beantwoord

Toeslag 2-1 uit automaat en NS Meereiskaart

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik met een vriend op stap met de trein. Hij heeft Student Weekend Vrij en ik Dal Voordeel. Als het mogelijk is willen we een meereiskaart gebruiken én eerste klas reizen.

De situatie die ik in mijn gedachten had is als volgt:
Vriend heeft:
  • Student Weekend Vrij
  • Overgang 2-1 van de Spoordeelweken

Ik heb:
  • Meereiskaart van de Spoordeelweken
  • Overgang 2-1 met korting uit de kaartautomaat

Ik gebruik de meereiskaart dus voor zijn tweede klas kaart en koop daar zelf nog toeslag bij. Is dit toegestaan?
icon

Beste antwoord door Thom 16 mei 2014, 11:16

Jurgen, het mag gewoon niet. Je mag een meereiskaartje en een overgang 2>1 in een reis niet stapelen. Het is of het een of het ander. Als je echt samen wilt reizen met een meereiskaartje, moet dat tweede klas. Wat wel kan, als je echt eerste klas wilt zitten, is allebei met je eigen abo reizen en elk een 2>1 kaartje gebruiken. De goedkoopste juiste oplossing is dat een van beiden meereist met een meereiskaartje in de tweede klas. Dat mag gewoon. Advies: let op de juiste datum van het meereiskaartje.

NS: U mag per reis één vervoerbewijs combineren met één gratis treinkaartje. De gratis Overgang 2-1 Dagkaart en Meereiskaart mogen dus niet gecombineerd worden.

Het is dus per reis, niet per persoon. Ook als je zelf de toeslag koopt, stapelen jullie samen nog steeds een meereiskaartje en een toeslag 2>1 per reis.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het lijkt me niet toegestaan. Ten eerste worden toch twee Spoordeelwekenkaartjes gebruikt bij één vervoerbewijs (al is het "gebruik in mindere mate"). Ten tweede is een papieren Overgang 2-1 met korting niet geldig bij Dal Voordeel (volgens de opsomming op de kaartautomaat; vreemd genoeg is een papieren Overgang 2-1 met korting wel geldig bij een Studentenreisproduct, hoewel een gewoon papieren kaartje met korting ook daarbij niet geldig is).
Reputatie 7
Badge +4
Jurgen, het mag gewoon niet. Je mag een meereiskaartje en een overgang 2>1 in een reis niet stapelen. Het is of het een of het ander. Als je echt samen wilt reizen met een meereiskaartje, moet dat tweede klas. Wat wel kan, als je echt eerste klas wilt zitten, is allebei met je eigen abo reizen en elk een 2>1 kaartje gebruiken. De goedkoopste juiste oplossing is dat een van beiden meereist met een meereiskaartje in de tweede klas. Dat mag gewoon. Advies: let op de juiste datum van het meereiskaartje.

NS: U mag per reis één vervoerbewijs combineren met één gratis treinkaartje. De gratis Overgang 2-1 Dagkaart en Meereiskaart mogen dus niet gecombineerd worden.

Het is dus per reis, niet per persoon. Ook als je zelf de toeslag koopt, stapelen jullie samen nog steeds een meereiskaartje en een toeslag 2>1 per reis.
Het antwoord van Thom is correct. Je kunt per geldig (betaald) vervoersbewijs gebruikmaken van 1 actiekaartje van de Spoordeelweken. Dus niet én de Meereiskaart én de Overgang 2-1 Dagkaart i.c.m. een regulier vervoersbewijs.
Reputatie 3
Hoi Jurgen, als je de Overgang 2-1 met korting uit de kaartautomaat aan je vriend geeft heeft hij een geldig vervoersbewijs voor de 1e klas. Vervolgens kan jij met de meereiskaart gratis meereizen in de 1e klas en is de andere overgangskaart niet eens nodig!
Reputatie 7
Badge +4
Voor een betaalde toeslag naar de eerste klas uit de automaat mag dat natuurlijk wel. Je stapelt dan niet want je gebruikt een meereiskaartje als enige in een reis.

Maar je kunt niet het 2>1 spoordeelkaartje aan je geldig vervoerbewijs koppelen en dan vervolgens nog iemand met een meereiskaartje gratis mee laten reizen. Kijk maar naar de voorwaarden hieronder van NS.

Dit was niet juist als het gaat om de betaalde toeslag van de tweede naar de eerste klas als je die zelf uit het automaat koopt en dus betaalt:

Ook als je zelf de toeslag koopt, stapelen jullie samen nog steeds een meereiskaartje en een toeslag 2>1 per reis. Want je medereiziger heeft dan geen 2>1 meer nodig.
Reputatie 6
Badge +2
Hoi Jurgen, als je de Overgang 2-1 met korting uit de kaartautomaat aan je vriend geeft heeft hij een geldig vervoersbewijs voor de 1e klas. Vervolgens kan jij met de meereiskaart gratis meereizen in de 1e klas

Volgens de kaartautomaat is de Overgang 2-1 met korting inderdaad onder meer geldig bij een Studentenreisproduct in de voordeeluren, maar hier en daar kom ik op internet tegen dat Overgang 2-1 met korting alleen geldig is bij een Studentenreisproduct in de uren met korting, dus dat in de uren met vrij reizen een Overgang 2-1 vol tarief nodig is.
Reputatie 3
@Thom: Ik ben het eens dat de situatie zoals deze omschreven is niet geldig is, mijn voorstel leek me de meest eenvoudige oplossing.

Volgens de kaartautomaat is de Overgang 2-1 met korting inderdaad onder meer geldig bij een Studentenreisproduct in de voordeeluren, maar hier en daar kom ik op internet tegen dat Overgang 2-1 met korting alleen geldig is bij een Studentenreisproduct in de uren met korting, dus dat in de uren met vrij reizen een Overgang 2-1 vol tarief nodig is.

Hoi Dennis, dat is een interessante bewering aangezien je in de vrij reizen periode wél mensen met korting mee mag laten reizen zoals bij een normale kortingskaart. Het lijkt me dus een vreemde constructie als je als student een vol tarief overgangskaart zou moeten kopen bij vrij reizen in de daluren. Bij reizen in de spits kan ik het me wel voorstellen, aangezien alle kortingsproducten dan niet gelden.
Met een studentenreisproduct kun je inderdaad in de daluren reizen met een Overgang 2-1 met korting. Buiten de daluren is een ticket met vol tarief nodig. Zie ook de NS-website.
Reputatie 6
Badge +2
Met een studentenreisproduct kun je inderdaad in de daluren reizen met een Overgang 2-1 met korting. Buiten de daluren is een ticket met vol tarief nodig. Zie ook de NS-website.
Volgens de kaartautomaat is de Overgang 2-1 met korting geldig bij een Studentenreisproduct in de voordeeluren, maar jij zegt nu daluren.
Mijn collega bedoelde hetzelfde. Het gaat hier om reizen na 09.00, er is dus geen middagspits.
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt.

Reageer