beantwoord

Reisroute Groepsticket

Reputatie 4
Ik kocht zojuist voor aanstaande zaterdag een groepsticket Eemshaven - Hengelo Gezondheidspark.
Tot mijn grote verbazing staat hier een reisroute via Groningen - Zwolle - Zutphen op afgedrukt. Uit de reisplanner komt echter geen ander advies dan via Groningen - Zwolle - Hengelo. Bij de aankoop van het groepsticket had ik ook geen enkele routekeuze anders dan van en naar. Hoe is dit mogelijk? Ik neem aan dat ik wel gewoon de reisplanner aan mag houden en dus via Hengelo kan reizen?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 4 juli 2018, 11:46

Update: De route op het e-ticket is de enige toegestane route. Bij het verzilveren heb je meerdere opties als er meerdere routes mogelijk zijn. In het voorbeeld (zie afbeelding) van Rotterdam Centraal naar Winterswijk heb je de keuze uit 3 routes. Alleen bij de Vrije routekeuze mag je kiezen hoe je wil reizen, maar bij keuze voor route A of B ben je gebonden aan die keuze. Dan staat het ook zo op het ticket en mag je alleen op die manier reizen. Het kan voorkomen dat de prijs per route verschillend is bij sommige tickets.

Bekijk origineel

18 reacties

Ik zal het nogmaals aankaarten dennistd, het lijkt mij wel van belang dat dit overeenkomt met de reisplanner.
Reputatie 7
Badge +3
't Zou ook onzinnig zijn dit ook bij een groepticket te doen. Voor de prijs maakt het niet uit, dus zou je altijd de 'vrije routekeuze' kiezen.
Reputatie 4
Update: De route op het e-ticket is de enige toegestane route. Bij het verzilveren heb je meerdere opties als er meerdere routes mogelijk zijn. In het voorbeeld (zie afbeelding) van Rotterdam Centraal naar Winterswijk heb je de keuze uit 3 routes. Alleen bij de Vrije routekeuze mag je kiezen hoe je wil reizen, maar bij keuze voor route A of B ben je gebonden aan die keuze. Dan staat het ook zo op het ticket en mag je alleen op die manier reizen. Het kan voorkomen dat de prijs per route verschillend is bij sommige tickets.

Dat krijg je bij een dagretour ja. Maar bij een groepsticket krijg je dus geen enkele mogelijkheid tot het kiezen van een route. Dan kan er toch niet ineens een route vastgelegd worden op het ticket die notabene niet eens uit de reisplanner komt?
Bedankt voor je feedback iMark ik ga het direct aankaarten.
Badge +3
Dat is duidelijk. Maar dan moet er wel een directe link zijn tussen het reisadvies en het scherm dat je in de winkel te zien krijgt.

Verder heeft het natuurlijk de voorkeur om de Vrije Routekeuze als eerste optie te tonen, zeker als het om een verschil gaat van €0,20.

Op het moment is niet eens een prijsopgave te zien in de Reisplanner vanwege de werkzaamheden rond Zwolle. Verder kan ik in het bestelproces nergens voor het afrekenen zien via welke route het kaartje geldig is. Dit moet en kan veel beter en duidelijker.

Update: Zojuist een reminder verzonden, hopelijk weten we snel meer.
Update: Ik heb een bericht ontvangen dat de betreffende afdeling hier nog mee bezig is en dat het nog even afwachten is.
Update: Reminder is de deur uit, zodra ik meer weet laat ik dit weten.
Update: Ik heb een voorbeeld hiervan doorgestuurd naar mijn collega's en ben nog in afwachting van een terugkoppeling.

@iMark: Dat is zeker een goede suggestie!
Badge +3
Er is nog een extra reden om te kiezen voor het aangeven dat een ticket geldig is via iedere route die de reisplanner aangeeft. Het moedigt reizigers aan om de reisplanner te raadplegen waardoor ze eerder zullen merken dat er werkzaamheden zijn en wat de gevolgen zijn voor de reis op de reisdatum.
Klopt iMark. Ik vermoed dat dit puur een advies is voor de snelste route, maar zal even kijken of ik de exacte reden hiervan kan achterhalen. Het zorgt nu voor verwarring en dat is niet de bedoeling.
Badge +3
Er is nog geen antwoord op de vraag van @dennistd over het waarom er een reisroute wordt vermeld op het ticket.

Veel praktischer is het om op het ticket te zetten dat gereisd mag worden via iedere route die door de reisplanner wordt aangegeven op de dag dat gereisd wordt. Dan is ook meteen ondervangen dat op sommige dagen via een omweg mag worden gereisd vanwege werkzaamheden.
Hallo dennistd,

Ik begrijp je verwarring, maar de reacties van Thom en Nooduitgang zijn inderdaad correct. Mocht je hier verder nog vragen over hebben dan lezen we dat graag.
Reputatie 7
Badge +4
De groep moet met de hoofdtickethouder mee reizen. Als er twee hoofdtickethouders zijn en u samen wilt reizen, is er geen probleem voor het deel Eemshaven-Hengelo maar de groep tot Hengelo kan niet meereizen vanaf Hengelo naar Enschede. Gezondheidspark kan niet met een ticket naar Enschede.

Een reisroute staat afgedrukt om die aan te geven, u moet die in principe volgen. U mag hier alleen van afwijken als de reisplanner daarnaast een andere mogelijkheid geeft. Dat is hier het geval. De belangrijkste bepaling van het groepsticket is dat er altijd samen met de hoofdreiziger gereisd moet worden. De voorwaarden zijn strenger dan met het oude groepsretour.
Reputatie 4
Waarom staat er dan een reisroute op afgedrukt? Voor het tweede deel van de groep kocht ik hem naar Enschede en daarop staan gewoon alleen Eemshaven en Enschede, zonder tussenstations en vervoerders. Met die tussenstations zorgt het alleen maar voor verwarring vind ik...
Reputatie 7
Badge +4
De reisplanner geeft, naast Zuphen, ook een optie via Hengelo als toegestane route. U mag dus gewoon via Hengelo reizen.
De route via de NS planner is toegestaan.

Reageer