Treinpakkers lente 2019

  • 15 April 2019
  • 94 reacties
  • 6065 Bekeken

De Treinpakkers zijn er weer! Een huis-aan-huis boekje dat deze lente weer bij 4 miljoen huishoudens op de mat valt. Een boekje vol leuke treinaanbiedingen zoals 2=1 deals, combideals en 2 keer gratis een upgrade naar de 1e klas. Heel Nederland kan er dus weer een gezellig dagje op uit gaan met de trein.

Wanneer zijn de aanbiedingen van Treinpakkers geldig?
De campagne- en verkoopperiode van Treinpakkers loopt van 18 april t/m 2 juni 2019. Voor de aanbiedingen gelden soms verschillende geldigheidsperiodes. Op de coupons in het boekje staat per coupon de geldigheid vermeld. Kijk vanaf 18 april voor meer informatie op ns.nl/treinpakkers.

Treinaanbiedingen:
- Gratis Upgrade: 1e klas geldig t/m 2 juni 2019
- Lentetoer: te koop t/m 2 juni en geldig t/m 30 juni 2019
- Seizoensretour: te koop t/m 2 juni en geldig in 3 verschillende seizoenen:
Dagretour 1: april, mei & juni 2019
Dagretour 2: juli, augustus & september 2019
Dagretour 3: oktober, november & december 2019
Combideals (trein + uitje)
- Te koop t/m 2 juni 2019 (verschilt per aanbieding)
- Geldig t/m 30 juni 2019 (verschilt per aanbieding)
2=1 aanbiedingen:
- Geldig t/m 2 juni 2019

Klopt het dat er bij deze editie van Treinpakkers 2 varianten boekjes worden verspreid?
Dat klopt. We hebben deze editie besloten te werken met twee varianten boekjes: een boekje met meer aanbiedingen in de regio west en een boekje met meer aanbiedingen in de regio zuid. We weten namelijk dat men het leuk vindt om in hun eigen regio er een dagje op uit te gaan. Elk boekje heeft 4 unieke aanbiedingen die leuk zijn om in de regio te doen.

Hoe kan ik de Gratis Upgrade naar de 1e klas gebruiken?
Met de Gratis Upgrade naar de 1e klas kun je op één dag in het weekend de hele dag reizen in de 1e klas, in combinatie met een geldig vervoerbewijs voor de 2e klas. De gratis upgrade naar de 1e klas is geldig in de periode 18 april t/m 2 juni 2019. Deze is alleen geldig wanneer vooraf met pen de datum is ingevuld van de dag waarop je reist. Deze upgrade naar de 1e klas mag dus niet gebruikt worden op maandag t/m vrijdag!

Hoe werkt de Lentetoer?
Met de Lentetoer maak je samen doordeweeks een retourreis (ma t/m vrijdag na 9:00 uur) en in het weekend de hele dag van 18 april t/m 30 juni 2019. Dit kan voor slechts € 32,- (2e klas) of € 40,- (1e klas). Per reisdag betaal je dus €16 (2e klas) of € 20 (1e klas).
  • 2 x een retourreis in de 2e klas voor €32,-
  • 2 x een retourreis in de 1e klas voor €40,-
  • Geldig van maandag t/m vrijdag na 9:00 uur en in het weekend de hele dag
  • NS Lentetoer is ook geldig op feestdagen, uitgezonderd Koningsdag
  • Samenreizen is verplicht
  • Verkoopperiode: 18 april t/m 2 juni 2019
  • Verzilverperiode: 18 april t/m 30 juni 2019
Hoe werkt het Seizoensretour?
Met het Seizoensretour reis je in de lente, zomer en herfst één dag in het weekend voor maar € 37,-. Dit kan voor slechts € 37,- (2e klas) of € 43,- (1e klas).
  • 3 x reizen in 3 seizoenen in de 2e klas voor €37,-
  • 3 x reizen in 3 seizoenen in de 1e klas voor €43,-
  • In het weekend de hele dag geldig
  • Het Seizoensretour is ook geldig op feestdagen, uitgezonderd Koningsdag
  • Te koop t/m 2 juni 2019
  • Geldig in 3 verschillende seizoenen:
Dagretour 1: april, mei & juni
Dagretour 2: juli, augustus & september
Dagretour 3: oktober, november & december 2019

