Spoordeelweken Zomer 2016


Spoordeelweken is een “inspiratie” campagne. Doel is om mensen (die normaal gesproken niet vaak of helemaal niet de trein nemen) te inspireren om de trein te nemen in de daluren. Van 23 juli t/m 28 augustus 2016 kunnen 4,5 miljoen mensen in Nederland weer profiteren van onze trein aanbiedingen en andere leuke aanbiedingen voor musea, attracties en iets lekkers.

Wanneer zijn de aanbiedingen van de Spoordeelweken geldig?
Alle reguliere aanbiedingen en treinaanbiedingen zijn geldig van 23 juli t/m 28 augustus 2016. Enkele spoordeelwinkel aanbiedingen waar trein + toegang wordt gecombineerd (Walibi, Lunch bij Meijer in Zandvoort, Madurodam en van Dobben in Amsterdam) hebben een langere geldigheid.

Waar krijg ik meer informatie over de actie?
Op www.ns.nl/spoordeelweken is meer informatie te vinden:
- Onbeperkt printen van Spoordeelwekenbonnen uit het boekje
- Kopen van Spoordeelwinkel combinatiedeals: trein +uitje
- Nabestellen van het Spoordeelwekenboekje (op=op)
- Voorwaarden Spoordeelweken en veelgestelde vragen

Waar kan ik de voorwaarden van deze actie terugvinden?
De actievoorwaarden staan op ns.nl/spoordeelweken en in het Spoordeelwekenboekje op de linker laatste pagina (deze is uitscheurbaar). De voorwaarden van de treinaanbiedingen staan ook op de treinaanbiedingen zelf.

Waarom heb ik geen Spoordeelwekenboekje ontvangen?
Het kan zijn dat je een nee-nee-sticker of nee-ja-sticker op je brievenbus hebt, dan wordt het boekje niet bezorgd. Daarnaast krijgen niet alle huishoudens zonder zo'n sticker het boekje bezorgd. Het hangt af of jouw adres binnen de postcodeselectie valt, die per campagne kan verschillen.

Hoe kan ik het Spoordeelwekenboekje ontvangen?
Mocht je het boekje niet ontvangen hebben per post, dan kun je deze vanaf 23 juli 2016 alsnog éénmalig aanvragen op ns.nl/spoordeelweken. Hierbij geldt; zolang de voorraad strekt (op=op) en maximaal 1 boekje per adres.

Wat is er veranderd in deze Spoordeelweken editie ten opzichte van de Lente editie?
De aanbiedingen in het boekje zijn nieuw, maar verder zijn de actievoorwaarden, het landkaartje en de vernieuwde treinkaartjes hetzelfde als in de Lente editie.

Welke treinaanbiedingen zijn er?
- 2x gratis een upgrade naar de 1e klas op een papieren kaartje (elk te gebruiken op één zaterdag óf één zondag) > geldig zaterdag 23 juli – zondag 28 augustus 2016
- 2 Meereisdagen Daluren op 1 papieren kaartje met chip (te gebruiken maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00-16.00 uur én na 18.30 uur en op zaterdag en zondag de hele dag) > geldig 23 juli t/m 28 augustus 2016

Waarom is de Meereiskaart sinds de Lente editie een Meereiskaart Daluren geworden?
We willen ons met deze campagne richten op meereizen in de daluren, dus de middagspits willen we hierbij uitsluiten om onze forenzen zoveel mogelijk plaats te geven.

Hoe kan ik de Meereisdagen op de chipkaart gebruiken?
• Met de Meereiskaart kun je gratis 1 iemand meenemen in de periode 23 juli t/m 28 augustus 2016. Je moet dan zelf in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs en ouder dan 12 jaar zijn. Ook kun je zelf met iemand anders meereizen, mits deze persoon over een geldig vervoerbewijs beschikt.
• Met de Meereiskaart check je per vervoerder in en uit. Bij Connexxion is dit niet nodig, daar toon je de kaart aan controlerend personeel.
• Je mag alleen reizen in dezelfde klasse en op hetzelfde traject als de persoon met wie je meereist
• De Meereiskaart is 2 dagen te gebruiken. Gooi de kaart na de 1e keer reizen dus niet weg.
• Je mag met de Meereiskaart 1 persoon boven de 12 jaar mee laten reizen
• Vaste klantenkorting bestaat niet meer apart; alle bonnen zijn kortingen geldig voor mensen met een geldig vervoerbewijs/meereiskaart
• De Meereiskaart Daluren is geldig maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00-16.00 uur én na 18.30 uur en op zaterdag en zondag de hele dag

Hoeveel mensen mogen er meereizen met 1 persoon met een geldig vervoerbewijs?
Per persoon mag er met de Meereiskaart 1 persoon boven de 12 jaar mee reizen wanneer je beschikt over een geldig vervoerbewijs en 12 jaar of ouder bent. Met meerdere mensen meereizen met dezelfde persoon is dus niet toegestaan.

