Sticky

Treinpakkers lente 2019

• 15 april 2019
  • 66 reacties
  • 4169 Bekeken

Toon eerste bericht

66 reacties

Reputatie 6
Badge +1
18/4 het treinpakkersboekje online besteld, nog steeds niets ontvangen....
Dank, Jouke, ik mag dus met de Lentetoer een dagretour (of eigenlijk dus 2) naar Aken bestellen. Wel jammer dat het bestelformulier (https://www.ns.nl/producten/s/lentetoer) die bestemming niet kent. Hoe los ik dat op? Eygelshoven Markt invoeren bijvoorbeeld?

Avast dank,
Jan

Ik zie inderdaad dat het niet werkt. Ik ga dit aangeven en mijn collega's erop wijzen. Ik ga ervan uit dat ze dit binnen een dag of twee kunnen aanpassen maar ik beloof even niks.
Reputatie 4
18/4 het treinpakkersboekje online besteld, nog steeds niets ontvangen....

Er stond bij het bestellen dat het 7 werkdagen zou duren.. Dat viel mij nogal tegen want met Tweede Paasdag er tussen, zijn er al twee weekenden voorbij eer dat je het boekje hebt.

Dank, Jouke, ik mag dus met de Lentetoer een dagretour (of eigenlijk dus 2) naar Aken bestellen. Wel jammer dat het bestelformulier (https://www.ns.nl/producten/s/lentetoer) die bestemming niet kent. Hoe los ik dat op? Eygelshoven Markt invoeren bijvoorbeeld?

Avast dank,
Jan
Ik zie inderdaad dat het niet werkt. Ik ga dit aangeven en mijn collega's erop wijzen. Ik ga ervan uit dat ze dit binnen een dag of twee kunnen aanpassen maar ik beloof even niks.

Ik heb inmiddels bevestiging gekregen dat eraan gewerkt wordt. De collega's gaan de extra stations toevoegen zodat je het alsnog kunt bestellen naar station Aken.
Reputatie 6
Badge +1

18/4 het treinpakkersboekje online besteld, nog steeds niets ontvangen....Er stond bij het bestellen dat het 7 werkdagen zou duren.. Dat viel mij nogal tegen want met Tweede Paasdag er tussen, zijn er al twee weekenden voorbij eer dat je het boekje hebt.

@Robert B is een stuk sneller met verzenden van het treinpakkersboekje. Deze lag dinsdag al in de bus. 👍 Waarvoor dank😊
Reputatie 3
Vanmorgen wilde ik met de IC mee vertrektijd 10:06 vanaf den Bosch naar Maastricht. En ja hoor de trein is korter dan gepland, 4 in plaats van 6 trein delen. De trein 1e en 2e klas zo vol dat ik niet eens kan zitten.
Dus dan maar weer gewacht op de IC richting Heerlen, met extra overstap naar Maastricht. En natuurlijk heb ik de volle trein gemeld, al heb ik nog nooit gezien dat dat zin heeft. Dit komt dus door de weggeef overgangskaartjes 1e klas en een veel te korte trein. Ik kan beter mijn 1e klas abonnement weer terug zetten naar 2e klas. En zo heb ik dus altijd wat als ik met de trein reis.

De vaste klanten zijn weer de dupe hier van. NS moet echt gaan stoppen met het weggeven van gratis upgrades 1e klas. Als mensen een upgrade willen dan betalen ze er maar voor.hohoho, ik ben ook vaste klant, reis normaal 2e klas en ben wel heel blij met de upgrade 1e klas. Zeker omdat ik al langere tijd niet extra's meer krijg van NSextra wat bedoelt was voor vaste klanten.
Maar snap dat iemand met een (relatief goedkope) weekendvrij 1e klas dat minder leuk vind.
Voor mensen die in de weekenden op lange afstanden tegen voltarief reizen is zo'n upgrade ook een leuk kadootje.