94 reacties

Reputatie 5
Als weekendvrij houder eerste klas baal ik enorm van die eersteklas upgrade weggeefkaartjes. Je benadeelt hier je betalende klanten mee. Er is al zo weinig controle en ook mensen met een actiekaaryje gebruiken de upgrade hoewel die niet gecombineerd kan worden. Echt waardeloos en ik hoop datd zee snel zullen verdwijnen!!!!!
Reputatie 5
MoDe, je bent dus vaste klant 2e klas dan begrijp ik dat je blij bent met gratis overgangskaartjes 1e klas. Ik heb altijd 2e klas gereisd, maar 2e klas werd voller en voller. Dus dat was voor mij niet meer om te doen. Toen heb ik regelmatig overgangskaartjes erbij gekocht en daarna heb ik mijn abonnement veranderd naar 1e klas. Maar de 1e klas word ook voller en voller, dus de komen de tijd plan ik weer extra dat ik zoveel mogelijk uit de drukke treinen wegblijf. Maar ja hierdoor houd het met de trein reizen een keer voor mij op.
Is het dan een goed idee om om overgangskaartjes 1e klas alleen te versturen aan abonnementshouders 2e klas? en dus niet aan mensen die anders (bijna) nooit met de trein reizen zoals dat nu gebeurd.
Reputatie 7
Badge +3

18/4 het treinpakkersboekje online besteld, nog steeds niets ontvangen....Er stond bij het bestellen dat het 7 werkdagen zou duren.. Dat viel mij nogal tegen want met Tweede Paasdag er tussen, zijn er al twee weekenden voorbij eer dat je het boekje hebt.


@Robert B is een stuk sneller met verzenden van het treinpakkersboekje. Deze lag dinsdag al in de bus. 👍 Waarvoor dank😊
Reputatie 7
Badge +4
🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱

De vlag kan weer uit na vandaag, nu de actie weer is afgelopen. Zondagavond weer gewoon eerste klas reizen in de studententreinen, en verder zonder veel mensen die je nooit weer ziet als ze moeten betalen.

Het is doorgaans geen lees- of werkpubliek. Dat is ook niet voorgeschreven maar in de praktijk is het vaak zo.

De eerste klas is alleen verkoopbaar als product aan mensen die er geld voor willen neerleggen.

Gratis kaartjes leveren NS niks op, en de betalende eersteklasreizigers niks dan ellende. De studenten snap ik wel.

Wie een abonnement heeft, kan al voor vijf euro een eerste klaskaartje kopen. Mensen die nu gratis reizen, zijn daar klaarblijkelijk niet toe bereid. In de praktijk zelfs niet al te veel.
Als vijf euro te duur is, dan hoef je ook niet meer naar goedkope alternatieven te zoeken. Weg dus met die gratis upgrade.

Mensen kopen een eerste klas kaartje om rustiger en comfortabeler te kunnen reizen, en zijn bereid daarvoor te betalen. Die worden nu een drietal maanden per jaar de eerste klas uitgejaagd. Op zondagavond heb je in de de treinen naar de studentensteden niets aan je eersteklaskaartje.

De meereiskaartjes zijn na veel ellende afgeschaft, nu de marketingtechnisch nutteloze 2 naar1 kaartjes nog. Verzin een actie dat het tegen meerprijs kan, dan is het meteen afgelopen. Dat is aantoonbaar omdat vijf euro extra in het weekend kennelijk al te veel is.

Gun de mensen die betalen de eerste klas, en niet degenen die, als ze moeten betalen, dat niet zullen doen. Van de niet-betalers zijn er sowieso al veel te veel in de eerste klas. 'Ze controleren toch niet en anders word je gewoon agressief, toch?' Dit even als citaat uit het Hufterburgerevangelie.

Dan hoef ik, als ik al kan zitten, mijn oordopjes ook niet altijd in te doen.

Marketing, stop met deze ellende. Het levert niks op, alleen maar overlast voor de betalende reiziger.

