beantwoord

Phishingmail: trap er niet in

• 23 oktober 2015
  • 11 reacties
  • 632 Bekeken

Reputatie 3
Net weer een mail ontvangen: lees zelf en let op de taalfouten. En op de ondertekening! Kortom: niet op reageren.

Beste NS Reiziger,
Deze herfst hebben we weer een leuke actie voor onze trouwe reizigers! We geven namelijk heel wat NS Dagkaarten weg om jullie te bedanken.
In de winter hebben we vaak last van vertragingen door sneeuw. Dit zorgt vaak voor de nodige stress bij onze reizigers. Daarom willen we dit jaar onze best doen om vertragingen tot een minimum te brengen en onze reizigers een stressloze dag te bezorgen!
Wij geven alvast 1000 NS Dagkaarten weg t.w.v. € 51,40. Er zijn 5 dagkaarten voor jou gereserveerd, wij hebben enkel nog uw gegevens nodig.
U kunt ons uw gegevens doorgeven door op onderstaande knop te klikken.
Wij wensen jullie alvast een prettig dag verder,
Het Nederlandse Spoor
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 november 2015, 18:49

Het fraudeteam zit er bovenop. Wanneer er nieuwe mails komen lezen we dat hier graag. Wanneer er meer duidelijkheid is zullen er gepaste stappen worden ondernomen op juridisch gebied, maar welke dat zijn is nog geen uitspraak over te doen.
Bekijk origineel

11 reacties

Bedankt voor het delen florisz1954! Dit is bij ons bekend inmiddels!
Bedankt voor het delen florisz1954! Dit is bij ons bekend inmiddels!
Het is fijn dat het bij jullie bekend is, maar zou het niet logisch zijn als jullie dat dan ook delen met je klanten. Bijvoorbeeld door op ns.nl hiervoor te waarschuwen?
Dat hebben ze alleen op dit forum gedaan waar 275 users dat gezien hebben.

Normaal zou je zoiets inderdaad op ns.nl zetten die waarschuwing.

Zie hier https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/let-op-valse-e-mails-omloop-18513

NS kan het probleem ook zelf verminderen door zelf geen e-mails te versturen die niet doorverwijzen naar ns.nl of spoordeelweken.
NS, Kunnen jullie dit niet nadrukkelijker communiceren ipv een bericht op het forum en ook daadwerkelijk iets doen? Het lijkt erop dat het invullen van het bericht leidt tot een wekelijkse afschrijving van 12 euro op de telefoonrekening en een eenmalig bedrag van 3.5 euro. Dat zie je pas achteraf. Ik heb bericht gekregen dat je dit ook kunt stoppen me een STOP bericht, en hoop dat dit ook daadwerkelijk werkt.

Reactie hiervoor dat dit 'bekend' is is natuurlijk beneden alle pijl. Ik verwacht dat NS dit ook daadwerkelijk serieus neemt en actie onderneemt om dit soort partijen aan te pakken.

De les die ik hier zelf uit trek is dat ik eens flink moet snoeien in de bedrijven die mij mail sturen, en in ieder geval niet meer in moet gaan op aanbiedingen van de NS.
ik was er ook bijna ingestonken! Totdat ik de kleine lettertjes las met die 12 EURO/week van die reactobmobi. De vormgeving en lay-out lijken verraderlijk echt NS!
NS, Kunnen jullie dit niet nadrukkelijker communiceren ipv een bericht op het forum en ook daadwerkelijk iets doen? Het lijkt erop dat het invullen van het bericht leidt tot een wekelijkse afschrijving van 12 euro op de telefoonrekening en een eenmalig bedrag van 3.5 euro. Dat zie je pas achteraf. Ik heb bericht gekregen dat je dit ook kunt stoppen me een STOP bericht, en hoop dat dit ook daadwerkelijk werkt.

Reactie hiervoor dat dit 'bekend' is is natuurlijk beneden alle pijl. Ik verwacht dat NS dit ook daadwerkelijk serieus neemt en actie onderneemt om dit soort partijen aan te pakken.

De les die ik hier zelf uit trek is dat ik eens flink moet snoeien in de bedrijven die mij mail sturen, en in ieder geval niet meer in moet gaan op aanbiedingen van de NS.

Ik had ook graag even een waarschuwingsmailtje van NS ontvangen. Ik heb een abonnement en krijg regelmatig mailtje van ns, lijkt me een kleine moeite om iedereen in het bestand te waarschuwen. Hoe komt de afzender van de mail aan onze mailadressen?
Bedankt allen voor jullie signalen. Het is voor ons niet haalbaar om bij iedere phishing mail een bericht naar iedereen te sturen. Behalve dat wij niet weten welke mensen zijn benaderd, hebben wij ook niet van iedereen een e-mailadres. Bovendien weten wij natuurlijk niet op voorhand wat er wordt verstuurd.

Enerzijds ben je als ontvanger van deze berichten zelf verantwoordelijk voor wat je doet met zo'n bericht. Anderzijds vinden wij het wel belangrijk de klant te informeren over welke acties van ons zijn, en hoe je zo'n actie kunt herkennen. We zijn bezig om dit nog beter te kunnen communiceren. We hebben alvast een pagina: http://www.ns.nl/reizigers/acties-en-uitjes/acties-en-uitjes/phishing-mail.html.
Beste NS, Welke acties nemen jullie verder? Doen jullie bv aangifte bij de politie, doen jullie zelf onderzoek naar de partijen die aan phishing doen, als jullie de partij kenen nemen jullie dan juridische stappen of zijn er nog andere maatregelen die jullie nemen? Ik hoor het graag via dit forum.
Beste NS, Welke acties nemen jullie verder? Doen jullie bv aangifte bij de politie, doen jullie zelf onderzoek naar de partijen die aan phishing doen, als jullie de partij kenen nemen jullie dan juridische stappen of zijn er nog andere maatregelen die jullie nemen? Ik hoor het graag via dit forum.

Zal ik eens voor je navragen Rossi.
Het fraudeteam zit er bovenop. Wanneer er nieuwe mails komen lezen we dat hier graag. Wanneer er meer duidelijkheid is zullen er gepaste stappen worden ondernomen op juridisch gebied, maar welke dat zijn is nog geen uitspraak over te doen.

Ik begrijp dat het nog onduidelijk is. Graag hoor ik het via dit forum als er wel meer duidelijkheid is.

Reageer