beantwoord

Samenreiskorting i.c.m. Meereiskaart toegestaan?

• 25 april 2014
  • 11 reacties
  • 1879 Bekeken

Ik heb een Altijd Vrij-abonnement en mag daarop 3 mensen met 40% korting mee laten reizen. Dat betekent dat ik dan 4 geldige vervoersbewijzen heb. Mag ik dan met de door de NS deze week verspreidde Meereiskaarten nog 4 mensen gratis mee laten reizen (mits ik voldoende van die kaartjes kan bemachtigen natuurlijk...)
icon

Beste antwoord door Ramon NS 25 april 2014, 10:22

Dag Japiejojo, met een Altijd Vrij abonnement is het inderdaad mogelijk om 3 mensen met 40% korting mee te laten reizen. Aangezien deze drie reizigers nu ook een geldig vervoerbewijs hebben is het inderdaad toegestaan dat deze reizigers één reiziger meenemen met de Meereiskaart. In het kort, 1 Atlijd Vrij, 3 Samenreiskorting, 1 Meereiskaart per betalende klant (dus in dit geval max. 4). Groet Ramon
Bekijk origineel

11 reacties

Dag Japiejojo, met een Altijd Vrij abonnement is het inderdaad mogelijk om 3 mensen met 40% korting mee te laten reizen. Aangezien deze drie reizigers nu ook een geldig vervoerbewijs hebben is het inderdaad toegestaan dat deze reizigers één reiziger meenemen met de Meereiskaart. In het kort, 1 Atlijd Vrij, 3 Samenreiskorting, 1 Meereiskaart per betalende klant (dus in dit geval max. 4). Groet Ramon
Hoi Japiejojo,

Ze zijn niet geldig in combinatie met acties, zoals Blokker en Kruidvat en juist wel in combinatie met volwaardige vervoersbewijzen. De samenreiskorting is geen actie en die combinatie ben ik niet tegengekomen dat het niet zou mogen en beschouw ik als volwaardig vervoersbewijs.

Naar mijn inziens moet dat geen enkel probleem zijn, mits je natuurlijk voldoende meereiskaarten weet te bemachtigen van de juiste periode.

Veel reisplezier.
Hoi Ramon,

Dat was een snelle reactie, fijn dat we op 1 lijn zitten 😳
Hoi Ramon en Loes,

Dat was zeker een snelle reactie en ook nog één waar ik op gehoopt had.

Dank voor de snelle service!!
Graag gedaan 😉
ik zie op de gratis meereiskaartjes nergens staan dat je maar 1 zo'n kaartje mag gebruiken per betalende reiziger, maar uit deze reactie begrijp ik dat dit dus wel zo is? Er staat namelijk 1 persoon met 1 kaartje, maar als je 2 kaartjes hebt kan je beide gewoon gratis meereizen lijkt me.
Reputatie 6
Badge +2
In het boekje staat "U mag per reis één vervoerbewijs combineren met één gratis treinkaartje. De gratis Overgang 2-1 Dagkaart en Meereiskaart mogen dus niet gecombineerd worden." De eerste zin lijkt vluchtig gezien alleen maar een inleiding te zijn op de tweede, maar is een zelfstandige bepaling.
Reputatie 3
Badge
In het boekje staat "U mag per reis één vervoerbewijs combineren met één gratis treinkaartje. De gratis Overgang 2-1 Dagkaart en Meereiskaart mogen dus niet gecombineerd worden." De eerste zin lijkt vluchtig gezien alleen maar een inleiding te zijn op de tweede, maar is een zelfstandige bepaling.

Ik denk eigenlijk dat de eerste zin het belangrijkste is. De tweede zin trekt volgens mij alleen tot de conclusie uit die eerste zin, dat de meereiskaart niet gebruikt kan worden om (gratis in de eerste klas) mee te reizen met iemand die een tweede klas vervoerbewijs met overgang 2-1 heeft, omdat er dan kennelijk twee vervoerbewijzen (dat voor de reis in de tweede klas en het overgangbewijs) met die meereiskaart gecombineerd worden.

Een beetje vreemd is het wel, want iemand die gewoon een regulier eerste klas vervoersbewijs heeft, mag kennelijk wel iemand op een meereiskaart in de eerste klas laten meereizen, maar iemand die een tweede klas vervoersbewijs met overgang heeft, mag dat niet. Terwijl beiden toch per saldo het volledige eerste klas tarief betaald hebben.
De conclusie is dus dat een kaartje tweede klas plus overgang 2-1 niet samen als één vervoerbewijs eerste klas gelden.
Reputatie 6
Badge +2
Nee, het gaat hier over de gratis Overgang 2-1 Dagkaart, niet over een betaalde Overgang 2-1.

Met een meereiskaart iemand in de eerste klas laten meereizen als je een tweede klas vervoerbewijs met betaalde Overgang 2-1 hebt, mag waarschijnlijk wel (hoewel je het zo zou kunnen lezen dat dat ook niet mag).

Anders gezegd, er zal bedoeld worden "U mag per reis een vervoerbewijs combineren met niet meer dan één gratis treinkaartje."
Nee, het gaat hier over de gratis Overgang 2-1 Dagkaart, niet over een betaalde Overgang 2-1.

Met een meereiskaart iemand in de eerste klas laten meereizen als je een tweede klas vervoerbewijs met betaalde Overgang 2-1 hebt, mag waarschijnlijk wel (hoewel je het zo zou kunnen lezen dat dat ook niet mag).

Anders gezegd, er zal bedoeld worden "U mag per reis een vervoerbewijs combineren met niet meer dan één gratis treinkaartje."

Ik zou het zelf ook op die manier beoordelen, zoals je het verteld Dennis, kan het alleen maar beamen.
Oud topic, ik weet het, maar zojuist maar weer eens een fijn meningsverschil met een alwetende conducteur die de spelregels van het samenreiskaartje dus niet snapt. Ik heb mijn vrouw en twee kinderen (12 en 13 bij). Ik heb een jaartrajectkaart, mijn vrouw haar eigen OV kaart met daarop samenreiskorting, en de twee tieners allebei een samenreiskaartje. Volgens meneer zijn deze echter alleen geldig bij een betalende passagier die zonder korting rijdt. Gelukkig snapte hij blijkbaar toch wel dat hij nogal wankel stond, maar vond het wel nodig om nog even op te merken dat hij het er niet mee eens was.

Ik word zo moe van het gebrek aan kennis bij NS personeel over hun eigen acties. 😞

Reageer