Bommel voelt zich soms Gekke Henkie door deze actie en dit beleid. Geen spreidingsbeleid ten koste van de eerste klas, maar voldoende lange treinen om een zitplaats aan nagenoeg iedereen te kunnen bieden. Ik zal altijd eerste klas blijven rijden, maar mensen gaan zich op een gegeven moment wel afvragen waarom ze de forse meerprijs nog betalen. Op een gegeven moment raakt de rek er uit.

Uit het beleid spreekt weinig respect naar de dikbetalende reiziger. Weinig controle en honderdduizenden gratis kaartjes. Tel uit je verlies.

hoe zou dat toch werken met die kaartjes waar je de datum van te voren in moet vullen? Er is nauwelijks controle, je vult geen datum in en als die controle er is even snel invullen en als je echt te laat bent sorry, ik was het vergeten, zo luid dat iedereen het hoort en de moderne solidariteit van elkaar helpen niet te betalen werkt weer. De conducteurs geven het op en het werkt dus. Met een beetje beleid maakt NS een dergelijk systeem toch onmogelijk. Het is zo makkelijk. En als tussenoplossing: Upgrade niet geldig in combinatie met een Studentenreisproduct.


Juist geen controle wekt agressie op, maar ja dat is bij passagiers die geen overlast veroorzaken. Het is nu vluchten voor de hufterburger.

Ik ben voor herinvoering van de eerste klas, zonder deze gratis kaartjes en met voldoende controle. Het is niet zo moeilijk. Gratis werkt niet.
Reputatie 7
Enkele bekenden van me "sparen" upgrades, meereiskaartjes e.d. Ze krijgen ze van allerlei andere mensen die er toch geen gebruik van maken en ze anders bij het oud papier gooien (mensen die verknocht zijn aan hun auto en er niet over peinzen per trein te reizen). Dat betekent voor hen dat ze wekenlang ieder weekend en soms doordeweeks op pad kunnen met veel voordeel.
Zelf reis ik sinds een jaar 1e klas met Dalvrij. Gelukkig behoorlijk betaalbaar, zonder abonnement is het te prijzig. Daarvoor heb ik vele jaren alleen 2e klas gereisd, maar merkte dat het almaar voller en drukker werd in de treinen (óf er is flinke reizigersgroei, óf de treinen zijn vaak korter....of een combinatie van beiden.). De reden van overstap naar 1e klas is voor mij "prettiger reizen" (rustiger omgeving), hoe de stoelen er verder uitzien e.d. interesseert me weinig. De "stiltecoupés" 2e klas boden geen soelaas, meestal lawaai of discussie hierover. Van mij hoeft volledige stilte echt niet, maar mensen kunnen toch wel op gedempte toon praten, zich een beetje inhouden en rekening houden met elkaar !? Nou... blijkbaar was dat vaak al teveel gevraagd en werd mij regelmatig vinnig toegeworpen dat men zelf wel bepaalde wat men deed, waar ik me in vredesnaam mee bemoeide, dat het geen leeszaal was, dat ik een chagrijn was en geen voorbeeld voor kinderen, dat ik dan maar met de auto moet gaan als ik rust wil (een auto heb ik niet!). Was dit allemaal niet het geval, was ik 2e klas blijven reizen.
Ik heb tot nu toe slechts 1x hoeven staan (wie had dat ooit gedacht, moeten staan in de 1e klas) en het is gelukkig over het algemeen veel rustiger dan het getetter dat ik overdag in de 2e klas vaak hoorde, complete klassen aan studenten, lawaaierige groepen, dreunende dance en hiphop door koptelefoontjes, geschreeuw door de coupé naar elkaar omdat men niet bij elkaar kan zitten e.d..... fatsoen is vaak ver te zoeken en mensen lijken in de loop der jaren steeds egocentrischer te zijn geworden in het openbaar.
Reputatie 7
Badge +4
Het is nog steeds zo dat er doorgaans in de eerste klas meer lees- en werkpubliek zit en dat is aan het geluidsniveau te merken. Het zou goed zijn als de afdeling marketing hier meer oog voor had. Ik reis overigens als meer dan veertig jaar met plezier eerste klas, en de stiltecoupé functioneert doorgaans goed, er elkaar even op wijzen is bijna altijd voldoende. Het is de laatste vijf jaar wel minder geworden. NS is ook veel te laat met het opvoeren van het aantal zitplaatsen, al is het op de drukste trajecten haast niet meer oplosbaar.


