Treinpakkers lente 2019

• 15 april 2019
  • 94 reacties
  • 5822 Bekeken

Toon eerste bericht

94 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Waar halen jullie de info over treinpakkers vandaan?https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/campagnes/treinpakkers

Ik vrees dat er dus ook weer enveloppen met 1ste klas upgrades onderweg zijn.

Een upgrade als je moe na een lang weekend op festival werken weer huiswaarts was altijd wel erg fijn.
Als de drukte in de eerste klas echt zo'n probleem zou zijn, dan los je dat niet op door het stoppen met treinpakkers, maar kun je beter stoppen met het aanbieden van Dal Vrij en Weekend Vrij 1e klas tegen stuntprijzen.
Ironisch genoeg zijn het steeds de mensen met die abonnementen, die zelf voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, die het hardste klagen over de gratis upgrades.
Reputatie 7
Badge +2

Waar halen jullie de info over treinpakkers vandaan?https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/campagnes/treinpakkers

Ik vrees dat er dus ook weer enveloppen met 1ste klas upgrades onderweg zijn.

Een gratis upgrade was altijd wel erg fijn als ik vermoeid na werken op een festival of evenement huiswaarts ging. Lekker rustig in de 1e klas bijkomen. En gek genoeg die keren weinig gemerkt van grijs/zwartreizigers.
Reputatie 7
Badge +2
Als de drukte in de eerste klas echt zo'n probleem zou zijn, dan los je dat niet op door het stoppen met treinpakkers, maar kun je beter stoppen met het aanbieden van Dal Vrij en Weekend Vrij 1e klas tegen stuntprijzen.
Ironisch genoeg zijn het steeds de mensen met die abonnementen, die zelf voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, die het hardste klagen over de gratis upgrades.

Dalvrij en Weekend vrij 1e klas zijn al relatief goedkoop 😉

Dalvrij en Weekend vrij 1e klas zijn al relatief goedkoop 😉

Dat is exact mijn punt. Die abonnementen zijn al erg goedkoop en voor de 1e klas variant hoef je helemaal weinig bij te betalen.
Als de drukte in de 1e klas echt zo'n probleem is, zoals met name de mensen met deze budgetabonnementen vaak beweren als NS besluit upgrades uit te delen, dan zou NS beter kunnen beginnen met het verhogen van de prijzen van die abonnementen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan het niet uitdelen van vakantie-upgrades.
Reputatie 1

Ja, gek hè? Hoe zou jij het vinden als je moet betalen voor iets dat een ander gratis krijgt? Stel: je staat bij de bakker en je wilt hetzelfde brood kopen als je voorganger en je ziet dat deze dat brood gratis mee mag nemen.Vervolgens ben jij aan de beurt en de bakker rekent jou gewoon dat brood. Dat accepteer je toch niet?
Reputatie 7
Badge +3
Als de drukte in de 1e klas echt zo'n probleem is, zoals met name de mensen met deze budgetabonnementen vaak beweren als NS besluit upgrades uit te delen, dan zou NS beter kunnen beginnen met het verhogen van de prijzen van die abonnementen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan het niet uitdelen van vakantie-upgrades.
Dat lijkt me toch een wat vreemde redenering. Mensen met abonnementen zijn klanten die betalen voor de eerste klas (over het tarief kun je twisten), de upgraders krijgen hem gratis. Als het te vol wordt zegt mijn commerciële boerenverstand dat het logisch is als eerste te stoppen met gratis upgrades.

Overigens heb ik de indruk dat het wel meevalt met die grote drukte in de eerste klas in het weekend. Ik heb het gevoel dat sommige mensen hier eigenlijk vooral willen dat de eerste klas voor driekwart leeg blijft omdat dat meer rust geeft.

