beantwoord

Ongeldige vrije reizen

• 29 december 2020
  • 22 reacties
  • 653 Bekeken

Oneerlijk dat U tijdens deze Corona tijd coupons en vrije reizen laat vervallen welke U voor oktober heeft afgegeven. RIVM, Regering en ander instanties adviseren het hele jaar (ook deze zomermaanden) om geen gebruik te maken van niet noodzakelijke reizen. Dus graag coupons in 2021 laten opnemen." 

Nu houden we ons aan de regels en worden daardoor gestraft.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 29 december 2020, 10:53

Begrijpelijk dat je graag anders had gezien Anton1000, maar de geldigheid van Keuzedagen is dit jaar al enkele keren verlengd. Er zal geen verdere verlenging plaatsvinden, zoals ook al is aangegeven in verscheidene anders topics.

Bekijk origineel

22 reacties

Begrijpelijk dat je graag anders had gezien Anton1000, maar de geldigheid van Keuzedagen is dit jaar al enkele keren verlengd. Er zal geen verdere verlenging plaatsvinden, zoals ook al is aangegeven in verscheidene anders topics.

Reputatie 7
Badge +3

@Anton1000 

Van juli t/m oktober waren er geen beperkingen. Daarnaast had u uw abonnement kunnen opzeggen als u liever niet reisde. 

Reputatie 7
Badge +3

@Anton1000

Van juli t/m oktober waren er geen beperkingen. Daarnaast had u uw abonnement kunnen opzeggen als u liever niet reisde. 

Vanaf eind september waren er wel degelijk beperkingen, Rijksoverheid riep 2e helft van september op om het reizen te beperken. Dat velen dat niet gedaan hebben, betekent niet dat er geen beperkingen waren. Verder ga je voorbij aan het feit dat Keuzedagen pas vanaf 60+ aan te vragen zijn en een deel van deze mensen in de risicogroep valt. Ook besloot NS per 1 september het jongerenkaartje te introduceren terwijl op dat moment al bekend was dat jongeren, hoewel geen tot weinig klachten bij een besmetting Corona wel kunnen overdragen. Daarbij zijn Kruidvatkaartjes wel verder verlengd en die mensen hadden toch ook in juli-sept kunnen reizen? Opzeggen had gekund, ware het niet dat NS voornemens was de verkoop van keuzedagen-abonnementen eind 2020 te stoppen en tot november bij klantenservice contact aangaf dat nieuwe Keuzedagenabonnementen voor de kerst aangevraagd moest worden omdat het daarna niet meer zou kunnen. 

@Stijn NS Keuzedagen uitgegeven tot 1 november zijn 1x verlengd, tot 31-12-2020 ITT Kruidvatkaartjes die wel meerdere keren zijn verlengd.

Reputatie 7
Badge +3

Er was een dringend advies om het reizen te beperken. Dat is juridisch duidelijk iets anders dan beperkingen. Velen hebben terecht het advies opgevolgd om minder of niet te reizen. Maar de jure is niemand een strobreed in de weg gelegd om te gaan reizen. Het is dan ook onjuist om te stellen dat keuzedagen ongeldig zijn gemaakt. 

Ook op dit moment geldt het dringende advies om niet te reizen en alleen noodzakelijke reizen te maken. Maar er is geen enkele instantie die de noodzakelijkheid van een reis toetst.

Reputatie 7

Ook op dit moment geldt het dringende advies om niet te reizen en alleen noodzakelijke reizen te maken. Maar er is geen enkele instantie die de noodzakelijkheid van een reis toetst.

Dat alleen noodzakelijke reizen maken nemen velen met een korrel zout. Ik sta ervan te kijken hoe veel mensen er gisteren en vandaag weer onderweg zijn, in de kerstvakantie. In de 1e lockdown zag je bijna niemand, in tegenstelling tot nu. En inderdaad vraagt niemand iets en naar mondkapjes wordt ook niet gekeken. En ook niet naar vervoerbewijzen.

