beantwoord

Toeslag 2-1 Weekenddag: in het weekend de hele dag reizen, nu tijdelijk voor € 5

• 18 december 2017
  • 19 reacties
  • 835 Bekeken

Beste lezers,
Afgelopen zondag ben ik met mijn voordeeluren abonnement naar Utrecht gereisd.Ik wilde gebruik maken van de toeslag 2-1 nu tijdelijk voor maar 5 euro voor de hele dag.Ik heb de aanwijzingen op de machine gevolgd en ingecheckt.Toen ik echter op mijn OV overzicht keek zag ik dat ik gewoon de reguliere 40% korting betaald heb om 1e klas te reizen.Ik heb deze vraag gesteld op Facebook aan de NS maar ik krijg geen bevredigend antwoord.Of ze snappen niet wat ik bedoel of ik krijg iedere keer een verkeerde uitleg hierover.Weet iemand hier hoe dit kan?Mijn theorie hierover is dat er op de OV automaat een aparte touch knop zit voor deze 5 euro actie in het weekend die ik over het hoofd heb gezien?En zo ja kan ik dan restitutie krijgen?
Alvast bedankt voor het antwoord.
icon

Beste antwoord door Robert B 18 december 2017, 23:12

Je hebt € 5,- betaald (bij de automaat) en checkt gewoon in met je reguliere (2e klas) abonnement.

Je betaalt dan het reguliere tarief (in dit geval 40% korting op 2e klas prijs) maar mag de hele dag 1e klas reizen omdat die upgrade dus óók op je kaart staat.

De poortjes en paaltjes geven dat niet aan inderdaad, maar bij controle kan een conducteur zien dat je een 2-1 upgrade gekocht hebt (als los product).

Dat is dus NIET hetzelfde als een klassewissel laden, en ik denk dat het daar mis gegaan is.

Voordeeluren abonnementen (de oude, van voor 2012) hebben wel meer nukken, overigens. Bel de klantenservice 030 751 5155 en leg het uit, dan krijg je het verschil wel terug.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Die €5 is volgens de website alleen voor Altijd Vrij, Dal Vrij, Weekend Vrij, Traject Vrij, Grensabonnement of een Studentenreisproduct abonnementen.

Met een kortingsabonnement (Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Voordeelurenabonnement) betaalt je de aangepaste prijs voor de reis in de andere klasse.

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html
Bedankt voor het antwoord maar het klopt niet.Dit staat er op de website van NS:
Klassewissel met kortingsabonnement
Reist u met een kortingsabonnement (Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Voordeelurenabonnement), dan betaalt u de aangepaste prijs voor de reis in de andere klasse. Bij het uitchecken wordt automatisch de prijs berekend voor uw reis in de andere klasse. In het weekend kunt u voor een vast bedrag een hele dag van klasse wisselen. Nu tijdelijk voor € 5 met de Toeslag 2-1 Weekenddag.
Reputatie 7
Badge +4
Correct zou zijn dat u het kortingstarief voor de tweede klas had betaald. Daarmee bent u ook ingecheckt. Omdat u de toeslag heeft betaald, mag u wel eerste klas reizen. Ik zou nog even kijken naar de reis die u heeft afgelegd en de tweede klas prijs die daar voor geldt. Ik verwacht haast dat die klopt.
Badge +3
Je hebt € 5,- betaald (bij de automaat) en checkt gewoon in met je reguliere (2e klas) abonnement.

Je betaalt dan het reguliere tarief (in dit geval 40% korting op 2e klas prijs) maar mag de hele dag 1e klas reizen omdat die upgrade dus óók op je kaart staat.

De poortjes en paaltjes geven dat niet aan inderdaad, maar bij controle kan een conducteur zien dat je een 2-1 upgrade gekocht hebt (als los product).

Dat is dus NIET hetzelfde als een klassewissel laden, en ik denk dat het daar mis gegaan is.

Voordeeluren abonnementen (de oude, van voor 2012) hebben wel meer nukken, overigens. Bel de klantenservice 030 751 5155 en leg het uit, dan krijg je het verschil wel terug.
Kortingstarief tweede klas is 13,20 euro heen en terug met de 5 euro extra zou ik dan 18,20 euro kwijt moeten zijn geweest.Maar ik heb de reguliere 1e klas 40% korting betaald van 22,40 retour.
Ik heb dus niet de 5 euro actie prijs gehad dat is juist mijn issue.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt het beste het advies van Robert in de slotalinea volgen. Ik vraag me af welke reis u heeft gemaakt en hoeveel tijd er zat tussen uitchecken en weer inchecken. In principe zijn er geen retours. U kunt, als u alleen met NS heeft gereisd, ook even op Mijn NS kijken of op de reishistorie op het automaat, als het bij de laatste tien reizen hoort.
Dus dan klopt het dat er voor de 5 euro actie een aparte knop zat op de automaat?
Wel verwarrend allemaal.Ik bel de klantenservice wel.Bedankt voor uw antwoorden.
Badge +3
Alle uitleg staat hier https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klassewissel-laden.html maar sowieso krijgt u het verschil terug door even te bellen met de klantenservice.

Edit: Ik zie dat het hier anders uitgelegd wordt.. en daar is het dus mis gegaan! U reist op saldo met een Voordeelurenabonnement namelijk.