NS mag wel wat meer rekening houden met deze leesluchtige categorie reizigers en wat minder royaal zijn met allemaal gratis kaartjes. Deze actie is twee maanden, door het jaar ook nog een paar keer en al met al doe je er vijf a zes maanden wijs aan op zondagavond maar niet meer terug te reizen. Gelukkig speelt dat in de vier weken studentenkaartbeperking weer wat minder.

En nu maar hopen dat de treinen niet ook nog eens verder ingekort worden op zondag. 'Gezie het aanbod mag u op zondagavod veelal staan'. Er is vast te weinig materieel beschikbaar, al is dat er door de week wel.

Ach, ik reis al heel lang met genoegen en schud mijn hoofd maar wat over dit spreidingsbeleid, om het maar eens vriendelijk te benoemen.
Het sparen hoeft niet eens, kartonnen upgrades met een chip zijn kennelijk te duur. Mijn voorstel van 5 euro per upgradekaartje, het is winst voor de meeste partijen. Zelfs voor NS.


Zondagavond: 'Meneer, mag ik uw pen even lenen, de conducteur komt er aan'. Het lijkt MacDonald wel, ze zei meneer tegen mij. ;-)

Je moet dit positief bekijken.

Iedereen mag een eerste klas kaartje kopen en het wordt nooit geweigerd
Ik pak het even aan. Dank, Bob.
Reputatie 7
Badge +4
De gratis meereiskaartjes gaven veel overlast en agressie en dat is nu gelukkig niet meer zo. Dit is beter voor de reizigers en zeker beter voor de conducteurs, die gaven op een gegeven moment ook maar op. Men probeerde gratis te reizen en in de praktijk was van meereizen geen sprake. Reizigers werd vaak gevraagd of ze 'mee mochten reizen' en als dat werd geweigerd, reageerde men veelal op een niet al te best niveau. Naarmate mensen minder betalen, geven ze meer overlast, dat lijkt een wetmatigheid te zijn.

De eersteklasupgradekaartjes betekenen in de praktijk dat je op zondagavond niet meer in de eerste klas kunt, omdat studenten allemaal op weg zijn. Ik vraag me af of het aanbod om in de eerste klas gratis te kunnen reizen niet doorschiet.

Marketing zou moeten begrijpen dat eerste klas reizigers alleen definitief gelokt worden onder de categorie mensen die er wat meer voor willen betalen. Dat zijn niet de houders van een studentenkaart, dat was vroeger. Ik snap prima dat studenten dit doen, maar het is pure verdrijving van de betalende reiziger. Die is zo langzamerhand gekke Henkie.

Geef geen gratis upgrade, maar laat mensen er vijf euro of zo voor betalen op het automaat om het geldig te maken. Dat zijn mensen die wel tot de doelgroep kunnen behoren.

De overige acties zijn niet zo gek.
Reputatie 7
Badge +3
De treinpakkers zaten hier vandaag in de brievenbus, dus net op tijd voor Goede Vrijdag.
Badge +3
5 mei is eens in de vijf jaar een 'feestdag', dus pas in 2020 weer.

Goede Vrijdag is een vreemde eend in de bijt, want is voor veel bedrijven geen feestdag maar voor NS wel, en ook alle studenten reizen dan vrij (ongeacht week/weekend abonnement). NS rijdt dan ook geen zaterdag- of zondagdienstregeling zoals op andere feestdagen (2e paasdag en zo).