Wat betreft de keuzedagen: waarom zou je in vredesnaam ze gewoon niet nog een keer verlengen. Wat is daar zo moeilijk aan. Ik snap het beleid niet. Maakt het iets uit wanneer ze gebruikt worden, in 2020 of in maart, juli of oktober 2021? Nee toch. Iedere dag is er weer een nieuw topic hierover met iemand die z'n beklag erover doet uit onbegrip.

Reputatie 7
Badge +3

Het houdt een keer op. Net als andere bedrijven gaat NS gebukt onder het wegvallen van omzet terwijl er wel verwacht wordt dat de dienstverlening op peil gehouden wordt. Iedere extra verlenging nu slaat een nog groter gat in de omzet van volgend jaar.

Als het leed in 2020 niet erger is dan een paar niet-gebruikte keuzedagen en je bent verder gezond dan is er niet zo bijster veel te klagen. Het is jammer maar niet het einde van de wereld. Wij hebben ook nog een hotelvoucher die geldig is tot het eind van het jaar. Maar daar is op het moment ook geen lol aan wanneer er nergens iets open is. Die voucher hebben we daarom afgeschreven en we gaan ook niet zeuren of de geldigheid verlengd kan worden.

Het houdt een keer op. Net als andere bedrijven gaat NS gebukt onder het wegvallen van omzet terwijl er wel verwacht wordt dat de dienstverlening op peil gehouden wordt. Iedere extra verlenging nu slaat een nog groter gat in de omzet van volgend jaar.

Als het leed in 2020 niet erger is dan een paar niet-gebruikte keuzedagen en je bent verder gezond dan is er niet zo bijster veel te klagen. Het is jammer maar niet het einde van de wereld. Wij hebben ook nog een hotelvoucher die geldig is tot het eind van het jaar. Maar daar is op het moment ook geen lol aan wanneer er nergens iets open is. Die voucher hebben we daarom afgeschreven en we gaan ook niet zeuren of de geldigheid verlengd kan worden.

Ik ben het met je eens dat verlenging wel eens een keer ophoudt. Wat ik wel vreemd vind is dat de Kruidvatkaartjes dan weer verlengd zijn tot 31 maart 2021? Had daarvoor dan één lijn aan gehouden.  

Badge +3

Het zal systeemtechnisch wel erg lastig zijn om Keuzedagen te verlengen (lees: nieuwe aan te maken).

Dat zou dan via couponcodes voor e-tickets (moeten) gaan, net als bij ongebruikte Keuzedagen van eerder dit jaar (tot half mei).

De Kruidvat- en andere actiekaartjes zijn al een couponcode/e-ticket dus daarbij is het veel makkelijker om de uiterste verzilverdatum te wijzigen.

Voor zover er nog iets mee gedaan wordt (reken maar van niet) zullen je huidige dagen dus eerst verlopen moeten zijn, dus dat is pas in januari aan de orde.

Terug sturen voor restitutie (bij papieren kaartjes) lijkt geen enkel probleem te zijn.

@Erryt NS zegt dat het niet mag en dat het dan een ‘foutje’ is… 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals het er nu voorstaat zal er ook in maart 2021 weinig lol te beleven zijn aan Kruidvatkaartjes.

Ik raad iedereen aan om vooral goed op de eigen gezondheid te letten en alle gekochte kaartjes maar af te schrijven als ze niet nog eens verlengd worden.

Reputatie 7

Iedere extra verlenging nu slaat een nog groter gat in de omzet van volgend jaar.

Als ontevreden klanten hun abonnement uit ergernis opzeggen en de trein links laten liggen na corona levert het nog meer omzetschade op denk ik. 

Er zijn veel ergere dingen dan het verlies van Keuzedagen inderdaad. Mee eens. Toch zullen er veel klanten zijn die het anders zien en NS zou dan weleens veel loyaliteit en vertrouwen kunnen verspelen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zijn inderdaad marketingtechnische afwegingen die gemaakt kunnen worden. Ik kan me ook voorstellen dat men bij NS denkt dat de reizigers wel zullen terugkomen wanneer de bevolking voor een groot deel gevaccineerd is. 

