Treinpakkers

• 7 juli 2019
  • 15 reacties
  • 478 Bekeken

Hallo.
Gister heb ik weer de nieuwe treinpakkers ontvangen. Hierin zaten uiteraard weer de gratis upgrade 1e klas kaartjes.
Nu heb ik zelf een 1e klas weekend vrij abonnement, dus heb hier zelf niks aan en ondervind hier helaas alleen maar hinder van.

Maar het valt mij op dat er steeds vaker zulke gratis upgrade kaartjes zijn. De vorige actie liep tot 2 juni en deze loopt van 6 juli t/m 1 september.
Wordt hierbij ook aan de 1e klas (weekend vrij) abonnementhouders gedacht die hier dus alleen hinder van hebben?
Als er steeds maar een maand tussen de gratis upgrade kaartjes zit, dan kan ik net zo goed overstappen naar een 2e klas abonnement..

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me goed dat de upgradekaartjes worden vervangen door een upgrade waarbij moet worden betaald. Er zijn een aantal topics waar het duidelijk aan de orde is geweest. Mensen die eerste klas reizen doen dat veelal voor meer rust en comfort, naast meer kans op een zitplaats. Mensen in de eerste klas lezen en werken vaker in rust en leggen grotere afstanden af.

Het is al een zegen dat de gratis meereiskaartjes zijn afgeschaft, dat liep de spuigaten uit, maar de upgradekaartjes betaald maken, lijkt me een goede verbetering. Vijf euro is denk ik dan wel voldoende.

De marketing van NS deugt op dit punt van geen kanten. Upgradekaartjes trekken geen eersteklas klanten, maar mensen die voor niks eerste klas willen reizen. Mensen die rust en concentratie wensen, tellen niet mee. Dat men eer gratis wil zitten, snappen we allemaal wel. Hoe dan ook, het is helaas legaal.
U zou inderdaad over kunnen stappen naar een 2e klas abonnement, maar daar hebt u vooral zichzelf mee aangezien NS juist bij uw abonnement en Dal Vrij NS de upgrade naar 1e klas tegen stuntprijzen weggeeft.
Bekijk het positief, nu kunt u met deze upgrades iemand meenemen die zelf geen 1e klas abonnement heeft en toch gezellig samen in de 1e klas reizen!
Reputatie 1
U zou inderdaad over kunnen stappen naar een 2e klas abonnement, maar daar hebt u vooral zichzelf mee aangezien NS juist bij uw abonnement en Dal Vrij NS de upgrade naar 1e klas tegen stuntprijzen weggeeft.
Bekijk het positief, nu kunt u met deze upgrades iemand meenemen die zelf geen 1e klas abonnement heeft en toch gezellig samen in de 1e klas reizen!

Ja, die eerste klas die vol zit met gratis reizigers, terwijl wij, abonnementhouders, gewoon moeten blijven betalen. Het blijkt maar weer eens dat NS de trein liever gevuld ziet met dagjesmensen dan met vaste klanten. Maar dat is wel te begrijpen hoor. Die dagjesmensen weten niet zo goed de weg naar bijv. geld terug bij vertraging en hoe makkelijk dat te claimen is via Mijn NS. En verder sluit ik me aan bij de woorden van voorganger Thom.
Het zou wel zo netjes zijn als wij gecompenseerd worden door een eenmalig bedrag op onze rekening teruggestort te krijgen of in mindering te brengen bij eerstvolgende incasso!
Niemand reist gratis in de 1e klas, mensen met een upgrade hebben nog steeds een vervoersbewijs voor de 2e klas nodig dat in veel gevallen aanzienlijk duurder kan en zal zijn dan budgetabonnementen als weekend vrij en dal vrij.
Het ironische is natuurlijk wel dat de reden dat abonnementen als Weekend Vrij zo belachelijk goedkoop zijn juist precies diegene is die Knarf aandraagt, dat NS het liever dat soort dagjesmensen naar de zin maakt dan de vaste klanten die de hoofdprijs betalen voor abonnementen als Altijd Vrij en Traject Vrij.
Maar dat is blijkbaar pas een probleem als anderen er voordeel van dreigen te hebben...
Reputatie 1
Niemand reist gratis in de 1e klas, mensen met een upgrade hebben nog steeds een vervoersbewijs voor de 2e klas nodig dat in veel gevallen aanzienlijk duurder kan en zal zijn dan budgetabonnementen als weekend vrij en dal vrij.
Het gratis aspect hieraan is dat die mensen met een upgrade die meerprijs voor eerste klas niet betalen.
Het gratis aspect hieraan is dat die mensen met een upgrade die meerprijs voor eerste klas niet betalen.