Los daarvan blijf ik grote vraagtekens houden bij de stortvloed aan acties bij NS. Ik vraag me af wat die nou eigenlijk toevoegen qua inkomsten, terwijl ze wel voor irritatie zorgen omdat ze vaak (veel) goedkoper zijn dan de tarieven die de vaste klanten betalen. Zeker als mensen steeds terugkerende acties gaan beschouwen als onderdeel van het normale kaartjesassortiment en daardoor gaan afzien van een abonnement (zoals bijv. het geval is bij de Kruidvat kaartjes) is het de vraag of ze überhaupt wel geld opleveren.
Ja, gek hè? Hoe zou jij het vinden als je moet betalen voor iets dat een ander gratis krijgt? Stel: je staat bij de bakker en je wilt hetzelfde brood kopen als je voorganger en je ziet dat deze dat brood gratis mee mag nemen.Vervolgens ben jij aan de beurt en de bakker rekent jou gewoon dat brood. Dat accepteer je toch niet?

Ja, ik vind het best gek dat mensen met Weekend Vrij of Dal Vrij het doodnormaal vinden dat zij voor een fractie van de prijs in de Eerste Klas mogen plaatsnemen naast andere reizigers die hiervoor wel de hoofdprijs betalen, maar dat ze vervolgens in woede ontsteken wanneer NS aan sommige mensen met een vervoersbewijs voor de Tweede Klas (die hiervoor relatief of zelfs absoluut dikwijls meer betalen dan de mensen met eerdere genoemde stuntabonnementen) een gratis upgrade naar de Eerste Klas geeft.
Kijk dan eerst eens in de spiegel...
Reputatie 7
Badge +3

En misschien heeft die voorganger wel een bon uit een huis-aan-huis verspreid foldertje of krantje waarbij hij op een bepaalde dag (of misschien ook bij aankoop van iets anders) een speciaal soort brood gratis krijgt wat die bakker wil promoten. Wanneer jij dan die bon niet hebt (of alleen dat zelfde brood wil en niet ook iets anders) betaal jij gewoon voor dat brood.

Want dat is een betere vergelijking. De reizigers met de Treinpakkers kaartjes betalen gewoon voor hun 2e klas kaartje (en dat mag geen goedkoop actiekaartje zijn) en krijgen dan eenmalig in het weekend een upgrade naar de 1e klas.
Als de 1e klas zonder dit soort kaartjes normaal voor driekwart leeg is kan ik begrijpen dat NS de 1e klas wil promoten. Of het echt effect heeft dat veel meer mensen dat ook 1e klas aanschaffen betwijfel ik echter. Hooguit dat mensen met Flex bij drukte een keertje upgraden.

En gaat het nu om het feit dat de 1e klas hierdoor voller is of dat jij anderen geen financieel voordeeltje gunt?
Reputatie 2
Met bijvoorbeeld Flex Weekend Vrij kun je voor 4,75 per weekend dag in de eerste klas reizen. Op een tweede klas tarief met dalkorting betaal je dus al heel snel meer voor je treinreis, en is het nogal vreemd het verwijt te krijgen dat je reizend met een upgrade "gratis" plek in de eerste klas inneemt.
Badge +3
Met bijvoorbeeld Flex Weekend Vrij kun je voor 4,75 per weekend dag in de eerste klas reizen. Op een tweede klas tarief met dalkorting betaal je dus al heel snel meer voor je treinreis, en is het nogal vreemd het verwijt te krijgen dat je "gratis" plek in de eerste klas inneemt.
Als je slim bent laat je Flex Weekend Vrij ingaan op een vrijdag (maand van 31 dagen) of zaterdag (maand van 30 dagen) en dan heb je zelfs 5 weekenden en kost een dagje onbeperkt 1e klas treinen je dus maar € 3,80.

Moet je natuurlijk wel elke zaterdag én zondag op pad gaan. Denk niet dat veel mensen dat doen.