NS krijgt het enorm zwaar om reizigers terug te winnen die met de eigen auto zijn gaan reizen. Reizigers die geen alternatief vervoer hebben komen wel weer terug.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zijn inderdaad marketingtechnische afwegingen die gemaakt kunnen worden. Ik kan me ook voorstellen dat men bij NS denkt dat de reizigers wel zullen terugkomen wanneer de bevolking voor een groot deel gevaccineerd is. 

NS krijgt het enorm zwaar om reizigers terug te winnen die met de eigen auto zijn gaan reizen. Reizigers die geen alternatief vervoer hebben komen wel weer terug.

Het probleem zal vooral bij de forensen zitten (degenen die de hoofdprijs bij NS betalen!!!) en niet bij de dagjesmensen, die laatsten komen wel weer terug.

Forensen hebben inmiddels vaak een auto gekocht en hebben daardoor geen reden om weer met de trein te gaan, te meer daar er vrijwel geen files meer zijn. Daarnaast speelt het probleem van het vaker thuiswerken en het tarievensysteem dat daar niet op afgestemd is. Trajectabonnementen en AltijdVrij zijn alleen rendabel voor wie 4-5 keer per week reist.

Het geklaag komt voornamelijk van ouderen met keuzedagen, maar van die keuzedagen wilde NS al langer af omdat die nauwelijks wat opleveren omdat veel ouderen hun abonnement verder nauwelijks gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de dagjesmensen komen er wel weer Kruidvatachtige kaartjes en is er de Spoordeelwinkel. De abonnementen met gekoppelde keuzedagen zijn administratief gezien een dure hobby voor NS.

Reputatie 7
Badge +3

De abonnementen met gekoppelde keuzedagen zijn administratief gezien een dure hobby voor NS.

Het idee achter kortingabonnementen met keuzedagen was dat mensen regelmatig met korting zouden gaan reizen en af en toe als extraatje een keuzedag zouden krijgen. Maar veel ouderen reizen alleen op de keuzedagen maar gebruiken hun abonnement verder niet of nauwelijks. En dan heb je als NS inderdaad veel administratieve rompslomp voor zeer minimale inkomsten. Die ouderen kun je beter doorverwijzen naar Kruidvat kaartjes, die trouwens ook wat duurder zijn en dus meer opleveren.

Reputatie 7
Badge +3

Iedere extra verlenging nu slaat een nog groter gat in de omzet van volgend jaar.

Als ontevreden klanten hun abonnement uit ergernis opzeggen en de trein links laten liggen na corona levert het nog meer omzetschade op denk ik. 

Er zijn veel ergere dingen dan het verlies van Keuzedagen inderdaad. Mee eens. Toch zullen er veel klanten zijn die het anders zien en NS zou dan weleens veel loyaliteit en vertrouwen kunnen verspelen.

Het gaat dit jaar niet alleen om die €26 van de Keuzedagen, maar omdat bezitters van Keuzedagen vrijwel niet gereisd hebben en je keuzedsgen niet zonder minimaal dal voordeel kunt bestellen zijn ze meer kwijt. Een dal voordeel met keuzedagen kostte dit jaar €82.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de dagjesmensen komen er wel weer Kruidvatachtige kaartjes en is er de Spoordeelwinkel. De abonnementen met gekoppelde keuzedagen zijn administratief gezien een dure hobby voor NS.

Dat is de vraag of er nog kruidvatachtige kaartjes in de toekomst komen als NS de Flexdagen introduceert. De aanbiedingen van Spoordeelwinkel zijn de laatste tijd ook duurder geworden. Waar ik vroeger Spoordeeluitjes gebruikte op trajecten waar ik met VDU duurder uit was, scheelde dat begin maart nauwelijks meer. Voor de kortere trajecten gebruikte ik mijn VDU nog regelmatig, maar voor de langere trajecten heb ik Kruidvatkaartje en Spoordeeluitje ingeruild voor keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is de vraag of er nog kruidvatachtige kaartjes in de toekomst komen als NS de Flexdagen introduceert. De aanbiedingen van Spoordeelwinkel zijn de laatste tijd ook duurder geworden. Waar ik vroeger Spoordeeluitjes gebruikte op trajecten waar ik met VDU duurder uit was, scheelde dat begin maart nauwelijks meer. Voor de kortere trajecten gebruikte ik mijn VDU nog regelmatig, maar voor de langere trajecten heb ik Kruidvatkaartje en Spoordeeluitje ingeruild voor keuzedagen.