Ik meen uit eerdere posts op te maken dat u Weekend Vrij heeft en derhalve maar liefst 6 euro PER MAAND extra betaalt om 1e klas te reizen.
Vindt u dat fair tegenover de reizigers die 40 procent extra moeten betalen om 1e klas te mogen reizen in plaats van 2e klas?
Als u er geen probleem mee heeft om zelf voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten, waarom dan wel als anderen een keer gematst worden?
En waar ik 40 procent schreef moest dat natuurlijk 65 procent zijn.
Reputatie 6
Dat anderen een keer gematst worden, is niet het probleem en is ieder gegund. Het probleem is meer de structurele aard van het gemats. De upgrades zijn er veel te regelmatig. Er is een reden waarom veel abonnementhouders 1e klas hebben gekozen. Als de 1e klas langzamerhand door kosteloze upgrades die enkele malen per jaar huis aan huis bezorgd worden verwordt tot een 2e klas met iets bredere en een andere kleur stoelen, blijft er geen reden meer over om meer te betalen voor een 1e klas abonnement. Ik betaal bijna 30 euro per maand meer dan ik zou betalen voor de 2e klas. Dat is 360 euro per jaar meer en dat is toch niet niks.
Dat anderen een keer gematst worden, is niet het probleem en is ieder gegund. Het probleem is meer de structurele aard van het gemats.

Ik denk dat mensen met Altijd Vrij 1e klas en Traject Vrij 1e klas inderdaad graag zouden zien dat ook bij abonnementen als Weekend Vrij en Dal Vrij een substantiële toeslag zou moeten worden betaald voor de 1e klas.
Maar laat het nou net die laatste groep reizigers zijn die je steeds hoort klagen over de gratis upgrades.

Blijkbaar vindt NS dat er best wat meer reizigers bij kunnen in de 1e klas in de daluren en in het weekend en daarom worden abonnementen die zich op die tijden richten structureel absurd goedkoop verkocht en deelt NS met enige regelmaat gratis upgrades uit.
Ik vind het enigszins hypocriet om te profiteren van het een en te klagen over het ander.
Reputatie 2
Aan de klagende houders van Dal- en Weekendvrij abonnementen, met bijbehorend voordelig recht op eerste klas reizen, kan ik van harte aanraden om over te stappen naar de Flex variant van het abonnement. In de maanden dat de upgrades worden uitgedeeld kan dan worden overgestapt naar een tweede klas abonnement.
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel wat radicaal. Dalvrij Flex eerste klas voor een jaar kost 1608 euro, met vijf maanden tweede klas spaar je 140 euro uit vanwege weekendoverlast, maar dan heb je ook door de week geen eerste klas. Het is wel creatief, maar nogal ingrijpend. Met Fkex ook nogal een gedoe.

Je besteedt de 140 euro goed als je eerste klas blijft reizen. Een half jaar tweede klas gaan reizen omdat NS die overlastkaartjes weggeeft, gaat ook wel ver. Ik zou er niet over peinzen, dan maar zondagmiddag terug.
Ik heb met veel plezier jarenlang met de ov-jaarkaart eerste klas gereisd, maar het jaarcontract was, ondanks de forse prijs, niet flexibel. Wat dat betreft is er meer mogelijk nu.

Verder zijn er best leuke aanbiedingen bij de Treinpakkers.
Reputatie 1

Het gratis aspect hieraan is dat die mensen met een upgrade die meerprijs voor eerste klas niet betalen.Ik meen uit eerdere posts op te maken dat u Weekend Vrij heeft en derhalve maar liefst 6 euro PER MAAND extra betaalt om 1e klas te reizen.
Vindt u dat fair tegenover de reizigers die 40 procent extra moeten betalen om 1e klas te mogen reizen in plaats van 2e klas?
Als u er geen probleem mee heeft om zelf voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten, waarom dan wel als anderen een keer gematst worden?

Begrijpt u dat er een verschil is tussen vaste klanten met een abonnement en incidentele reizigers die een los kaartje kopen? Het is toch logisch dat die laatste categorie relatief meer betaalt? Wat dat matsen betreft: de laatste matsperiode ligt net een maand achter ons en nu zitten we de hele zomervakantieperiode opnieuw met miljoenen gematsten die hun plekje zouden kunnen opeisen ten koste van ons! En ja, er gaan veel mensen op vakantie. En ja, niet al die miljoenen gaan met de trein. Maar er blijft genoeg volk over om de eerste klas te overbevolken. Waar is de billijkheid t.o.v. de vaste klant...

Het gratis aspect hieraan is dat die mensen met een upgrade die meerprijs voor eerste klas niet betalen.Ik meen uit eerdere posts op te maken dat u Weekend Vrij heeft en derhalve maar liefst 6 euro PER MAAND extra betaalt om 1e klas te reizen.
Begrijpt u dat er een verschil is tussen vaste klanten met een abonnement en incidentele reizigers die een los kaartje kopen? Het is toch logisch dat die laatste categorie relatief meer betaalt?

Altijd Vrij kost 1e klas ruim 68 procent meer dan 2e klas.
Voor Traject Vrij geldt hetzelfde.
Veel vastere klanten dan mensen met deze abonnementen ga je niet vinden.
Waarom is het logisch dat deze mensen veel meer betalen voor hun upgrade dan mensen met een abonnement als het uwe en waarom hebt u daar geen enkel probleem mee, maar bent u opeens zo boos als NS een paar keer per jaar twee gratis upgrades uitdeelt aan andere mensen?
Reputatie 5
Fijn om te lezen dat ze er weer zijn. Mijn brievenbus blijft akelig leef altijd. Ik ben dan ook maar een forens en heb pas 25 jaar een privé abonnement en al 10 jaar een zakelijk abonnement ernaast op mijn naam staan.

Reageer