Zoals Pieter-Jan1974 zegt: betalen, voor mijn part een klein bedragje van €2 of €2,50. Als het dan tóch gratis moet, zou het NS sieren ons, vaste klanten, een eenmalig bedrag te geven ter compensatie of een ander voordeel t.w.v. €7 (het prijsverschil weekend vrij eerste en tweede klas).
Om de eerste klas aantrekkelijker te maken zou NS ook kunnen denken aan het in het weekend goedkoper maken van eenmalige overgangen. In België scheelt dat 50%, heeft het een structureel karakter en ben je maximaal €6 kwijt. Zo heeft iedereen een voordeeltje en wordt er door iedereen een aantrekkelijke prijs voor de eerste klas betaald!
De ene reiziger laten betalen voor de eerste klas, terwijl het grootste deel van het land géén meerprijs hoeft te betalen, is niet fair!
Reputatie 7
Badge +4
🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱

De vlag kan weer uit na vandaag, nu de actie weer is afgelopen. Zondagavond weer gewoon eerste klas reizen in de studententreinen, en verder zonder veel mensen die je nooit weer ziet als ze moeten betalen.

Het is doorgaans geen lees- of werkpubliek. Dat is ook niet voorgeschreven maar in de praktijk is het vaak zo.

De eerste klas is alleen verkoopbaar als product aan mensen die er geld voor willen neerleggen.

Gratis kaartjes leveren NS niks op, en de betalende eersteklasreizigers niks dan ellende. De studenten snap ik wel.

Wie een abonnement heeft, kan al voor vijf euro een eerste klaskaartje kopen. Mensen die nu gratis reizen, zijn daar klaarblijkelijk niet toe bereid. In de praktijk zelfs niet al te veel.
Als vijf euro te duur is, dan hoef je ook niet meer naar goedkope alternatieven te zoeken. Weg dus met die gratis upgrade.

Mensen kopen een eerste klas kaartje om rustiger en comfortabeler te kunnen reizen, en zijn bereid daarvoor te betalen. Die worden nu een drietal maanden per jaar de eerste klas uitgejaagd. Op zondagavond heb je in de de treinen naar de studentensteden niets aan je eersteklaskaartje.

De meereiskaartjes zijn na veel ellende afgeschaft, nu de marketingtechnisch nutteloze 2 naar1 kaartjes nog. Verzin een actie dat het tegen meerprijs kan, dan is het meteen afgelopen. Dat is aantoonbaar omdat vijf euro extra in het weekend kennelijk al te veel is.

Gun de mensen die betalen de eerste klas, en niet degenen die, als ze moeten betalen, dat niet zullen doen. Van de niet-betalers zijn er sowieso al veel te veel in de eerste klas. 'Ze controleren toch niet en anders word je gewoon agressief, toch?' Dit even als citaat uit het Hufterburgerevangelie.

Dan hoef ik, als ik al kan zitten, mijn oordopjes ook niet altijd in te doen.

Marketing, stop met deze ellende. Het levert niks op, alleen maar overlast voor de betalende reiziger.

Bommel voelt zich soms Gekke Henkie door deze actie en dit beleid. Geen spreidingsbeleid ten koste van de eerste klas, maar voldoende lange treinen om een zitplaats aan nagenoeg iedereen te kunnen bieden. Ik zal altijd eerste klas blijven rijden, maar mensen gaan zich op een gegeven moment wel afvragen waarom ze de forse meerprijs nog betalen. Op een gegeven moment raakt de rek er uit.

Uit het beleid spreekt weinig respect naar de dikbetalende reiziger. Weinig controle en honderdduizenden gratis kaartjes. Tel uit je verlies.

hoe zou dat toch werken met die kaartjes waar je de datum van te voren in moet vullen? Er is nauwelijks controle, je vult geen datum in en als die controle er is even snel invullen en als je echt te laat bent sorry, ik was het vergeten, zo luid dat iedereen het hoort en de moderne solidariteit van elkaar helpen niet te betalen werkt weer. De conducteurs geven het op en het werkt dus. Met een beetje beleid maakt NS een dergelijk systeem toch onmogelijk. Het is zo makkelijk. En als tussenoplossing: Upgrade niet geldig in combinatie met een Studentenreisproduct.

Juist geen controle wekt agressie op, maar ja dat is bij passagiers die geen overlast veroorzaken. Het is nu vluchten voor de hufterburger.