Hoe zit het met in en uitchecken als ik ergens een tussenstop maak?
Aan het begin van een rit check je in en aan het einde check je weer uit. Als je onderweg een tussenstop maakt en langer dan 35 minuten daar blijft, moet je wel uitchecken. Als je vervolgens verder reist, dien je weer in te checken. Is de tussenstop korter dan 35 minuten, dan hoef je niet uit te checken.

Hoe kan ik de Gratis Upgrade naar de 1e klas gebruiken?
Met de Gratis Upgrade naar de 1e klas kun je op één dag in het weekend de hele dag reizen in de 1e klas in combinatie met een geldig vervoerbewijs voor de 2e klas. Gratis Upgrade naar de 1e klas is geldig in de periode zaterdag 23 juli – zondag 28 augustus 2016. De Gratis Upgrade naar de 1e klas is alleen geldig wanneer hierop met pen de datum is ingevuld van de dag waarop je reist. De Gratis Upgrade naar de 1e klas mag dus niet gebruikt worden op maandag t/m vrijdag!

Zijn de treinaanbiedingen van de Spoordeelweken te gebruiken in combinatie met elkaar?
Nee, de verschillende treinaanbiedingen van de Spoordeelweken mogen niet met elkaar gecombineerd worden. Je kunt dus geen gratis Meereiskaart combineren met een Gratis Upgrade naar de 1e klas. Je kunt per reis één treinaanbieding gebruiken, die je gratis hebt gekregen.

Mag ik twee meereiskaarten met elkaar combineren?
Nee, dat is niet toegestaan. Wanneer je met twee personen met twee meereiskaarten wil reizen, moet je meereizen met 2 personen die beiden 12 jaar of ouder zijn en beschikken over een geldig vervoerbewijs.

Zijn de treinaanbiedingen ook geldig voor 09:00 uur?
De NS-Meereiskaart Daluren is geldig maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00-16.00 uur én na 18.30 uur en op zaterdag en zondag de hele dag. De Gratis Upgrade naar de 1e klas is alléén op een zaterdag of zondag de hele dag geldig. Je kunt in het weekend met de Gratis Upgrade naar de 1e klas dus wel vóór 9.00 uur reizen.

Is de meereiskaart ook 1e klas geldig?
Als je meereist met een persoon die beschikt over een 1e klas vervoerbewijs, mag je meereizen in de 1e klasse.

Hoeveel dagen is de meereiskaart daluren te gebruiken?
De meereiskaart daluren is 2 dagen, dus 2 x 1 dag te gebruiken.

Zijn de treinaanbiedingen te gebruiken in combinatie met de OV-chipkaart, abonnement of studentenreisproduct?
Ja, alle treinaanbiedingen zijn te gebruiken in combinatie met een OV-chipkaart, een treinabonnement of studentenreisproduct. De treinaanbiedingen zijn ook geldig in combinatie met een treinkaartje uit de automaat of een e-ticket (niet wanneer e-ticket onderdeel is van een andere aanbieding).

Zijn de treinaanbiedingen ook geldig in combinatie met vervoerbewijzen van andere acties zoals Spoordeelwinkel, Albert Heijn, Blokker, HEMA, Kruidvat e.d.?
Nee, de treinaanbiedingen zijn niet geldig in combinatie met vervoerbewijzen aangeschaft bij de Spoordeelwinkel, Albert Heijn, Blokker, HEMA, Kruidvat e.d.

Zijn de treinaanbiedingen te gebruiken in combinatie met NS-groepsretour?
Nee, zowel de Meereiskaart Daluren als de Gratis Upgrade naar de 1e klas mogen niet gebruikt worden in combinatie met NS-groepsretour.

Zijn de treinaanbiedingen te gebruiken in combinatie met Seizoensretour?
Nee, zowel de Meereiskaart Daluren als de Gratis upgrade naar de 1e klas mogen niet gebruikt worden in combinatie met Seizoensretour.

Waarom kan ik de treinaanbiedingen niet online vinden?
De treinaanbiedingen worden eenmalig en alleen verstrekt bij het Spoordeelwekenboekje, dat per post verspreid wordt.