Koningsdag niet geldig spreekt voor zich natuurlijk.
Hoi Lies87,

Dat is heel erg jammer! Het zijn namelijk hele leuke acties!
In welke provincie ben je woonzaam? Als je dit niet openbaar wilt delen mag je mij ook een privébericht sturen, dan check ik de oorzaak voor je!
Reputatie 5
@NS doen jullie ook iets met de klachten van eerste klas abonnementhouders die niet blij met deze actie zijn? Dit is op zich geen nieuw geluid ....is vaker gemeld. Ik ben gisteren noodgedwongen tweede klas gaan zitten omdat daar wel plek was terwijl ik een eerste klas abonnement heb. Omgedraaide wereld wat mij betreft.
Reputatie 5
ze waren gisteren wel geldig staat er zelfs expliciet op (heb zelf ook een setje in de bus gekregen vandaar)

Fijn dat het doorgegeven wordt!

@NS doen jullie ook iets met de klachten van eerste klas abonnementhouders die niet blij met deze actie zijn? Dit is op zich geen nieuw geluid ....is vaker gemeld. Ik ben gisteren noodgedwongen tweede klas gaan zitten omdat daar wel plek was terwijl ik een eerste klas abonnement heb. Omgedraaide wereld wat mij betreft.Gisteren waren de eerste klas upgrades sowieso niet geldig. Dat mag alleen op zaterdag of zondag.


Gisteren, Goede Vrijdag, was voor de NS een feestdag en dan zijn ze ook geldig. Het staat ook op de voorkant van de upgrade dat deze ook op Goede Vrijdag geldig is.

Gisteren maakte het op mijn route ook helemaal niet uit. Van Zwolle naar Groningen was de intercity (ICM 7 delen) zo druk dat er zowel in de 1e als 2e klas geen zitplaatsen meer waren, waarna ik maar de sprinter (2 x 4 SNG) heb genomen waar zowel de 1e klas als de 2e klas de hele route bijna helemaal leeg waren.
Reputatie 7
Badge +3
De mededeling "Bij R-Net alleen geldig op het traject Alphen a/d Rijn - Gouda" is ook wat merkwaardig. Dat is het precies het enige traject met de merknaam R-Net waarop een trein rijdt.
QBuzz rijdt tussen Dordrecht en Geldermalsen ook treinen met de merknaam R-Net.
Maar die hebben dacht ik geen 1e klas, dus heeft een upgrade ook geen enkel nut.
Badge +3
Ik heb ze aangevraagd, maar had de upgrade graag dit weekend gehad.
In ieder geval krijg je ze dinsdag, graag gedaan! 😂
Reputatie 5
Ik ben ook zeker niet blij met al die gratis upgrades 1e klas. Ik krijg deze aanbiedingen ook niet in de brievenbus, maar ja ik heb er toch niks aan. Ik reis alleen en met een weekend vrij abonnement 1e klas. De vaste klanten zijn weer de dupe hier van. NS moet echt gaan stoppen met het weggeven van gratis upgrades 1e klas. Als mensen een upgrade willen dan betalen ze er maar voor.
Reputatie 4
MoDe, je bent dus vaste klant 2e klas dan begrijp ik dat je blij bent met gratis overgangskaartjes 1e klas. Ik heb altijd 2e klas gereisd, maar 2e klas werd voller en voller. Dus dat was voor mij niet meer om te doen. Toen heb ik regelmatig overgangskaartjes erbij gekocht en daarna heb ik mijn abonnement veranderd naar 1e klas. Maar de 1e klas word ook voller en voller, dus de komen de tijd plan ik weer extra dat ik zoveel mogelijk uit de drukke treinen wegblijf. Maar ja hierdoor houd het met de trein reizen een keer voor mij op.
Is het dan een goed idee om om overgangskaartjes 1e klas alleen te versturen aan abonnementshouders 2e klas? en dus niet aan mensen die anders (bijna) nooit met de trein reizen zoals dat nu gebeurd.

