treinverkeer geen abonnementsreizigers zijn), maar ook niet veel omdat zwartrijden en misbruik van resterende acties (zoals het Groepsticket) kan toenemen.
Wat vinden jullie? Goede of slechte ontwikkeling?
Een goede ontwikkeling omdat de actiekaartjes de verkoop van reguliere kaartjes ondermijnen.
Ik vind het een uitstekende ontwikkeling. Actiekaartjes ondermijnen het volledige tariefgebouw van NS. Hoe minder actiekaartjes hoe beter.
Het is een buitengewoon kromme situatie wanneer ik bij een supermarkt of een drogist goedkoper een treinkaartje kan kopen dan op het station. Het is bovendien een klap in het gezicht van de abonnementhouders wanneer het goedkoper is een actiekaartje te kopen dan op saldo met abonnement te reizen.
Ik denk dat er meerdere goede mogelijkheden zijn om de daluren beter vullen. Zo kan NS alle prijzen in de daluren verlagen. Maar nog beter zou NS alles in het werk kunnen stellen om meer abonnementhouders te werven. Zo zijn er nog zo'n 900.000 Voordeelurenkaarthouders. Dat zijn allemaal mensen die al voor 2011 vaste klant waren. De Voordeelurenkaart bestaat weliswaar niet meer, maar het toont wel aan wat voor potentieel aan vaste klanten er is. Het is dan ook veel gemakkelijker om vaste klanten extra reizen in de daluren te laten maken dan om nieuwe klanten te winnen. Dus: meer vaste klanten en actiekaartjes afschaffen.
Het is een buitengewoon kromme situatie wanneer ik bij een supermarkt of een drogist goedkoper een treinkaartje kan kopen dan op het station. Het is bovendien een klap in het gezicht van de abonnementhouders wanneer het goedkoper is een actiekaartje te kopen dan op saldo met abonnement te reizen.
Ik denk dat er meerdere goede mogelijkheden zijn om de daluren beter vullen. Zo kan NS alle prijzen in de daluren verlagen. Maar nog beter zou NS alles in het werk kunnen stellen om meer abonnementhouders te werven. Zo zijn er nog zo'n 900.000 Voordeelurenkaarthouders. Dat zijn allemaal mensen die al voor 2011 vaste klant waren. De Voordeelurenkaart bestaat weliswaar niet meer, maar het toont wel aan wat voor potentieel aan vaste klanten er is. Het is dan ook veel gemakkelijker om vaste klanten extra reizen in de daluren te laten maken dan om nieuwe klanten te winnen. Dus: meer vaste klanten en actiekaartjes afschaffen.
Nog 900.000 voordeelurenkaarthouders?
Je hebt wel gevoel voor humor.
Je hebt wel gevoel voor humor.
Het zijn er -volgens NS- echt zoveel. Heb even geen bron, maar het onlangs een paar keer voorbij zien komen.
Daar geloof ik dus helemaal niets van.
Kom maar op met een bronvermelding.
Kom maar op met een bronvermelding.
Dat Locov noemt ook maar een aantal zonder bronvermelding.
@Tamzin
Waarom zou het Locov het uitsluiten van de Voordeelurenkaarthouders van NS Flex uitdrukkelijk aan de orde stellen als om een heel klein aantal abonnementhouders zou gaan? Het aantal is bovendien niet door NS betwist.
Dat je de feiten niet kunt of wilt geloven betekent natuurlijk niet dat de feiten niet kloppen.
In augustus 2012 waren er 1,3 miljoen VDU-kaarthouders.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-23645-325.html
Een teruggang van 1,3 miljoen naar 900.000 in iets meer dan 5 jaar is dan ook zeer aannemelijk.
Waarom zou het Locov het uitsluiten van de Voordeelurenkaarthouders van NS Flex uitdrukkelijk aan de orde stellen als om een heel klein aantal abonnementhouders zou gaan? Het aantal is bovendien niet door NS betwist.
Dat je de feiten niet kunt of wilt geloven betekent natuurlijk niet dat de feiten niet kloppen.
In augustus 2012 waren er 1,3 miljoen VDU-kaarthouders.
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-23645-325.html
Een teruggang van 1,3 miljoen naar 900.000 in iets meer dan 5 jaar is dan ook zeer aannemelijk.
Er is een verschil tussen 900.000 een een heel klein aantal.
In 2012 waren het er nog 1.3 miljoen
De meeste hebben niet opgezegd (zoals ik bv)
Tamzin, het is verstandig om te stoppen met het plaatsen van ongefundeerde oneliners. Het was even leuk, maar je tactiek is uitgewerkt.
De meningen/overtuigingen zijn verschillend. Zullen we dit accepteren en weer lief doen nu? Ik heb overigens geen idee hoeveel mensen overgestapt zijn van VDU naar Dal Voordeel, maar on-topic; wat vinden jullie van DDietzen zijn dilemma 🙂.
De gewone treinkaartjes zijn al meerdere malen in prijs verhoogd en of de voorwaarden zijn aangescherpt.
Lijkt me logisch dat de voordeelkaartjes ook af en toe wat duurder worden.
En een actie is geen actie meer als je ze bijna aan een lopend kan kopen.
Lijkt me logisch dat de voordeelkaartjes ook af en toe wat duurder worden.
En een actie is geen actie meer als je ze bijna aan een lopend kan kopen.
Ik denk dat mensen die regelmatig met goedkope actiekaartjes grote afstanden reizen (waar ik ook toe behoor) er helemaal niet mee zitten als het aantal acties bijv. gehalveerd wordt. Dan koop ik er gewoon dubbel zo veel :D
Zolang ze maar niet duurder worden dan reizen op mijn abonnement, of strenge spitsbeperkingen hebben. Ik gebruik nu vaak voordeelurenkaartjes (reizen na 9:00 en verder geen beperkingen) en anders zorg ik dat ik voor 16:00 op het station ben.
Zolang ze maar niet duurder worden dan reizen op mijn abonnement, of strenge spitsbeperkingen hebben. Ik gebruik nu vaak voordeelurenkaartjes (reizen na 9:00 en verder geen beperkingen) en anders zorg ik dat ik voor 16:00 op het station ben.
@Arnold NS
Het aantal verkochte aktiekaartjes schat treinreiziger.nl op 4 miljoen per jaar. Zelfs dat veel hoger is dan nog is het op een totaal van 450 miljoen reizigers per jaar beperkt.
Het aantal verkochte aktiekaartjes schat treinreiziger.nl op 4 miljoen per jaar. Zelfs dat veel hoger is dan nog is het op een totaal van 450 miljoen reizigers per jaar beperkt.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.