toeslag IC-direkt bij toeslagzuil voor meereisretour

• 29 november 2019
  • 5 reacties
  • 91 Bekeken

zondag a.s. ga ik een 60+ keuzedag gebruiken. ik neem iemand mee voor €8,95 met meereisretour. Er zijn dan werkzaamheden tussen Eindhoven en den Bosch. Wij reizen liever de gehele reis naar Amsterdam Zuid per trein dan per treinvervangende bus tussen Eindoven en den Bosch. Kan mijn medereiziger ook een gereduceerd daluurtoeslagkaartje (à €1,56) voor de IC-direct kopen bij de “toeslagzuil” in Breda? Zowel ik als mijn medereiziger hebben een voordeelurenkaart. 
Met mijn keuzedag kan ik natuurlijk elke reisweg kiezen. (In dit geval bijv. via Rotterdam of evt. alleen Eindhoven-Tilburg-den Bosch). Geldt dat ook voor mijn medereiziger? De prijs blijft immers €8,95, al zou ik heen en weer naar Roodeschool gaan bij wijze van spreken. 
Vriendelijk dank voor een antwoord. 

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Reist u vanaf Eindhoven? Dan zie ik in de reisplanner ook een advies met alleen treinen via Tilburg en Den Bosch, wat ook nog eens 8 minuten sneller is dan met de Intercity Direct (en waarmee u dan ook nog de ICD toeslag bespaart). 

Maar u kunt zelf kiezen, ook met het meereisretour, welke route u neemt want de reisplanner geeft ze allebei aan, naast de route waarmee er met de bus gereisd moet worden.  Dus ook uw medereiziger mag met het meereisretour gebruik maken van de ICD, want de reisplanner wordt gevolgd.

Reist u vanaf een ander station dan is het even kijken in de reisplanner welkreisadvies daarvoor wordt gegeven. Er is ook nog te spelen met de overstaptijd, bij een langere overstaptijd wil er nog wel eens een anders advies uitkomen, wat misschien gunstiger voor u is. 

Het daltarief bij de toeslagzuil moet dan wel op de OV-chipkaart worden geladen maar dan moet uw medereiziger niet met deze OV-chipkaart inchecken voor de reis zelf want daarvoor is de meereisretour al.

Badge +3

Zondag mag uw medereiziger de hele dag mee op elk traject dat de reisplanner aangeeft!

Eventuele toeslag tussen Rotterdam en Schiphol (als u via Breda en Rotterdam reist met de IC direct, dus niet via Utrecht) kan op elke willekeurige ov-chipkaart geladen worden.

Het liefst bij de rode toeslagzuil op een perron in Breda of Rotterdam, dat kost dan € 1,56 i.p.v. € 2,60 bij een automaat of online.

Reizen zonder toeslag (via Leiden) is inderdaad geen optie, want dan kom je in een bus terecht of een trein helemaal via Haarlem. 

Hallo settebello, welkom op de NS Community. 

Als jullie in de daluren de toeslag ieders eigen OV-chipkaart laden dan is het automatisch 1,56 euro. Verder zijn zoals gezegd inderdaad alle opties in de planner toegestaan :)!

Reputatie 7
Badge +4

Het is wel zo dat op het meereisretour een route moet worden opgegeven waar uw medereiziger zich aan moet houden. Er moet dus wel een begin- en een eindstation op staan. U mag wel elke bestemming kiezen dus neem er eentje ver weg. ;-)

Er is dus verschil tussen een dagretour en een dagkaart. Die dagkaart heeft u feitelijk met een keuzedag wel maar dat recht geldt voor u, voor uw medereiziger geldt die regel niet. Hij mag nie de hele dag met u meereizen, ongeacht de route die u neemt. Dus wat voor u geldt met een keuzedag, geldt niet voor uw medereiziger met een meereisretour, ook al reist hij met u mee.

Neem wel notie van de opmerking van @Momo hieronder, Amsterdam-Zuid moet uiteraard wel op de aangegeven route op het meereisretour liggen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook weer niet te ver weg, want kies je bv Den Helder dan gaat de route vanaf Utrecht niet over Amsterdam Zuid, waar TS nou net heen wil.

Reageer