Beste NS,
Begin deze maand had ik een uitje van de spoordeelwinkel gekocht, het was een dagretourkaartje + koffie met appelflap. De extra coupon voor de koffie & appelflap heb ik overigens nooit ontvangen (en ja, ik controleer al mijn email, inclusief spam-box), maar dat is niet mijn grootste probleem.
Ik reisde naar Zoetermeer, daar aagekomen moest ik door van die hoge poortjes heen om het station te kunnen verlaten. Deze gaan echter ALLEEN maar open met een OV-chipkaart. Die heb ik dus niet. En dan sta ik daar dus met mijn geprintte ticket op papier (die overigens ook gewoon onderweg gecontroleerd en goedgekeurd werd door een conducteur).
Er was GEEN ENKELE mogelijkheid om langs de poortjes te komen behalve erdoorheen. Ik heb overwogen om er onderdoor te gaan, er over heen of mezelf erdoor te wringen (allemaal eigenlijk niet te doen natuurlijk). Er was geen medewerker aanwezig op dat station. Er was wel een serviceknop, maar wat kan die nou voor mij betekenen? Kunnen ze de poortjes op afstand openmaken? Moet dat dan gebeuren voor elke reiziger die met een Spoordeelticket reist?
Ik heb gewacht (gelukkig niet al te lang) tot er toevallig een reiziger aan de andere kant van de poortjes verscheen en ik ben samen met deze persoon in tegengestelde richting door de poortjes gegaan.
Op de terugweg had ik natuurlijk weer hetzelfde probleem! Ik had geluk dat ik reisde op een tijdstip dat er meerdere mensen waren. Dus ook hier glipte ik achter een persoon aan het poortje door.
Beide keren ging het poortje piepen, want die had wel 'in de gaten' dat er oneigenlijk gebruik van werd gemaakt. Maar ik negeerde dat, ik had immers een legitiem treinkaartje.
Dit was dus in Zoetermeer, maar deze poortjes zijn natuurlijk aanwezig op meerdere (en steeds meer!) stations in Nederland.
Ik vind het gemak van de Spoordeelwinkel dat je je ticket gewoon uit kan printen. Maar dat er geen enkele mogelijkheid is om het station af te komen zonder dat je door die poortjes heen moet (die dus niet open kunnen met een papieren kaartje), vind ik echt zéér klant-onvriendelijk!
Met vriendelijke groeten,
L. Broers