Poortjes & Spoordeelkaartje

• 20 oktober 2015
  • 6 reacties
  • 338 Bekeken

Beste NS,

Begin deze maand had ik een uitje van de spoordeelwinkel gekocht, het was een dagretourkaartje + koffie met appelflap. De extra coupon voor de koffie & appelflap heb ik overigens nooit ontvangen (en ja, ik controleer al mijn email, inclusief spam-box), maar dat is niet mijn grootste probleem.

Ik reisde naar Zoetermeer, daar aagekomen moest ik door van die hoge poortjes heen om het station te kunnen verlaten. Deze gaan echter ALLEEN maar open met een OV-chipkaart. Die heb ik dus niet. En dan sta ik daar dus met mijn geprintte ticket op papier (die overigens ook gewoon onderweg gecontroleerd en goedgekeurd werd door een conducteur).

Er was GEEN ENKELE mogelijkheid om langs de poortjes te komen behalve erdoorheen. Ik heb overwogen om er onderdoor te gaan, er over heen of mezelf erdoor te wringen (allemaal eigenlijk niet te doen natuurlijk). Er was geen medewerker aanwezig op dat station. Er was wel een serviceknop, maar wat kan die nou voor mij betekenen? Kunnen ze de poortjes op afstand openmaken? Moet dat dan gebeuren voor elke reiziger die met een Spoordeelticket reist?

Ik heb gewacht (gelukkig niet al te lang) tot er toevallig een reiziger aan de andere kant van de poortjes verscheen en ik ben samen met deze persoon in tegengestelde richting door de poortjes gegaan.
Op de terugweg had ik natuurlijk weer hetzelfde probleem! Ik had geluk dat ik reisde op een tijdstip dat er meerdere mensen waren. Dus ook hier glipte ik achter een persoon aan het poortje door.
Beide keren ging het poortje piepen, want die had wel 'in de gaten' dat er oneigenlijk gebruik van werd gemaakt. Maar ik negeerde dat, ik had immers een legitiem treinkaartje.
Dit was dus in Zoetermeer, maar deze poortjes zijn natuurlijk aanwezig op meerdere (en steeds meer!) stations in Nederland.

Ik vind het gemak van de Spoordeelwinkel dat je je ticket gewoon uit kan printen. Maar dat er geen enkele mogelijkheid is om het station af te komen zonder dat je door die poortjes heen moet (die dus niet open kunnen met een papieren kaartje), vind ik echt zéér klant-onvriendelijk!

Met vriendelijke groeten,
L. Broers

6 reacties

Er moet een barcode op het e-ticket staan, waarmee u een 1 poortje kan openen met een opschrift erboven.

Deze is in drukte zeker niet altijd duidelijk te vinden.
Dat had ik ook gelezen op de website.
Een code staat inderdaad op het kaartje, maar ik heb geen aparte poortjes gezien. En degenen die er waren gingen dus niet open. Het was juist helemaal niet druk toen ik daar was op het station, ik stond daar in mijn eentje.
Reputatie 1
Badge
NIET alle poortjes accepteren die barcode-meestal die brede poort. Dat ziet er uit als een soort wit gat en er staat iets op als scannen of zo. Op stations met interna. treinen wel meest allemaal.
Verder zijn er op ELK perron/uitgang 3 noodknoppen, waarvan U dan de blauwe INFO knop moet gebruiken, na contact met de 24 uur bemande centrale kunnen zij na uitleg een poortje op afstand openen. Al blijkt in de praktijk inderdaad dat 98% van de mensen in die situatie meesluipt. ROOD is voor SOS/paniekgeval, incl politie en groen is meestal nog met een beschermhoes afgedekt en laat alle poortjes openen.
Op ieder station dat volledig afgesloten is met poortjes is er de mogelijk om met een eticket door een poortje te gaan. Soms staan er (bijvoorbeeld) 6 poortjes op een rij en zijn de buitenste 2 geschikt voor passeren met zowel ov-chipkaart als eticket met barcode.
De bon voor je appelflap zat, zoals Klaas-Jan uitlegt, als bijlage bij de eerste e-mail die je direct na je bestelling in de Spoordeelwinkel hebt ontvangen. Die krijg je dus niet pas op het moment dat je het e-ticket aanmaakt.

Op je e-ticket zelf staat duidelijk uitgelegd hoe je moet handelen bij gesloten poortjes. Ook in Zoetermeer werkt het gewoon op die manier.
Mijn e-ticket deed het ook niet bij een breed poortje op Rotterdam CS, ook de medewerker van NS lukte het niet om het poortje te openen, dus 100% werkt het niet, zie ook andere meldingen hierover.

Reageer