Je hebt helemaal gelijk Pieter-Jan. Ik heb trouwens ook autisme en voor mij is de 1e klas ook belangrijk voor de rust om in te reizen. Privé reis ik vanwege mijn autisme altijd buiten de spits en met rustige treinen.
Reputatie 4
Als weekendvrij houder eerste klas baal ik enorm van die eersteklas upgrade weggeefkaartjes. Je benadeelt hier je betalende klanten mee. Er is al zo weinig controle en ook mensen met een actiekaaryje gebruiken de upgrade hoewel die niet gecombineerd kan worden. Echt waardeloos en ik hoop datd zee snel zullen verdwijnen!!!!!
Klaag erover bij het klantcontactcentrum wat zich de klantenservice noemt.
Reputatie 1

De vaste klanten zijn weer de dupe hier van. NS moet echt gaan stoppen met het weggeven van gratis upgrades 1e klas. Als mensen een upgrade willen dan betalen ze er maar voor.hohoho, ik ben ook vaste klant, reis normaal 2e klas en ben wel heel blij met de upgrade 1e klas. Zeker omdat ik al langere tijd niet extra's meer krijg van NSextra wat bedoelt was voor vaste klanten.
Maar snap dat iemand met een (relatief goedkope) weekendvrij 1e klas dat minder leuk vind.
Voor mensen die in de weekenden op lange afstanden tegen voltarief reizen is zo'n upgrade ook een leuk kadootje.


Zoals Pieter-Jan1974 zegt: betalen, voor mijn part een klein bedragje van €2 of €2,50. Als het dan tóch gratis moet, zou het NS sieren ons, vaste klanten, een eenmalig bedrag te geven ter compensatie of een ander voordeel t.w.v. €7 (het prijsverschil weekend vrij eerste en tweede klas).
Om de eerste klas aantrekkelijker te maken zou NS ook kunnen denken aan het in het weekend goedkoper maken van eenmalige overgangen. In België scheelt dat 50%, heeft het een structureel karakter en ben je maximaal €6 kwijt. Zo heeft iedereen een voordeeltje en wordt er door iedereen een aantrekkelijke prijs voor de eerste klas betaald!
De ene reiziger laten betalen voor de eerste klas, terwijl het grootste deel van het land géén meerprijs hoeft te betalen, is niet fair!
Waar halen jullie de info over treinpakkers vandaan?
https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/campagnes/treinpakkers

Ik vrees dat er dus ook weer enveloppen met 1ste klas upgrades onderweg zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt ook overdrijven @Knarf met dat het grootste deel van het land geen meerprijs betaalt.
De gratis upgrades zijn tijdelijke acties, de treinpakkersenveloppen worden niet in heel Nederland verspreid maar in een aantal (wisselende) postcodegebieden en niet iedereen maakt gebruikt van die upgrades die gratis verspreid worden.
Die upgrades majen de 1e klas echt niet overvol, dat doen de grijs/zwartreizigers, maar dat is een andere discussie.
Reputatie 1
Als de drukte in de eerste klas echt zo'n probleem zou zijn, dan los je dat niet op door het stoppen met treinpakkers, maar kun je beter stoppen met het aanbieden van Dal Vrij en Weekend Vrij 1e klas tegen stuntprijzen.
Ironisch genoeg zijn het steeds de mensen met die abonnementen, die zelf voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, die het hardste klagen over de gratis upgrades.

Ja, gek hè? Hoe zou jij het vinden als je moet betalen voor iets dat een ander gratis krijgt? Stel: je staat bij de bakker en je wilt hetzelfde brood kopen als je voorganger en je ziet dat deze dat brood gratis mee mag nemen.Vervolgens ben jij aan de beurt en de bakker rekent jou gewoon dat brood. Dat accepteer je toch niet?
Badge +3
Update: Ze zitten er weer bij hoor!


@NS_online en hebben jullie al wat gedaan met mijn suggestie om jullie 1e klas vaste klanten ook eens iets leuks aan te bieden? Ik ben bijvoorbeeld al heel erg blij met een gratis koffie en een koek van de kiosk in deze tijden van weggeverij… Gebeurt steeds vaker en langer

Bron: https://twitter.com/TBloemink/status/1147827622535208962
Reputatie 7
Badge +3
Ik zal vanmiddag eens kijken of mijn moeder weer een envelop heeft gekregen. Misschien dat ik er nu eens een keer gebruik van maken. Vrijdag naar NSJ wat na middernacht eindigt, dus terugreis is dan al op zaterdag.
Zelf krijg ik ze niet (Nee/Nee sticker) en nabestellen kan zo te zien pas vanaf de 11e, dus te laat voor NSJ.

Reageer