Zijn de treinaanbiedingen te gebruiken in combinatie met een Keuzedag?
Ja, alle treinaanbiedingen zijn te gebruiken in combinatie met een Keuzedag.

Zijn de treinaanbiedingen ook geldig in de treinen van Syntus, Breng, Arriva, Veolia en Connexxion?
De treinaanbiedingen van de Spoordeelweken zijn ook geldig in treinen van Arriva, Breng, Connexxion, Syntus, en Veolia. De treinaanbiedingen zijn niet geldig in Thalys.

Zijn de treinaanbiedingen van de Spoordeelweken ook geldig in ICE of Intercity direct?
Voor Intercity direct (op het traject Rotterdam-Schiphol v.v.) en ICE geldt een toeslagverplichting. De treinaanbiedingen van de Spoordeelweken zijn dus alleen geldig met een toeslag.

Zijn de treinaanbiedingen van de Spoordeelweken geldig in Intercity Berlijn en Intercity Brussel?
De treinaanbiedingen zijn alleen geldig op het binnenlandse traject van Intercity Berlijn en Intercity Brussel.

Zijn de treinaanbiedingen van de Spoordeelweken ook geldig in de Thalys?
Nee, de treinaanbiedingen zijn niet geldig in de Thalys.

Krijg ik met de treinaanbiedingen Geld terug bij Vertraging?
Nee, aangezien je de treinaanbiedingen gratis ontvangen hebt, kun je hiervoor geen Geld terug bij Vertraging ontvangen.

Ik heb een treinaanbieding niet gebruikt, kan ik daar geld voor terug krijgen?
Nee, aangezien je de treinaanbiedingen gratis ontvangen hebt, kun je de bonnen niet inwisselen voor geld.

Wordt een hond als 2e persoon toegestaan bij de Meereiskaart Daluren?
Nee, de treinaanbiedingen zijn alleen voor personen.

Wat is het verschil tussen een meereiskaart daluren en Samenreiskorting?
De meereiskaart daluren wordt verstrekt bij de Spoordeelweken campagne, wat betekent dat er gratis een dag meegereisd kan worden door iemand met een persoon die beschikt over een geldig vervoerbewijs. Verder geldt dat de persoon die meereist niet in de middagspits mag reizen. Samenreiskorting is structureel te verkrijgen bij automaat/balie en te laden op de OV-chipkaart. Hier krijgt de meereizende persoon 40% korting: maandag t/m vrijdag na 9.00 uur (je krijgt geen korting in de middagspits), in de weekenden en op feestdagen de hele dag.

Zijn er ook buitendienststellingen tijdens deze campagne?
Ja deze zijn er en daarom adviseren we altijd alle reizigers goed de reisplanner te gebruiken om hun reis te plannen. Op de achterzijde van het Spoordeelwekenboekje wordt duidelijk vermeld op welke trajecten er hinder is en wanneer.

Worden er extra treinen en bussen ingezet?
Bij het plannen van het vervangend busvervoer en de materiaal planning wordt er rekening gehouden met de campagnes die er dan lopen. Dit geldt voor spoordeelweken, maar ook voor andere campagnes zoals de retail dagkaarten.

Kan ik zomaar gebruik maken van de bonnen?
Nee, je kunt alleen gebruik maken van de aanbiedingen als je over een geldig vervoerbewijs voor de trein beschikt en dit kunt tonen.

Zijn de Spoordeelbonnen alleen geldig in combinatie met een vervoerbewijs voor de trein?
Ja, de Spoordeelbonnen zijn alleen geldig in combinatie met een vervoerbewijs voor de trein. Dit kan een kaartje uit de automaat of het e-ticket zijn, maar ook een OV-chipkaart of bijv. het Trajectvrij abonnement.

Zijn de Spoordeelbonnen geldig in combinatie met een studentenreisproduct?

Ja, de Spoordeelbonnen zijn ook geldig in combinatie met een studentenreisproduct.

Waarom staan er aan de zijkant op de bon een actiecode op sommige Spoordeelbonnen?
Deze actiecodes zijn voor de aanbieders. Hiermee kunnen ze de actie in hun systeem herkennen. Hier hoef je verder niets mee te doen.

Waar kan ik terecht met vragen over openingstijden, toegangsprijzen etc. over de aanbiedingen?
Op de website van de aanbieder vind je alle aanvullende informatie.

Kan ik mijn Museumkaart gebruiken?
Nee, de museumaanbiedingen zijn niet geldig in combinatie met de Museumkaart.