Overigens zag ik gisteren wel foto's van envelopjes 'Aan de bewoners van dit adres' maar niet duidelijk of daar ook weer upgrades bij zitten. Denk dat ik er dinsdag wel weer een paar in de bus heb (attente postbode, want ik heb een NEE sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk maar ze weet dat ik NS klant ben en ze soms ook op naam krijg).
Reputatie 7
Badge +3
Ja, ik vind het best gek dat mensen met Weekend Vrij of Dal Vrij het doodnormaal vinden dat zij voor een fractie van de prijs in de Eerste Klas mogen plaatsnemen naast andere reizigers die hiervoor wel de hoofdprijs betalen, maar dat ze vervolgens in woede ontsteken wanneer NS aan sommige mensen met een vervoersbewijs voor de Tweede Klas (die hiervoor relatief of zelfs absoluut dikwijls meer betalen dan de mensen met eerdere genoemde stuntabonnementen) een gratis upgrade naar de Eerste Klas geeft.
Voor zover het om mensen gaat die in de tweede klas normaal tarief betalen kan ik in je redenering meegaan. Maar bijv. niet als het om studenten gaat die toch al tegen afbraakprijzen reizen. NS krijgt per studenten-OV ongeveer €3 per dag, om even duidelijk de toon te zetten.

P.S. Overigens reis ik zelf altijd tweede klas en ben ik voorstander van het afschaffen van de eerste klas. Uit de tijd en in de praktijk niet meer te controleren tenzij je er legers controleurs tegenaan gooit.
Reputatie 7
Badge +3
Met bijvoorbeeld Flex Weekend Vrij kun je voor 4,75 per weekend dag in de eerste klas reizen. Op een tweede klas tarief met dalkorting betaal je dus al heel snel meer voor je treinreis, en is het nogal vreemd het verwijt te krijgen dat je reizend met een upgrade "gratis" plek in de eerste klas inneemt.
Die vergelijking gaat alleen op voor mensen die iedere zaterdag en iedere zondag op pad gaan en dan steeds een flink stuk reizen. Als je maar drie weekenddagen per maand reist of je reist alleen maar korte stukjes om te gaan winkelen wordt het rekensommetje natuurlijk heel anders.
Badge +3
Update: Ze zitten er weer bij hoor!

@NS_online en hebben jullie al wat gedaan met mijn suggestie om jullie 1e klas vaste klanten ook eens iets leuks aan te bieden? Ik ben bijvoorbeeld al heel erg blij met een gratis koffie en een koek van de kiosk in deze tijden van weggeverij… Gebeurt steeds vaker en langer

Bron: https://twitter.com/TBloemink/status/1147827622535208962
Reputatie 7
Badge +3
Ik zal vanmiddag eens kijken of mijn moeder weer een envelop heeft gekregen. Misschien dat ik er nu eens een keer gebruik van maken. Vrijdag naar NSJ wat na middernacht eindigt, dus terugreis is dan al op zaterdag.
Zelf krijg ik ze niet (Nee/Nee sticker) en nabestellen kan zo te zien pas vanaf de 11e, dus te laat voor NSJ.
Reputatie 2
@Tamzin als je alleen de zaterdag of de zondag zou reizen, dan kun je voor 9,50 een hele weekenddag reizen. Voor bijvoorbeeld alleen een retour Utrecht centraal - Amsterdam centraal betaal je dat ook al.
Mensen die niet zo vaak reizen, of alleen hele korte trajecten, zullen geen Weekend- of Dalvrij abonnement nemen.
Reputatie 6
Enkele bekenden van me "sparen" upgrades, meereiskaartjes e.d. Ze krijgen ze van allerlei andere mensen die er toch geen gebruik van maken en ze anders bij het oud papier gooien (mensen die verknocht zijn aan hun auto en er niet over peinzen per trein te reizen). Dat betekent voor hen dat ze wekenlang ieder weekend en soms doordeweeks op pad kunnen met veel voordeel.
Zelf reis ik sinds een jaar 1e klas met Dalvrij. Gelukkig behoorlijk betaalbaar, zonder abonnement is het te prijzig. Daarvoor heb ik vele jaren alleen 2e klas gereisd, maar merkte dat het almaar voller en drukker werd in de treinen (óf er is flinke reizigersgroei, óf de treinen zijn vaak korter....of een combinatie van beiden.). De reden van overstap naar 1e klas is voor mij "prettiger reizen" (rustiger omgeving), hoe de stoelen er verder uitzien e.d. interesseert me weinig. De "stiltecoupés" 2e klas boden geen soelaas, meestal lawaai of discussie hierover. Van mij hoeft volledige stilte echt niet, maar mensen kunnen toch wel op gedempte toon praten, zich een beetje inhouden en rekening houden met elkaar !? Nou... blijkbaar was dat vaak al teveel gevraagd en werd mij regelmatig vinnig toegeworpen dat men zelf wel bepaalde wat men deed, waar ik me in vredesnaam mee bemoeide, dat het geen leeszaal was, dat ik een chagrijn was en geen voorbeeld voor kinderen, dat ik dan maar met de auto moet gaan als ik rust wil (een auto heb ik niet!). Was dit allemaal niet het geval, was ik 2e klas blijven reizen.
Ik heb tot nu toe slechts 1x hoeven staan (wie had dat ooit gedacht, moeten staan in de 1e klas) en het is gelukkig over het algemeen veel rustiger dan het getetter dat ik overdag in de 2e klas vaak hoorde, complete klassen aan studenten, lawaaierige groepen, dreunende dance en hiphop door koptelefoontjes, geschreeuw door de coupé naar elkaar omdat men niet bij elkaar kan zitten e.d..... fatsoen is vaak ver te zoeken en mensen lijken in de loop der jaren steeds egocentrischer te zijn geworden in het openbaar.
Reputatie 7
Badge +4
Het is nog steeds zo dat er doorgaans in de eerste klas meer lees- en werkpubliek zit en dat is aan het geluidsniveau te merken. Het zou goed zijn als de afdeling marketing hier meer oog voor had. Ik reis overigens als meer dan veertig jaar met plezier eerste klas, en de stiltecoupé functioneert doorgaans goed, er elkaar even op wijzen is bijna altijd voldoende. Het is de laatste vijf jaar wel minder geworden. NS is ook veel te laat met het opvoeren van het aantal zitplaatsen, al is het op de drukste trajecten haast niet meer oplosbaar.