Heeft een abonnement waarmee u onbeperkt kunt reizen in een bepaalde periode? Dan kunt [u ontbreekt in die tekst] voor een vast bedrag een hele dag van klasse wisselen. Dit is mogelijk voor Altijd Vrij, Dal Vrij, Weekend Vrij, Traject Vrij, Grensabonnement of een Studentenreisproduct.
... En ik vermoed dat een keuzedag daar ook wel bij hoort, maar dat het bij een automaat niet als optie te zien is, dus moet je het online bestellen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat u alleen upgrade 2-1 heeft aangeklikt.
Die uitleg heb ik meerdere malen gelezen.Er staat niet bij hoe je de 5 euro actie laad.Maar bedankt, ik ga bellen met de klantenservice.
Ik denk dat u alleen upgrade 2-1 heeft aangeklikt.
Volgens mij wel ,was er een touch knop weekend toeslag 5 euro?
Alle uitleg staat hier https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klassewissel-laden.html maar sowieso krijgt u het verschil terug door even te bellen met de klantenservice.

Edit: Ik zie dat het hier anders uitgelegd wordt.. en daar is het dus mis gegaan!
Heeft een abonnement waarmee u onbeperkt kunt reizen in een bepaalde periode? Dan kunt voor een vast bedrag een hele dag van klasse wisselen. Dit is mogelijk voor Altijd Vrij, Dal Vrij, Weekend Vrij, Traject Vrij, Grensabonnement of een Studentenreisproduct.
Ik vermoed dat een keuzedag daar ook wel bij hoort..

?Ik had geen keuzedag?!

Edit: Ik zie dat het hier anders uitgelegd wordt.. en daar is het dus mis gegaan!
Heeft een abonnement waarmee u onbeperkt kunt reizen in een bepaalde periode? Dan kunt voor een vast bedrag een hele dag van klasse wisselen. Dit is mogelijk voor Altijd Vrij, Dal Vrij, Weekend Vrij, Traject Vrij, Grensabonnement of een Studentenreisproduct.
... En ik vermoed dat een keuzedag daar ook wel bij hoort.

Dit staat er op de website van NS:
Klassewissel met kortingsabonnement
Reist u met een kortingsabonnement (Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Voordeelurenabonnement), dan betaalt u de aangepaste prijs voor de reis in de andere klasse. Bij het uitchecken wordt automatisch de prijs berekend voor uw reis in de andere klasse. In het weekend kunt u voor een vast bedrag een hele dag van klasse wisselen. Nu tijdelijk voor € 5 met de Toeslag 2-1 Weekenddag.
Reputatie 7
Badge +4
De zeventig procent opslag voor de eerste klas is gewoon gerekend en niet de tweede klas plus vijf euro. Er is met het bestellen/intoetsen iets mis gegaan. De vijf euro is denk ik niet meegenomen.
Badge +3
Heeft u wel die € 5,- (of ander bedrag) moeten 'pinnen' bij de automaat voor de 1e klas upgrade voor een dag?

Zo niet, dan heeft u gewoon die dag op saldo gerereisd met 40% korting op het 1e klas tarief, en klopt het.

Zou mezelf niet schromen om alsnog de klantenservice om coulance te vragen, en na uitleg het verschil beleefd terug te claimen, ook al had u er geen recht op. Het is gewoon verkeerd begrepen (kan gebeuren) informatie op de website.

Ikzelf was ook even misleid dus kwam precies uit waar u ook was!

Met een Voordeeluren abonnement bent u in ieder geval vaste/trouwe klant, ook al zou NS dat zo snel mogelijk willen afschaffen!

Maar dat laatste is een ander verhaal (off-topic). Na een telefoontje krijgt u (geen garantie, want dat is dan echt coulance!) het verschil wel terug.
Badge +3
Via Twitter:

Zojuist alweer een conducteur die niet het product 2-1 weekenddag 1ste klas vindt op mijn OV chipkaart en met te verstaan geeft dat ik verkeerd zit. Ik maak intussen maar foto van aankoop product bij automaat. Graag aandacht hiervoor!

Hieruit maak ik op dat er wel degelijk een 'aankoop' (€ 5,- dus) is gedaan, en er dus niet 1e klas op saldo gereisd wordt (klassewissel)?
Reputatie 7
Ik ben 'm op Twitter nog niet tegengekomen, maar we krijgen dit niet heel vaak mee. Het incident zal opgepakt worden op Twitter, maar frappant dat het probleem an sich nog niet uit de wereld is.
Badge +3
Oh, vergeten erbij te zetten... Ging om deze tweet van 13:19 dus.
Wordt inderdaad al opgepakt.

Dat is in orde. Conducteur verzuimt echter te kijken naar losse producten en leek er überhaupt geen weet van te hebben dat dat bestaat.

Aanvulling: Dit geldt ook voor het Voordeelurenabonnement: Vast bedrag voor dag eerste klas in het weekend. Maar dank in ieder geval, ik ga weer verder genieten van mijn ritje!
Badge +3
Nog een recente reactie

Net door NS gecheckt {bij een balie neem ik aan}.

Staat wel goed op mijn kaart. Maar kwam dus niet in beeld bij conducteur. Weet niet of je meer moet doen om ook de reisproducten te zien? Is ook niet de eerste keer dat het mij overkomt

En..

Anyway conducteur was verder vriendelijk, zoals meestal, maar blijft ongemakkelijk.

Reageer