Welke 3 online specials deals gelden er in het voorjaar?
1. OV Fiets abonnement voor € 2,50 ipv € 10 eur in het eerste jaar. Dus € 7,50 korting.
2. Hotel deal: combi deal, trein + uitje, € 49
3. 2=1 Ola ijsje op het station


47 reacties

Op de foto's ziet het er idd weer smal uit. Ik ben zelf erg benieuwd naar de extra kofferruimte waar voorheen de lift zat.

Op openbare foto's is zowel de hoedenplank als het bagagerek te zien. De eerstgenoemde is zoals ik al vreesde, de laatstgenoemde valt me qua grootte erg tegen. Hier passen net twee koffers in en dan nog niet eens van het grootste formaat.
Laptops passen er wel in, blijf gewoon positief :)
Feit is dat die hoedenplanken nauwelijks worden gebruikt omdat de meeste bagage er niet in past.

Er is wel ruimte om de bodem ten opzichte van de oude situatie zo'n 10 cm lager te maken zonder dat het bagagerek voor het raam hangt. Daarmee zou het ding wel functioneel zijn, dus het is een gemiste kans als dat bij de renovatie is vergeten.
@Pe_pe

Op de foto's ziet het er idd weer smal uit. Ik ben zelf erg benieuwd naar de extra kofferruimte waar voorheen de lift zat.
Laptops passen er wel in, blijf gewoon positief 🙂
Klopt, de foto's die ik ook gezien heb, is het idd ddz en er us extra kofferruimte gemaakt waar voorheen de lift zat voor de railcatering.

Maar als die tekening klopt, zijn die nutteloze hoedenplankjes op de benedenverdieping niet vergroot tot bagagerek.
Dat is mooi @Loes en @Slidestops. Bedankt! Ik ga zeker een kijkje nemen.
Reputatie 1
Gewoon zulke gasten op de bon slingeren.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af hoeveel mensen van de eerste klas gebruik gaan maken na deze acties. NS wil mogelijk daarnaast mensen kennis laten maken met de eerste klas in de hoop dat er meer spreiding plaats vindt tussen de beide comfortklassen. Ik denk dat er na deze actie er nog meer mensen oneigenlijk gebruik gaan maken van de 1e klas. 😉
@treinspotter

Hij staat die data en tijden idd op Rotterdam Centraal op 1B en in mijn schrijven staat dat iedereen welkom is.
30 augustus wordt ie in Haarlem officieel gepresenteerd aan oa de pers.
Reputatie 7
@treinenspotter ja klopt
Klopt, de foto's die ik ook gezien heb, is het idd ddz en er us extra kofferruimte gemaakt waar voorheen de lift zat voor de railcatering.
Op Somda wordt gemeld dat de gereviseerde VIRM van 31-08 tm 02-09 te bewonderen is op spoor 1b in Rotterdam Centraal en dan dagelijks van 08:00-16:00. Ik ga vrijdagmiddag een kijkje nemen, maar ik zou eerst graag bevestiging van NS willen.
Reputatie 4
Dat is de tekening en ik kan bevestigen dat het bijna 1 op 1 hetzelfde is in het echt ;)

Ziet er mooi uit hoor! hoop dat deze VIRM's ingezet gaan worden van Groningen/Leeuwarden naar Rotterdam Centraal / Den Haag Centraal.
Reputatie 7
Dat is de tekening en ik kan bevestigen dat het bijna 1 op 1 hetzelfde is in het echt 😉
Reputatie 7
Badge +4
Het ziet er mooi uit, ook qua kleurstelling...
Reputatie 4
Wij hebben intern al fotos doorgekregen over hoe ie er nu echt uit ziet , van het prototype dus. Omdat ze nergens nog te vinden zijn buiten de interne site, mag ik ze natuurlijk helaas niet delen.. maar ik kan jullie verzekeren, hij is nog mooier als de DDZ ;)

Nou, ik heb net even gegoogeld en heb dit kunnen vinden...
Reputatie 7
Wij hebben intern al fotos doorgekregen over hoe ie er nu echt uit ziet , van het prototype dus. Omdat ze nergens nog te vinden zijn buiten de interne site, mag ik ze natuurlijk helaas niet delen.. maar ik kan jullie verzekeren, hij is nog mooier als de DDZ 😉
Reputatie 4
Dat is inderdaad een verbetering. De stoffen bekleding in de VIRM is ronduit shabby.

klopt, ik reis ook best veel met de VIRM en ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak het voor is gekomen dat reizigers denken dat ze 2e klas reizen. De kleur maakt echt het verschil.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is inderdaad een verbetering. De stoffen bekleding in de VIRM is ronduit shabby in te veel gevallen.
Reputatie 7
Nieuwe virm wordt kwa interieur gelijk aan de DDZ, ook kwa verschil 1e en 2e klas.
Reputatie 4
Dag Thom, Ja de koploper maak ik ook heel veel gebruik van en daar zie je wel een verschil.
Maar wanneer ik ga kijken naar een SLT, dan zie ik niet echt het verschil. Slechts de kleur en dat het wat rustiger is in de 1e klas. Extra comfort is ver te zoeken.
Net als de VIRM met de blauwe/grijze stoelen. Geen voetenbank, geen stroomaansluiting.
De reeds gerenoveerde dubbeldekker is wel extra comfort terug te vinden.