NS mag wel wat meer rekening houden met deze leesluchtige categorie reizigers en wat minder royaal zijn met allemaal gratis kaartjes. Deze actie is twee maanden, door het jaar ook nog een paar keer en al met al doe je er vijf a zes maanden wijs aan op zondagavond maar niet meer terug te reizen. Gelukkig speelt dat in de vier weken studentenkaartbeperking weer wat minder.

En nu maar hopen dat de treinen niet ook nog eens verder ingekort worden op zondag. 'Gezie het aanbod mag u op zondagavod veelal staan'. Er is vast te weinig materieel beschikbaar, al is dat er door de week wel.

Ach, ik reis al heel lang met genoegen en schud mijn hoofd maar wat over dit spreidingsbeleid, om het maar eens vriendelijk te benoemen.
Het sparen hoeft niet eens, kartonnen upgrades met een chip zijn kennelijk te duur. Mijn voorstel van 5 euro per upgradekaartje, het is winst voor de meeste partijen. Zelfs voor NS.

Zondagavond: 'Meneer, mag ik uw pen even lenen, de conducteur komt er aan'. Het lijkt MacDonald wel, ze zei meneer tegen mij. ;-)

Je moet dit positief bekijken.

Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen en het wordt nooit geweigerd
Reputatie 7
Badge +3
Enkele bekenden van me "sparen" upgrades, meereiskaartjes e.d. Ze krijgen ze van allerlei andere mensen die er toch geen gebruik van maken en ze anders bij het oud papier gooien (mensen die verknocht zijn aan hun auto en er niet over peinzen per trein te reizen).
Upgrades "sparen" doe ik niet, ik krijg hooguit een Treinpakkers envelop van mijn moeder, die niet met de trein reist (en ook geen auto heeft). Ik heb haar nog gevraagd of ze misschien deze zomer een dagje zou willen winkelen in een andere stad (in het verleden wel samen gedaan) maar had ze nu niet zo'n zin in. Nu heb ik dus 2 envelopjes, er bleek er ook nog eentje te liggen boven de rij brievenbussen in haar appartementsgebouw (van één van de medebewoners die ze dus ook niet zou gebruiken en ze iemand anders gunde). Geen idee of ik alle vier de upgrades ga gebruiken.

Reageer