De afbraaktarieven voor keuzedagen en goedkope dagkaartjes zullen vrees ik verleden tijd worden. €82 voor 7 keuzedagen is nog geen €12 per dag. Als je dan van Groningen naar Den Haag op en neer gaat betaal je nog geen 2.5 cent per kilometer!

Door het definitief afhaken van veel forensen (de dikke betalers) zullen de dalreizigers en studenten meer moeten gaan betalen om de gemiddelde inkomsten per kilometer nog enigszins op peil te houden. Het huidige business model waarbij forensen torenhoge tarieven betalen zodat de dalreizigers en studenten voor een prikkie kunnen reizen gaat niet meer op.

De nadruk zal meer komen te liggen op inkomsten genereren en minder op treinen vullen onder het mom "ze rijden toch". Soms kun je beter treinen schrappen om het huishoudboekje op orde te krijgen. Ik denk dat we een hele andere tijd krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft het eigen tariefgebouw ondergraven door alle actiekaartjes. Het is steeds minder aantrekkelijk geworden om bij NS een abonnement te nemen als je geen forens bent.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft het eigen tariefgebouw ondergraven door alle actiekaartjes. Het is steeds minder aantrekkelijk geworden om bij NS een abonnement te nemen als je geen forens bent.

Klopt, maar dat zal nu noodgedwongen veranderd moeten worden omdat de financiële bodem onder dat beleid (de inkomsten van de grof betalende forens) is weggevallen. NS kan straks niet in de spits alleen studenten te vervoeren en in het dal alleen mensen met goedkope dagkaartjes. Linksom of rechtsom moet er én meer geld binnen komen én moeten de kosten omlaag.

Reputatie 7

NS kan straks niet in de spits alleen studenten te vervoeren en in het dal alleen mensen met goedkope dagkaartjes. Linksom of rechtsom moet er én meer geld binnen komen én moeten de kosten omlaag.

Als de dalreizigers (veel) meer moeten gaan betalen omdat de dik betalende forens er niet veel meer is, zullen dalreizigers met abonnement en "Kruidvatkaart" reizigers ook vaker afhaken. De trein wordt dan gewoon voor velen te duur in vergelijking met de auto - die toch al met comfort (deur tot deur) en snelheid meestal mijlenver voor staat.

Beter zou bijvoorbeeld zijn gewoon minder treinen te rijden op bepaalde trajecten. 5x per uur een IC Breda - Rotterdam (en verder) zoals het nu is zal echt onnodig zijn. Het was voor corona eigenlijk al veel te veel, op de spits van destijds na. En wat te denken van de 10-minutentrein Eindhoven - Randstad en in de verdere toekomst zo'n verbinding Utrecht - Arnhem - Nijmegen? Allemaal niet nodig.

Bijkomend voordeel ook dat er dan veel minder vertragingen zullen zijn. Las dat de treinen in 2020 punctueler zijn geweest als nooit tevoren. En veel minder storingen. Een record. 

Reputatie 7
Badge +3

De treindienst is prima uit te voeren als er geen reizigers in de weg lopen.

Klopt, maar dat zal nu noodgedwongen veranderd moeten worden omdat de financiële bodem onder dat beleid (de inkomsten van de grof betalende forens) is weggevallen. NS kan straks niet in de spits alleen studenten te vervoeren en in het dal alleen mensen met goedkope dagkaartjes. Linksom of rechtsom moet er én meer geld binnen komen én moeten de kosten omlaag.

Om de grof betalende forens te kunnen vervoeren, zijn er natuurlijk ook veel meer treinstellen nodig. Als de forens niet meer terugkeert na de coronacrisis (eind 2021 hopelijk), heeft NS veel minder treinen en natuurlijk ook veel minder personeel nodig.`Prijs van de kaartjes hoeft dan ook niet omhoog. Gisteren nog wat gegrasduint op voorbeterov.nl van meneer Spithorst. Staan toch ook best wat informatieve stukjes over het Ov tussen.    

Reageer