Ik ben voor herinvoering van de eerste klas, zonder deze gratis kaartjes en met voldoende controle. Het is niet zo moeilijk. Gratis werkt niet.
Reputatie 6
Badge +1
Je kunt ook overdrijven @Knarf met dat het grootste deel van het land geen meerprijs betaalt.
De gratis upgrades zijn tijdelijke acties, de treinpakkersenveloppen worden niet in heel Nederland verspreid maar in een aantal (wisselende) postcodegebieden en niet iedereen maakt gebruikt van die upgrades die gratis verspreid worden.
Die upgrades majen de 1e klas echt niet overvol, dat doen de grijs/zwartreizigers, maar dat is een andere discussie.
Reputatie 3
Gelukkig maakt niet iedereen gebruik van de gratis upgrades, maar gisteren zat sprinter van Breda richting den Bosch wel degelijk vol in de 1e klas. Ik had nog meer plek in de 2e klas. Ik was begin 2018 juist overgestapt van 2 naar 1e klas voor de rust en minder prikkels. Paar weken geleden kon ik niet met de trein mee omdat de 1e en de 2e klas vol zaten en moest ik dus een andere trein nemen. Ik ben ook heel blij dat die actie nu over is. Want het is heel erg als je autistisch bent, voor minder prikkels overstapt naar de 1e klas omdat 2e klas te druk is en dan weer in de drukte zit en dan zo vol dat je 2e klas nog meer ruimte hebt.
Reputatie 2
Afgelopen weekend heb ik met veel genoegen een dagje in de eerste klas gereisd. Mijn reisgenoot met de gratis upgrade, ikzelf met een seizoensretour. Voor dat reisproduct (3 e-tickets) heb ik 42,99 betaald, het retour van afgelopen weekend kostte dus 14,33.
Vanwaar deze rekensom? Ik heb de indruk dat veel klachten over de upgrades en andere 1e klas acties afkomstig zijn van houders van een weekend- of dalvrij abonnement. Die mogen van alles beweren, maar niet dat ze meer betalen dan reizigers met een treinpakkerskaartje.
Flex Weekendvrij kost 38 euro per maand, daarmee kun je acht weekenddagen reizen voor 4,75 per dag, of elk weekend een dag voor 9,50. Met een dalvrij of niet-flex abonnement wordt het nog goedkoper.
Met het seizoensretour heb ik dan toch meer geld in de NS kas doen vloeien. Sterker nog: zelfs voor mijn reisgenoot met gratis upgrade is dat het geval!
Reputatie 7
Badge +4
Afgelopen weekend heb ik met veel genoegen een dagje in de eerste klas gereisd. Mijn reisgenoot met de gratis upgrade, ikzelf met een seizoensretour. Voor dat reisproduct (3 e-tickets) heb ik 42,99 betaald, het retour van afgelopen weekend kostte dus 14,33.

Een seizoensretour is een actiekaartje en mag niet met een gratis kartonnen 2-1 upgrade, zoals verstrekt in de treinpakkersenvelop, worden gecombineerd.

U geeft de indruk dat uw reisgenoot zwart heeft gereisd.
Reputatie 7
Badge +2
Wie zegt dat de seizoensretour is gecombineerd met een de gratis upgrade? Seizoensretour 2e klas kost €37 euro en €43 voor 1e klas. Daar is dan geen gratis upgrade voor gebruikt.
Reputatie 6
Badge +1
En inderdaad de meeste klagers over de upgrades zijn de mensen met de relatieve goedkope weekendvrij en dalvrij abonnementen.

ik ben wel blij met een upgrade maar zal zolang er niet gecontroleerd wordt in de 1e klas en als dat wel gebeurt mensen met een 2e klas kaartje gewoon 1e klas mogen blijven zitten niet extra betalen om 1e klas te kunnen zitten.

Wel zou het fijn zijn als gratis upgrades in de toekomst niet meer gecombineerd mogen worden met SRP.

nb. Ik reis met VDU
Reputatie 2

Een seizoensretour is een actiekaartje en mag niet met een gratis kartonnen 2-1 upgrade, zoals verstrekt in de treinpakkersenvelop, worden gecombineerd.

U geeft de indruk dat uw reisgenoot zwart heeft gereisd.

Waar ik die indruk zou hebben gewekt is mij niet duidelijk. Zelf heb ik gereisd met een seizoensretour (1e klas), aan mijn reisgenoot heb ik een gratis upgrade kaartje gegeven. Voor de volledigheid: die upgrade is gebruikt bovenop reizen op saldo met 40% korting.
Zoals ik hierboven al heb vermeld: beiden betaalden wij op deze manier meer voor een dag reizen in de eerste klas dan met een weekend- of dalvrij abonnement.
Reputatie 7
Badge +4
U sprak over de gratis upgrade maar niet over het kaartje waarmee hij reisde. Dat was onvolledig, echter met reizen op saldo met 40 procent korting is dat uiteraard legaal. Met een tweede klas seizoensretour uiteraard niet.

Reageer