Ik stel voor dat 1e klas abonnementhouders een keertje een kijkje mogen nemen bij de renovatie van de Virm toestellen. NS, hoe vindt u van mijn voorstel?
Reputatie 7
Badge +4
Het is natuurlijk leuk voor de mensen en ik gun het iedereen maar het gaat wat ver als reizigers die er gewoon voor betalen daardoor niet meer kunnen zitten. Ik reis veel op zondagavond en loop daar toch tegenaan, net als vele andere reguliere reizigers. Verder heb ik alle begrip voor studenten die dat doen, zo vreemd is dat niet.

De vaste eerste klas abonnementshouders kunnen meestal rustig en wat comfortabeler reizen. Feitelijk biedt NS geen waarde voor het geld als ik kijk naar de eerste klas in nogal wat treinen. NS gaat uit van comfort, passend bij de reisafstand, die gemakshalve op tien minuten wordt gesteld. Comfort hoort te passen bij de prijs, niet bij de reisafstand.

Persoonlijk reis ik doorgaans op aangename wijze in de eerste klas, maar die is dan ook in orde in de Koploper - waar ik veel mee reis - en doorgaans ook in de Benelux ;-)

NS verlaagde de prijs van de dalabonnementen in de eerste klas en dat is ook terecht als in veel treinen feitelijk geen echte eerste klas bestaat. Eerste klas maak je niet met een rode bekleding van hetzelfde stoeltje en een 1 boven de deur. Comfort passend bij de reisafstand, wat een lariekoek.

Ik heb dan nog geluk, want ik reis met een dalvrijkaart, maar de zeventig procent meerprijs voor de reguliere reizigers in de spits is soms wel heel zuur geld.

NS schiet wat door in het binnenhalen van nieuwe klanten. Het behoort niet ten koste van de normale clientèle te gaan.
Reputatie 4
Thom, de prijzen in de eerste klas is inderdaad te hoog voor sommige mensen en wordt nu door de actie van NS gratis aangeboden. Wat biedt NS voor de vaste 1e klas abonnementhouders aan? volgens helemaal niets bijzonders.
Reputatie 7
Badge +4
Wees blij dat ze nu zijn. Als de upgrades samenvallen met de weken dat de studenten geen vakantie hebben, kun je op zondagavond beter niet gaan reizen van en naar studentensteden.
Ik snap ze best en het is ook legaal maar ik zou liever acties zien met twee meereiskaartjes voor in totaal vier dagen en dat de upgrade verdwijnt. Ik vraag me af hoeveel mensen van de eerste klas gebruik gaan maken na deze acties. NS wil mogelijk daarnaast mensen kennis laten maken met de eerste klas in de hoop dat er meer spreiding plaats vindt tussen de beide comfortklassen.

Al heb ik het ook wel gehad dat een beschaafde studente bij haar vriendje op schoot ging, zodat opa, in haar ogen 😉, kon gaan zitten.

Spoordeelweken is een “inspiratie” campagne. Doel is om mensen (die normaal gesproken niet vaak of helemaal niet de trein nemen) te inspireren om de trein te nemen in de daluren.

Sivan gaf dat aan. Deze groep gaat zal overwegend in de praktijk de prijzen in de eerste klas veel te hoog vinden. Het nut, ook voor NS, is gering en de overlast is groot voor de betalende passagiers
Reputatie 4
Nog 1 weekendje en dan eindelijk weer rust in de 1e klasse. Erg irritant als je betaald hebt en geen zitplaats hebt in de 1e klasse omdat ns zo nodig vindt om van die gratis upgrade naar 1e klasse te verstrekken.
Ik denk inderdaad niet dat een gemiddelde winkel die apparatuur heeft Bastiaan. We gaan hier ook uit van een stukje vertrouwen in onze reizigers.
De dagkaart Daluren is wel degelijk een actie en kun je niet combineren met de 1ste klas upgrade van de Spoordeelwinkel.

Reageer